Cube mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kevindesmedt
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 11:29

Hoi iedereen,

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van mtb en ben
Opzoek naar een nieuwe mtb. Mijn oog is gevallen op een cube reaction c62 one en een cube reaction pro. Beide fietsen zijn van het jaar 2021. De enigste verschillen die ik zie zijn Carbon vs aluminium en sram vs xt.

Waar zou jullie voorkeur naar toe gaan?
Thx!!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Mijn uitgangspunt is altijd dat de vork en het frame naar wens moeten zijn. Ik zou in dit geval voor de carbon gaan; die is boost met steekassen tegenover quick release. Steekassen zijn stijver en quick release is een beetje aan het uitsterven imho. De wielset is ongeveer gelijk; alleen de naaf (logisch met de steekas vs qr). Je hebt dan wat meer gangbaar spul op je fiets, zodat je bij vervanging of upgraden nog keuze genoeg hebt.

Het frame vervang je meestal niet, de vork soms. Dingen als cassette, crank, remmen ed zijn prima te vervangen. Dat kan meteen na aanschaf (dan verkoop je het als nieuw) of als het versleten is. Of als je een mooi 2e hands kansje voorbij ziet komen (ik ken je budget niet).
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Beide prima fietsen, goede keuzes.

Stijfheid steekas vs quick release ga je als beginnend (ook niet echt als gevorderde) fietser niet merken. Wat je wel gaat merken is dat quick release inderdaad een uitstervend ras is en als je nog eens een vervangende wielset met quick release nodig hebt, dan is de keuze slechts zeer, zeer beperkt....

Ik weet het, het is persoonlijk, maar SRAM schakelt heerlijk direct en dat is op de MTB wel fijn.

Carbon vs Aluminium..., ach..., Cube maakt goede aluminium frames. Dat hoeft niet meteen een showstopper te zijn voor een beginnende MTB'er.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vanwege de beperkte nieuwswaarde van dit topic heb ik het maar verplaatst naar ‘bikeadvies’ ;)
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Beide zijn prima mtb's, waar je als beginner zeker de grenzen nog niet van opzoekt. Dus dan zou ik als uitgangspunt hanteren wat Markje ook al zegt, frame en vork moeten goed zijn. De rest kan je later altijd nog een upgrade geven als je wil. En de steekassen zijn wel een + inderdaad.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie