Nieuwe hard tail - XC of Trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

Crapton schreef: za 8 mei 2021, 10:50
Dizer schreef: za 8 mei 2021, 01:30 Waaróm eigenlijk geen XC full suspension?
De Trek Supercaliber is een uitstekend XC compromis tussen HT en FS. Je hebt een basis comfort in elk geval beter dan een HT.

Budget is een probleem, maar bij goed onderhoud gaat zo'n ding >10 jaar mee. M.i. de meerprijs wel waard als je kijkt naar plezier tijdens het rijden. Ik zou er iig over denken, evt testrijden en weloverwogen keuze maken.

Orbea en Canyon (en andere merken) zijn uiteraard alternatieven.
Zo dan, dit is wel echt een gaaf ding. Wel ver boven m'n budget, misschien moet ik verder sparen...
Door één van de tips hier neig ik nu heel erg naar de Santa Cruz Chameleon, lijkt me voor mij een hele goede. Eens kijken of ik ergens een testrit kan maken.

Er vroeg nog iemand waarom geen FS. Dat is simpel, ik wil zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen en onderhoud nodig hebben :D (en geef m'n geld liever uit aan een goede HT dan voor datzelfde geld een minder goede FS, althans dat is mn redenatie).
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 12:08
Crapton schreef: za 8 mei 2021, 10:50

De Trek Supercaliber is een uitstekend XC compromis tussen HT en FS. Je hebt een basis comfort in elk geval beter dan een HT.

Budget is een probleem, maar bij goed onderhoud gaat zo'n ding >10 jaar mee. M.i. de meerprijs wel waard als je kijkt naar plezier tijdens het rijden. Ik zou er iig over denken, evt testrijden en weloverwogen keuze maken.

Orbea en Canyon (en andere merken) zijn uiteraard alternatieven.
Zo dan, dit is wel echt een gaaf ding. Wel ver boven m'n budget, misschien moet ik verder sparen...
Door één van de tips hier neig ik nu heel erg naar de Santa Cruz Chameleon, lijkt me voor mij een hele goede. Eens kijken of ik ergens een testrit kan maken.

Er vroeg nog iemand waarom geen FS. Dat is simpel, ik wil zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen en onderhoud nodig hebben :D (en geef m'n geld liever uit aan een goede HT dan voor datzelfde geld een minder goede FS, althans dat is mn redenatie).
Als prijs-kwaliteit onderdeel is van de overweging dan is een chameleon natuurlijk een rare keuze. Wat zou daar beter aan moeten zijn dan een hardtail die de helft kost qua frame?
Als je hem heel gaaf wilt, kunt betalen en wilt hebben zijn dat wel goede argumenten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Supercaliber gebruikt een specifieke demper, dat is altijd erg prettig als je ooit een nieuwe demper nodig hebt. Ruime keuze uit goed geprijsde dempers en over tien jaar ook nog volop op voorraad.

Not dus.
Reden genoeg om zulke bikes te mijden als de pest imo (en daarmee zeg ik niks over de kwaliteit(en) van de fiets in kwestie).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

I_do schreef: ma 10 mei 2021, 12:53
MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 12:08

Zo dan, dit is wel echt een gaaf ding. Wel ver boven m'n budget, misschien moet ik verder sparen...
Door één van de tips hier neig ik nu heel erg naar de Santa Cruz Chameleon, lijkt me voor mij een hele goede. Eens kijken of ik ergens een testrit kan maken.

Er vroeg nog iemand waarom geen FS. Dat is simpel, ik wil zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen en onderhoud nodig hebben :D (en geef m'n geld liever uit aan een goede HT dan voor datzelfde geld een minder goede FS, althans dat is mn redenatie).
Als prijs-kwaliteit onderdeel is van de overweging dan is een chameleon natuurlijk een rare keuze. Wat zou daar beter aan moeten zijn dan een hardtail die de helft kost qua frame?
Als je hem heel gaaf wilt, kunt betalen en wilt hebben zijn dat wel goede argumenten.
Maar hoe verhoudt zich deze fiets dan tot bijvoorbeeld de Grand Canyon 9 en Stoic 4? Als ik de specs vergelijk zou je kunnen zeggen dat de Stoic daar beter uitkomt. Maar die werd me afgeraden omdat het 'teveel' Trail zou zijn, bovendien erg zwaar voor een HT. Die Chameleon met carbon frame is stukken lichter. Ik zie nu wel dat ik de prijzen op 99spokes.com soms met een korreltje zout moet nemen...

Ik dacht ook dat de geometrie van de Chameleon goed past bij wat ik wil. Maar die Grand Canyon 9 wijkt niet veel af, wel stukken zwaarder. Maar als dat het verschil is is +1000 euro extra het misschien niet waard.

Dit gaat een oude Gazelle worden met 2 fietstassen en een mandje voorop vrees ik.
kermit schreef: ma 10 mei 2021, 12:56 Die Supercaliber gebruikt een specifieke demper, dat is altijd erg prettig als je ooit een nieuwe demper nodig hebt. Ruime keuze uit goed geprijsde dempers en over tien jaar ook nog volop op voorraad.

Not dus.
Reden genoeg om zulke bikes te mijden als de pest imo (en daarmee zeg ik niks over de kwaliteit(en) van de fiets in kwestie).
Mee eens!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 14:43
I_do schreef: ma 10 mei 2021, 12:53

Als prijs-kwaliteit onderdeel is van de overweging dan is een chameleon natuurlijk een rare keuze. Wat zou daar beter aan moeten zijn dan een hardtail die de helft kost qua frame?
Als je hem heel gaaf wilt, kunt betalen en wilt hebben zijn dat wel goede argumenten.
Maar hoe verhoudt zich deze fiets dan tot bijvoorbeeld de Grand Canyon 9 en Stoic 4? Als ik de specs vergelijk zou je kunnen zeggen dat de Stoic daar beter uitkomt. Maar die werd me afgeraden omdat het 'teveel' Trail zou zijn, bovendien erg zwaar voor een HT. Die Chameleon met carbon frame is stukken lichter. Ik zie nu wel dat ik de prijzen op 99spokes.com soms met een korreltje zout moet nemen...

Ik dacht ook dat de geometrie van de Chameleon goed past bij wat ik wil. Maar die Grand Canyon 9 wijkt niet veel af, wel stukken zwaarder. Maar als dat het verschil is is +1000 euro extra het misschien niet waard.

Dit gaat een oude Gazelle worden met 2 fietstassen en een mandje voorop vrees ik.
kermit schreef: ma 10 mei 2021, 12:56 Die Supercaliber gebruikt een specifieke demper, dat is altijd erg prettig als je ooit een nieuwe demper nodig hebt. Ruime keuze uit goed geprijsde dempers en over tien jaar ook nog volop op voorraad.

Not dus.
Reden genoeg om zulke bikes te mijden als de pest imo (en daarmee zeg ik niks over de kwaliteit(en) van de fiets in kwestie).
Mee eens!
De Chameleon is inderdaad stuk minder daalgericht dan de Stoic en zou daarmee beter passen. Is maar net wat je wil. Hij is ook heel gaaf. En duur. En als je iets moois wilt en je vind deze heel gaaf ga je er ongetwijfeld veel plezier van hebben.

Fiets kopen is ook stuk emotie. Vraag is ook wat je kunt krijgen op dit moment, neem anders eens contact op met een santa dealer om te kijken of je uberhaupt nog zo'n apparaat kunt vinden (niet dat die canyon op voorraad is natuurlijk).
MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

I_do schreef: ma 10 mei 2021, 15:08
MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 14:43

Maar hoe verhoudt zich deze fiets dan tot bijvoorbeeld de Grand Canyon 9 en Stoic 4? Als ik de specs vergelijk zou je kunnen zeggen dat de Stoic daar beter uitkomt. Maar die werd me afgeraden omdat het 'teveel' Trail zou zijn, bovendien erg zwaar voor een HT. Die Chameleon met carbon frame is stukken lichter. Ik zie nu wel dat ik de prijzen op 99spokes.com soms met een korreltje zout moet nemen...

Ik dacht ook dat de geometrie van de Chameleon goed past bij wat ik wil. Maar die Grand Canyon 9 wijkt niet veel af, wel stukken zwaarder. Maar als dat het verschil is is +1000 euro extra het misschien niet waard.

Dit gaat een oude Gazelle worden met 2 fietstassen en een mandje voorop vrees ik.



Mee eens!
De Chameleon is inderdaad stuk minder daalgericht dan de Stoic en zou daarmee beter passen. Is maar net wat je wil. Hij is ook heel gaaf. En duur. En als je iets moois wilt en je vind deze heel gaaf ga je er ongetwijfeld veel plezier van hebben.

Fiets kopen is ook stuk emotie. Vraag is ook wat je kunt krijgen op dit moment, neem anders eens contact op met een santa dealer om te kijken of je uberhaupt nog zo'n apparaat kunt vinden (niet dat die canyon op voorraad is natuurlijk).
Ook een beetje mijn valkuil hoor, dat ik meestal eerst kijk naar wat ik mooi vind.
Is het verschil tussen de Grand Canyon 9 en die Chameleon meer dan 1000 euro waard? Zit dat verschil vooral in de het frame (carbon vs. aluminium) of zijn er nog andere grote verschillen tussen deze fietsen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je twijfelt tussen een Canyon en een Santa Cruz, zou ik zeker voor de Canyon gaan. Santa Cruz is gewoon minder Hollands "veel waar voor je geld" maar meer een fiets waar je verliefd op moet worden. Eigenwijzer, mooier (wat mij betreft) en het frame heeft gewoon net wat mooiere details. Technisch zullen ze nauwelijks voor elkaar onder doen, maar ik zou bijvoorbeeld nooit een Canyon overwegen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 12:08 Er vroeg nog iemand waarom geen FS. Dat is simpel, ik wil zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen en onderhoud nodig hebben :D (en geef m'n geld liever uit aan een goede HT dan voor datzelfde geld een minder goede FS, althans dat is mn redenatie).
1 keertje niet uit eten gaan per jaar met de vrouw en je hebt je meerkosten er alweer uit. :wink:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 15:19
I_do schreef: ma 10 mei 2021, 15:08

De Chameleon is inderdaad stuk minder daalgericht dan de Stoic en zou daarmee beter passen. Is maar net wat je wil. Hij is ook heel gaaf. En duur. En als je iets moois wilt en je vind deze heel gaaf ga je er ongetwijfeld veel plezier van hebben.

Fiets kopen is ook stuk emotie. Vraag is ook wat je kunt krijgen op dit moment, neem anders eens contact op met een santa dealer om te kijken of je uberhaupt nog zo'n apparaat kunt vinden (niet dat die canyon op voorraad is natuurlijk).
Ook een beetje mijn valkuil hoor, dat ik meestal eerst kijk naar wat ik mooi vind.
Is het verschil tussen de Grand Canyon 9 en die Chameleon meer dan 1000 euro waard? Zit dat verschil vooral in de het frame (carbon vs. aluminium) of zijn er nog andere grote verschillen tussen deze fietsen?
Dat is geen valkuil, dat is juiste prioritering :lol: . Ik weet niet op basis van welke specs jij 1000 euro verschil tussen deze twee fietsen verwacht. Als je linkje hebt naar waar je denkt de Chameleon te kunnen kopen dan kan ik er misschien iets meer van zeggen (of een ander...).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 15:19 Ook een beetje mijn valkuil hoor, dat ik meestal eerst kijk naar wat ik mooi vind.
Is het verschil tussen de Grand Canyon 9 en die Chameleon meer dan 1000 euro waard? Zit dat verschil vooral in de het frame (carbon vs. aluminium) of zijn er nog andere grote verschillen tussen deze fietsen?
Vind ik alleen maar goed, ik zou zelf niet snel een fiets kopen die ik niet mooi vind.
Uiteraard speelt budget wel een rol, dus het gaat om wat ik het mooist vind binnen die gestelde grens.

Puur rationeel gezien kom je al heel snel op merken als Canyon uit, die bieden gewoon veel fiets voor het geld. En sommige modellen vind ik ook best mooi, dus ik zal niet zeggen dat ik nooit een Canyon zou overwegen. Tot nu toe heb ik echter altijd nog wat mooiers gevonden bij een ander merk :D

Ik vind het ook wel leuk om een fiets te hebben die ik niet op elke rit nog vijf keer tegenkom, anderen boeit dat niet. En zo heeft iedereen z'n eigen motivatie om ergens voor te kiezen.
Het is wel aangetoond dat ook mensen die zeggen zeer rationeel te kiezen dat veel minder doen dan ze zelf denken... Meestal is de keuze op een onbewust niveau al heel snel gemaakt, en volgt er dan een proces van jezelf overtuigen waardoor men denkt op rationele gronden gekozen te hebben.
Dus ik zou zeggen, niet te moeilijk doen en die emotie laten spreken! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

I_do schreef: ma 10 mei 2021, 16:04
MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 15:19

Ook een beetje mijn valkuil hoor, dat ik meestal eerst kijk naar wat ik mooi vind.
Is het verschil tussen de Grand Canyon 9 en die Chameleon meer dan 1000 euro waard? Zit dat verschil vooral in de het frame (carbon vs. aluminium) of zijn er nog andere grote verschillen tussen deze fietsen?
Dat is geen valkuil, dat is juiste prioritering :lol: . Ik weet niet op basis van welke specs jij 1000 euro verschil tussen deze twee fietsen verwacht. Als je linkje hebt naar waar je denkt de Chameleon te kunnen kopen dan kan ik er misschien iets meer van zeggen (of een ander...).
:D hoe ik ook m'n best zal doen, ik ga er denk ik niet aan ontkomen om het uiterlijk van de fiets niet mee te laten wegen :D

Als ik op 99spokes afga kost die Chameleon €2.487 (de 29" met carbon frame).
Grand Canyon 9 €1.799 (29" met alu frame).

Zelfde voorvork, de ene deore xt de ander sram nx eagle (ik heb enkel ervaring met Shimano maar heb me laten vertellen dat die nx eagle ook goed is). De SC is 2 kg lichter. Ik kijk dan wel naar de Santa Cruz Chameleon R / Carbon C / 29. De prijs die wordt genoemd is $2.999. Die euro-prijs is omgerekend. Op simplebikestore.eu staat hij bijvoorbeeld voor €3.399. Dat vind ik wel wat aan de gortige kant voor die fiets.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 17:19
I_do schreef: ma 10 mei 2021, 16:04

Dat is geen valkuil, dat is juiste prioritering :lol: . Ik weet niet op basis van welke specs jij 1000 euro verschil tussen deze twee fietsen verwacht. Als je linkje hebt naar waar je denkt de Chameleon te kunnen kopen dan kan ik er misschien iets meer van zeggen (of een ander...).
:D hoe ik ook m'n best zal doen, ik ga er denk ik niet aan ontkomen om het uiterlijk van de fiets niet mee te laten wegen :D

Als ik op 99spokes afga kost die Chameleon €2.487 (de 29" met carbon frame).
Grand Canyon 9 €1.799 (29" met alu frame).

Zelfde voorvork, de ene deore xt de ander sram nx eagle (ik heb enkel ervaring met Shimano maar heb me laten vertellen dat die nx eagle ook goed is). De SC is 2 kg lichter. Ik kijk dan wel naar de Santa Cruz Chameleon R / Carbon C / 29. De prijs die wordt genoemd is $2.999. Die euro-prijs is omgerekend. Op simplebikestore.eu staat hij bijvoorbeeld voor €3.399. Dat vind ik wel wat aan de gortige kant voor die fiets.
Ah ja dan gaat het daar mis. Als je de dollarprijs naar euro's omrekent dan kom je leuk uit. Alleen daar kan je die fiets niet voor kopen. Ander voorbeeld. Ibis Ripley AF. Kost in de states 3000 dollar, hier 3800 euro. De prijzen in de states zijn sowieso lager, en doorgaans zonder belasting. Dus geven geen realistisch beeld van wat je kwijt bent als je hier een fiets wilt kopen. Ga maar uit van de prijs op simplebikestore (of bel een santa dealer).
Overigens is die Santa op simple bike store ook niet op voorraad...
Dus uberhaupt de vraag of je hem ergens kunt vinden in je maat. Van de Grand canyon is afhankelijk van afmontage en maat her en der nog wel wat op voorraad btw.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heeft er trouwens al iemand Kona honzo geroepen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sinds Brexit is het lastiger vergelijken.
Europese fietsen zijn daar ineens duurder geworden en Britse fietsen zijn hier juist duurder geworden.
De fietsen uit de VS waren hier altijd al duurder dan in de VS, maar wellicht is er een deal tussen VS en UK waar wij dan weer niet van kunnen profiteren.
Dus gewoon winkelprijzen vergelijken, of prijzen van europese webshops.

Als je "vandaag" wilt fietsen en je hebt geen schuur vol met fietsen, moet je misschien ook wat water bij de wijn doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 12:08ik wil zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen en onderhoud nodig hebben :D
Hoe streng is deze eis?
De Santa Cruz Chameleon is een erg fijne mountainbike, maar heeft verstelbare dropouts. Dat is natuurlijk geweldig wanneer je singlespeed wil rijden, maar het betekent ook dat je wat meer boutjes af en toe moet controleren, meer kans hebt op kraakgeluiden en andere mogelijke probleempjes… Het is niet zo zorgeloos als een frame dat dit niet heeft.

Het carbon Chameleon frame is niet veel lichter dan de aluminium versie maar wel een stuk duurder! Extra stijfheid voel je misschien wel, maar dat is een eerder nice-to-have dan iets wat nodig is, en dat is als je er van houdt. Ik ben voor de aluminium variant gegaan en zie het geld dat ik over heb gehouden als gratis geld. Kun je leuke dingen mee doen ;)
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie