Nieuwe hard tail - XC of Trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

Goedemiddag,

ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer en hoop dat ik hier wat tips kan krijgen om de keuze te vereenvoudigen. Al zal ik ook wel het risico lopen dat er nog meer keuzestress ontstaat :-D

Misschien goed om te weten:

- 179cm
- 74kg
- 40 jaar
- geen behoefte aan enorme drops, jumps o.i.d. voor mij volstaat het rijden door bos met venijnige klimmetjes, leuke afdalingen, stukken zoals Harry Slinger etc. een kleine drop of sprong geen probleem
- hoofdzakelijk aan het fietsen op de UHR, Schoorl en zo nu en dan wat uitstapjes naar andere parcours
- geen buitenland tripjes voor mij, hoogstens de Ardennen
- geen beginner, geen prof, geen amateur, gewoon een fitte fanatiekeling

Huidige fiets:

- Polygon Siskiu29 7, staat volgens mij als XC te boek
- 29" wielen
- 100mm travel voorvork
- ca. 14,5kg gewicht

Wensen/eisen:

- budget tot €3.000 (maar dat is echt m'n max, het is geld dat ik voor een fiets opzij gezet heb maar het hoeft niet op natuurlijk)
- géén full suspension
- lichte fiets
- uitstekende onderdelen, geen budget-onderdelen dus
- ik heb inmiddels heel veel gelezen hier op het forum over XC en trail fietsen, elke dag verwarder geraakt. Op mijn huidige fiets heb ik niet het idee gehad ooit iets tekort gekomen te zijn aan vering, comfort, handeling etc. Ik vraag mij dus af of ik van een XC naar een Trail moet gaan of niet; nu ga ik goed op een XC voor wat ik doe, maar de jaren beginnen ook te tellen straks, ben ik dan beter af op een Trail? Wil er wel 10 jaar mee kunnen doen.

In m'n zoektocht kwam ik op de volgende bikes:

Polygon Syncline C5
Ik vind m'n huidige Polygon een fijne fiets, dit leek me een logische opvolger. Ziet er in mijn ogen uit als een ietwat luiere XC met wat meer travel in de voorvork. Volgens mij ook wel redelijke onderdelen? En een carbon frame.
https://99spokes.com/bikes/polygon/2021/syncline-c5

Canyon Stoic 4
Als het goed is beter afgemonteerd dan de bovengenoemde Polygon en voorzien van een dropper (waar ik geen enkele ervaring mee heb) voor een wat lagere prijs. Als het goed is biedt deze me wat meer comfort? Wel een vrij zware hard tail vind ik.
https://99spokes.com/bikes/canyon/2021/stoic-4

Ik heb echt nog tientallen bikes bekeken, maar kom in deze prijsklasse toch telkens terug op deze 2 (en ook de Nukeproof scout, was al wat duurder, zal nu na de Brexit nog wel een stuk duurder zijn?)

Als ik echt de limiet van m'n budget wil gebruiken dan zijn er twee bikes die steeds naar boven komen, en dit zijn dan twee XC bikes die volgens mij uitzonderlijk goed zijn afgemonteerd, zeer licht en een plaatje voor het oog. Maar na het lezen van dit forum ben ik een beetje huiverig geworden voor het predicaat XC eerlijk gezegd, ondanks dat ik er nu zelf op fiets en daar eigenlijk niks bij mis.

Dat zijn deze twee:

CUBE REACTION C:62 SL
https://99spokes.com/bikes/cube/2021/reaction-c62-sl

Canyon Exceed CF 7
https://99spokes.com/bikes/canyon/2021/exceed-cf-7

Ik ben echt een twijfelaar met dit soort dingen. Ik rij nu op een XC, maar ga ik dat over een jaar of 5 nog prettig vinden of wil ik meer comfort gezien het ouder worden? Ik kom nu niks te kort met 100mm travel, maar ik heb ook geen ervaring met méér travel. Ga ik zo een dure XC carbon bike fijner vinden dan waar ik nu op rij, wat voor verschil kan ik verwachten?

Ik hoop dat er iemand is die me wat kan helpen bij het maken van de juiste keuze. Ik sta open voor alternatieve opties van de hierboven genoemde fietsen. Ik heb bijvoorbeeld nog geen Trail bike op de shortlist staan in de categorie tot €3.000 (die Stoic 4 is toch een stuk goedkoper), is dat het waard?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als al het andere gelijk blijft vermoed ik dat vrijwel iedereen sneller gaat zijn op een trail hardtail, en zeker de gemiddelde Hollandse mtber op rondjes als Amerongen en Zeist. In ieder geval ben ik op mijn 140mm HT op een rondje Zeist sneller dan op elke andere fiets die ik heb gehad, en daar zaten ook wel wat XC fietsen bij. (En dan is mijn huidige HT niet eens echt licht)
Nou is er op dit moment weinig te krijgen, maar voor jouw budget zou ik verder kijken dan een Canyon Stoic. Kona Honzo CR lijkt me een erg mooi optie, maar ik zou me ook niet teveel blindstaren op het gewicht van het frame. Verschil tussen high end carbon en fraai staal is meestal niet meer dan 1 kg, en die ga je echt niet voelen op een totaalgewicht van tussen de 80 en 100kg. Maar ik zou vooral eens gaan proefrijden op wat meer trail georienteerde fiets, om te kijken of jij hetzelfde voelt als ik. :-q

Nog wat andere interessante fietsen:

Santa Cruz Chameleon: https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes/chameleon
Bike Components Podsol: https://www.bike-components.de/en/bc-or ... S4QAvD_BwE
NS eccentric: https://www.bikester.nl/ns-bikes-eccent ... 39474.html
Rocky Mountain Growler: https://www.bikes.com/en/bikes/growler/2021

En er is al heel veel geschreven over deze vraag op dit forum. ;-)
viewtopic.php?f=3&t=135853&hilit=ltht
viewtopic.php?f=3&t=150315&hilit=ltht
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou dan geen al te trail-gerichte (LT)HT kiezen(zoals een Stoic), voor de plekken waar jij 'm gaat gebruiken.
Ipv een hardcore trail HT Stoic zou ik eerder de 'trail-light' Grand Canyon HT juist ook overwegen.

Een niet te racy XC HT, of een niet te agressieve Trail-HT, met pakweg 120mm veerweg, en een dropper, stuurhoek 67-68gr, liefst beetje licht afgemonteerd. Kan goed met jouw budget), zoiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als het wel XC moet worden mis ik iig de Scott Scale 920/925
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Een testritje zou toch al veel moeten helpen in een dilemma tussen bijvoorbeeld een Stoic of een Scott Scale.

Ikzelf begrijp niet dat je daartussen kunt twijfelen als je met beiden gereden hebt. Dat moet je toch overduidelijk aanvoelen.

Ik ben pro trailgerichte en slackere fietsen, maar in Canyon heb je zoals Aurelius aanhaalt nog de Grand Canyon tussen de Exceed en de Stoic. Als je de versnelling van een Exceed of Lux gewoon bent en van houdt (aanzetten na bochten etc), dat is toch niet te bereiken met een Stoic? Zelfs niet met setje Ralph / Ray.
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Je hebt een fiets die bevalt en geen duidelijk beeld van wat je anders zou willen... Dan testen en voelen wat je wilt of rentenieren tot de fietsmarkt kalmeerd en je nog meer kunt testen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Of deze kopen: viewtopic.php?f=20&t=150729

Puike geo, mooi afgemonteerd en zo betaalbaar dat als je het niks vind je er nauwelijks op verliest.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind dat er vaak voor rondjes UHR snel richting trail wordt gestuurd op dit forum.
Er zit een groep die het normaal vind de vaste routes met 140mm veerweg te rijden.

Prima natuurlijk, maar dat vind ik hetzelfde als met een X5 op zandvoort gaan rijden, er is geen ^^&&^$ aan.
Ook dat maakt niets uit, want dat is mijn mening.

Waar het omgaat is en die vraag moeten we stellen aan de TS.
Wat wil hij en wat kan hij.

Een zo snel mogelijk rondje, zoveel mogelijk fun, zo snel mogelijk in de afdalingen?
En welke kunde heeft de TS?

Ik weet bv namelijk zeker dat ik op 140mm hardtail trager ben. Waarom, omdat ik dan niet in een goede houding kan zitten. Net zoals met banden spanning ik rijd met relatief hardere banden een stuk harder op de UHR en overal, ook in de afdalingen, zelf op harry slinger.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je zou je ook kunnen afvragen waarom XC fietsen qua geo steeds maar richting Trail gaan. Langzaamaan komen ook de XCers erachter dat meer controle en comfort geen snelheid kosten, maar juist opleveren. Ik ben het met je eens dat 140mm veerweg overkill is, maar een langere reach, kortere stuurpen en slackere vorkhoek maken de fiets nergens langzamer (behalve als je tegenwind hebt misschien, maar dan kan je beter een gravelbike pakken ;-) ) 120mm SID, 66 graden HTA en 50mm stuurpen zijn wat mij betreft het ideale recept voor de UHR.
En verder zou het inderdaad fijn zijn als TS weer eens wat input geeft. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

suravida schreef: do 6 mei 2021, 11:04
En verder zou het inderdaad fijn zijn als TS weer eens wat input geeft. :-q
Tsja, we zijn tenslotte alweer bijna 24 uur verder... :lol:

Geduld. TS heeft 3000,- te verbrassen waar hij 10 jaar mee wil doen. Dan mag het wat tijd kosten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

suravida schreef: do 6 mei 2021, 11:04 Je zou je ook kunnen afvragen waarom XC fietsen qua geo steeds maar richting Trail gaan. Langzaamaan komen ook de XCers erachter dat meer controle en comfort geen snelheid kosten, maar juist opleveren. Ik ben het met je eens dat 140mm veerweg overkill is, maar een langere reach, kortere stuurpen en slackere vorkhoek maken de fiets nergens langzamer (behalve als je tegenwind hebt misschien, maar dan kan je beter een gravelbike pakken ;-) ) 120mm SID, 66 graden HTA en 50mm stuurpen zijn wat mij betreft het ideale recept voor de UHR.
Met de eerste zin ook zeker eens!
Ik kom er ook zeker achter dat meer controle meer snelheid is, maar vooral (be)sparen van energie!!

Ik kom nog uit de tjd 26 inch. 1.8 bandjes en stuur afzagen tot 50cm :-)
Daarbij moet je sommige dingen op mijn leeftijd ook aan de jongeren overlaten. Mijn fietshouding zit er al 25 jaar in.

Ik kan niet ineens met een drop van 2cm rijden, dan kan ik mijn kracht niet meer kwijt en krijg ik lage rugpijn. Ik rijd op de racer met 12cm en op de MTB met 8cm, dat komt ongeveer overheen. Misschien als ik nu 20 zou zijn dat ik het ook anders aanpak.

Nogmaals ik oordeel op XC race en een zo snel mogelijk rondetijd.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Cube-Elite schreef: do 6 mei 2021, 10:51 Ik vind dat er vaak voor rondjes UHR snel richting trail wordt gestuurd op dit forum.
Er zit een groep die het normaal vind de vaste routes met 140mm veerweg te rijden.
Mee eens. Ik ken er genoeg die heel duidelijk een voorkeur hebben voor een XC fiets ook al hebben ze trail fietsen een goede kans gegeven. En ik geeft hen groot gelijk. Ik heb zowel XC als trail fietsen, allebei leuk.
MoYo schreef: wo 5 mei 2021, 14:25 Maar na het lezen van dit forum ben ik een beetje huiverig geworden voor het predicaat XC eerlijk gezegd, ondanks dat ik er nu zelf op fiets en daar eigenlijk niks bij mis.
Als je maar genoeg forumposts leest hier blijkt al gauw dat je op mijn XC fiets helemaal niet kunt mountainbiken. De vork is te slap, het frame te zwaar, de wielen te klein, slechts 100mm veerweg, er zit geen dropper in en geen 203/180mm schijven. Daar moet je je niet te veel van aantrekken, meestal zijn het overdreven uitspraken om een bepaalde punt duidelijk te maken. Als je tevreden bent over je XC fiets mag je dat gerust zijn, en je bent niet de enige :-q

Edit: als je kans hebt zou ik wel andere fietsen uitproberen. Het kan zomaar een eyeopener zijn, liefhebbers van trail fietsen hebben niet voor niets hun voorkeur.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Cube-Elite schreef: do 6 mei 2021, 11:55
suravida schreef: do 6 mei 2021, 11:04 Je zou je ook kunnen afvragen waarom XC fietsen qua geo steeds maar richting Trail gaan. Langzaamaan komen ook de XCers erachter dat meer controle en comfort geen snelheid kosten, maar juist opleveren. Ik ben het met je eens dat 140mm veerweg overkill is, maar een langere reach, kortere stuurpen en slackere vorkhoek maken de fiets nergens langzamer (behalve als je tegenwind hebt misschien, maar dan kan je beter een gravelbike pakken ;-) ) 120mm SID, 66 graden HTA en 50mm stuurpen zijn wat mij betreft het ideale recept voor de UHR.
Met de eerste zin ook zeker eens!
Ik kom er ook zeker achter dat meer controle meer snelheid is, maar vooral (be)sparen van energie!!

Ik kom nog uit de tjd 26 inch. 1.8 bandjes en stuur afzagen tot 50cm :-)
Daarbij moet je sommige dingen op mijn leeftijd ook aan de jongeren overlaten. Mijn fietshouding zit er al 25 jaar in.

Ik kan niet ineens met een drop van 2cm rijden, dan kan ik mijn kracht niet meer kwijt en krijg ik lage rugpijn. Ik rijd op de racer met 12cm en op de MTB met 8cm, dat komt ongeveer overheen. Misschien als ik nu 20 zou zijn dat ik het ook anders aanpak.

Nogmaals ik oordeel op XC race en een zo snel mogelijk rondetijd.
Je moet vooral lekker blijven rijden wat voor je werkt, en ondanks het feit dat ik uit dezelfde tijd stam en ik genoeg fietsen heb geprobeerd werkt een trailbike voor mij het best. Al wil ik nog wel eens singletracks pakken op de gravelbike voor dat old skool afzien. ;-)

Maar enerzijds lijkt het alsof iedereen hier van mening is alsof er op een XC fiets niet is te mtben, maar aan de andere kant lijken de hardcore XCers van mening dat er op een trailfiets (om hieronder maar even alles met een iets relaxtere geo te vangen) niet hard is te fietsen. Maar mannen als Bouwpakket op zijn Ibis Ripley geven aan dat dat niet het geval is. En ikzelf merk ook vaak genoeg (met mijn beperkte skills en conditie) dat mijn stalen LTHT met dropper op een rondje Zeist niet langzamer is dan de pure XC fietsen. Sterker nog, ik wordt er op de rechte stukken vaak compleet uit gereden, om op de singletracks toch weer aan te sluiten.

Maar goed, TS moet maar eens gaan proefrijden. Ik heb nog wel een fiets te leen mocht er interesse zijn. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

Goedemiddag heren!

Bedankt voor alle input tot nu toe, zit zeker wat bruikbaars bij en ook wat terechte opmerkingen over vragen die ik mezelf moet stellen zoals de vraag wat ik wil als ik een rondje ga fietsen?

Ik ben niet geïnteresseerd in wedstrijdjes, vind het ook helemaal niet erg als ik even achter een langzamer iemand moet fietsen, focus me niet op Strava-tijden etc. Ik wil fit blijven, genieten van een stukkie fietsen, mezelf verbeteren technisch en conditioneel en zo nu en dan eens een ander parcours uitproberen maar zal nooit hoge sprongen maken of iets dergelijks. Ik kan een redelijk stukkie sturen.
Als je maar genoeg forumposts leest hier blijkt al gauw dat je op mijn XC fiets helemaal niet kunt mountainbiken
Deze indruk kreeg ik inderdaad en heeft me erg aan het twijfelen gebracht. Ook omdat ik helemaal geen ervaring heb met een Trail mtb kan ik daar zelf niks over zeggen. Mijn huidige fiets heeft slechts 100mm travel, stuitert ook behoorlijk op sommige afdalingen maar nooit de controle verloren.

Een testrit maken met een Trail is denk ik het beste wat ik kan doen als ik het zo lees, maar dat is zeker in deze tijd makkelijker gezegd dan gedaan.
Een niet te racy XC HT, of een niet te agressieve Trail-HT, met pakweg 120mm veerweg, en een dropper, stuurhoek 67-68gr, liefst beetje licht afgemonteerd
Dit klinkt me ook wel logisch eigenlijk, zou iemand zo een fiets uit het hoofd kunnen noemen die in deze categorie valt?

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, tips, opmerkingen e.d. wordt gewaardeerd! :-q
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Dit klinkt me ook wel logisch eigenlijk, zou iemand zo een fiets uit het hoofd kunnen noemen die in deze categorie valt?
Jouw fiets met nieuwe vork en dropper...
Plaats reactie