Canyon Strive of canyon spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
gurtus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 maart 2021, 20:20

Goedenavond

ik zit al een tijdje na te denken om een fully te halen gezien mijn huidige hardtail wel echt zijn grenzen laat zien.

fiets zal voornamelijk bij de wat pittigere Nederlandse trails en de trails in omliggende buurlanden gebruikt worden.
ik zoek een fiets waar mee ik keihard naar beneden kan knallen en die niet vies in van drops en sprongen. Wel moet af en toe ook een rustig ritje mogelijk op wat rustigere trails hier in de buurt, maar dat is niet waar die voor word gekocht.

Nu spreken zowel de spectral als de strive mij zeer aan, mijn vraag aan jullie is zijn er hier mensen die deze fiets bezitten en hun ervaring willen delen.

De spectral spreekt mij erg aan vanwege zijn speelse karakter (dat zeggen de reviews) en de strive zou alles aankunnen waar je hem maar vanaf gooit. de strive zou mede door zijn flip switch ook een fijne klimmer zijn, maar 170 mm is wel veel voor Nederlandse begrippen.. en ben dan ook ergens bang dat hij hier niet lekker aan zal voelen, maar dat hij in het buitenland echt heerlijk zal zijn.

ik ben absoluut geen strava rijder, gaat mij meer om de fun.

Gezien mijn bergruimte zal de hardtail weg gaan, dus het zal mijn do it all bike worden.

Zien graag uit naar jullie ervaringen met beide fietsen

Greetz Gurtus!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zonder een Canyon te bezitten zeg ik voor de volle 100% tussen die 2 de Spectral. Daar kun je hier ook nog je rondje mee fietsen, de Strive is daar echt stukken minder geschikt voor.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als ik jou zo belees zou ik de strive laten voor wat het is. Dat is net twee stapjes te veel. (Al is imho een spectral ook al behoorlijk voor wat je voor ogen hebt vermoed ik. Maar die is capabel genoeg om alles te vreten in NL en op bereisbare afstand eromheen
gurtus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 maart 2021, 20:20

1 van die dingen waar hij ook voor zal worden gebruikt is de mega avalance, hopelijk gaan we die in 2022 pakken.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Neem een Spectral 29" (met nieuwere, en ik durf wel te zeggen betere, geometrie dan de 27,5"). Mijn vriendin heeft deze en het is een fantastisch apparaat voor het buitenland. Zeer capabel zonder een tank te zijn en ook op de tammere trails nog leuk.

Als je je wat in leest zul je zien dat de Strive sinds de lancering van de Spectral 29" als enigszins gedateerd wordt beschouwd. Hij mist de steile zitbuishoek in combinatie met lange reach en luie balhoofdhoek. En de combinatie van die drie zorgt er nou net voor dat de Spectral 29" zo goed afdaalt zonder slecht te klimmen.

Kortom, de Spectral 29" zal naar beneden nagenoeg even goed zijn als de Strive, terwijl ie een stuk beter klimt en op het vlakke rijdt. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

+1 voor de Spectral.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Strive is een ideale 2e fiets.

Spectral dus. En dan een vork met 170 mm er in!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Spectral 29-er +1
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

gurtus schreef: ma 12 april 2021, 20:08 1 van die dingen waar hij ook voor zal worden gebruikt is de mega avalance, hopelijk gaan we die in 2022 pakken.
Als je serieus de megavalanche wilt rijden (en eerst dergelijke tracks leert rijden zonder 1.000 idioten om je heen) zou ik dus verder kijken dan canyon en een merk zoeken dat een modernere strive levert.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik adviseer de 29 inch Spectral. Mocht je later nou echt gaan racen in de megavalanche dan tegen die tijd een dikkere fiets kopen en spectral inruilen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ReinierT schreef: wo 21 april 2021, 20:49Ik adviseer de 29 inch Spectral. Mocht je later nou echt gaan racen in de megavalanche dan tegen die tijd een dikkere fiets kopen en spectral inruilen.
Waarom?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Inderdaad, daarop zou je prima een Mega op kunnen rijden hoor. De geometrie is aardig à la moderne #enduro (ugh..) en die 2 cm minder veerweg dan de huidige norm kom je echt wel mee weg.

Maargoed, gezien het uitblijven van een reactie door de TS is het toch bij een stadsfiets gebleven.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

cheeta schreef: wo 21 april 2021, 23:00
ReinierT schreef: wo 21 april 2021, 20:49Ik adviseer de 29 inch Spectral. Mocht je later nou echt gaan racen in de megavalanche dan tegen die tijd een dikkere fiets kopen en spectral inruilen.
Waarom?
Omdat je de Mega ook op een hardtail kunt doen😉
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DuReal schreef: do 22 april 2021, 08:59 ...
Maargoed, gezien het uitblijven van een reactie door de TS is het toch bij een stadsfiets gebleven.
mountainbike.nl schreef:Laatst actief:
wo 14 april 2021, 20:20
Maar kletsen jullie gerust verder hoor :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Misschien heeft hij nu ook de Canyon Lux aan zijn lijstje toegevoegd en ligt hij met keuzestress elke nacht wakker in bed.
gurtus schreef: di 16 maart 2021, 20:38 Wat een toeval ik loop zelf nu al een tijdje met de zelfde vraag, een neuron of een spectral wat te doen..
gurtus schreef: ma 12 april 2021, 19:25

Nu spreken zowel de spectral als de strive mij zeer aan.....
Plaats reactie