Radon Skeen Trail CF 10.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Heb een aantal vragen over deze fiets:

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2021/

Heeft iemand gebruikservaring , en zoja welke ervaring, met :

- deze fiets en met het merk radon?
- de DT Swiss XM 1700 wielset
- de maatvoering van dit model , ik ben 1.94 , dus theoretisch moet de 22” groot genoeg zijn.

Bedankt.
AccIDenT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 september 2002, 00:32

ja ik heb ervaring:

- Sinds vorige week een CF 10.0 SL m.u.v. het wachten geen gekke dingen, lange termijn ervaring (met de fiets) heb ik niet.
- Geen ervaring die van mij heeft Newmen wielen
- Ik ben 1,91 met bbl 87 en met de dropper helemaal in het frame past het net
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik heb het model van vorig jaar, zie
viewtopic.php?f=14&t=147583&p=2522806&h ... n#p2522806, ook voor ervaringen.
Het frame is hetzelfde gebleven, enkele onderdelen zijn verbetert: Pike Ultimate ipv Pike Select+, XM1700 wilen met 30mm interne breedte ipv 25mm.

De wielen bevallen goed: stijf en licht genoeg, spaken blijven tot nu toe goed op spanning. De vrijloop heeft ratchets met slechts 18 tandjes, waardoor hij wat laat aangrijpt. Dat is soms storend; ik ga ze zeker nog vervangen door ratchets met 36 tanden.

Ik ben 1.84m en rijd op een 20". Die past mij precies. De reach van een 22" is maar 16mm langer, zag ik. Voor iemand van 1.94m zou dat misschien nog wel wat langer mogen, maar dat hangt ook een beetje af van je lichaamsverhoudingen.

Ik zocht een fiets waarmee ik vlot over de Nederlandse routes kan rijden, maar die ook geschikt is voor tripjes naar het buitenland. Daarvoor voldoet de Skeen prima.
Ga je puur voor snelheid op de trails in eigen land, dan zou ik eerder kiezen voor een racefully of een downcountry bike (iets lichter, iets minder veerweg en iets minder lang en slack). Vooral op routes met veel kort bochtenwerk voelt de Skeen dan wel iets lomp en zwaar aan.
Wil je iets meer comfort en wat meer reserve op afdalingen en technisch terrein, dan is het een ideale fiets.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Niet met de Skeen wel met de Slide want die heeft een maatje en die heb ik de Alpen ff een rondje geleend (met 1500hm).
Veel waar voor je geld, maar met mijn 96kg vond ik het frame nogal slap. Nou hoef ik geen bokke stijve fiets en hou van comfort maar voelde het gewoon flexxen wat mij minder vetrouwen gaf.
Maatje: 20kg lichter had daar totaal geen last van.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

AccIDenT schreef: za 8 mei 2021, 12:12 ja ik heb ervaring:

- Sinds vorige week een CF 10.0 SL m.u.v. het wachten geen gekke dingen, lange termijn ervaring (met de fiets) heb ik niet.
- Geen ervaring die van mij heeft Newmen wielen
- Ik ben 1,91 met bbl 87 en met de dropper helemaal in het frame past het net
Ik heb een bbl van 95 dus dat gaat wel goed, hoe zit het met de afstand tussen zadel en stuur, zit je uitgestrekt of meer rechtop?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

@ Charlie Skeen: die reach van de 22” is inderdaad wel aan de krappe kant, maar dat is wel een beetje standaard bij de duitse merken heb ik het idee.

@ Jurf Het lijkt wel alsof dat dezelfde frames zijn, alleen met een andere lengte veerweg. Ik dacht dat carbon frames altijd een hoge stijfheid hadden, ik weeg ook iets van 93 kg onbepakt dus heb wel een stabiele fiets nodig :winkie:
AccIDenT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 september 2002, 00:32

theemutz schreef: za 8 mei 2021, 16:56
AccIDenT schreef: za 8 mei 2021, 12:12 ja ik heb ervaring:

- Sinds vorige week een CF 10.0 SL m.u.v. het wachten geen gekke dingen, lange termijn ervaring (met de fiets) heb ik niet.
- Geen ervaring die van mij heeft Newmen wielen
- Ik ben 1,91 met bbl 87 en met de dropper helemaal in het frame past het net
Ik heb een bbl van 95 dus dat gaat wel goed, hoe zit het met de afstand tussen zadel en stuur, zit je uitgestrekt of meer rechtop?
Redelijk rechtop, er zit nog wel een aantal centimeter aan spacers onder de stuurpen
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

theemutz schreef: za 8 mei 2021, 17:08 @ Jurf Het lijkt wel alsof dat dezelfde frames zijn, alleen met een andere lengte veerweg. Ik dacht dat carbon frames altijd een hoge stijfheid hadden, ik weeg ook iets van 93 kg onbepakt dus heb wel een stabiele fiets nodig :winkie:
Ook in diverse testberichten las ik wel over de matige stijfheid van het frame (zowel bij de Skeen als de Slide). Dit zit hem vooral in de (aluminium) achterbrug, niet in het carbon frame. Zelf weeg ik 72 kg en merk ik er op normale trails - ook in afdalingen en snelle bochten - helemaal niets van. In het bikepark in Willingen voelde ik wel dat de achterbrug niet heel erg stijf is, maar alleen als ik de fiets echt op volle snelheid de bocht in gooide. In sommige bochten hoorde ik daar ook de achterrem iets aanlopen, wat wijst op enige vervorming van de achtervork.
Als ik 20kg zwaarder zou zijn was dit voor mij mischien wel een reden om een andere fiets te kiezen. Niet eens zozeer omdat je tijdens het fietsen last hebt van het gebrek aan stijfheid, maar vooral omdat ik bang zou zijn voor scheuren van de achterbrug.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Dan valt deze af dus, ik wil wel een stevige basis hebben met mijn gewicht. Bedankt voor de reacties. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

theemutz schreef: za 8 mei 2021, 17:08 @ Charlie Skeen: die reach van de 22” is inderdaad wel aan de krappe kant, maar dat is wel een beetje standaard bij de duitse merken heb ik het idee.
@ Jurf Het lijkt wel alsof dat dezelfde frames zijn, alleen met een andere lengte veerweg. Ik dacht dat carbon frames altijd een hoge stijfheid hadden, ik weeg ook iets van 93 kg onbepakt dus heb wel een stabiele fiets nodig :winkie:
Ik weet niet of hetzelfde frame is, en verder zag het er gewoon heel erg netjes uit hoor, maar de flex viel mij wel op.
Als ik de Santa van het andere maatje ff meeneem was het qua stijfheid 1 Santa...afstand..mijn Ripmo...ook weer ff wat afstand Radon.
Aan de andere kant, ik kan m ook voorstellen dat je aan alles went en de Radon is financieel wel heel wat gunstiger.
nb testronde was met zn 3en hagt de Hackelberg af van boven naar benee.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie