Aankoopadvies - zoveel keuzes, opties en onwetendheid

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Sam013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 10:38
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Comp

Beste allen,

Nu ongeveer 2 jaar aan het mountainbiken, waarvan het laatste (half) jaar vrij intensief - in de zin van 1 a 2x per week. Ik ben begonnen op een 2e hands Merida XT Edition uit 2010 (geloof ik) met 26" velgen, maar deze heb ik al redelijk snel ingeruild voor een Merida Big Nine XT Edition uit een onbekend jaartal. Waarschijnlijk oud want inmiddels is voor de 2e keer mijn achtervork gescheurd (heb hem al eens laten lassen) en heb ik nu besloten een upgrade te doen. Dit was ik eigenlijk pas volgend jaar van pas. Momenteel struin ik marktplaats af en bekijk ik het verkoop deel van dit forum, plus kijk ik wat winkels bieden (maar dat is vooral het woord 'uiverkocht'.

Voorkeur ligt bij een full suspension. Mijn lichaam is geneigd snel last van de onderrug te krijgen, ik ben verder erg fan van het technische deel en minder dan de snelheid op de vlakke stukken (maar dat kan ook door mijn oude fiets kunnen komen), en wil in de toekomst meer richting tochten van 40km+. Hierdoor zal een fiets ook op de weg wel wat moeten kunnen aangezien de routes dicht bij huis Dorst, Tilburg en Drunen (duinen) zijn.

Nu heb ik vrij snel het aanbod gehad om een Rocky Mountain Vertex over te nemen uit 2015 (volledig XT afgemonteerd, full carbon) voor 2000 euro. Is eigenlijk niet mee in de bossen gefietst, heeft perfect onderhoud gehad en ik heb hem zelf afgelopen weekend getest. Is van de vader van een vriend dus deze info klopt. Ervaring:
- Super fiets in vergelijking met mijn oude op de weg.
- Moest erg wennen in het technische deel van Dorst. Vooral het bochten werk voelde anders, maar daar kunnen de banden ook een aandeel in hebben gehad, plus ik heb het gevoel dat mijn heup hoger zit in relatie tot mijn handen (dit zou ik nog na moeten meten).
- Heb het gevoel dat ik toch wat minder 'relax' op mijn fiets zat dan op mijn Merida qua ergonomie.

Nu de concrete vraag. Wat zouden jullie aanraden? Ik heb een budget van 2000-2500 euro. Qua merk heb ik geen voorkeur. Ik kies liever voor kwaliteit en daarmee hopelijk betrouwbaarheid (van het frame). De angst in de tweedehands zit hem bij mij voornamelijk in de verborgen gebreken. Hoe groot is de gok om een 2e hands fully te kopen? wat zou het kosten als de achter suspensie vervangen moet worden? Kan dit uberhaupt?

Alle hulp en tips zijn welkom! Alvast bedankt en hopelijk tot veel spreeks :-q !

Gr, Sam
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat zitpositie betreft: daar kun je mee spelen: andere stuurpen, ander stuur en je hebt opeens een heel andere fiets.


Draaipunten kunnen versleten zijn bij achtervering. Dit is een eenmalige investering en dan kan de fiets er weer een poos tegenaan. Je zou dit kunnen voelen aan eventuele speling op de achterkant. Demper en vork hebben eens in de zoveel tijd service nodig. Als dat bijvoorbeeld de afgelopen 3 jaar niet gedaan is, dan zou je dat kunnen onderhandelen met de aankoopprijs.

Verder is Rocky Mountain een mooi merk, maar in kwaliteit staan ze al lang niet meer boven andere merken. Er kan dus altijd iets mis gaan of mis zijn, dat blijft bij iedere fiets een risico.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik dacht dat de Rocky Mountain Vertex een HT was en geen fully.
Ik zie hier nog een nieuwe vertex nieuw in maat M beschikbaar, wel 3k.
https://vanslingerlandfietsen.nl/fietse ... -29er-2021
Ook carbon en volledig XT.
Voor een 6 jaar oude fiets is dan een 2k wel erg duur.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het bracket van een fully zit meestal hoger dan bij een hardtail. Zodra je er op gaat zitten zak je een stuk in (sag) en als je rijdt bewegen je wielen ook nog op en neer. Staar je dus niet blind op dat je heup op een andere plek zit dan op een hardtail. Dat zegt op papier allemaal heel weinig. Het gaat om hoe de fiets zich gedraagt als je er op rijdt. Bij een hardtail zakt alleen de voorkant in als je er op zit dus ook de verticale afstand tussen stuur en zadel kun je niet 1:1 vergelijken.
Sam013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 10:38
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Comp

Bedankt voor de eerste reacties!

Ik ben wat onduidelijk geweest zie ik. De Vertex is inderdaad een hardtail en daarom twijfel ik dus. Het is een 'betrouwbare' koop voor mij omdat ik de gebruiker en historie ken. Wellicht zie ik te veel beren op de weg mbt een fully, maar aan de andere kant moet ik wellicht de sprong in het diepe maar gewoon wagen en eventuele onderhoudskosten voor lief nemen als er iets tegen zit.

Hoop dit weekend een testrit op een fully te kunnen maken om echt het verschil te ervaren.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Er zit behoorlijk verschil in gedrag tussen een 26" en een 29" fiets. Dat is meestal een kwestie van gewenning.
Voor het bedrag van 2k-2,5k zou ik een nieuwe zoeken. (ook voor dat bedrag heb je ook een redelijk goede instap fully)
Maar ja, beschikbaarheid is op dit moment echt een probleem.
Ik weet niet wat voor vork in de vertex zit, maar onderhoud en service zijn belangrijk daar in. Voor een service ga je richting een 100 euro.
Ik weet niet wat de oorspronkelijke prijs was van de fiets (RM staat er niet bekend op dat ze goedkoop zijn).
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Zo'n Vertex is een race-beest, puur op XC racen gemaakt. Het zadel staat inderdaad hoger dan het stuur als de maat klopt. Je kan wel een stuurpen nemen die omhoog staat, maar dat doet IMHO een beetje af aan de fiets. De Big Nine is een iets meer relaxte fiets, dus geen pure race bak, vandaar dat je dat verschil voelt. Als je XC wedstrijden gaat doen is die Vertex een leuke fiets natuurlijk.

Overigens je pijn in de onderrug kun je verhelpen door buikspieren te trainen (dus gewoon sit-ups enzo doen). Dan 'hoef' je niet perse een fully te kopen.
Sam013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 10:38
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Comp

Ok, nou ben ik dan dus toch wat overtuigd aan het raken om mijn geld te besteden aan een nieuwe fiets in plaats van een tweedehands. Voelt als wat meer zekerheid en het is bij een winkel in de buurt.

Hij heeft de scott spark rc 900 comp staan voor 3400 euro. Dit model sprak me eerder qua uiterlijk al aan, dus ik ga hem zo maar eens in het echt bekijken.
Sam013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 10:38
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Comp

massen schreef: wo 28 april 2021, 10:58 Er zit behoorlijk verschil in gedrag tussen een 26" en een 29" fiets. Dat is meestal een kwestie van gewenning.
Voor het bedrag van 2k-2,5k zou ik een nieuwe zoeken. (ook voor dat bedrag heb je ook een redelijk goede instap fully)
Maar ja, beschikbaarheid is op dit moment echt een probleem.
Ik weet niet wat voor vork in de vertex zit, maar onderhoud en service zijn belangrijk daar in. Voor een service ga je richting een 100 euro.
Ik weet niet wat de oorspronkelijke prijs was van de fiets (RM staat er niet bekend op dat ze goedkoop zijn).
Beschikbaarheid is inderdaad een probleem...

Verder zit de originele FOX voorvork er nog op en heeft hij netjes elk jaar zijn onderhoud gehad. Dit is het model:
https://99spokes.com/bikes/rockymountai ... ex-950-rsl
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

voor 2500,- koos ik voor een nieuwe instap fully
ze zijn er wel voor dat geld , ik heb er zelf ook naar gezocht.
marin, kona, ghost, rose ,radon. canyon
als je een beetje goed door-googled zul je vast wel iets vinden, of niet zo heel lang hoeven wachten(als hun site klopt)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Sam013 schreef: wo 28 april 2021, 13:53
massen schreef: wo 28 april 2021, 10:58 Er zit behoorlijk verschil in gedrag tussen een 26" en een 29" fiets. Dat is meestal een kwestie van gewenning.
Voor het bedrag van 2k-2,5k zou ik een nieuwe zoeken. (ook voor dat bedrag heb je ook een redelijk goede instap fully)
Maar ja, beschikbaarheid is op dit moment echt een probleem.
Ik weet niet wat voor vork in de vertex zit, maar onderhoud en service zijn belangrijk daar in. Voor een service ga je richting een 100 euro.
Ik weet niet wat de oorspronkelijke prijs was van de fiets (RM staat er niet bekend op dat ze goedkoop zijn).
Beschikbaarheid is inderdaad een probleem...

Verder zit de originele FOX voorvork er nog op en heeft hij netjes elk jaar zijn onderhoud gehad. Dit is het model:
https://99spokes.com/bikes/rockymountai ... ex-950-rsl
In het model van je link heeft de fiets een Manitou Marvel Pro en geen FOX.
Een 6 jaar oude HT en dan nog 2k. Zou ik niet doen.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Zie er ook een op marktplaats staan voor 1000 euro. De prijs lijkt me te hoog voor een fiets uit 2015. Ze staan nu ook nieuw op marktplaats (advertentie van een FM), 2021 model voor 3100 euro. Met je budget moet je echt wel iets kunnen vinden, gewoon doorzoeken. Of even geduld hebben, misschien zijn merken als Radon straks weer leverbaar. Kan je al een mooie nieuwe fiets kopen met je huidige budget.
Sam013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 10:38
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Comp

Iedereen bedankt voor de input! Heb gisteren meteen de knoop doorgehakt en bij een speciaalzaak deze fiets gekocht:
https://www.scott-sports.com/nz/en/prod ... =280499009

Hij is wat boven budget, maar ben toch wel blij dat ik voor een nieuwe ben gegaan. Nu maar hopen dat ik hem helemaal super ga vinden! Gelukkig is 1 ding zeker, en dat is dat ik erop vooruit ga :-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een klein wonder dat je een beschikbare hebt gevonden.
En dan ook nog een mooie Scott. :-q
Sam013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 10:38
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Comp

massen schreef: do 29 april 2021, 10:22 Een klein wonder dat je een beschikbare hebt gevonden.
En dan ook nog een mooie Scott. :-q
Om die reden voelde het ook een beetje als: nu of pas over een maanden..

Heb een speciaalzaak of 5 gebeld en hij had er toevallig 1 in mijn maat staan.
Plaats reactie