Nieuwe hard tail - XC of Trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

MoYo schreef: do 6 mei 2021, 12:51 Dit klinkt me ook wel logisch eigenlijk, zou iemand zo een fiets uit het hoofd kunnen noemen die in deze categorie valt?
Spec Epic/Chisel, BMC Twostroke, Muesing Specter ziet er interessant uit, maar het heeft die vreselijke kabelintegratie, Orbea, maar het heeft 27.2 zitbuis.
100->120 modificatie moet mogelijk zijn op standaard vorken
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Je wil geen FS maar over 5 jaar misschien meer comfort? En geen Strava max rijder.

Ik zou zeggen voor waar jij rijdt een XC fully, maar voor 3000 Euro gaat dat niet lukken, daar heb je 4-5k voor nodig.

Je kan ook gewoon een Exceed kopen, prima voor dit NL terrein. Verandert je smaak dan verkoop je m.

En dat zegt iemand van 60 jaar oud die ook gewoon een lichte XC 29 HT rijdt, in NL op jouw parkoersen is daar uitstekend mee te rijden. Het plezier zit in het directe gevoel en reactie van dit type fiets, maar ten koste van weinig comfort. En dat is reletief want ik heb lange tochten gereden in bv Sauerland met die 29 HT. Nada nul problemen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

MoYo schreef: do 6 mei 2021, 12:51
Een niet te racy XC HT, of een niet te agressieve Trail-HT, met pakweg 120mm veerweg, en een dropper, stuurhoek 67-68gr, liefst beetje licht afgemonteerd
Dit klinkt me ook wel logisch eigenlijk, zou iemand zo een fiets uit het hoofd kunnen noemen die in deze categorie valt?

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden, tips, opmerkingen e.d. wordt gewaardeerd! :-q
Canyon ‘grand canyon’ bv.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

suravida schreef: do 6 mei 2021, 11:04 Je zou je ook kunnen afvragen waarom XC fietsen qua geo steeds maar richting Trail gaan. Langzaamaan komen ook de XCers erachter dat meer controle en comfort geen snelheid kosten, maar juist opleveren
XC racers, dan hebben we het niet over die geplaveide Nederlandse banen.
De XC parcoursen (wedstrijden, niet de trails) worden steeds heftiger dus is er ook een wat comfortabelere fiets nodig die meer aankan.

Als je ziet wat bijvoorbeeld een Remy Metaillier rijdt op een trail bike, double black diamond trails.
En met zulke fietsen rijden wij hier op Amerongen waar nog geen wortel ligt en waar je ingehaald wordt door mensen op een veldrijfiets.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar waarom zou je altijd op de minimaal benodigde fiets moeten rijden? Mag iemand niet gewoon lol hebben op zijn dikke trailbike op Amerongen? Of rijden al die hardcore XCers ook nog in een Fiat Panda uit '84? Want meer is echt overkill op ons perfect gladde en begrensde wegennet. (Ik ben overigens een groot fan van het minimalisme van de OG Panda, en vermaak me ook kostelijk op een starre singlespeed, maar ik vermaak me minstens even goed op mijn ltht, DownCountry fully of trailfully.p
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Dan zit er nog een beetje uitdaging in de routes van NL. :P
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Volgens mij moet er maar eens een "meeste uitdaging" lets ride komen als dat weer kan. 8)


@Rayb81, dat Remy dat kan is mooi. Gelukkig heb ik voldoende zelfreflectie om te zien dat ik nog niet op de helft van Remy zijn skills en durf zit :bier:
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Waaróm eigenlijk geen XC full suspension?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘t Kan wel net, inderdaad.
(Alu) Orbea Oiz ‘H’ serie bv en (carbon) Canyon Lux CF zijn er sub/vanaf 3000,- ... (die laatste weegt dan 12,1kg).
Komen inclusief dropper, en inclusief minder gerammel op remklippen :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dizer schreef: za 8 mei 2021, 01:30 Waaróm eigenlijk geen XC full suspension?
De Trek Supercaliber is een uitstekend XC compromis tussen HT en FS. Je hebt een basis comfort in elk geval beter dan een HT.

Budget is een probleem, maar bij goed onderhoud gaat zo'n ding >10 jaar mee. M.i. de meerprijs wel waard als je kijkt naar plezier tijdens het rijden. Ik zou er iig over denken, evt testrijden en weloverwogen keuze maken.

Orbea en Canyon (en andere merken) zijn uiteraard alternatieven.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Een andere budget optie zou de Rockrider XC900 (hardtail) kunnen zijn:

Veel fiets voor het geld (1749 euro).
Nadeel is de kabel management en de remmen. In oktober dit jaar komen ze met een nieuw frame op de markt, die heeft de remkabel wel door het frame lopen.

https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8643985
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dizer schreef: za 8 mei 2021, 21:08 In oktober dit jaar komen ze met een nieuw frame op de markt, die heeft de remkabel wel door het frame lopen.
Ik zie dat juist als een nadeel. Ziet er mooi uit maar is altijd gedoe tijdens het vervangen. Ik heb ze liever buitenom.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maken ze nog remkabels dan voor een MTB? :bier:
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Dutch schreef: za 8 mei 2021, 21:25 Maken ze nog remkabels dan voor een MTB? :bier:
Remleiding :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind het wel mooi en het extra werk maakt me niet uit, wat ik me afvraag, want schoonmaken is makkelijker.

In deze prijsklasse zou ik daar niet op letten, gewoon zoveel mogelijk fiets voor je geld.
Plaats reactie