Small of Medium

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik ben 173 en heb mij altijd comfortabel gevoeld bij maat S. Maar aan de andere kant heb ik geen ervaring met maat M. Ik lees steeds vaker dat bij 173cm maat M geadviseerd wordt. Mijn zithoogte hart bracket bovenkant zadel is 70cm. Is naar jullie mening S wel oké of zou ik M moeten overwegen? Hieronder (als het goed is) 2 foto's van mijn huidige fietsen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het ziet er niet uit alsof het zadel extreem hoog staat. Eigenlijk vrij normaal. Maar bij een S framemaat denk ik aan < 1,70. Dan ga ik me afvragen of je niet veel te kort zit. Ik zie vrij lange stuurpennen op beide fietsen. Maar alleen fietsen zonder de rijder er op zegt natuurlijk niet heel veel.

Met een langere fiets kun je met een kortere stuurpen rijden, wat voordelen biedt. Over het algemeen kun je stellen dat je met een kleine maat een kortere, wendbaardere fiets hebt en met een grotere een langere, meer stabiele fiets. Volgens mij is een stabiele fiets een snelle fiets. Ik zou persoonlijk liever een maat groter gaan met een kortere stuurpen dan andersom.

Maar dan nog is de ene M de andere niet. Maten verschillen per merk. Een 23” (XXL) van Cube is qua reach vergelijkbaar met een M van Cannondale.

De vraag is wat je wel of niet prettig vindt aan je huidige fietsen en wat je zoekt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oli4k schreef: zo 25 april 2021, 23:17 Maar dan nog is de ene M de andere niet. Maten verschillen per merk. Een 23” (XXL) van Cube is qua reach vergelijkbaar met een M van Cannondale.
Precies dit dus. Ik ben nog een stukje kleiner (1.65) en heb bij de een een S en de ander een M.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er bestaat geen gestandaardiseerde maatvoering bij MTBs. Een M kan kleiner zijn dan een S van een ander merk. Dus je moet kijken naar de onderliggende geometrie.
Die maten wijzen niet allemaal dezelfde kant op, zoals hierboven is aangegeven. Sommige frames zijn korter, andere langer. De hoeken verschillen.
Dus ja het is verstandig verder te kijken dan alleen naar S of M.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Oli4k schreef: zo 25 april 2021, 23:17 Het ziet er niet uit alsof het zadel extreem hoog staat. Eigenlijk vrij normaal. Maar bij een S framemaat denk ik aan < 1,70. Dan ga ik me afvragen of je niet veel te kort zit. Ik zie vrij lange stuurpennen op beide fietsen. Maar alleen fietsen zonder de rijder er op zegt natuurlijk niet heel veel.

Met een langere fiets kun je met een kortere stuurpen rijden, wat voordelen biedt. Over het algemeen kun je stellen dat je met een kleine maat een kortere, wendbaardere fiets hebt en met een grotere een langere, meer stabiele fiets. Volgens mij is een stabiele fiets een snelle fiets. Ik zou persoonlijk liever een maat groter gaan met een kortere stuurpen dan andersom.

Maar dan nog is de ene M de andere niet. Maten verschillen per merk. Een 23” (XXL) van Cube is qua reach vergelijkbaar met een M van Cannondale.

De vraag is wat je wel of niet prettig vindt aan je huidige fietsen en wat je zoekt.
+1: ik zou vooral naar de reach kijken. In veel gevallen hebben maatjes M en S een (vrijwel) identieke stack. Alleen bij heel korte pootjes worden standover height en lengte zitbuis (ivm lengte dropperpost) mogelijk een dingetje bij een maatje groter.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Oli4k schreef: zo 25 april 2021, 23:17 Met een langere fiets kun je met een kortere stuurpen rijden, wat voordelen biedt. Over het algemeen kun je stellen dat je met een kleine maat een kortere, wendbaardere fiets hebt en met een grotere een langere, meer stabiele fiets. Volgens mij is een stabiele fiets een snelle fiets. Ik zou persoonlijk liever een maat groter gaan met een kortere stuurpen dan andersom.
Toch vraag ik me ineens het volgende af als ik dit lees...

Korte fiets = wendbaarder
Langere fiets = stabieler

korte stuurpen = Directer + sneller sturen. Daarom ook iets nerveuzer
Lange stuurpen = stabieler (daarom zie je bij CX over het algemeen langere pennen dan bij trail etc).


Als je voor een langere fiets gaat (grotere framemaat) moet je inderdaad een kortere stuurpen hebben. De vraag is dan wat de stabielste optie is.. Klein frame + relatief lange stuurpen OF lang frame + korte stuurpen (Met een stuur die even lang is uiteraard)?

Ik snap dat dit een lastige vraag is die van veel dingen afhangt, maar ik ben oprecht benieuwd wat jullie vinden. Ook is het voor de TS wel een belangrijk vraagstuk denk ik.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Wendbaar is volgens mij niet het tegenovergestelde van stabiel. Met een korte(re) stuurpen en breed stuur heb je meer directe controle. Je armen hoeven minder te bewegen voor dezelfde stuuruitslag dan bij een lange stuurpen. Over het algemeen klimt het wel beter als je meer druk voorop hebt... maar dat geldt vooral voor fietsen met een relatief korte achtervork en/of flauwe zitbuishoek omdat je die te makkelijk achterover trekt. Voordeel van de korte stuurpen is dat je bij het afdalen verder achter je vooras zit waardoor het makkelijker wordt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf ben ik 1.70m en kom bijna altijd op een S-je uit. Ik vermoed dat je met die paar cm extra lengte vaak net op de grens zit... en dus kunt kiezen naargelang je eigen voorkeuren en soort terrein dat je rijdt.

Een korter fietsje zal zich wat makkelijker rond laten smijten, een langere fiets zal wat stabieler zijn op high-speed en iets minder snel het OTB-gevoel geven op erg steile afdalingen.

Reach kun je naar kijken, maar zeker bij redelijk conventioneel gebouwde frames (de meeste hardtails en fully's zonder wulpse kronkelbuizen) hou ik ook altijd de bovenbuislengte in de gaten. Een erg lange zit vind ik niet prettig, niet voor het comfort en niet voor de controle over de fiets.

Ik lees dat je nog geen ervaringen hebt op fietsen maat medium, probeer er gewoon eens op een paar te rijden als je de kans krijgt. Van een vriend, of als er weer proefritten mogelijk zijn bij een winkel. Dan krijg je er iig een gevoel bij, nu is het lastig inschatten alleen op papieren maten. Je kunt er wel vanuit gaan dat als je een bovengemiddeld lange stuurpen nodig hebt het frame te klein is, hetzelfde geldt voor een extreem ver uitstekende zadelpen (tenzij het frame bewust zo bedoeld is, er zijn wel enkele trail/endurobikes die met zeer korte zitbuizen gemaakt worden om veel drop kwijt te kunnen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is het echt niet zo dat binnen 1 model een kleinere maat heel anders aan gaat voelen dan een maat groter. Dus om in dat opzicht nou te spreken van wendbaar en stabiel gaat wat ver. Met een andere zithouding op 1 van beide maten maak je meer verschil in hoe de fiets zich bij het sturen gedraagt dan dat de lengte er invloed op heeft... .

Wat Oli4k schrijft over die stuurpen is misschien het belangrijkste om op te letten. Maar ik kan me voorstellen dat een iets langere stuurpen in NL juist lekkerder stuurt, waar een kortere stuurpen juist in het buitenland voordelen heeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Toevallig heb ik net voor iemand naar hardtail in kleinere maten zitten kijken en zag dat je bij sommige merken ook nog een verschil in wielmaat hebt tussen S en M. Of dat er een M in 27,5 en 29 is. Bij een merk viel het me op dat de 29 M een kortere reach heeft dan dr 27,5. Leuk hoor, door geometrietabellen spitten. En als je dan op papier een goede kandidaat hebt gevonden ontdekken dat die in februari al leverbaar is 👀
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt voor alle reacties! Dat was ik nog vergeten, de FS is 27,5 en de HT 29. Dat maakt het ook weer wat lastiger om te vergelijken. Anderzijds heb ik de ervaring dat een MTB al snel lekker zit. Ik ben ook een ervaren wielrenner en de maatvoering van een racefiets luistert veel nauwer, althans bij mij. Uitproberen is natuurlijk het beste, maar alle reacties hebben mijn inzichten vergroot. Bij nader inzien kan mijn Focus FS niet (veel) groter, dan heeft de dropper niet genoeg ruimte. De HT zou wel groter kunnen. De stuurpennen zijn nog gewoon standaard, 60mm op de FS en 90mm op de HT, maar anno 2015/2016 was de roep om korte stuurpennen nog niet zo luid als nu. Ik ga het gewoon een keer proberen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je moet het inderdaad in relatie tot de originele stuurpenlengte zien. Dus een +/- 10cm stuurpen op een wat oudere fiets is helemaal niet gek, en ook geen teken dat de framemaat niet zou kloppen.

Ik heb inmiddels best wat fietsen gehad en dus ook een aardig inzicht in wat voor mij prettig is en wat niet. En toch wordt je nog weleens verrast.
Toen ik een kleine drie jaar geleden in de markt was voor een e-mtb kon ik onverwacht proefrijden op een vergelijkbaar model als dat mijn interesse had (zelfde frame, andere afmontage). Dat was een maatje M, en ik kon er de hele mtb-route van Apeldoorn op rijden. Geen superspannende route, maar met ongeveer 50km toch lang genoeg om een redelijk beeld te krijgen van de fiets.

Nu had ik van tevoren bedacht dat ik in elk geval een S zou nemen, afgaande op de geometrietabellen en de maten van mijn eigen fietsen uit het verleden. Alleen... die M reed eigenlijk gewoon goed! Ik had tijdens de rit echt niet het idee dat ik op een te grote fiets reed. Dus na die proefrit sloeg de twijfel toe, nog eens versterkt door het feit dat zo'n e-mtb voor mij een fikse uitgave was (5 mille). In het verleden had ik weleens een gokje genomen met frames van een paar honderd euro maar met zo'n bedrag maak je niet graag de verkeerde beslissing zeg maar :D

Na alles nog duizend keer bekeken en overdacht te hebben uiteindelijk bij mijn oorspronkelijke idee gebleven en een S besteld. Twee en een half jaar later heb ik daar nog geen seconde spijt van gehad, integendeel, het is een van die paar fietsen die ik gehad heb waarbij alles precies klopt.
Maar ik ben eigenlijk best benieuwd hoe het zou voelen om nu ik de fiets goed ken weer eens op een Medium te rijden...

De wielmaat maakt volgens mij niet zo heel veel uit voor de maat, iig wat bovenbuis en reach betreft. De stackwaarde kan wat hoger uitvallen, en natuurlijk zijn maten als achtervorklengte en bb-drop anders bij een andere wielmaat. Maar met een langere achtervork zit je niet anders op een fiets ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik ben zelf ook 1.70m, beenlengte 79,5cm en heb een Scott Scale RC in de maat M.
Heb hiervoor dezelfde gehad in maat S en moest meer aanpassen dan bij de maat M.
Dan heb ik het over een zadelpen met meer setback, een langere stuurnok, zadel wat verder naar achteren moeten schuiven ondanks meer setback van de zadelpen.
Nu bij m'n maat M alleen een kortere nok gemonteerd van 60mm, er zat een 80mm op.
Met 80mm kon ik ook goed vooruit, maar 60mm voelt iets beter.

Vergelijk vooral de geometrietabellen van de verschillende fietsen, de ene maat S of M is de andere niet!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Hier nog zo'n dwerg....

Ik ben 1,68cm met een bbl van 80cm. Ik heb ook bneorm lopen twijfelen tussen een M en een S (Canyon)
Helaas kon ik ook niet even testzitten dus op basis van geometrie vergelijk met mijn vorige fiets een M uitgezocht.

Pas nog een heel topic aan besteed: viewtopic.php?f=3&t=149504&p=2570440#p2570440

Stukje uit dat topic:

Huidige bike maat Medium / 26''
Stoic maat S
Stoic maat M

Code: Selecteer alles

ETT  	/ Reach / Stack   / BHH	/ ZBH 	/ zitbuis	/ Wielb./ chainstay	 / wielmaat
600  	/ 415	/ 583	/ 68,8	/ 71,4	/ 445		/ 1110	/ 424		/ 26
591	/ 430	/ 601	/ 65	/ 75	/ 400		/ 1158	/ 418		/ 27,5
623	/ 455	/ 626	/ 65	/ 75 	/ 430		/ 1193	/ 428		/ 29
Uiteindelijk begon ik na het bestellen te twijfelen, steeds meer en meer. Tot dat er toevallig een S beschikbaar was die direct leverbaar was, dat was voor mij de druppel.
Net als bij Kermit, geen moment spijt gehad. Een fiets waar alle precies past! terwijl op papier de M beter zou moeten passen :roll: 8)
Plaats reactie