Modern HT frame zonder kettingspanner/derailleur

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

Net als bij velen begon het tijdens de lockdown te kriebelen en ben ik langzaam aan onderdelen gaan bestellen voor een nieuwe build. De meerderheid van de kitlist heb ik inmiddels voor elkaar maar het frame wil maar niet lukken. Ik hoop met dit topic een aantal goede suggesties te krijgen zodat ik de doos met onderdelen in de garage ergens op kan schroeven en binnenkort lekker door het bos kan rollen :-D .

Het idee
Graag wil ik een fiets bouwen zonder extern schakel gebeuren omdat mijn huidige fietsje zonder derailleur mij bijzonder goed bevalt. Dat is een Santos SCC03 met een Rohloff naaf en een eccentrisch bottom bracket.
Omdat er een belachelijk goeie deal langs kwam voor een wiel met een Alfine 11 naaf (dank je wel RCZ!) is dat de keuze geworden. Een fiets met zo'n naaf heeft een vaste kettinglijn en kettinglengte dus ik ben op zoek gegaan naar een frame met sliding dropouts. De afgelopen maanden heb ik regelmatig een rondje gefietst op de fietsen van mijn broer, een On-One Scandal en een Dartmoor Hornet. Dat smaakt naar meer! Een vlakkere balhoofdhoek en wat meer voorvork dan mijn huidige 80mm zijn daarom het doel.
Precies op dat moment kwam de aankondiging van de Salsa Timberjack 2021 langs en leek me dat een geweldig mooi frame om te gebruiken. De geometrie en de afwerking zien er top uit. De kitlist is rond! Feest!
Maar helaas pindakaas... De levering van dit frame laat op zich wachten. Zelfs zo lang dat de webshop waar ik hem besteld heb aangeeft dat het een goed idee is om andere opties te zoeken.

Alternatief
Na wat Googlen heb ik de volgende opties bedacht:
1) de OptOut Hooky . Nooit van gehoord maar ziet er wel okee uit, al is de geometrie niet zo hip als de Salsa.
2) Waltly Titanium met natuurlijk geometrie naar eigen smaak/wens. Het idee van een custom frame beangstigt me omdat ik zelf moet aangeven wat de maten moeten worden waardoor ik bijzonder veel kans heb om een rare fiets te bestellen. Ook is dit verreweg de duurste optie.
3) Bike Components Podsol met een random kettingspanner. Een heel mooi frame dat direct leverbaar is maar waarbij ik toch een externe kettingspanner moet gebruiken.

Iemand anders een goed idee of een briljante suggestie? Zie ik wat over het hoofd of ben ik een mooie optie niet tegen gekomen tijdens mijn zoektocht?

Edit: misschien past dit beter in Onderdelendiscussie :-?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je voor een custom frame zou gaan kun je ook de geometrie van je niet leverbare Salsa na laten maken ;-)
Bovendien kan de bouwer met je meedenken vanuit zijn eigen ervaringen.

Budget is natuurlijk een dingetje, maar als je een custom titanium in de opties hebt staan denk ik dat je budget zeker ruim genoeg is voor een custom stalen frame. Hier op het forum zie je de nodige voorbeelden van Project12 bikes, je kunt altijd Suravida een berichtje sturen voor meer info.

Maar er zijn er meer, ik heb ook weleens erg mooie frames van Wind gezien (die zit ergens in Zeeland geloof ik) en als je over de grenzen gaat kijken wordt de keuze behoorlijk groot.

Als je echt geld uit gaat geven voor een (al dan niet custom) frame zou ik daar trouwens de Rohloff in hangen, in een rechtstreeks vergelijk met de Alfine 11 is dat toch de superieure naaf.

Ik heb zelf ooit een Santa Cruz Chameleon (26er, in 2010 of zo schat ik) voorzien van een Rohloff. Dat frame had een excentrisch BB en om de naaf af te steunen had ik de bout van de rembevestiging gebruikt. Hoefde alleen de asplaat daar ietsje voor te vijlen, het vereiste wel een remklauw met vrij dunne en rechte "poot". De toenmalige XTR was perfect geschikt :)

Misschien zijn er op die manier ook nog opties?

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoe groot ben je? Ik vermoed (gezien de gelinkte fietsen) dat je geen budget hebt voor custom, maar het is makkelijker meezoeken als we weten wat voor maat je wil. En hoe modern moet de geo zijn? En wat is je budget?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Surly heeft meerdere geschikte frames maar ook daarbij is de beschikbaarheid een uitdaging. Er is nog wel wat te vinden afhankelijk van wat je voor ogen hebt en welke maat je zoekt. Ogre bijvoorbeeld: https://www.justpedal.nl/nl/touring-fra ... aat-medium maar dat is misschien minder mtb georiënteerd dan je wilt als je een Timberjack voor ogen had. De Karate Monkey is dan een betere optie maar die is niet op voorraad. Levertijd staat nu op eind juni maar dat was april dus...'Modern' zou ik Surly overigens ook niet noemen :winkie:

Hoe dan ook, even contact opnemen met Jelle van www.justpedal.nl is geen slecht idee, misschien heeft hij nog meer suggesties.

Van de Kona Honzo zijn ook versies met sliding dropouts, sowieso de stalen versies maar ook de 2021 DL heeft ze. Honzo frames zijn helaas ook schaars. De Kona Unit is misschien ook nog een optie maar ook slecht leverbaar op het moment...
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

kermit schreef: wo 12 mei 2021, 10:49 Als je voor een custom frame zou gaan kun je ook de geometrie van je niet leverbare Salsa na laten maken ;-)
Bovendien kan de bouwer met je meedenken vanuit zijn eigen ervaringen.

Budget is natuurlijk een dingetje, maar als je een custom titanium in de opties hebt staan denk ik dat je budget zeker ruim genoeg is voor een custom stalen frame. Hier op het forum zie je de nodige voorbeelden van Project12 bikes, je kunt altijd Suravida een berichtje sturen voor meer info.
[knip]
Dank voor de suggesties!

Maanden geleden was het idee om een low budget fiets te bouwen met de goedkoopste onderdelen die ik kon vinden. Tot nu toe heb ik alles verzameld voor minder dan 700 euro. De stapel glimmende onderdelen in de garage jeukt waardoor het budget voor een frame langzaam verandert in "Doe me IETS dat gewoon leverbaar is, ik wil er NU op fietsen!"
Omdat een frame laten bouwen normaal langer duurt dan iets van de plank, heb ik nog niet gekeken naar framebouwers of dergelijke opties. Waltly staat al langer op mijn wensenlijst omdat ik een Nordest Lacrau als droomfiets heb (en veeel te duur vind).

Beschikbaarheid is nu de grootste drempel. Contact met Jelle van Justpedal heb ik al gehad. Daar stond de Salsa in bestelling.
Twee weken terug stond er hier in Te Koop ook een mooie Santa Cruz Chameleon op loopafstand maar die is ook alweer foetsie :(

Misschien dat ik de komende maand maar ff op m'n handen moet blijven zitten en tot midden juni wacht om te kijken of er toch nog een stapel frames binnenkomt bij Justpedal.
suravida schreef: wo 12 mei 2021, 10:56 Hoe groot ben je? Ik vermoed (gezien de gelinkte fietsen) dat je geen budget hebt voor custom, maar het is makkelijker meezoeken als we weten wat voor maat je wil. En hoe modern moet de geo zijn? En wat is je budget?
Ik ben 178cm groot met 85cm binnen beenlengte. Als framematen heb ik het volgende bedacht:
65 graden balhoofdhoek
75 graden zadelbuis hoek
~ 455mm reach
~ 55mm BB drop
27.5 x 3.0 wielen lijken me heel tof
120 - 140mm voorvork met een conische stuurbuis
Iets om de ketting mee te spannen in/op 't frame (eccentrisch BB of sliding dropouts ofzo)
ruimte en kabelgeleiding voor een dropper
een frame waarbij de bovenbuis en seatstays in één lijn doorlopen vind ik tof maar is geen harde eis

Ik ben niet voorzichtig met een fiets dus carbon valt voor mij af. Aluminium is wat ik ken dus daar heb ik als eerste naar gekeken. Een ander metaal is me nu vooral onbekend maar niet ongewenst.

Qua budget vind ik rond de 500 euro een mooi bedrag. Liever minder natuurlijk. Voor hele hippe features kan 't wel wat meer worden maar dan moet 't ook echt meerwaarde hebben.
Laatst gewijzigd door hans_lenze op wo 12 mei 2021, 12:01, 4 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

suravida schreef: wo 12 mei 2021, 10:56 ...Ik vermoed (gezien de gelinkte fietsen) dat je geen budget hebt voor custom...
Haha, ik ging er gezien de titanium custom optie in het rijtje vanuit dat dat wel het geval zou zijn.
Na jouw post even op de Waltly link geklikt en die kost "iets" minder dan ik klakkeloos aangenomen had bij het zien van de term "custom titanium"... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Custom titanium frame van net over de 600euro, daar zou ik toch mijn bedenkingen bij hebben, dat kan bijna niet (fatsoenlijk) voor die prijs. Met jouw budget zou ik een stalen frame zoeken, dan heb je voor dat bedrag in ieder geval kwaliteit. Snel een frame willen klinkt aanlokkelijk, maar in mijn ervaring duurt spijt veel langer dan wachten ;) .
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Spot Rocker wat voor je? :)
https://spotbikes.com/collections/bikes ... 0479889442

Edit: ik zie nu dat carbon afvalt. Ik ben ook niet erg voorzichtig met mijn carbonnen jeffsy though.
Waar woke is, is vuur
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

Makkelijk schreef: wo 12 mei 2021, 12:05 Spot Rocker wat voor je? :)
https://spotbikes.com/collections/bikes ... 0479889442

Edit: ik zie nu dat carbon afvalt. Ik ben ook niet erg voorzichtig met mijn carbonnen jeffsy though.
Jaah!! Geniaal mooie fiets!
Als ik zie hoe vaak er een stepje, skelter, ander-hard-object tegen mijn fiets aan valt/botst wil ik zeker weten dat het materiaal het aan kan. Mijn fietsje krijgt meer beschadigingen in de garage of op de fietsendrager dan tijdens gebruik :((
Knakker29 schreef: wo 12 mei 2021, 12:00 ... Snel een frame willen klinkt aanlokkelijk, maar in mijn ervaring duurt spijt veel langer dan wachten ;) .
Helaas veel te waar en ook precies waar ik bang voor ben.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Salsa wachten..
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hans_lenze schreef: wo 12 mei 2021, 11:19 ...Twee weken terug stond er hier in Te Koop ook een mooie Santa Cruz Chameleon op loopafstand maar die is ook alweer foetsie :( ...
Ja, daar heb ik ook nog even naar gekeken (voor een kennis) maar die was snel weg.
(En toevallig weet ik ook naar wie...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je budget hebt voor een Spot frame, dan gaat custom staal geen probleem zijn. :winkie:

Ik heb hier wel een rode p0 staan met vrijwel jouw gewenste geo, en sliding dropouts. Mocht je eens willen proberen hoe zoiets rijdt ben je van harte welkom. Of ik hem kwijt zou willen moet ik nog even over nadenken....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Brother Big Bro misschien? Of een Sonder Broken Road?

Er zijn nog best wel wat frames met sliding dropouts te krijgen, maar met dat gestelde budget wel wat lastig. Als je ook gebruikt meeneemt in je zoektocht wordt het wel wat minder lastig. Wel opletten dat je je 135mm naaf kwijt kunt, terwijl frames vaak voor steekas achter zijn. Misschien biedt een fabrikant wel de optie om die te wisselen, of kun je ze laten maken?

Zelf heb ik voor een Kona Big Honzo ST met Rohloff gekozen, die is nu bijna klaar. Als ik jou was zou ik de Rohloff uit je Santos gebruiken, zeker als je SCC03 een schijfrem exemplaar is. Als je een velgrem exemplaar hebt met intern schakelsysteem dan is het misschien kostentechnisch toch maar beter om 'm te laten zitten ;)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niet je hele verhaal gelezen dus sorry als ik na vlakkere balhoofd en sliding dropouts de plank dacht te taken maar mis sla.


Pipedream Sirius 120/130mm of zelfs met vaste vork. Of zijn nog ruigere broer Moxie 130-160
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Mocht een Honzo st frame voldoen misschien hier eens informeren
Zijn wel frame’s van een ouder jaargang , weet niet of de geometrie voldoet

Een week of 4 geleden gepost op Facebook

https://www.facebook.com/74599101210576 ... =3&theater
Laatst gewijzigd door Kalfonske op do 13 mei 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie