Grand Canyon 8 twijfel over maat L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Bij binnenbeen lengtes van af 86 altijd de XL. Ik heb een Canyon nerve XL en bb lengte 88cm
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

ElTrappo schreef: di 6 juli 2021, 15:46 Even ouder topic ophalen...

Want ik zit met dezelfde twijfel.
191 cm, en 88cm binnenbeenlengte. Canyon geeft frame L aan, ik had eigenlijk XL verwacht.

Op mijn huidige MTB is de zadelhoogte 75 cm.
De geometrietabel van Canyon geeft aan voor zadelhoogte L : 742-860 mm, en voor XL 802-920.
Dat zijn flinke hoogtes!

De zitbuis is helemaal niet hoog, komt dit dan door de dropperpost dat het zadel niet verder kan zakken? Want dat zou betekenen dat ik nog niet eens op de XL fiets zou kunnen zitten. (Zou kunnen, maar heb ik nog nooit meegemaakt....)

Klopt dit?

Bedantk!
Dat klopt, met de 15 cm van de dropper begint de zadelhoogte op 802 mm. Ik heb een bbl van 93 cm en zadel op 82. Op de XL zit de dropper dan ook bijna helemaal in het frame.

Ik heb eerder gereageerd dat de XL prima gaat voor mij, en dat klopt, maar heb ondertussen ondervonden dat ik ik die toch wel iets lomp vind en ga hem omruilen voor een L. Dat gezegd te hebben vind ik de reach of bovenbuislengte niet bijzonder lang, en is de stack niet heel hoog bij de L. Afhankelijk van hoe jij prettig zit, kan je eventueel een langere stuurpen nemen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

75cm? Hoe meet je dat? Ik ben 185 en mijn zadelhoogte is 82cm..
Waar woke is, is vuur
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Makkelijk schreef: wo 7 juli 2021, 12:10 75cm? Hoe meet je dat? Ik ben 185 en mijn zadelhoogte is 82cm..
Vanaf midden BB denk ik zo
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ChipmunkNL schreef: wo 7 juli 2021, 23:32
Makkelijk schreef: wo 7 juli 2021, 12:10 75cm? Hoe meet je dat? Ik ben 185 en mijn zadelhoogte is 82cm..
Vanaf midden BB denk ik zo
Ja, dan vind ik 75 ontzettend laag voor zijn BBL. Ik zit met 3cm langere benen 7cm hoger en zit alsnog lager dan op de racefiets.
Waar woke is, is vuur
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

hmm, ik blijk inderdaad wat lager dan gemiddeld te zitten.

Canyon adviseert 77-78 cm vanuit hun frame calculator. Gemeten van as bottombracket tot bovenkant zadel, verschil dus van 2-3 cm t.o.v. mijn 75cm.

Op het net zie ik ook een algemene regel van 1.09 x BBL van trapper-as naar bovenkant zadel, dus 96 cm.
Bij mijn MTB 92 cm, dus ook 4 cm lager.

Ik ga zadel eens wat hoger zetten, eens kijken hoe dat bevalt.

Blijft , dat (ook met evt. een paar cm erbij) door de dropper het zadel met 80 cm waarschijnlijk te hoog is. En lager kan niet, zadelhoogte in onderkant van het stelbereik is best tricky...

Ik ga ook maar eens de rest van de geometrie van mijn MTBtje opmeten, kijken of dat een beetje matched met een Grand Canyon maat L.

Bedankt voor jullie opmerkingen!
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Uitgangspositie binnenbeen lengte x 0.883

In jouw geval kom je dan uit op 88 x 0.883 = 77,7

Zo ben ik ook begonnen op mijn mtb. Klopt wel aardig. Iets hoger ging ook nog maar voelde ik sneller mijn hamstrings. Dus voor mij niet geschikt.

Wel meten vanaf midden BB evenwijdig aan zitbuis. Dan kom je op juiste punt van de zadelhoogte uit.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mijn binnenbeenlengte is 89cm en mijn zadelhoogte is 75,5cm. Gemeten vanaf het midden van het bracket.
Zet ik het zadel hoger dan beginnen mijn hamstrings ook te protesteren.
Je bent dus niet de enige die zo laag zit. ;-)
Wellicht hebben het merk schoenen en pedalen ook nog invloed. Als ik de flats monteer in plaats van spd moet ik de zadelhoogte ook aanpassen.
Plaats reactie