Bike advies gevraagd in een tijd van geen voorraad en lange wachttijden

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Hallo, alweer een topic met een vraag m.b.t. het juiste aankoop advies. Ik zou echter wat maatwerk willen vragen :-D

Ik ben als voormalig voetballer en hardloper, 3 jaar geleden begonnen met fietsen op de MTB. Ik heb een soort dubbel doel, ik geniet van afwisseling over diverse NL parcoursen en vind het leuk mijzelf uit te dagen qua snelheid en uithoudingsvermogen over de meer lokale bekende parcoursen. Na een maand op een leenfiets (26") te hebben gefietst, heb ik toentertijd zelf een instap MTB aangeschaft: een Merida Big Nine 500: https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... lack/2018/. Dit was een wereld van verschil t.o.v. de oude bike: lekker vlot wegtrappend. Na 3 jaar merk ik wel dat ik toe ben aan een upgrade.

Ik ben 1.92/1.93m lang en weeg ca. 85kg. Ik fiets voornamelijk over Nederlandse tracks. Tot nu toe veel in Brabant rondom Helmond en de bedoeling is om meer door het land te gaan, waaronder Zuid-Limburg. Af en toe fiets ik een 'dagje' op en rondom de Gulberg om de nodige hoogtemeters te maken. Wellicht volgt er (ooit) nog een keer een uitstapje naar de Ardennen of over de grens in Duitsland, maar veel verder zie ik mij (voorlopig) niet komen op de MTB.

Ik ben dus voornamelijk op zoek naar een XC fiets. Hij moet lekker snel aanvoelen, maar zou toch ook wel wat stabiliteit/controle willen hebben als ik de afdalingen in ga. Echte comfort is minder belangrijk voor mij. Mijn zoektocht begon ergens eind vorig jaar/begin dit jaar. Helaas was alles dicht en de wachttijden lang. Ik heb toen na wat research besloten een Grand Canyon 9 on line te bestellen. Echter zonder dat ik ook maar 1x deze fiets heb 'gevoeld'.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2621.html
Een aluminium frame en een goed afgemonteerde fiets die vooral all round is.

Gaandeweg het lange wachten sloeg de twijfel wel enigszins toe of deze fiets de juiste keuze is. De verwachte leverdatum is ondertussen al 1,5 maand uitgesteld (niet de reden van twijfel) en heb mij in de tussentijd wat verder gekeken. Met een budget van ca. 2000 euro zie ik o.a. de BMC Two stroke four en een Cannondale Fs-i 5 voorbij komen:
https://www.bmc-switzerland.com/intl_en ... -four.html
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... i-carbon-5
De Canyon en de Cannondale zijn voor mij binnenkort verkrijgbaar. De BMC heb ik tot op heden nergens kunnen vinden om überhaupt maar te bestellen.

De canyon is wat meer gericht op oa. ruiger terrein en de Cannondale en de BMC zijn wat meer racers, maar kunnen volgens de omschrijving ook het meer technische terrein aan. De Canyon is goed afgemonteerd, voor zover ik kan overzien, maar is wel relatief zwaar (ook t.o.v. huidige fiets). De Cannondale en de BMC zijn carbon, maar minder afgemonteerd. Dit laatste is eventueel later te upgraden.

Om een lang verhaal kort te maken vragen zijn uiteindelijk:
- Mijn vraag is welke fiets meer bij mij zou passen?
- Ik lees wel eens dat het 'instap' carbon weinig voordelen geeft t.o.v. de hoogwaardige alluminium, maar deze frames lijken in de hele serie van de two stroke en de FS-i gebruikt te worden. Zijn deze verder kwalitatief goed?
- Ga ik op de Canyon verschil merken in het aluminium frame t.o.v. de Merida die ik nu rijdt uit de categorie <1000 euro?
- Zijn de o.a. de draaiende delen van bv. de BMC en de Cannondale minder of gewoon een prima basis t.o.v. wat ik nu heb en/of zie ik nog andere belangrijke zaken over het hoofd?

Ik weet overigens dat de Canyon als 'internet bike' een betere prijs-kwaliteit verhouding heeft dan bv. een Cannondale waar je ook voor het merk betaald.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik vind met 85 kilo een trailvork zoals in de GC veel fijner dan een vork met dunne pootjes zoals in de Cannondale, en de nog dunnere in de Two-stroke. Veel van het gewicht zit in een dikkere vork, een dropper en bredere wielen en banden. Vind ik het waard, maar ik fiets veel op de heuvelrug, in Brabant zou het me minder uitmaken.
Het schakelmateriaal op de Twostroke is prima, cannondale wel echt minder.

Tenzij je heel graag een zo "racy" mogelijk gevoel wil zou ik die grand canyon lekker binnen laten komen en gaan rijden, dubbel zo als je wat vaker naar limburg wil.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Neem de Grand Canyon, trust me. Ik heb er zelf 2 gehad, en jouw lengte, gewicht en rijstijl is dezelfde als die van mij. Prima fietsen, goed afgemonteerd, zeker vergeleken met sommige racemerk mtb’s.
Inmiddels is het “racen” bij mij volledig ondergeschikt geraakt aan wat meer XC+, trail-light ritjes, vandaar nu een fully. Ook wel om mijn (gebroken) rug te sparen. Maar zelfs dat inzetbereik kan de GC moeiteloos aan.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

I_do schreef: vr 14 mei 2021, 16:05 Ik vind met 85 kilo een trailvork zoals in de GC veel fijner dan een vork met dunne pootjes zoals in de Cannondale, en de nog dunnere in de Two-stroke. Veel van het gewicht zit in een dikkere vork, een dropper en bredere wielen en banden. Vind ik het waard, maar ik fiets veel op de heuvelrug, in Brabant zou het me minder uitmaken.
Het schakelmateriaal op de Twostroke is prima, cannondale wel echt minder.

Tenzij je heel graag een zo "racy" mogelijk gevoel wil zou ik die grand canyon lekker binnen laten komen en gaan rijden, dubbel zo als je wat vaker naar limburg wil.
Thnx voor je reactie. Vooral die vork is natuurlijk lastig inschatten. Wil je zeggen dat je met 85 kg minder comfort hebt of stabiel is op de ruigere stukken ?
En verder schakelt nx minder dan deore?

Ik wil op zich wel een racy gevoel, in die zin dat ik er vlot mee kan klimmen en lekker wil vliegen over de singeltracks. In die zin zou de cannondale wel wat zijn. Ga ik eens naar de UHR of Zuid Limburg, dan lijkt mij die GC wel weer heel fijn als robuustere fiets. Lastig lastig😊
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Giant-E schreef: vr 14 mei 2021, 17:02 Neem de Grand Canyon, trust me. Ik heb er zelf 2 gehad, en jouw lengte, gewicht en rijstijl is dezelfde als die van mij. Prima fietsen, goed afgemonteerd, zeker vergeleken met sommige racemerk mtb’s.
Inmiddels is het “racen” bij mij volledig ondergeschikt geraakt aan wat meer XC+, trail-light ritjes, vandaar nu een fully. Ook wel om mijn (gebroken) rug te sparen. Maar zelfs dat inzetbereik kan de GC moeiteloos aan.
Thnx voor je reactie! Hmm, klinkt wel goed dan. Ik heb nog niet meerdere fietsen gehad, dus het is lastig inschatten, hoe de fiets aan voelt en voldoet aan mijn wensen.

Als ik er (bijna) net zo hard mee kan sjezen en dan vooral ook bergop, zou ik er zeker tevreden mee zijn. Ik ben nu even geblesseerd, maar als ik weer op conditie ben, fiets ik ook graag de langere marathons. Dan zal die GC sowieso wel meer comfort geven neem ik aan.

Wat versta je precies onder XC+? Ik merk wel dat ik ook meer en meer wat technischere stukken oo wil zoeken...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bassie1979 schreef: zo 16 mei 2021, 20:57
I_do schreef: vr 14 mei 2021, 16:05 Ik vind met 85 kilo een trailvork zoals in de GC veel fijner dan een vork met dunne pootjes zoals in de Cannondale, en de nog dunnere in de Two-stroke. Veel van het gewicht zit in een dikkere vork, een dropper en bredere wielen en banden. Vind ik het waard, maar ik fiets veel op de heuvelrug, in Brabant zou het me minder uitmaken.
Het schakelmateriaal op de Twostroke is prima, cannondale wel echt minder.

Tenzij je heel graag een zo "racy" mogelijk gevoel wil zou ik die grand canyon lekker binnen laten komen en gaan rijden, dubbel zo als je wat vaker naar limburg wil.
Thnx voor je reactie. Vooral die vork is natuurlijk lastig inschatten. Wil je zeggen dat je met 85 kg minder comfort hebt of stabiel is op de ruigere stukken ?
En verder schakelt nx minder dan deore?

Ik wil op zich wel een racy gevoel, in die zin dat ik er vlot mee kan klimmen en lekker wil vliegen over de singeltracks. In die zin zou de cannondale wel wat zijn. Ga ik eens naar de UHR of Zuid Limburg, dan lijkt mij die GC wel weer heel fijn als robuustere fiets. Lastig lastig😊
Bij de vork zorgt de stijfheid vooral voor meer stuurprecisie in mijn ervaring. Dus je kunt beter mikken, en makkelijker van lijn wisselen.
Dan heb ik met 35,32 en 30mm poten gereden. Waarbij 32 in principe ook voldoende is in mijn mening, maar heb geen ervaring met de 32 SC die wel erg licht is.
NX zit op de fiets van mijn vriendin, rijd ook veel, probleemloze groep vooralsnog.
En dat vliegende gevoel is dus vrij persoonlijk. Ik mis dit ook niet op mijn fully een ander al bij een iets minder racy hardtail. Dus dat kan een ander moeilijk voor je zeggen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

De Cannondale en de Canyon gaan allebei heel anders aanvoelen. De balhoofdhoek van de Cannondale is 69 graden tegenover 67.5 bij de Canyon met best een aardige reach.

De Canyon is op dat gebied daarom wel modern te noemen. Daarnaast is de Canyon ook beter afgemonteerd, ik heb liever een Shimano SLX/XT dan een instap Eagle.

Maar je gaat gaat op een XC track zoals bijvoorbeeld die in Helmond wel sneller zijn met de Cannondale :wink:
Toch zou ik met 85kg eerder voor de Canyon gaan, en het prijsverschil gebruiken om eventueel in de toekomst over te stappen naar lichtere wielen.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Dizer schreef: ma 17 mei 2021, 15:10 De Cannondale en de Canyon gaan allebei heel anders aanvoelen. De balhoofdhoek van de Cannondale is 69 graden tegenover 67.5 bij de Canyon met best een aardige reach.

De Canyon is op dat gebied daarom wel modern te noemen. Daarnaast is de Canyon ook beter afgemonteerd, ik heb liever een Shimano SLX/XT dan een instap Eagle.

Maar je gaat gaat op een XC track zoals bijvoorbeeld die in Helmond wel sneller zijn met de Cannondale :wink:
Toch zou ik met 85kg eerder voor de Canyon gaan, en het prijsverschil gebruiken om eventueel in de toekomst over te stappen naar lichtere wielen.
Thnx voor je reactie.

Beide fietsen zullen wel heel anders aanvoelen inderdaad. Eventueel zou ik bv bij de cannondale in een later stadium de NX/SX groep kunnen upgraden.

Het dingetje wat ik hier wel lees uit de verschillende reacties is toch het gewicht. Ik heb met mijn lengte een normaal gewicht, maar is het dan zo dat hoe langer je bent en dus normaal gesproken zwaarder bent, je een gemiddelde (lichte) XC fiets minder wendbaar maakt of minder controle hebt? En geldt dat alleen op het vlakke of bv ook in de Limburgse heuvels? Wat zou het maximum gewicht ongeveer moeten zijn?

Ps: oh, ik weeg 84, scheelt een kilo :lol:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die vorken zijn wel even dik voor een S of XL fiets. Die vork weet niet dat 84 kg bij 1.60 of bij 1.90 hoort. Omdat fietsfabrikanten geen dikkere vork monteren voor grotere fietsen, moet jij dat doen.
Gewicht maakt gewoon uit wat voor krachten op de vork komen, en als je 64 kg weegt ga je toch niet met een zware vork racen die gemaakt is voor mensen van 84 kg. Op veel fietsen zitten ook in de XL versie de lichte vork voor de kleine lichte rijder.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bassie1979 schreef: ma 17 mei 2021, 22:56
Dizer schreef: ma 17 mei 2021, 15:10 De Cannondale en de Canyon gaan allebei heel anders aanvoelen. De balhoofdhoek van de Cannondale is 69 graden tegenover 67.5 bij de Canyon met best een aardige reach.

De Canyon is op dat gebied daarom wel modern te noemen. Daarnaast is de Canyon ook beter afgemonteerd, ik heb liever een Shimano SLX/XT dan een instap Eagle.

Maar je gaat gaat op een XC track zoals bijvoorbeeld die in Helmond wel sneller zijn met de Cannondale :wink:
Toch zou ik met 85kg eerder voor de Canyon gaan, en het prijsverschil gebruiken om eventueel in de toekomst over te stappen naar lichtere wielen.
Thnx voor je reactie.

Beide fietsen zullen wel heel anders aanvoelen inderdaad. Eventueel zou ik bv bij de cannondale in een later stadium de NX/SX groep kunnen upgraden.

Het dingetje wat ik hier wel lees uit de verschillende reacties is toch het gewicht. Ik heb met mijn lengte een normaal gewicht, maar is het dan zo dat hoe langer je bent en dus normaal gesproken zwaarder bent, je een gemiddelde (lichte) XC fiets minder wendbaar maakt of minder controle hebt? En geldt dat alleen op het vlakke of bv ook in de Limburgse heuvels? Wat zou het maximum gewicht ongeveer moeten zijn?

Ps: oh, ik weeg 84, scheelt een kilo :lol:
Minder precies, minder controle, daardoor als je hard daalt langzamer. Wendbaar is geen factor van belang. Vrijwel elke MTB is wendbaar genoeg. Ik rijd met een XL frame (okay met naar huidige maatstaven relatief korte wielbasis) op een postzegel rondje als best bij de snelste 5% op Strava. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar om aan te geven dat dat niet beperkend is.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Dank voor jullie reacties. Zo had ik er nog niet naar gekenen. Hoewel wel veel bijgeleerd, zit ik hier nog niet zo in, zoals jullie merken :wink: ik ben qua vorken ook nog niet veel gewend met de ene fiets tot toe.

Ik was dus aan het twijfelen of ik beter een
Iets meer XC fiets aan zou moeten schaffe n met eventueel carbon frame en daardoor sneller op de routes en berg op, maar ik zou dus juist beter de Canyon aan kunnen schaffen. Dan blijf ik nog even op Alu fietsen, maar heb dan wel een mooie groepset erop en zou dan nog eens kunne nkijken naar een andere set wielen.

Als ik de vraag nog eens anders zou stellen: welke bike zou met mijn afmetingen, gewicht en fietsintentie (nog meer) bij mij passen, rekening houdend met een budget van ca. 2000 euro?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bassie1979 schreef: di 18 mei 2021, 12:17 Dank voor jullie reacties. Zo had ik er nog niet naar gekenen. Hoewel wel veel bijgeleerd, zit ik hier nog niet zo in, zoals jullie merken :wink: ik ben qua vorken ook nog niet veel gewend met de ene fiets tot toe.

Ik was dus aan het twijfelen of ik beter een
Iets meer XC fiets aan zou moeten schaffe n met eventueel carbon frame en daardoor sneller op de routes en berg op, maar ik zou dus juist beter de Canyon aan kunnen schaffen. Dan blijf ik nog even op Alu fietsen, maar heb dan wel een mooie groepset erop en zou dan nog eens kunne nkijken naar een andere set wielen.

Als ik de vraag nog eens anders zou stellen: welke bike zou met mijn afmetingen, gewicht en fietsintentie (nog meer) bij mij passen, rekening houdend met een budget van ca. 2000 euro?
Is ook maar net wat je belangrijk vindt. Mijn fiets heeft zwaardere vork, een dropper en banden met fatsoenlijke grip, net als de GC. Hiermee heb ik meer plezier waar het voor mij het meest uitmaakt, hard naar beneden. Een ander wil zo licht mogelijk. Is geen goed of fout aan. Maar dat de verhouding fiets rijder bij jou anders is dan bij vlieggewicht is natuurlijk een feit. Dus neem je ook makkelijker die zwaardere fiets mee naar boven :lol:
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Ja dat is inderdaad zo.

Ik zoek in ieder geval een 'snelle' fiets die makkelijk scheurt over de Nederlandse parcoursen en makkelijk klimt op heuvelachtig terrein. Ik daag mijzelf ook wel uit op segmenten (overigens zonder iemand aan de kant te duwen).

In de afdalingen moet hij bv weer niet nerveus zijn en geef ik ook wel veel om stabiliteit, zodat het mij ook weer wat vertrouwen geeft zeg maar.

Ik kijk verder niet op een paar gram meer. Eventueel kan het een fiets zijn die niet de beste afmontage heeft, dat kan nog wel geupgraded worden. Als de basis maar goed is.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Bassie1979 schreef: di 18 mei 2021, 20:20 Ja dat is inderdaad zo.

Ik zoek in ieder geval een 'snelle' fiets die makkelijk scheurt over de Nederlandse parcoursen en makkelijk klimt op heuvelachtig terrein. Ik daag mijzelf ook wel uit op segmenten (overigens zonder iemand aan de kant te duwen).

In de afdalingen moet hij bv weer niet nerveus zijn en geef ik ook wel veel om stabiliteit, zodat het mij ook weer wat vertrouwen geeft zeg maar.

Ik kijk verder niet op een paar gram meer. Eventueel kan het een fiets zijn die niet de beste afmontage heeft, dat kan nog wel geupgraded worden. Als de basis maar goed is.
De Canyon dus. Vriendelijker en op het vlakke net zo rap als de Cannondale. Misschien moet je met de ene iets anders rijden dan met de ander of zit de Cannondale beter of juist slechter voor je.

Ik zou in deze tijd kopen wat er is, dat is het belangrijkste criterium.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

RuudRuud schreef: wo 19 mei 2021, 19:22
De Canyon dus. Vriendelijker en op het vlakke net zo rap als de Cannondale. Misschien moet je met de ene iets anders rijden dan met de ander of zit de Cannondale beter of juist slechter voor je.

Ik zou in deze tijd kopen wat er is, dat is het belangrijkste criterium.
Ja dat is ook zo. Je mag blij zijn als je unerhaupt nog ergens een fiets weet te scoren.

Het wordt de Canyon ook wel denk ik.
Plaats reactie