Framesize Canyon Spectral 29

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
MTBee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 18:29

Hi allen,

Vandaag heb ik m'n eerste mtb aangeschaft, een Spectral 29 CF 7. Erg blij dat het gelukt is in deze corona drukte. Ik heb echter nog wel wat vragen over de maat. Op basis van het maatadvies op de Canyon website heb ik voor maat M gekozen. Nu is het zo dat ik met mijn 1m83 en 83cm bbl net op een grensgebied zit van M naar L. Als ik 1m84 invul komt er bijvoorbeeld maatje L uit.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is; gewoon maatje M houden, of toch voor L kiezen? Ik heb hier wel eens gelezen dat normaal gesproken geadviseerd werd om bij Canyon juist wat ruimer te kiezen, maar dat dit bij de nieuwere modellen minder zou zijn. En zijn er nog voor-/nadelen van nog net op een M passen, of juist net niet op een L (volgens de maattabel dan)?

Iemand ervaring met de Spectral die hier wat over zou kunnen zeggen? Bij voorbaat dank! :)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Verkeerde geo erbij gehad niet meer relevant
Laatst gewijzigd door Dutch op di 27 april 2021, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

L, die heeft 485mm reach en 636mm ETT. Een M zal absoluut klein voelen. Ik ben 1,86 en zou zonder twijfel een XL nemen, alleen met jouw BBL zou ik dan weer zonder twijfel een L nemen :lol:
Waar woke is, is vuur
MTBee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 18:29

Ter verduidelijking; ik ben 1m83 :wink:

Maar dat moet voor de onderbouwing niets uitmaken. Ik wil er idd afdalingen mee gaan doen en zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt op een gegeven moment ook bikeparks.
Zat zelf ook te denken dat het qua reach wel goed zou moeten komen aangezien ik op de grens zit en relatief lange armen heb ('aapfactor' >1).

Denk dat je wel een goed punt hebt qua afdalingen, die langere reach zal beter aanvoelen en meer stabiliteit geven. Eigenlijk geeft het als ik er zo over nadenk ook wel een fijner gevoel om op een fiets te zitten die wellicht ietsjes ruim is, tegenover een fiets die maar net aan/krap is.

Dat wordt dat dus toch een L denk ik. En dan nu balen, want dan moet ik weer langer geduld hebben hehe.

In ieder geval wel bedankt voor je inzicht! :-q
MTBee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 18:29

Makkelijk schreef: ma 26 april 2021, 22:18 L, die heeft 485mm reach en 636mm ETT. Een M zal absoluut klein voelen. Ik ben 1,86 en zou zonder twijfel een XL nemen, alleen met jouw BBL zou ik dan weer zonder twijfel een L nemen :lol:
Helder! Dan ga ik idd voor een L. Thanks guys! :-q
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik ben 1.80m en binnenbeen lengte van 83cm, heb een spectral 29 cf 7 in de maat medium sinds februari en ben er super blij mee. Ik heb toen erg getwijfeld tussen een medium of large en heb gekozen voor de medium ivm beschikbaarheid en dat canyon dat als ideale maat aangaf. Mijn medium zal wat speelser zijn, een large nog stabieler. Enige nadeel vind ik de 150mm dropper want mijn zadelpen steekt 4cm uit het frame, bij een large komt een 170mm dropper. In jouw geval zou ik zeker voor de large gaan.
MTBee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 18:29

frank82 schreef: ma 26 april 2021, 23:10 Ik ben 1.80m en binnenbeen lengte van 83cm, heb een spectral 29 cf 7 in de maat medium sinds februari en ben er super blij mee. Ik heb toen erg getwijfeld tussen een medium of large en heb gekozen voor de medium ivm beschikbaarheid en dat canyon dat als ideale maat aangaf. Mijn medium zal wat speelser zijn, een large nog stabieler. Enige nadeel vind ik de 150mm dropper want mijn zadelpen steekt 4cm uit het frame, bij een large komt een 170mm dropper. In jouw geval zou ik zeker voor de large gaan.
3-0 voor de L dus :winkie:

Dat van die dropper is ook wel een goede, thanks!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zie dat ik de verkeerde CF geo heb gezien.

Aanzich is 460 reach helemaal niet zo gek toch met 1,83?
485 kan ook zeker als je dit prettig vindt.

Heb geen idee of je bbl lang of kort is vergeleken met je lichaamslengte.

Als je in verhouding lange benen hebt zou ik de M best overwegen.
Maar is je torso langer dan de L.
MTBee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 18:29

Dutch schreef: di 27 april 2021, 10:51 Zie dat ik de verkeerde CF geo heb gezien.

Aanzich is 460 reach helemaal niet zo gek toch met 1,83?
485 kan ook zeker als je dit prettig vindt.

Heb geen idee of je bbl lang of kort is vergeleken met je lichaamslengte.

Als je in verhouding lange benen hebt zou ik de M best overwegen.
Maar is je torso langer dan de L.
Hmm ja wellicht dat het ook gewoon prima gaat zijn de M hoor. Ik heb er nog te weinig ervaring mee om het zo op papier allemaal in te schatten. De M stond in ieder geval al in bestelling en ik denk dat die eerder beschikbaar is dan de L.

Ik laat de bestelling voor de M dus gewoon staan en probeer die uit wanneer ik hem ontvang. Misschien bevalt het wel. En zo niet, dan gaat ie retour en komt er een L. Denk dat ik het maar gewoon even moet ervaren zo de eerste keer :-D
Plaats reactie