Canyon Neuron maatadvies L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Help, weer een maatverhaal? Jazeker :wink:

Ik heb vanmiddag een Canyon Neuron CF9. 0 kunnen bestellen (in blauw :-D) Levering half juli (hoop ik). Er kwam er toevallig 1 op in de maat L.

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ry-section

Nu heb ik zoveel gelezen over maten dat ik het even niet meer zeker weet. Het geval is:

Ik ben bijna 189cm maar heb korte benen. Mijn binnenbeen lengte is 86cm ongeveer (spijkerbroeken zijn lengte 32). Canyon adviseert zoals jullie allemaal wel weten onder de 192cm een L. Als ik geen korte benen had zou ik zo een XL nemen. Maarrrrr dan kom ik in de knoei met het afstellen van het zadel denk ik. Canyon adviseert een zadelhoogte van 751cm ongeveer. Het lijkt dat de zadelhoogte van de XL begint bij 773cm. Dat gaat niet passen of lees ik dat verkeerd?

Ter vergelijk. Ik heb nu een Cube Reaction C62 Pro in de maat XL (reach in de Cube XL is korter dan die van de Canyon in L, 440 tegenover 453) omdat ik gelezen heb dat Cube nogal klein kan uitvallen. Zadelhoogte staat naar mijn idee vrij laag ten opzichte van het stuur. Op zich zit ik prima maar ben in bochten toch vaak op zoek naar een goede positie.

Dus zit ik met het een en ander aan afmetingen 'vast' aan een L bij Canyon.?
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Heb geen ervaring met Canyon, misschien dat iemand tips heeft. Wat ik denk is; je beenlengte is genoeg voor de 'standover' van het XL frame. De stack van de XL is 65, met een zadelhoogte van 75 kom je dus nog boven het stuur uit met je zadel. Kan me overigens voorstellen dat je zadel iets hoger komt dan 75 cm, dat is volgens mij niet heel hoog met je maten. Dus daar kan je wel op zitten. Je geeft aan dat je bovenlijf in verhouding lang is, dus dan is de extra lengte van de XL handig.
Ik zou denken dat een XL beter bij je past. Benieuwd wat anderen aangeven.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Bedankt voor je reactie.

Ik werd gertiggerd door deze opmerking uit een review op Pinkbike:

The Neuron boasts a generous amount of standover, but it does have a tall seat mast. With the stock seatpost, the lowest a rider is going to get on a size medium is a 70cm saddle height. In my opinion, that's a little unacceptable, as it forces shorter legged riders to either swap posts out or drop down frame sizes which is also going to put them on 27.5" wheels.

Dat geldt dus ook voor mij denk ik. Alleen als Ik dan een XL wil dan zal ik een andere dropper post erin moeten zetten?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je een iets lager stuur wilt t.o.v je cube en je bent verder tevreden over de afstand tussen zadel en stuur dan kun je gerust die Canyon in L doen. XL zou ik van wegblijven. Dan zou ik hooguit zeggen dat een merk met wat kortere zadelbuizen beter bij je past. Een YT in XL bijvoorbeeld.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb net een maat van me op een Grand Canyon XL gezet. Die is 195cm en het verbaasde me nog hoe ver de zadelpen het frame in moest. Ik weet niet of de Neuron qua seattube een beetje overeen komt maar als dat zo is zou ik zeker geen XL adviseren met 189cm en korte benen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met korte benen, heb je wel een lang lichaam. De afstand tussen zadel en stuur is dan veel sneller te kort. Je zou een lange discussie kunnen voeren (met voor en tegenstanders) of op een MTB, deze afstand niet veel belangrijker is dan die van de binnenbeenlengte. Dat zadel staat immers altijd wel goed (is makkelijk omhoog of omlaag te zetten). De afstand tussen stuur en zadel vergroten kan via lapmiddelen die ten koste gaan van het trailrijden.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Bedankt voor de reacties allen.

@Willem: ik heb even opnieuw gemeten en ik ben nog redelijk optimisch geweest met 86cm. Opnieuw gemeten en 85cm is het meer.

Wat betekent dat mijn zadelhoogte ongeveer:

85 x 0.885 = 75,2 cm zal zijn vanaf bracket hoogte.

Als ik de tabellen volg van Canyon dan is voor de xl de minimale zadelhoogte 77cm. Te hoog dus. Nu heb ik dus een vrij lang bovenlijf en komt reach om de hoek kijken. En zou wat kort kunnen zijn.

Dat betekent dus ook als ik de xl zou nemen dat er een andere zadelpen (dropper) in moet. En die dropper zal dan ook minder drop hebben 120mm ipv de 150 die er nu op zit. Dat zou kunnen. Maar niet iets waar ik direct naar uitkijk 😉

Waar het voornamelijk ontbreekt is het aan kunnen rijden en voelen. Het is wel een fiets die tussen een trail en xc inzit en best wat sportiever mag aanvoelen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik zit met een dropper en een canyon nerve XL met 88cm binnenbeen lengte al vrij minimaal in de zit buis

Dus in jou geval zou ik de L kiezen en met stuurpen de rest aanpassen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

L lijkt mij in jouw geval goed.
Maar je zult een vrij lange stuurpen nodig hebben.
En dan nog zit je vrij kort, je bovenlichaam is immers relatief lang.

Je lichaam wijkt af vd standaardmaten, dus je zult altijd een compromis moeten sluiten, in lengte of in hoogte.
De enige manier om dat te voorkomen is een custom frame.

Klein voordeel is dat je waarschijnlijk niet anders gewend bent :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Ik zou dan liever voor een XL gaan en een andere dropper dan een langere stuurpen. Er zit standaard een 60mm op. Vindt dat wel lang genoeg 😉

Was het maar zo'n feest. Zou mooi zijn, een custom frame laten maken 😁
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Meten is weten. Op mijn Cube heb ik mijn zadel op 773 mm gezet. Gemeten vanaf de trapas. (Canyon geeft aan dat zadelhoogte minimaal 773 is voor de XL)

Even rondje gefietst (fietspad) Het kan maar dan zit ik wel op mijn max. (niet te hoog maar er blijft weinig over zeg maar) En zadel van de Cube stond oorspronkelijk. een centimeter lager en dan was wel wat relaxter op de trails.

Ik ga het beide proberen denk ik. Als er iemand is met een neuron xl en het de minimale afstand kan meten? 😉 Het is net dat centimetertje ongeveer.
Plaats reactie