Overstap gravelbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Zijn er hier bikers die de overstap hebben gemaakt van de mountainbike naar de gravelbike?
Wat zijn jullie ervaringen?

Gr., Richard.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Overstappen? Gewoon een gravelbike erbij en ook op de mtb blijven rijden.
Vullen elkaar mooi aan.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is wel een stukje overlap, maar imo zijn het toch vooral verschillende fietsen.
Dus een overstap zal ik ook niet snel maken, liever allebei in de schuur :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

In heb een gravelbike met ruimte voor 2.4" banden, voor mij is dat de perfecte XC fiets. Meerdere handposities en minder last van tegenwind vind ik wel prettig bij lange tochten. Ik mis mijn XC fiets eigenlijk nooit op die fiets, op een gravelracer met smalle banden mis ik die wel regelmatig.

Veel overlap met een MTB in mijn geval, met een flatbar zou 'ie er ongeveer zo uit zien :D
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ook ik heb de overstap gemaakt. Iei de mtb aangehouden, maar uiteindelijk verkocht wegens te weinig gebruik. Gravel kun je wel een mtb route met meepakken, met de juiste bandenbreedte kun je een eind komen. Heb veel routes gehad, maar er zijn er ook die beter met een mtb te doen zijn. Ik zie de gravel als een prima fiets het land in te trekken en op de gok af en toe een lekker paadje of deel van mtb route mee te pakken. Heb wel 1x12 met wegcassette. Echter mocht het te heuvelachtig worden dan kan ik nog tot 38mm in mijn wegfiets plaatsen, dan los ik daar ook een deel mee op. Het is geen vervanging, maar redelijk breed inzetbaar.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb wel mijn racefiets weggedaan :winkie:

Maar zonder dollen, het kan prima maar de ene gravelbike is de andere niet.Ik heb net een rondje HV gereden met mijn gravelbike op 45mm bandjes en dat was best leuk. Sommige gravelbikes zijn echter meer een racefiets met iets brederen banden en dan zit je eerder aan de limiet. Op oldskool mtb rondjes als bijvoorbeeld Apeldoorn kun je met een gravelbike prima uit de voeten (dat zou ik met een mtb erg saai vinden) en ook voor toertochten zou het prima werken.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Na aanschaf van mijn gravelbike heb ik de MTB erbij gehouden. De MTB komt sindsdien echter schrikbarend weinig de schuur uit.
Life is short.....................enjoy it!!!
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Oké duidelijk.
Beetje 50/50.
Bedankt voor de gedeelde informatie
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb zowel een gravel bike als (nieuwe) mtb gekocht. De oude mtb was meer Xc en nu meer een trail-mtb. De gravel gaat mee voor de meer rechttoe-rechtaan rondjes of als in de winter de mtb trails te nat zijn, of dicht is de gravel ideaal. Pak ook wel eens stukjes mtb route. En de nieuwe mtb is dus meer opgeschoven naar trail. dan zit er genoeg variatie en afstand tussen beide fietsen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb een tijdje een MTB, racer en gravelfiets gehad. Uiteindelijk is de racer verkocht. Achterliggende gedachte: ik heb nu een goede fiets voor de dingen die ik echt leuk vind: beetje toeren (gravelfiets) en flowtrails (MTB). Die flowtrails kun je ook prima pakken op een gravelfiets als onderdeel van je rondje, maar echt genieten vind ik dat toch niet op het moment dat ze wat hobbeliger worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het ligt er ook aan waar je woont of het meeste rijdt.
Op een aangelegde mtb-route met veel bochtjes en hobbels pak ik de mtb, maar zodra het voornamelijk bospaden en landweggetjes zijn zit ik op de gravel bike. Sinds kort zelfs op een disc endurance racer met 33mm CX banden omdat er hier ( regio Breda) nogal wat asfalt tussen ligt.
Ik ben niet zo'n fan van steeds dezelfde aangelegde kombochtjes.......dus ook hier staat de mtb relatief veel stil.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb een crosser voor erbij.

Na de aanschaf hiervan heel veel op gereden, meestal makkelijke MTB stukken en bospaden, amper gravel.
Ik kwam er achter dat de MTB tracks op de MTB eigenlijk toch wat leuker zijn, wat meer comfort als je speels rijdt.

Voor echte gravel is de crosser een beetje overkill, dat is weer leuker op een racefiets.

Kortom, hij wordt eigenlijk minimaal gebruikt, maar voor rondjes met een combi van gravel en bospaden komt hij weer wel in het vizier.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

highlander71 schreef: vr 9 april 2021, 16:41 Zijn er hier bikers die de overstap hebben gemaakt van de mountainbike naar de gravelbike?
Wat zijn jullie ervaringen?

Gr., Richard.
Als je dat echt overweegt moet je gewoon goed bedenken wat je vooral zou willen fietsen. Voor ietwat pittiger terreingebruik is een mtb echt de betere fiets. Rij je vooral eenvoudiger terrein (en weg) kan een gravelbike een goed alternatief zijn, maar ook dan blijft het een smaakkwestie of je het leuker vind met een mtb of met een gravelbike.

Het zijn gewoon twee verschillende fietsen met een beetje overlap. Overstappen houdt naar mijn idee ook een ander soort gebruik in en alleen jij weet wat je ermee van plan bent ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik vind een gravelbike zowel op de weg als op op een mtb route (ook een hele simpele) langzamer en minder leuk dan een racer op de weg, of mtb op een mtb route. Blijven alleen brede zandpaden over, en dan lekker dwalen door het bos.
Voor mij dus iig geen schot in de roos.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

In mijn schuur is n+1 6 jaar lang 2 geweest; namelijk een hardtail en een fully. Ik heb lang getwijfeld tussen een gravelbike of een racefiets. Uiteindelijk een gravelbike gekocht, omdat ik graag bos meepak.

Het jaar erna heb ik alleen op de gravelbike gezeten en op mijn fully. De fully, omdat ik daarop simpelweg meer plezier heb op een mtb route en de gravelbike, omdat die prettiger is op de combinatie van gravel en asfalt. Mijn hardtail is sinds de komst van de gravelbike 1x gebruikt, want ja, anders was het ook wel zonde.

Ik heb geen moment spijt gehad van die keuze.
Plaats reactie