MoYo schreef: ↑do 6 mei 2021, 12:51
Dit klinkt me ook wel logisch eigenlijk, zou iemand zo een fiets uit het hoofd kunnen noemen die in deze categorie valt?
Spec Epic/Chisel, BMC Twostroke, Muesing Specter ziet er interessant uit, maar het heeft die vreselijke kabelintegratie, Orbea, maar het heeft 27.2 zitbuis.
100->120 modificatie moet mogelijk zijn op standaard vorken
Je wil geen FS maar over 5 jaar misschien meer comfort? En geen Strava max rijder.
Ik zou zeggen voor waar jij rijdt een XC fully, maar voor 3000 Euro gaat dat niet lukken, daar heb je 4-5k voor nodig.
Je kan ook gewoon een Exceed kopen, prima voor dit NL terrein. Verandert je smaak dan verkoop je m.
En dat zegt iemand van 60 jaar oud die ook gewoon een lichte XC 29 HT rijdt, in NL op jouw parkoersen is daar uitstekend mee te rijden. Het plezier zit in het directe gevoel en reactie van dit type fiets, maar ten koste van weinig comfort. En dat is reletief want ik heb lange tochten gereden in bv Sauerland met die 29 HT. Nada nul problemen.
Een niet te racy XC HT, of een niet te agressieve Trail-HT, met pakweg 120mm veerweg, en een dropper, stuurhoek 67-68gr, liefst beetje licht afgemonteerd
Dit klinkt me ook wel logisch eigenlijk, zou iemand zo een fiets uit het hoofd kunnen noemen die in deze categorie valt?
Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, tips, opmerkingen e.d. wordt gewaardeerd!
Canyon ‘grand canyon’ bv.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
suravida schreef: ↑do 6 mei 2021, 11:04
Je zou je ook kunnen afvragen waarom XC fietsen qua geo steeds maar richting Trail gaan. Langzaamaan komen ook de XCers erachter dat meer controle en comfort geen snelheid kosten, maar juist opleveren
XC racers, dan hebben we het niet over die geplaveide Nederlandse banen.
De XC parcoursen (wedstrijden, niet de trails) worden steeds heftiger dus is er ook een wat comfortabelere fiets nodig die meer aankan.
Als je ziet wat bijvoorbeeld een Remy Metaillier rijdt op een trail bike, double black diamond trails.
En met zulke fietsen rijden wij hier op Amerongen waar nog geen wortel ligt en waar je ingehaald wordt door mensen op een veldrijfiets.
Maar waarom zou je altijd op de minimaal benodigde fiets moeten rijden? Mag iemand niet gewoon lol hebben op zijn dikke trailbike op Amerongen? Of rijden al die hardcore XCers ook nog in een Fiat Panda uit '84? Want meer is echt overkill op ons perfect gladde en begrensde wegennet. (Ik ben overigens een groot fan van het minimalisme van de OG Panda, en vermaak me ook kostelijk op een starre singlespeed, maar ik vermaak me minstens even goed op mijn ltht, DownCountry fully of trailfully.p
‘t Kan wel net, inderdaad.
(Alu) Orbea Oiz ‘H’ serie bv en (carbon) Canyon Lux CF zijn er sub/vanaf 3000,- ... (die laatste weegt dan 12,1kg).
Komen inclusief dropper, en inclusief minder gerammel op remklippen .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dizer schreef: ↑za 8 mei 2021, 01:30
Waaróm eigenlijk geen XC full suspension?
De Trek Supercaliber is een uitstekend XC compromis tussen HT en FS. Je hebt een basis comfort in elk geval beter dan een HT.
Budget is een probleem, maar bij goed onderhoud gaat zo'n ding >10 jaar mee. M.i. de meerprijs wel waard als je kijkt naar plezier tijdens het rijden. Ik zou er iig over denken, evt testrijden en weloverwogen keuze maken.
Orbea en Canyon (en andere merken) zijn uiteraard alternatieven.
Een andere budget optie zou de Rockrider XC900 (hardtail) kunnen zijn:
Veel fiets voor het geld (1749 euro).
Nadeel is de kabel management en de remmen. In oktober dit jaar komen ze met een nieuw frame op de markt, die heeft de remkabel wel door het frame lopen.