Kona Heihei CR 2021 vs Cannondale Scalpel SE 2 2021

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Haai, ik ben aan het oriënteren naar een vervanger voor mijn huidige mountainbike, de Kona Heihei 2017, (met 120mm voorvork)
Ik was eigenlijk alleen geinterreseerd in de Kona Heihei cr uit 2021 maar liep toevallig tegen de genoemde Scalpel aan.
Wat ik me afvraag is of de drivetrain van de Kona beter is als die van de Scalpel, Kona heeft nl de Shimano 12 speed xt/slx groep.
Cannondale de Sram 12 speed NX/SX drivetrain.
Mijn ervaring met de NX is niet zo geweldig ivm met afstellen van de derailleur, maar met de Shimano heb ik nauwelijks ervaring.
Zo ook met de voorvork en achterdemper, Kona heeft de Fox 34 Float performance en Fox Float DPS EVOL.
De Cannondale wordt met Rockshox SID voorvork en achterdemper SIDluxe select geleverd.
De Geometrie is ook nagenoeg hetzelfde, dus dat is ook geen punt.
Je moet een fiets nooit kiezen op basis van kleur is mij altijd gezegd maar ik hou wel van een opvallend kleurtje.
Kortom wat nu?
Kies ik voor mijn alltime favorite of ga ik vreemd met de Scalpel :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het SRAM spul op de Scalpel is inderdaad net wat minder: zwaarder en schakelt minder soepel. De vering is vooral anders, niet meer of minder. Het Rockshox spul op de Cannondale is wat 'sportiever' afgesteld. Tikje minder comfort en controle voor de gemiddelde rijder. Cannondale voelt daardoor sportiever aan, maar als je op de standaard fiets springt, dan is de zithouding op de Cannondale ook een tikje sportiever. Dit komt het gevoel dat de Strava-tijger zoekt tegemoet. Maar met heel kleine wijzigingen is de zithouding van beide fietsen aan te passen, zodat je ook op de Kona KOM's kunt gaan jagen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Lars TB schreef: zo 23 mei 2021, 11:08 Het SRAM spul op de Scalpel is inderdaad net wat minder: zwaarder en schakelt minder soepel. De vering is vooral anders, niet meer of minder. Het Rockshox spul op de Cannondale is wat 'sportiever' afgesteld. Tikje minder comfort en controle voor de gemiddelde rijder. Cannondale voelt daardoor sportiever aan, maar als je op de standaard fiets springt, dan is de zithouding op de Cannondale ook een tikje sportiever. Dit komt het gevoel dat de Strava-tijger zoekt tegemoet. Maar met heel kleine wijzigingen is de zithouding van beide fietsen aan te passen, zodat je ook op de Kona KOM's kunt gaan jagen.
Misschien is een aanvulling op mijn fietsdoel handig, ik fiets nu op de Nederlandse mtbroutes (en overal waar een pad ligt, neem alle obstakels als het kan fietsend :winkie: ) en af en toe naar de Eifel Teutoburgerwald, verder is het de bedoeling om meerdaagse tochten te fietsen met mijn vrouw.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan zou je een heel andere fiets moeten gaan kopen...


(Omdat je nu 2 vergelijkbare modellen naast elkaar zette...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2 Prima fietsen voor wat je ermee wilt doen. De Hei Hei is de beter afgemonteerde, en Shimano schakelt heerlijk, Fox 34 is ook heel fijn. SRAM schakelt overigens ook, prima, maar net niet in 'deze' groepen. De Hei Hei is iets speelser, iets meer trail/tour-gericht, de Scalpel is een tik meer racy. Maar zoals Lars al zei... dat laat zich makkelijk fijnrunen, bij allebei de fietsen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Gewoon de gaafste kopen. Je weet zelf wel welke dat is.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Allebei prachtige fietsen met een redelijk speels karakter in vergelijk met gemiddelde xc fiets. Nog steeds redelijk aan de xc kant, ook qua gewicht. Genoeg testen te vinden online en in blade. Zoals boven staat, koop de gaafste. Verschil in groep is niet heel groot, shimano setup van Kona is wat beter, maar ach als het versleten is verdienen deze frames goed spul. Volgens mij zouden beiden fietsen super aankopen zijn..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik wacht op het arriveren van de Heihei bij “mijn” fietsenzaak, dan even proberen, ik denk dat ik dan wel voor de bijl ga...
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ik zie een topic op ‘show my bike’ met die Kona.. dat is wel een heel mooie fiets hoor.. potver... echt fotos zijn altijd prettiger dan die ‘brochure’ fotos!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

De Cannondale ken ik niet, maar over de Kona HeiHei CR 2021 kan ik wel vertellen dat ik het een geweldige fiets vind! Ik rij er nu een paar maanden mee en na eerst hebben moeten wennen rij ik er nu vol vertrouwen mijn rondjes mee. De vering is echt super en geeft me onder vrijwel alle omstandigheden het gewenste contact met de ondergrond. Hij is heerlijk comfortabel zonder het gevoel te krijgen dat je veel energie kwijt raakt in de vering. De lockout gebruik ik vrijwel nooit, niet nodig omdat de fiets heerlijk rustig blijft, ook bij stevig aanzetten. Dit heb ik bij alle door mij eerder geteste fully's niet zo gezien. Schakelen met de SLX/XT-combi van Shimano gaat probleemloos en direct en ook de remmen voldoen voor mij prima.

Maar... ieder natuurlijk zijn eigen wensen en voorkeuren, dus ga vooral met beide fietsen proefrijden en ga niet over 1 nacht ijs bij zo'n investering is mijn advies. Wellicht dat de Cannondale voor jou een betere/fijnere fiets is, of wellicht dat jouw zoektocht nog niet afgelopen is en ook de Kona je niet bevalt tijdens een proefrit.

Veel succes bij het maken van een voor jou goede keuze!

Er staat hier op het forum trouwens ook een Specialized Epic Evo 2021 maat L van anderhalve maand oud te koop, ook een mooie fiets met 120 mm veerweg…
Laatst gewijzigd door Jannijm op ma 24 mei 2021, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Lastige keuze, over beide fietsen lees je veel goede reviews. Zijn beide ook erg toffe bikes om te zien. De Scalpel zou je eenvoudig kunnen upgraden met wat beter schakelmateriaal mocht je keuze daar op vallen. Wil zelf ook een fiets in dit segment kopen dit jaar en deze staan ook op de lijst. Verwacht dat er dit jaar ook een nieuwe Rocky Mountain Element, Giant Anthem en Scott Spark komen, dus wacht nog even om de keuze nog moeilijker te maken :-D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jannijm schreef: ma 24 mei 2021, 14:21 De Cannondale ken ik niet, maar over de Kona HeiHei CR 2021 kan ik wel vertellen dat ik het een geweldige fiets vind! Ik rij er nu een paar maanden mee en na eerst hebben moeten wennen rij ik er nu vol vertrouwen mijn rondjes mee. De vering is echt super en geeft me onder vrijwel alle omstandigheden het gewenste contact met de ondergrond. Hij is heerlijk comfortabel zonder het gevoel te krijgen dat je veel energie kwijt raakt in de vering. De lockout gebruik ik vrijwel nooit, niet nodig omdat de fiets heerlijk rustig blijft, ook bij stevig aanzetten. Dit heb ik bij alle door mij eerder geteste fully's niet zo gezien. Schakelen met de SLX/XT-combi van Shimano gaat probleemloos en direct en ook de remmen voldoen voor mij prima.

Maar... ieder natuurlijk zijn eigen wensen en voorkeuren, dus ga vooral met beide fietsen proefrijden en ga niet over 1 nacht ijs bij zo'n investering is mijn advies. Wellicht dat de Cannondale voor jou een betere/fijnere fiets is, of wellicht dat jouw zoektocht nog niet afgelopen is en ook de Kona je niet bevalt tijdens een proefrit.

Veel succes bij het maken van een voor jou goede keuze!

Er staat hier op het forum trouwens ook een Specialized Epic Evo 2021 maat L van anderhalve maand oud te koop, ook een mooie fiets met 120 mm veerweg…
Ik zou zeggen vergeet de testrit, die kan bijvoorbeeld door slecht afgestelde vering, een rot zadel, of een slecht afgestelde derailleur nadelig uitpakken voor een fiets die eigenlijk fijner is.
Ik denk dat de uitgangspositie hier moet zijn dat je naar twee fietsen kijkt die bijzonder veel op elkaar lijken, overlappend gebruik hebben en beide goed zijn.

Dus probeer niet rationeel een keuze te maken tussen twee zulke vergelijkbare fietsen. Want in mijn optiek creëer je dan alleen de illusie van een onderbouwde keuze. Beter erken je dat de verschillen minimaal zijn. Het risico als je ze allebei wil proefrijden is dat in de tijd die het kost dat te regelen, ze allebei alweer uitverkocht zijn, en dat je dan kiest voor een fiets die niet te koop is. Daar heb je ook niets aan.

Jouw eerdere idee om degene met het mooiste kleurtje te kiezen zie ik dus als redelijk en rationeel in dit geval :bier: .
Die Epic Evo die te koop staat is trouwens inderdaad zoals gezegd ook een uitstekend alternatief, en op hele korte termijn beschikbaar!
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Die specialized is idd een mooie fully, mijn voorkeur ligt bij Kona, de Cannondale sprak mij aan vanwege de oranje kleur.
Hopelijk binnenkort de Kona in reallife bewonderen, en misschien ook de Cannondale.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Johangr schreef: zo 23 mei 2021, 20:36 Ik wacht op het arriveren van de Heihei bij “mijn” fietsenzaak, dan even proberen, ik denk dat ik dan wel voor de bijl ga...
We proberen het nog éééééén keertje 😂😘.
viewtopic.php?f=20&t=150593
Surf
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 10:20

Hoi,

heb zelf de Scalpel Se.
Was niet de eerste keuze en had twijfel tussen Kona Hei Hei ( alleen niet snel leverbaar in M begin dit jaar )
Scalpel eigenlijk veel te duur t.o.v. afmontage.
Ook gekeken naar Scott Spark rc maar deze wordt waarschijnlijk komend jaar vervangen door nieuwe en voor het leuke iets te weinig veerweg.
Mijn LBS had een Scalpel Se2 staan in M en deze mocht zeer scherp weg en daardoor wel wat ruimte voor upgrades:

Shifter en derrie upgrade naar GX ( standaard sx schakelt trouwens gewoon goed )
Wielset Duke Lucky Stars HD 6ters met Erase naven en Wolfpack speed 2.4 bandjes
Cranck XX1 carbon i.p.v. Stylo
Zadel SQ lab 612
Gewicht nu incl pedalen ong 11.5 i.p.v. 12.8 en hier zou nog wat af kunnen met een lichtere cassette en remmen.

Super fijne fiets en niet zo zwaar of log rijden als b.v mijn Genius welke ik hiervoor had.
Rijdt heel speels en los en toch een tikkie xc.
Mooie orange metallic kleur, goede vork en shock.
Wat wel een nadeel is dat Cannondale ai offset heeft en dus niet alle wielsets achter passen.
Dub cranck is blijkbaar ook langer als standaard. ( ik had geluk met een XX1 uit een gewone Scalpel )
Verder super tevreden en past mooi bij mijn Moterra met 160 mm.

Wat ik minder vind aan de Kona is de kabeloop bij achterbrug.
Ook schijnt hij snel te beschadigen bij de breed uitlopende achtervork.
Verder is het persoonlijk maar een heel mooie fiets.

https://photos.google.com/album/AF1QipM ... xXxiLJWV_r
Plaats reactie