Ervaring nukeproof scout 29

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb een Scout (ouder model) gehad. Hoe het daarmee is vergaan kun je nog wel terugvinden op het forum, maar ik moest in vergelijking met de Trek Superfly die ik toen ook had, wel wennen aan het lagere BB.

Maar ook niet meer dan dat - je leert jezelf ermee om te gaan door te timen in de bochten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoogtemeters schreef: zo 23 mei 2021, 10:10 Zeker, alleen voordat ik een fiets koop wellicht wel iets om op te letten dacht ik zo..
Als ik voor mezelf spreek, niet echt. De voordelen van een lagere BB wegen voor mij zwaarder dan evt pedalstrikes (hetgeen ook nog eens grotendeels op te lossen is door traptechniek, een kortere crank en/of plattere pedalen)
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Oké 👌🏻 , ik zie de voordelen ook zeker. En net wat je zegt, met goede techniek zal het op Nederlands parcoursen toch zeker mogelijk zijn om pedalstrikes te voorkomen..

Bovendien zag ik bij de Rocky Mountain thunderbolt een bb van - 23 mm. Als je de sag erbij telt komt je aan circa -50mm. Dan hoef je maar 20 mm in te veren en je gaat de 70 al voorbij. En dan is het ook nog eens en 27.5 wiel.
Bij de Ghost lector zag ik - 60 mm. Dus dus zou dan 10 mm hoger zijn. Met de dikkere banden van de scout , maakt die 10 misschien ook niet zoveel uit. Maw, ik hoef mij hier volgens mij geen zorgen om te maken. 😃
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mtfuji schreef: zo 23 mei 2021, 09:07 BB drop is 70mm zie ik voor dit frame dat is idd laag.

Laag bottombracket icm lange wielbasis is meer kans op de grond raken met je pedalen zoals blijkt.

Voordeel is wel dat je wendbaarder bent en minder snel otb gaat omdat je lager tussen je wielassen zit. Geeft wat meer vertrouwen dus een laag bottombracket.

Net wat je belangrijker vindt...
Nu we allemaal met een dropper rijden is een laag BB niet meer nodig...

Mijn BB drop schijnt 55mm te zijn.
Om dezelfde grondspeling te krijgen bij 70mm zou je 170mm crancks moeten inwisselen tegen 155mm :-{

Als je naar beneden rijdt kan je je pedalen zo plaatsen dat ze de grond niet raken.
Maar NL is redelijk vlak, dus wil je nog wel eens trappen in de bochten.
Ook bij technische klimmetjes is het wel eens lastig als je pedalen de grond raken.
(Zelf word ik daar nogal zenuwachtig van)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

De verschillende hoogtes zullen allemaal hun voor en tegens hebben. Ik was eigenlijk vooral op zoek naar ervaring met een scout 290 voor xc en trail gebruik.
Als het zo is dat je hiermee echt te laag zit en te snel pedalstrikes hebt bij xc gebruik, dan hoor ik dat graag.
Mijn conclusies tot nu toe zijn dat de Ghost lector en de Rocky Mountain thunderbolt niet zoveel verschillen, respectievelijk 1 cm hoger en de fully is 9 cm hoger, maar zakt door de sag pakweg 3 cm en komt op 6 cm hoger. Echter door de vering kan deze nog eens 10 cm zakken, dus zul je nog dichter bij de grond komen. Toch ?

Als de Ghost maar 1 cm hoger is, dan maakt dit toch niet zo wel uit tov de scout? En de Rocky Mountain heeft door de achtervering nog meer kans op pedalstrikes , of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die RM heeft alleen last van pedalstrikes als de vering is ingeveerd, de Scout altijd :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hmm.. ja
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Maar toch, met De Ghost heb ik nooit pedalstrikes gehad en die was maar 1 cm hoger. Ook had deze banden van 2.2 breed. De scout heeft 2.5.

Dan zal het met de scout ook wel meevallen toch..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maak je nou niet zo druk om die pedalstrikes. Waarschijnlijk hebben ze 'm al 170mm cranks gegeven om dat al te verminderen. Dat gaat gewoon prima fietsen, je leert ermee om te gaan, als het al merkbaar gaat zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Kapitein Iglo schreef: di 25 mei 2021, 09:38 Maak je nou niet zo druk om die pedalstrikes. Waarschijnlijk hebben ze 'm al 170mm cranks gegeven om dat al te verminderen. Dat gaat gewoon prima fietsen, je leert ermee om te gaan, als het al merkbaar gaat zijn.
:-q
Oke !
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi hoi,

Na wat twijfel toch de Nukeproof scout comp 290 gekocht. M’n eerste rondje Montferland gefietst, even mijn ervaring delen:

-Fiets oogt super gaaf. Ziet er gaaf uit. Zit mooi in elkaar
- fiets is lichter dan ik dacht, ondanks de 2.5 banden rolt hij makkelijk
- vergeleken met m’n super lichte Carbon Ghost lector 29 er, is de fiets heel ietsje langzamer op klimmetjes, maar des te sneller in bochten en afdalingen. Wat een controle en wat stuurt dit geweldig.
-de fiets lijkt iets comfortabeler dan de Ghost, misschien door de dikkere banden.
- de 4 zuiger remmen grijpen mooi aan!
- de marzocchi Bomber vork doet erg goed zn werk
- rondje Montferland 26 km met circa 450 hoogtemeters ongeveer in dezelfde tijd als m’n Ghost, maar veel speelser en leuker doordat je veel meer controle hebt op technische stukken en afdalingen (is mijn gevoel iig) -
- Sprongetjes en wheelies maken doet deze als de beste
- en.. Pedal strikes? Geen 1 keer gebeurt op de hele route, geen item dus..
- voor geen fully meer, dit is veel leuker 🙂


Al met al een tevreden klant
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nou, van harte en veel plezier :-q
Die heb je toch heel rap in huis met 3 dagen, gezien deze periode van lange levertijden en grote tekorten?

En nu nog een SYS :winkie:
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Yess, klopt next bike parts had er 1 die net binnen was , beetje geluk mee dus.
Ps, leuke kleinschalige fietsenzaak, heel persoonlijk hierdoor. Eigenaar Martijn heeft verstand van zaken! Top.

Ik weet even niet wat je bedoelt met Sys? Gr!


Afbeelding

Afbeelding





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hoogtemeters op za 29 mei 2021, 09:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

SYS=Show your stuff, een subforum binnen het forum waar je een eigen topic kan maken een je nieuwe aanwinst kan showen: viewforum.php?f=14

We zijn dol op (grotere) plaatjes hier :wink:
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

TenZNL schreef: za 29 mei 2021, 08:55 SYS=Show your stuff, een subforum binnen het forum waar je een eigen topic kan maken een je nieuwe aanwinst kan showen: viewforum.php?f=14

We zijn dol op (grotere) plaatjes hier :wink:
Excuus. Ik was al bezig met foto’s uploaden, ik zal deze ook even op sys zetten!
Plaats reactie