Grand canyon 8 vs Cannondale trail SL3

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Suggesties
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 17:26

Hoi hoi,

Ik begin even met dat dit mijn eerste post op dit forum is, dus als ik enige regels gemist heb hoor ik dat graag :)

Vanwege het stervende zijn van mijn Decathlon Rockrider ST520 (waar ik nooit aan had moeten beginnen, maar dat is een ander verhaal) ben ik op zoek naar een nieuwe MTB. Mijn budget is rond de 1500 euro, en ik wil graag een hardtail zodat ik op wat hogere kwaliteit componenten kan mikken met dit budget (in de hoop technische problemen, zoals ik met de Decathlon fiets had, te voorkomen).

Ik heb gisteren een bestelling geplaatst voor een Grand Canyon 8 (maat L) die over 2 maanden geleverd zou moeten worden. Ik zag in een andere thread over deze fiets dat dit een soort light-trail/XC MTB is. Ik rij voornamelijk routes in Nederland, maar wil wel een aantal keer per jaar een week/weekend naar de Ardennen/Alpen met deze fiets. Ik ben nog een beginner, dus heel ruig zal het daar waarschijnlijk niet worden de komende paar jaar, de groene trails in de Alpen waren al een flinke uitdaging afgelopen jaar. Kan ik met deze fiets de relatief steilere hellingen (vergeleken met NL) in deze gebieden ook fatsoenlijk beneden komen? Ook vind ik Mook er wel erg interessant uit zien, en zou ik ook wel eens een poging op de jumps hier willen wagen. Leent de GC8 zich hier ook redelijk voor, in ieder geval als beginner?

Daarnaast was ik, vanwege de levertijd van de GC8 (en het feit dat ik ongeduldig ben :wink: ), ook even verder aan het kijken of er niet iets vergelijkbaars is wat sneller in huis kan zijn. Ik zag dat Mantel komende week nieuwe voorraad van de Cannondale Trail SL3 krijgt, wat er ook interessant uit ziet. Uit een vergelijking met mijn beperkte kennis lijkt het dat de Cannondale wat mindere componenten heeft, een dropper post mist, en achter geen steekas heeft. De dropper zou ik met het prijsverschil van 100 euro natuurlijk los kunnen aanschaffen. Ik mis helaas wat kennis en ervaring om de geometrie van beide fietsen goed te kunnen vergelijken, en proefrijden is momenteel natuurlijk niet echt een optie. Hoe verhouden de GC8 en SL3 zich tov van elkaar? En welke zou je me aanraden? (of zijn er nog andere alternatieven die ik zou moeten overwegen in deze prijsklasse?)

Alle input is heel erg welkom :)

Edit, mijn eigen afmetingen: ik ben 1.83m, met een binnenbeenlengte van 83cm, en weeg 78kg.

Groetjes,
Bart
Laatst gewijzigd door Suggesties op di 11 mei 2021, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bigfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 14:05
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8

Dag Bart, kun je ook iets meer vertellen over je lengte, BBL, gewicht etc? Ben geen geo expert maar er zijn hier vast forumleden die je daar verder in kunnen adviseren. De vork van de GC8 is beduidend (Fox Rythm 34mm) sterker en beter dan de Judy op de Cannondale. Dat is een instapvork. Als lichtgewicht zul je dit niet heel erg merken maar zeker als je wat zwaarder bent is de keuze voor een betere vork een no-brainer. De Canyon biedt voor 100 euro meer value for money. Levertijden zijn een ding tegenwoordig, maar ik vond het het wachten (4,5 maand) meer dan waard. Heb zelf ook een GC8 en ben er erg tevreden over. En dan zijn de levertijden van Canyon niet eens zo heel lang in vergelijking met andere leveranciers.
Suggesties
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 17:26

Hi Bigfish, thanks voor je reactie, ik heb de OP ge-edit met mijn eigen afmetingen. Het verschil in de vork is goed om te weten, de kwaliteit van verschillende voorvorken inzien is voor mij nog een raadsel. Ik denk dat mijn gewichtsklasse redelijk gemiddeld is, dus mikken op de betere vork is dan denk ik wel een goed idee (?)

Ook goed om te horen dat je tevreden bent met jouw GC8, en 2 maanden levertijd is inderdaad nog te overzien :) heb je de fiets al redelijk kunnen beproeven in de tijd dat je hem in gebruik hebt?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

2 maanden is tegenwoordig heel snel qua levertijd.
Het verschil in onderdelen tussen de GC8 is nog groter dan je aangaf. Naast vork, dropper, ook aandrijving en remmen.
Ook qua geometrie lijkt me de GC8 meer geschikt. De balhoofdhoek is kleiner wat prettig is bij steile afdalingen.
Je moet het zelf weten, maar ik zou je bestelling laten staan
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Willem Altes schreef: di 11 mei 2021, 20:34 2 maanden is tegenwoordig heel snel qua levertijd.
Het verschil in onderdelen tussen de GC8 is nog groter dan je aangaf. Naast vork, dropper, ook aandrijving en remmen.
Ook qua geometrie lijkt me de GC8 meer geschikt. De balhoofdhoek is kleiner wat prettig is bij steile afdalingen.
Je moet het zelf weten, maar ik zou je bestelling laten staan
+1 :-q .
Ik vind de Grand Canyon een heerlijk hardtailtje, slack genoeg, dropper, zeer goed afgemonteerd voor de prijs, kun je in Nl, en erbuiten, als beginner echt alle kanten mee op. Ben zelf fervent fullyrijder, de HT is van mijn egaa, maar ik rijd er evt graag op (Zuid L, Voerstreek, Luik en dan de uitdagendere trails).
Voor het zwaardere parkwerk (maar daar waag je je als beginner toch nog niet vaak aan) grenswaardig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Suggesties
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 17:26

Dat is vrij eenduidig, dan gaat de SL3 hem in ieder geval niet worden en laat ik voor nu mijn bestelling voor de GC8 staan, thanks allen voor de info.

Stel dat ik mijn budget zou uitbreiden met een paar honderd (200/300) euro, zou dat me een significant betere fiets op kunnen leveren met een ander merk/model? Ik las dat de GC9 slechts een marginale upgrade was over de GC8, maar wellicht zie ik nog andere merken/modellen over het hoofd zie.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Nee volgens mij krijg je voor €200 -€300 extra geen significant betere fiets. Je kan dit geld wellicht beter investeren in pedalen, schoenen, uitrusting, werkplaatsgereedschap, een reisfonds om mooie trails te bezoeken, etc.
Bossman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 08:56

Ter info: bij Mantel komen volgens mij relatief kleine hoeveelheden per levering binnen ten opzichte van het aantal mensen die zich hebben aangemeld als geïnteresseerde. De langst wachtende geïnteresseerden op de lijst krijgen als eerste een e-mail als de fietsen weer op voorraad zijn. Sta je hier niet tussen, moet je waarschijnlijk geluk hebben om toevallig online te zijn, als de voorraad wordt aangevuld om een fiets te kunnen scoren.
Suggesties
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 17:26

Willem Altes schreef: wo 12 mei 2021, 13:21 Nee volgens mij krijg je voor €200 -€300 extra geen significant betere fiets. Je kan dit geld wellicht beter investeren in pedalen, schoenen, uitrusting, werkplaatsgereedschap, een reisfonds om mooie trails te bezoeken, etc.
Dan hou ik t voor nu mooi bij de GC8 en wacht ik geduldig af :) voor m'n vorige fiets had ik al oneup flat pedals, maar wellicht dat scheenbeschermers nog wel een goede investering zijn. En qua tools kan ik mijn assortiment ook nog wel wat uitbreiden. Thanks voor het advies!
Suggesties
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 17:26

Bossman schreef: wo 12 mei 2021, 18:02 Ter info: bij Mantel komen volgens mij relatief kleine hoeveelheden per levering binnen ten opzichte van het aantal mensen die zich hebben aangemeld als geïnteresseerde. De langst wachtende geïnteresseerden op de lijst krijgen als eerste een e-mail als de fietsen weer op voorraad zijn. Sta je hier niet tussen, moet je waarschijnlijk geluk hebben om toevallig online te zijn, als de voorraad wordt aangevuld om een fiets te kunnen scoren.
Ah goed om te weten. Dan is de kans sowieso vrij klein dat ik daar tussen zal zitten denk ik, aangezien ik pas ongeveer een week serieus op zoek ben.
Plaats reactie