Kona Heihei CR 2021 vs Cannondale Scalpel SE 2 2021

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Surf schreef: vr 28 mei 2021, 09:25 ...
Wat wel een nadeel is dat Cannondale ai offset heeft en dus niet alle wielsets achter passen.
...
Dat is inderdaad wel een nadeeltje in die zin dat de keuze in wielsets dan kleiner wordt. Maar soms kun je een reguliere wielset "bij laten stellen". De velg moet iets opgeschoven worden tov de naaf bij Ai offset. Een vriend van me heeft dat laten doen bij een standaard Mavic wielset die hij gekocht had.
Als je een wielset op maat laat bouwen is het geen probleem, dan wordt het wiel gewoon volgens die specs gespaakt.

Op zich is die Ai offset geen slecht idee, de spaken staan dan links en rechts wat gelijker als bij een normaal achterwiel. Liteville doet ook zoiets bij hun bikes, maar natuurlijk weer net niet hetzelfde als Cannondale... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: vr 28 mei 2021, 09:41
Surf schreef: vr 28 mei 2021, 09:25 ...
Wat wel een nadeel is dat Cannondale ai offset heeft en dus niet alle wielsets achter passen.
...
Dat is inderdaad wel een nadeeltje in die zin dat de keuze in wielsets dan kleiner wordt. Maar soms kun je een reguliere wielset "bij laten stellen". De velg moet iets opgeschoven worden tov de naaf bij Ai offset. Een vriend van me heeft dat laten doen bij een standaard Mavic wielset die hij gekocht had.
Als je een wielset op maat laat bouwen is het geen probleem, dan wordt het wiel gewoon volgens die specs gespaakt.

Op zich is die Ai offset geen slecht idee, de spaken staan dan links en rechts wat gelijker als bij een normaal achterwiel. Liteville doet ook zoiets bij hun bikes, maar natuurlijk weer net niet hetzelfde als Cannondale... :roll:
Klopt, een 'normaal' achterwiel offset zetten is normaal gesproken zo gebeurd. De spaakspanning tussen links en rechts komt inderdaad dichter bij elkaar, vergelijkbaar met een offset velg.

Voordeel is dat je de achterbrug iets korter kunt houden. Toen ik met SingleBe mijn Knifeman ontwierp hadden we dit idee ook omdat ik een 29+ fiets wilde met meer wendbaarheid en een kortere achterkant (ketting liep anders tegen band aan). Net toen we dit gingen produceren kwam C'dale met de AI frames :roll: .

Dus voor mij zou het geen showstopper zijn.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor wat het waard is, en zeker leuk leesvoer: in de Dts Bike van vandaag een test met 'lichte trailbikes 100-120mm', de categorie afstammend van de racefully's, 'sportieve toerders': de Cannondale Scalpel SE werd groepswinnaar (pm: Hei hei werd niet getest, Epic Evo ook niet).
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 28 mei 2021, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Vandaag een Scalpel se geprobeerd, eerste indruk een wendbare trailfully, schakelt prima met NX moet ik zeggen. Volgende week hopelijk de Heihei testen.ik ben zeer benieuwd. Enne ja die Scalpel is heel netjes afgewerkt :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan schreef:Net toen we dit gingen produceren kwam C'dale met de AI frames :roll: .
Cannondale had al AI in de jaren 90.
Zo een heeft jaren in mn schuur gestaan, tot mn ex vond dat het ergens anders gezelliger was.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Johangr schreef: vr 28 mei 2021, 23:03 Vandaag een Scalpel se geprobeerd, eerste indruk een wendbare trailfully, schakelt prima met NX moet ik zeggen. Volgende week hopelijk de Heihei testen.ik ben zeer benieuwd. Enne ja die Scalpel is heel netjes afgewerkt :-D
Een scalpel een trail fully :-? ?
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ja met 120 mm veerweg wel vind ik en 29 mm inwendige velgbreedte :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep.
Wel één met racegenen, afkomst verloochent niet. ‘Downcountry’. Je hebt trails en je hebt trails, hè?
Je gaat er geen verblokte endurolijnen en bikeparken mee rijden, maar verder... pittig XC, XCO, flowtrails, transalps, Ardennen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Tja volgens mij proberen ze hier van twee walletjes te eten. Eerst een moderne XC fiets maken, en die dan met iets meer veerweg afzetten tegen minder moderne trailmtbś om hem in trail hokje te prakken (want trail is ook slacker, longer en vaak meer veerweg dan vroeger).

Die fiets is 100% ontworpen als XC racekanon. Als je er dan wel functionerende veerweg en 20mm extra veerweg onder schroeft is het wat mij betreft niet ineens geen XC fiets meer.

Maakt verder niet zoveel uit, want het is maar een semantische discussie. De fiets gaat er niet anders van rijden (en dat dit gaat als de brandweer twijfel ik niet aan).

Wat dat betreft is de "downcountry" benaming zoals Aurelius hem terecht doet wel handig, die geeft mooi de ruimte aan waarin deze fiets zich bevind, en dan stop je hem niet in een hokje waar ook fietsen met 150mm en grove banden in zitten. Maar in een hokje waar de inzet overeenkomt en de verschillen veel kleier zijn.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Precies dat
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Johangr schreef: zo 30 mei 2021, 08:53Precies dat
Zijn we het toch nog eens :lol: .

Vorige week had de gids op Ibiza zo'n apparaat, die kon er wel aardig potje mee overweg.
Enve wielen er onder XX1 echt superfiets. Alleen jammer dat hij leek reed door steeds te springen en dwars te landen :lol:
Plaats reactie