Ervaring nukeproof scout 29

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi hoi,ben benieuwd naar ervaringen met de nukeproof scout. Kom zelf van een Ghost lector 29, die voor mij een goede geometrie had en erg snel was op. Nadeel vond ik alleen de wielen die steeds een slag kregen en vervangen moesten worden, dat ik mij (voor mijn gevoel ) daarom moest inhouden op sprongtjes
Ik wilde een iets rechtere speelsere houding dus kocht een riser. Miste Ook een dropperpost. De fiets remde ook niet zo goed als ik wilde, vooral op buitenlands trails viel dit op.

Met deze ervaring leek de scout 29 er mij een goede optie. Of denken jullie dat het gewicht van de scout mij tegen gaat vallen (Alu frame, 2.5 banden, langere voorvork, 4pod remmen..)

Gebruik is xc/trail (fiets vaak route Bergerbos/montferland) . In vakanties naar Duitsland, Ardennen ed. Wil wat meer MTb routes gaan proberen samen met anderen.

Ps, ik vind de scout echt super gaaf:) . Maar als dit echt niet goed voelt dan zou de nieuwe Ghost lector fs essential iets kunnen zijn.. moeten dan wel een dropperpost en een riser stuur op. Of beide fietsen 😂
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Ghost is een cross country bike, gemaakt voor het snellere werk, voor wedstrijdrijders, Strava-tijgers en mensen die vooral willen stampen. De Nukeproof is een trail bike. In principe iets gemoedelijker, minder gemaakt om echt op de stampen (ligt dus vooral aan de zithouding), maar wel om meer controle te hebben in moeilijkere situaties. En zo een fiets is dus ook gebouwd met een kwaliteit om die moeilijkere situaties aan te kunnen: betere remmen, meer vering, steviger. En dus ook zwaarder.

Het is niet zo dat je dus langzaam bent op een trail bike. Maar vergelijk je het met jezelf op een xc bike, dan zul je jezelf niet bij kunnen houden op een gemiddeld Nederlands rondje. Dat scheelt geen minuten, wel een handvol seconden.

Voor wat jou voor ogen staat is de Scout dus een betere fiets. En net als wat je nu met de Lector gedaan hebt (aanpassen aan je wensen), kun je dat met de Scout ook doen: eventueel juist een tikje sportievere zithouding om in NL iets sneller te zijn, snellere banden voor in NL en dat soort dingetjes!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Tnx !

Ja zo dacht er er zelf ook over. Wellicht een setje lichtere wielen met banden erbij !
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Zag ook nog een leuke : 2019 Rocky Mountain Thunderbolt Carbon 90 BC

Stuk duurder, maar wel een hele gave fiets. 27.5 wielen. Zou dit ook wat zijn voor mijn gebruik, maar f krijg je dan veel last van Pedal strikes..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pedalstrikes hebben niets met de wielmaat te maken (mits origineel), maar met het frame.
Met de keuzes die de fabrikant heeft gemaakt bij het lassen of plakken vd framebuizen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dank voor je reacties . Ja dat begrijp ik. Ik bedoelde vooral het feit dat het een fully is met 140 mm v en a. Dit vd de hardtail
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Straks even gekeken n de winkel, maar de Ghost valt af. Nu twijfel ik wat tussen de nukeproof en de Rocky Mountain thunderbolt Carbon 90 , overjarig model 2019 met 27.5 wielen.

De nukeproof met 29 inch wielen is veel goedkoper en zal minder kans op pedalstrikes geven. Welke zal makkelijker, met de minste kracht , fietsen..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoogtemeters schreef: za 22 mei 2021, 14:49 Dank voor je reacties . Ja dat begrijp ik. Ik bedoelde vooral het feit dat het een fully is met 140 mm v en a. Dit vd de hardtail
De trapas staat even hoog bij grote of kleine wielen, omdat - zoals TSTM al aangeeft - de fabrikant dit corrigeert bij de bouw van het frame. Je raakt dus niet vaker de grond met je pedalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoogtemeters schreef: za 22 mei 2021, 17:02 De nukeproof met 29 inch wielen is veel goedkoper en zal minder kans op pedalstrikes geven. Welke zal makkelijker, met de minste kracht , fietsen..
Er zitten nuanceverschillen tussen 27,5" en 29". De meeste verschillen die je gaat merken worden vooral beïnvloed door hoe groot jij bent.

Maar zit je tussen de 170 en 190 cm, dan maakt het feitelijk weinig uit en zou ik eerder kiezen wat beschikbaar is. Of wat het beste bij je budget past!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hoi, oké , dank voor je reactie.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Bij verdere verdieping lees ik over de nukeproof scout 290 dat je snel pedalstrikes zou hebben. Dit is precies wat ik niet wil...
Heft iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

BB drop is 70mm zie ik voor dit frame dat is idd laag.

Laag bottombracket icm lange wielbasis is meer kans op de grond raken met je pedalen zoals blijkt.

Voordeel is wel dat je wendbaarder bent en minder snel otb gaat omdat je lager tussen je wielassen zit. Geeft wat meer vertrouwen dus een laag bottombracket.

Net wat je belangrijker vindt...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dankjewel voor je reactie! Op zich goed om meer wendbaar te zijn. Maar ik wil wel graag kunnen blijven trappen op klimmetjes met kuilen of flauwe afdalingen singeltracks.. zou het een groot verschil maken?
Zou je dan met de Rocky Mountain c90 27.5 minder snel last hebben van pedalstrikes? Ook al heb je achtervering?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoogtemeters schreef: zo 23 mei 2021, 09:20 Dankjewel voor je reactie! Op zich goed om meer wendbaar te zijn. Maar ik wil wel graag kunnen blijven trappen op klimmetjes met kuilen of flauwe afdalingen singeltracks.. zou het een groot verschil maken?
Denk dat je dit beter kuint oplossen met lijnkeuze en techniek dan een fiets met een hogere BB aan te schaffen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Zeker, alleen voordat ik een fiets koop wellicht wel iets om op te letten dacht ik zo..
Plaats reactie