Bike advies gevraagd in een tijd van geen voorraad en lange wachttijden

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Leuk topic! Ik stond voor een vergelijkbare keuze. Een echte racy XC zoals de BMC/ Radon en cannondale vs de GC. Ik heb uiteindelijk de GC 8 besteld (zelfde frame, vork en afmontage behalve de remmen en een SLX cassette ipv Deore).

Echter bleek later de reach van GC XL voor mij toch aan de korte kant helaas (475mm). De Trek Procaliber heeft echt een lange reach (500mm) dus ik ga waarschijnlijk voor de Trek.

Wel jammer omdat de GC super allround is, goedkoper en beter is afgemonteerd.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Linkeballen schreef: vr 21 mei 2021, 19:23 Leuk topic! Ik stond voor een vergelijkbare keuze. Een echte racy XC zoals de BMC/ Radon en cannondale vs de GC. Ik heb uiteindelijk de GC 8 besteld (zelfde frame, vork en afmontage behalve de remmen en een SLX cassette ipv Deore).

Echter bleek later de reach van GC XL voor mij toch aan de korte kant helaas (475mm). De Trek Procaliber heeft echt een lange reach (500mm) dus ik ga waarschijnlijk voor de Trek.

Wel jammer omdat de GC super allround is, goedkoper en beter is afgemonteerd.
Jammer dat de reach dan niet groot genoeg was. Wat is jou lengte dan? Ik heb namelijk ook een XL besteld.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ik denk dat je jezelf af moet vragen hoe erg je bereid bent om op te graden in komende jaren. De canyon is ‘af’ en hoef je niets echt aan te doen. De cannondale heeft een pracht frame, veel mooier dan canyon, maar die groep is echt wel minder. In die bmc zit ook prachtframe, maar die judy vork is geen topvork. Ik snap wel dat veel mensen je de canyon aanraden hier, ik heb voorkeur voor de cannondale, maar dan krijg je echt te maken met upgrades... yourchoice..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Maiko schreef: zo 23 mei 2021, 20:08 Ik denk dat je jezelf af moet vragen hoe erg je bereid bent om op te graden in komende jaren. De canyon is ‘af’ en hoef je niets echt aan te doen. De cannondale heeft een pracht frame, veel mooier dan canyon, maar die groep is echt wel minder. In die bmc zit ook prachtframe, maar die judy vork is geen topvork. Ik snap wel dat veel mensen je de canyon aanraden hier, ik heb voorkeur voor de cannondale, maar dan krijg je echt te maken met upgrades... yourchoice..
Het zou dan wel de opzet zijn om op den duur wat te upgraden. Ik rij nu een deore groep. Op zich prima, meer ken ik nog niet.
Wat zou je upgraden? Zou die 32 vork voldoende zijn voor mij met lengte/gewicht? Ik ben nu qua vork (wel luchtgeveerd) nog niet heel veel gewend.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dat je uberhaupt nog twijfelt... :roll: Ik weeg zelf 85 kg en als ik zou mogen kiezen tussen een alu of carbon, even duur hè, kies ik (high-end) alu. Ik geef echter niets om snelheid, alleen in de afdalingen ga ik vaak volle bak.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Bassie1979 schreef: ma 24 mei 2021, 09:42
Maiko schreef: zo 23 mei 2021, 20:08 Ik denk dat je jezelf af moet vragen hoe erg je bereid bent om op te graden in komende jaren. De canyon is ‘af’ en hoef je niets echt aan te doen. De cannondale heeft een pracht frame, veel mooier dan canyon, maar die groep is echt wel minder. In die bmc zit ook prachtframe, maar die judy vork is geen topvork. Ik snap wel dat veel mensen je de canyon aanraden hier, ik heb voorkeur voor de cannondale, maar dan krijg je echt te maken met upgrades... yourchoice..
Het zou dan wel de opzet zijn om op den duur wat te upgraden. Ik rij nu een deore groep. Op zich prima, meer ken ik nog niet.
Wat zou je upgraden? Zou die 32 vork voldoende zijn voor mij met lengte/gewicht? Ik ben nu qua vork (wel luchtgeveerd) nog niet heel veel gewend.
Qua groep is dan alles wel okay in vergelijk. Deore is een prima groep, de groepen daarboven zijn allemaal net wat soepeler. De topgroepen blinken uit in nog soepeler schakelgedrag maar meer nog in een laag gewicht, maar wel met (in mijn optiek) een onevenredig hoge prijs. Dus als je deore gewend bent, dan zou ik mij niet veel zorgen maken.

Qua vork vind ik het zelf lastiger oordelen, ik heb na een kleine tien jaar met de lefty van cannondale gereden te hebben net 6 weken een fox vork. Het is een 34 stepcast, dus de lichte uitvoering van de 34, ik weeg iets meer dan jij, maar redelijk vergelijkbaar. Ik merk meer flex dan bij mijn lefty, maar overigens ook meer comfort. Het heeft ook te maken met rijstijl en andere onderdelen zoals wielen en banden. Een zeer stijve wielset vraagt weer meer van de stijfheid van de vork.

Maar fox maakt prachtige vorken, ik denk dat je met de 32 gewoon goed zit, maar als je kunt kiezen is de 34 net weer even stijver. In het verleden heb ik de fox vorken altijd als stijver ervaren dan de rock shox vorken. Verleden maand nog enkele judy vorken in een carbon frame gemonteerd. Dezelfde vork voor mijn zeer lichte dochter en voor een man van 190 met bijhorend gewicht. Uiteraard gedraagt de vork zich in beide gevallen heel anders.. ;)

Je ziet aan de reacties dat mensen best uitgesproken zijn wat ze adviseren. Ik heb zelf het mountainbiken als een hobby gezien die nooit klaar en af is en ik wil altijd bezig blijven met upgraden van de fiets. Het frame is de basis van je fiets.. die blijft en de rest eromheen optimaliseer ik. Of je bent iemand die een fiets koopt en dan klaar wil zijn.. maar als je net zo denkt als ik, dan ga je voor het frame en fork. De rest komt wel.. ;)
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Giant-E schreef: ma 24 mei 2021, 09:48 Dat je uberhaupt nog twijfelt... :roll: Ik weeg zelf 85 kg en als ik zou mogen kiezen tussen een alu of carbon, even duur hè, kies ik (high-end) alu. Ik geef echter niets om snelheid, alleen in de afdalingen ga ik vaak volle bak.
Ja nou ja, twijfel...beide fietsen zijn er nog niet zag maar. Misschien is het ook in het kader van pakken wat je pakken kan (maar moet wel goed zitten natuurlijk) maak ik wat afwegingingen. Ik neem de adviezen hier van jou en anderen zeker ter harte en heeft mij al weer wat inzichten gegeven. Ik heb nog geen rijke fietservaring en beide fietsen hebben wellicht wat voor en nadelen die ik nu nog niet goed in kan schatten.

Tot nu toe zijn de afwegingen:
Cannondale
De fiets met als basis een mooi frame, gelijk qua eigenschappen als de duurdere fietsen uit de serie. Wellicht bij de ritten die ik nu voor zeker 95% maak, hier op de locale routes waarbij ik vaak volle bak ga, zal deze goed tot zijn recht komen. Lichte fiets die snel zal acceleren en makkijk door bochtjes stuurt zoals Helmond. Ook lekker klimmen (voor mij ook een uitdaging) op de Gulberg. Daarnaast Lock out op stuur.
Nadelen zijn dat de groepset wel een keer geüpgraded moet worden als ik meer eis van het materiaal en (daar komt het advies om de hoek kijken) wellicht geeft deze wat minder vertrouwen op de afdalingen in een Limburg of een UHR. Daar kan ik nog wel wat vertrouwen gebruiken en mag best vergevingsgezind zijn.

GC
Ook een mooie fiets die all round is. Ik kan er wat makkelijk mee maar de 'ruigere' terreinen. De afmontage is toch wel af voor mij (wellicht een keer andere wielset of zo).
Nadeel ia dat ze zo'n 2 kg zwaarder is dan de Cannondale wat ik vooral met klimmen ga merken. Wel zal deze fiets mij vertrouwen en stabiliteit geven tijdens afdalingen. Hier hoef ik dan weer niet de snelste te zijn, maar ga ik vooral voor mijn eigen topsnelheid.

En dan is er nog de eewige carbon/alu kwestie. Ik zou ook niet weten of juist carbon of beter alu bij me past. Heb me laten vertellen dat bv het frame van de Cannondale flex of stijfheid geeft op verschillende punten waar dat nodig is.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Maiko schreef: ma 24 mei 2021, 10:34
Bassie1979 schreef: ma 24 mei 2021, 09:42

Het zou dan wel de opzet zijn om op den duur wat te upgraden. Ik rij nu een deore groep. Op zich prima, meer ken ik nog niet.
Wat zou je upgraden? Zou die 32 vork voldoende zijn voor mij met lengte/gewicht? Ik ben nu qua vork (wel luchtgeveerd) nog niet heel veel gewend.
Qua groep is dan alles wel okay in vergelijk. Deore is een prima groep, de groepen daarboven zijn allemaal net wat soepeler. De topgroepen blinken uit in nog soepeler schakelgedrag maar meer nog in een laag gewicht, maar wel met (in mijn optiek) een onevenredig hoge prijs. Dus als je deore gewend bent, dan zou ik mij niet veel zorgen maken.

Qua vork vind ik het zelf lastiger oordelen, ik heb na een kleine tien jaar met de lefty van cannondale gereden te hebben net 6 weken een fox vork. Het is een 34 stepcast, dus de lichte uitvoering van de 34, ik weeg iets meer dan jij, maar redelijk vergelijkbaar. Ik merk meer flex dan bij mijn lefty, maar overigens ook meer comfort. Het heeft ook te maken met rijstijl en andere onderdelen zoals wielen en banden. Een zeer stijve wielset vraagt weer meer van de stijfheid van de vork.

Maar fox maakt prachtige vorken, ik denk dat je met de 32 gewoon goed zit, maar als je kunt kiezen is de 34 net weer even stijver. In het verleden heb ik de fox vorken altijd als stijver ervaren dan de rock shox vorken. Verleden maand nog enkele judy vorken in een carbon frame gemonteerd. Dezelfde vork voor mijn zeer lichte dochter en voor een man van 190 met bijhorend gewicht. Uiteraard gedraagt de vork zich in beide gevallen heel anders.. ;)

Je ziet aan de reacties dat mensen best uitgesproken zijn wat ze adviseren. Ik heb zelf het mountainbiken als een hobby gezien die nooit klaar en af is en ik wil altijd bezig blijven met upgraden van de fiets. Het frame is de basis van je fiets.. die blijft en de rest eromheen optimaliseer ik. Of je bent iemand die een fiets koopt en dan klaar wil zijn.. maar als je net zo denkt als ik, dan ga je voor het frame en fork. De rest komt wel.. ;)
Thnx. Ja ieder heeft zo zijn gedachten en eisen. Het frame was mijn afweging om de Cannondale te nemen, maar ik twijfel dan wel erg over de vork als ik het hier zo lees. Ik kom wel van een echt veel mindere vork (neem ik aan), dus ik zal al snel verbetering voelen :-D ik zit er een beetje mee dat er nergens eigenlijk iets staat en dan is wat kan gaan passen en voelen. Ook wat betreft alu of carbon. Met deze fiets zou ik na een groepset upgrade wat langer door kunnen in de 'toekomst'.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Bassie1979 schreef: za 22 mei 2021, 02:44
Linkeballen schreef: vr 21 mei 2021, 19:23 Leuk topic! Ik stond voor een vergelijkbare keuze. Een echte racy XC zoals de BMC/ Radon en cannondale vs de GC. Ik heb uiteindelijk de GC 8 besteld (zelfde frame, vork en afmontage behalve de remmen en een SLX cassette ipv Deore).

Echter bleek later de reach van GC XL voor mij toch aan de korte kant helaas (475mm). De Trek Procaliber heeft echt een lange reach (500mm) dus ik ga waarschijnlijk voor de Trek.

Wel jammer omdat de GC super allround is, goedkoper en beter is afgemonteerd.
Jammer dat de reach dan niet groot genoeg was. Wat is jou lengte dan? Ik heb namelijk ook een XL besteld.
Ik ben 197cm met een BBL van 96cm
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bassie1979 schreef: ma 24 mei 2021, 22:56 ....
Ook een mooie fiets die all round is. Ik kan er wat makkelijk mee maar de 'ruigere' terreinen. De afmontage is toch wel af voor mij (wellicht een keer andere wielset of zo).
Nadeel ia dat ze zo'n 2 kg zwaarder is dan de Cannondale wat ik vooral met klimmen ga merken.
Zit er twee kg verschil tussen die fietsen?

Dat kan ik me amper voorstellen. De Canyon is beter (dus lichter) afgemonteerd, dus die twee kg moet dan in het frame gewonnen worden. Feitelijk nog wat meer, om de zwaardere onderdelen te compenseren.
Als je nagaat dat een wat zwaarder aluminium xc/trail light hardtailframe rond de 2kg uitkomt moet dat Cannondale frame dus zo licht zijn dat het vanzelf opstijgt... ;-)

Gewichtsopgaves van fabrikanten met een hele grote schep zout nemen. Soms weegt die schep zowat 2kg... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: di 25 mei 2021, 17:47
Bassie1979 schreef: ma 24 mei 2021, 22:56 ....
Ook een mooie fiets die all round is. Ik kan er wat makkelijk mee maar de 'ruigere' terreinen. De afmontage is toch wel af voor mij (wellicht een keer andere wielset of zo).
Nadeel ia dat ze zo'n 2 kg zwaarder is dan de Cannondale wat ik vooral met klimmen ga merken.
Zit er twee kg verschil tussen die fietsen?

Dat kan ik me amper voorstellen. De Canyon is beter (dus lichter) afgemonteerd, dus die twee kg moet dan in het frame gewonnen worden. Feitelijk nog wat meer, om de zwaardere onderdelen te compenseren.
Als je nagaat dat een wat zwaarder aluminium xc/trail light hardtailframe rond de 2kg uitkomt moet dat Cannondale frame dus zo licht zijn dat het vanzelf opstijgt... ;-)

Gewichtsopgaves van fabrikanten met een hele grote schep zout nemen. Soms weegt die schep zowat 2kg... :D
De canyon heeft ook een dropper, een zwaardere (maar betere) vork, bredere velgen en banden. Allemaal zaken die wel aantikken. Alsnog de vraag of je dan op 2 kilo uit zou komen, maar los daarvan dat is gewicht wat het waard is, omdat er functionaliteit tegenoverstaat!
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Inmiddels ben ik al weer een tijdje verder. De adviezen hier wezen op de Canyon. Inmiddels staat deze ook bij thuis en heb nu 1 ritje erop gefietst. Ik moet zeggen: t.o.v. mijn oude merida een verademing en goede upgrade.

Ik ben nu nog wat aan het afstellen en de fiets leren kennen en dan kan ik los😉 De keuze voor de Canyon werd overigens al automatisch gemaakt. De Cannondale werd helemaal niet meer geleverd bij de LBS. Ook bij Mantel is de maat van de site gehaald. Gekukkig werd de Canyon uiteindelijk minder laat geleverd dan na de uitstel werd verwacht.

Overigens ontbraken wel een paar dingetjes bij de accessoires, waaronder de flats. Maar iets erger nog, ik zie een lichte slag in het achterwiel. Is dat nornaal? Tenminste ik kan hem hier wel bij een LBS laten maken, maar dan zit ik meteen al weer op wat kosten die volgens mij nog niet gemaakt hoeven te worden. Iemand advies?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als slag erin zat tijdens levering. Contact opnemen met Canyon. Dan zal het wellicht opsturen zijn naar Eindhoven of langs brengen. In enkele gevalen vergoeden ze ook bepaald bedrag van lokale fietsenmaker, zodat je deze daar kan laten fixen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wellicht beslist Canyon om de rekening van je fietsenmaker te betalen.
Dus ff contact opnemen.

En anders kiezen om op te sturen of zelf te betalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Ik heb even contact gehad met Canyon. Ik woon niet zo ver van Eindhoven, dus ik kan maandag de fiets brengen, zodat deze even nagekeken kan worden (lokale door canyon erkende fietsenmaker mag ook, maar dan moet je eerst bedrag voorschieten).

Ze kijken meteen even derailleur en kabel droppper na die niet helemaal lekker op spanning zit.
Plaats reactie