Grand Canyon 8 twijfel over maat L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

Mijn oude fiets is aan vervanging toe, en ben uitgekomen bij een Grand Canyon 8, ook omdat deze ook op redelijke termijn leverbaar is. Ik twijfel echter enorm over de maat. Mijn lengte is 1,90m, en ik heb relatief lange benen met een binnenbeenlengte 0,93m. Volgens de website van Canyon kom ik uit op een L, maar zit ik vrij dicht tegen een XL aan. Na enigszins zoeken op het internet en dit forum loop ik tegen uiteenlopende meningen aan of je beter kan up- of downsizen bij Canyon en weet ik niet meer helemaal wat ik ervan moet aannemen.

Wat zouden jullie mij aanraden in dit geval? Bonuspunten als er iemand in de regio Nijmegen woont met een Grand canyon in 1 van die maten die ik even zou morgen passen.

Edit: voor de mensen die dit thread ter referentie bekijken. Uiteindelijk een XL (heel kort) geprobeerd en besteld, het past, maar die vond ik toch lomp achteraf en ruil hem om voor een L. De bovenbuislengte en reach zijn relatief kort tov van de rest van de fiets en krijg het gevoel dat de geometrie het best werkt voor mensen met langere benen en korter bovenlichaam, en in die situatie, de maattabel van Canyon goed klopt
Laatst gewijzigd door Sytheon op wo 7 juli 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Hangt ervan af hoeveel inch een L & een XL frame bij Canyon is...dat wil per merk weleens verschillen. In het geval 19" & 21" wat het meest gebruikelijke is, zou ik zeggen 21" Ik ben 1.87 maar heb jouw beenlengte en pas het best op een 21" Cannondale. Heb heel even een 19" gehad omdat een "expert" me dat adviseerde...om het veilig te houden kwam er zelfs een extra lange zadelpen aan te pas..🤐 Lang verhaal kort, een expert gevonden die dat ook echt bleek te zijn en alsnog een 21" gekocht.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

gijsje schreef: ma 31 mei 2021, 16:34 Hangt ervan af hoeveel inch een L & een XL frame bij Canyon is...dat wil per merk weleens verschillen. In het geval 19" & 21" wat het meest gebruikelijke is, zou ik zeggen 21" Ik ben 1.87 maar heb jouw beenlengte en pas het best op een 21" Cannondale. Heb heel even een 19" gehad omdat een "expert" me dat adviseerde...om het veilig te houden kwam er zelfs een extra lange zadelpen aan te pas..🤐 Lang verhaal kort, een expert gevonden die dat ook echt bleek te zijn en alsnog een 21" gekocht.
En de maat in inch gaat over de zitbuis, en die zegt eigenlijk ook niet bijzonder veel... In principe kun je er volgens mij bij 1.90 van uit gaan dat je altijd op een XL uitkomt. Voor wie is die anders bedoeld?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

gijsje schreef: ma 31 mei 2021, 16:34 Hangt ervan af hoeveel inch een L & een XL frame bij Canyon is...dat wil per merk weleens verschillen. In het geval 19" & 21" wat het meest gebruikelijke is, zou ik zeggen 21" Ik ben 1.87 maar heb jouw beenlengte en pas het best op een 21" Cannondale. Heb heel even een 19" gehad omdat een "expert" me dat adviseerde...om het veilig te houden kwam er zelfs een extra lange zadelpen aan te pas..🤐 Lang verhaal kort, een expert gevonden die dat ook echt bleek te zijn en alsnog een 21" gekocht.
Bij een Nicolai G1 in XXL is de zitbuislengte 19". Dat is een héle grote fiets bedoelt voor mensen van 1,98 tot 2,05.
Zitbuislengte zegt heel erg weinig.
Waar woke is, is vuur
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

Nouja, volgens Canyon is de XL is dus voor mensen vanaf 193 cm, maar de twijfel komt ook door reviews die zeggen dat de fietsen van canyon te klein of te groot vallen t.o.v. hun maatadviezen. Ik ben ook vooral benieuwd naar ervaringen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Makkelijk schreef: ma 31 mei 2021, 16:51
gijsje schreef: ma 31 mei 2021, 16:34 Hangt ervan af hoeveel inch een L & een XL frame bij Canyon is...dat wil per merk weleens verschillen. In het geval 19" & 21" wat het meest gebruikelijke is, zou ik zeggen 21" Ik ben 1.87 maar heb jouw beenlengte en pas het best op een 21" Cannondale. Heb heel even een 19" gehad omdat een "expert" me dat adviseerde...om het veilig te houden kwam er zelfs een extra lange zadelpen aan te pas..🤐 Lang verhaal kort, een expert gevonden die dat ook echt bleek te zijn en alsnog een 21" gekocht.
Bij een Nicolai G1 in XXL is de zitbuislengte 19". Dat is een héle grote fiets bedoelt voor mensen van 1,98 tot 2,05.
Zitbuislengte zegt heel erg weinig.
Krijg je daar dan een zadelpen van 60 cm bij 😳 of moet je zelf een bezemsteel op maat maken ?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De langste dropper. Iets van 210mm drop?
"This species has amused itself to death"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

gijsje schreef: ma 31 mei 2021, 17:17
Makkelijk schreef: ma 31 mei 2021, 16:51

Bij een Nicolai G1 in XXL is de zitbuislengte 19". Dat is een héle grote fiets bedoelt voor mensen van 1,98 tot 2,05.
Zitbuislengte zegt heel erg weinig.
Krijg je daar dan een zadelpen van 60 cm bij 😳 of moet je zelf een bezemsteel op maat maken ?
Geen idee, maar ik heb een 92cm BBL en kan net een 210mm dropper kwijt in mijn XL YT Jeffsy (18 inch zitbuis), best prettig. Ik zie niet in waarom je een 60cm zadelpen nodig zou moeten hebben met 94cm BBL.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Sytheon schreef: ma 31 mei 2021, 16:07 Mijn oude fiets is aan vervanging toe, en ben uitgekomen bij een Grand Canyon 8, ook omdat deze ook op redelijke termijn leverbaar is. Ik twijfel echter enorm over de maat. Mijn lengte is 1,90m, en ik heb relatief lange benen met een binnenbeenlengte 0,93m. Volgens de website van Canyon kom ik uit op een L, maar zit ik vrij dicht tegen een XL aan.
De XL nemen, durf ik je wel aan te raden als ervaringsdeskundige met 2 GC’s.
Ik ben 1.91, en heb een bbl van 90cm.
Ik zat dus ook op die grens bij de Canyon site. Mijn laatste GC was een L, en die bleek achteraf een fractie te klein.
Dit was wel in 2018 dus ‘t kan zijn dat Canyon inmiddels die tool heeft “gekalibreerd” naar een beter advies.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Makkelijk schreef: ma 31 mei 2021, 22:31
gijsje schreef: ma 31 mei 2021, 17:17

Krijg je daar dan een zadelpen van 60 cm bij 😳 of moet je zelf een bezemsteel op maat maken ?
Geen idee, maar ik heb een 92cm BBL en kan net een 210mm dropper kwijt in mijn XL YT Jeffsy (18 inch zitbuis), best prettig. Ik zie niet in waarom je een 60cm zadelpen nodig zou moeten hebben met 94cm BBL.
Ik bedoel dat met enige ironie, maar als ik een Cannondale Trail in 19" pak en ik wil dat de zadelpen op een veilige manier in het frame steekt ( dus voorbij de bovenbuis/zitbuis kruising )moet ik al op zoek naar een after market zadelpen langer dan 40 cm. Ik heb even zo'n combi gehad, alle verhoudingen waren naar mijn smaak zoek en daarbij zat ik niet optimaal op die fiets.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De L heeft een reach van 455 mm (stack 640mm)
De XL reach 475 mm, (stack 667mm).

Met jouw lengte denk ik dat je die 475 mm wel nodig hebt. Ik denk ook dat de langere wielbasis lekkerder rijdt.

Canyon heeft hier kennelijk andere ideeën over.
Bigfish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 14:05
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8

Ik weet niet waar je woont, maar je kunt mijn XL GC8 wel even komen passen. Ik woon in Amersfoort.
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

Ik heb ondertussen een XL kunnen proberen en dat lijkt prima te doen qua reach en een prettige hoogte te hebben. Samen met het advies ga ik de gok daarop toch wagen, en als dat het toch niet helemaal is kan hij retour. In ieder geval bedankt allemaal!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik zat voor mijn Nerve ook tussen M en L. Heb toen beide maten geprobeerd en ben voor L gegaan. Een tijdje terug op een M gereden, en hoewel dat wel "snel" voelt is het ook duidelijk dat die fiets dan op z'n max zit. Zadel enorm hoog enzo. Voor mij klopte de maat groter dus ook meer.

Denk dat je met die XL dan goed zit.
Who needs roads when there's dirt
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Even ouder topic ophalen...

Want ik zit met dezelfde twijfel.
191 cm, en 88cm binnenbeenlengte. Canyon geeft frame L aan, ik had eigenlijk XL verwacht.

Op mijn huidige MTB is de zadelhoogte 75 cm.
De geometrietabel van Canyon geeft aan voor zadelhoogte L : 742-860 mm, en voor XL 802-920.
Dat zijn flinke hoogtes!

De zitbuis is helemaal niet hoog, komt dit dan door de dropperpost dat het zadel niet verder kan zakken? Want dat zou betekenen dat ik nog niet eens op de XL fiets zou kunnen zitten. (Zou kunnen, maar heb ik nog nooit meegemaakt....)

Klopt dit?

Bedantk!
Plaats reactie