Nieuwe hard tail - XC of Trail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

MoYo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 12:02

Qprs schreef: ma 10 mei 2021, 19:14
MoYo schreef: ma 10 mei 2021, 12:08ik wil zo min mogelijk onderdelen die stuk kunnen en onderhoud nodig hebben :D
Hoe streng is deze eis?
De Santa Cruz Chameleon is een erg fijne mountainbike, maar heeft verstelbare dropouts. Dat is natuurlijk geweldig wanneer je singlespeed wil rijden, maar het betekent ook dat je wat meer boutjes af en toe moet controleren, meer kans hebt op kraakgeluiden en andere mogelijke probleempjes… Het is niet zo zorgeloos als een frame dat dit niet heeft.

Het carbon Chameleon frame is niet veel lichter dan de aluminium versie maar wel een stuk duurder! Extra stijfheid voel je misschien wel, maar dat is een eerder nice-to-have dan iets wat nodig is, en dat is als je er van houdt. Ik ben voor de aluminium variant gegaan en zie het geld dat ik over heb gehouden als gratis geld. Kun je leuke dingen mee doen ;)
Dat is misschien wel een goede overweging. Wat was je kwijt aan die aluminium versie?
Het controleren van boutjes enzo vind ik geen probleem, doe ik nu ook regelmatig. Dat is niet iets dat zomaar stukgaat of vervelend is om schoon te maken.
Marcel964 schreef: ma 10 mei 2021, 20:17 Is randon al voorbij gekomen?

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... al-100-sl/
Ik kende dit merk nog niet. Zien er wel heel goed uit. Hoe verhoudt zo een Jealous 8.0 of 9.0 zich tot die SC Chameleon of een Exceed CF7?
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Als je van Chameleon carbon houdt, moet je ook Yeti ARC overwegen, hij is lichter maar ongeveer €100 duurder.
Jealous & Exeed - niets bijzonders, verouderde XC-geometrie.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

MoYo schreef: di 11 mei 2021, 16:53
Qprs schreef: ma 10 mei 2021, 19:14

Hoe streng is deze eis?
De Santa Cruz Chameleon is een erg fijne mountainbike, maar heeft verstelbare dropouts. Dat is natuurlijk geweldig wanneer je singlespeed wil rijden, maar het betekent ook dat je wat meer boutjes af en toe moet controleren, meer kans hebt op kraakgeluiden en andere mogelijke probleempjes… Het is niet zo zorgeloos als een frame dat dit niet heeft.

Het carbon Chameleon frame is niet veel lichter dan de aluminium versie maar wel een stuk duurder! Extra stijfheid voel je misschien wel, maar dat is een eerder nice-to-have dan iets wat nodig is, en dat is als je er van houdt. Ik ben voor de aluminium variant gegaan en zie het geld dat ik over heb gehouden als gratis geld. Kun je leuke dingen mee doen ;)
Dat is misschien wel een goede overweging. Wat was je kwijt aan die aluminium versie?
Het controleren van boutjes enzo vind ik geen probleem, doe ik nu ook regelmatig. Dat is niet iets dat zomaar stukgaat of vervelend is om schoon te maken.
Ik heb 'm zelf opgebouwd op basis van een los frame (750 euro). Dan kun je met goede onderdelen makkelijk onder de 3000 euro blijven, maar moet je het dus wel zelf in elkaar knutselen. Ik weet te weinig over complete fietsen om daar iets zinnigs over te zeggen, behalve dat het moeilijk zal zijn om nu ergens een Chameleon vandaan te plukken..
Het is hier geen ponykamp!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Moet bekennen dat ik zelf ook af en toe naar de Chameleon zit te kijken. Ook omdat je 29 en 27.5+ kunt rijden. Zag op youtube een review waarin werd aangegeven dat de carbon versie harder/stijver is dan de alu versie. Net wat je voorkeur heeft, misschien is die alu dan wel prettig. Bevalt die alu Chameleon goed? e

Er is bij bike-components,de ook een eigen merk alu frame van hun, de Podsol. Mogelijk ook een mooie bike, maar daar weet ik niet veel vanaf. Zeker een betaalbaar frame en ze geven aan die het frame op voorraad is.
dull
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 21:39

Ik herken het dilemma van MoYo, al is mijn twijfel weer anders. Hopelijk hebben jullie wat input:-)

Ik ben 53, 176 cm, onderweg terug van 79 corona kilo's richting de 70. Ik rijd zo'n 20 jaar rond op een MTB: eerst een aluminium VanTuyl ongeveerd, daarmee o.a. een paar keer een Transalp gedaan. Toen wilde ik toch voorvering om mijn maatjes in de afdaling ietsje eenvoudiger bij te kunnen houden. Op marktplaats een paar jaar geleden een aluminium Cube ltd met Rockshox voorvering gekocht. Niet een bloedserieuze aankoop, ik zou bv niet eens de veerweg weten, nooit over nagedacht. Is wel Shimano XT afgemonteerd dus ook die vork zal geen crap zijn.
Maak tochten van 60 tot 75 km per dag in Alpen en Tjechie. Sta binnen mijn groepje meestal als eerste beneden te wachten, hou van de kick.

Maar, de jaren gaan tellen, ben toch wat zwaarder geworden. Wil nu mezelf verwennen met een nieuwe fiets waarmee ik bovenstaande kan blijven doen, maar ook weer wat makkelijker omhoog kan. Ik ben dus zelf qua gewicht omlaag aan het gaan en zoek nu een carbon hardtail die daarbij past. Ik overweeg de Canyon Exceed CF7, wat als een XC fiets wordt getypeerd. Ik heb op zijn goedkopere broertje op de Heuvelrug een proefritje gemaakt en dat voelde fantastisch.

Maar als ik als die discussies tussen XC fanaten vs enduro/trail fans zo lees dan vraag ik me sterk af, moet ik me bij mijn keuze iets aantrekken van de 'kwetsbaarheid' van carbon als het gaat om ruige Alpen, opspattende stenen etc? Want het laatste wat ik wil is dat ik in de afdaling in de remmen ga omdat ik me zorgen maak over de fiets... Moet ik het dan toch bij een aluminium enduro/trail houden? Kan ik een carbon XC frame stuk maken?? Indien ja, wat zijn dan de alternatieven die ik kan overwegen?

Dank bij voorbaat!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

.
Laatst gewijzigd door Hoogtemeters op do 20 mei 2021, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als XC+ rijder zeg ik dan een Ghost lector sf 29 inch Carbon hardtail met 120 mm voorvork, maar wel met dropper.
En alle trailrijders gaan nu 'natuurlijk een Scout' roepen :wink: ...
't Is maar aan wie je het vraagt.
(Topic gaat zo wel vervuilen, als er meerderen hier om advies gaan vragen, dus evt eigen topic openen?).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Oké, ja inderdaad dat zou goed kunnen.

Ik zal het bericht weghalen , groet!
dull
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 21:39

Ik kan intussen mijn eigen vraag wel beantwoorden... ik had nog nooit opgemerkt dat zoiets bestaat als klasse 1 2 3 en 4.. en ik ben dus een typische klasse 3 rijder. En er bestaan dus prima klasse 3 fietsen zowel in alu als carbon, een ik kan o.a. prima uit de voeten met die Canyon Exceed CF7. En als dat ding meer XC is dan trail/enduro, het zal. Mijn proefrit op de CF5 geeft me meer dan voldoende vertrouwen dat ik het op die fiets prima naar mijn zin ga hebben in de tochten die ik rijd.
Groet, Martin
Plaats reactie