Waar op te letten als je lange armen hebt.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Hallo allemaal,
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe fiets, en de daarbij behorende keuzes.
Ik heb redelijk normale lichaamsmaten n.l. 188cm lang, 90 cm binnenbeenlengte, maar mijn armen zijn een stuk langer als gemiddeld, 70cm vanaf mijn schouder tot pols(zoals een naaister meet) en 77cm tot het midden van mijn vuist.
Wordt reach dan juist belangrijker of andere afmetingen van een fiets.
Mijn huidige fiets is een Canyon nerve maat L uit 2016, maar heb altijd twijfels gehad of die niet iets te klein is.
Mvg Mark
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Stuurpen lengte aanpassen ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: za 5 juni 2021, 16:16 Stuurpen lengte aanpassen ?
Nou dat kan de filosofie van een geometrie behoorlijk negatief aantasten.

Met een langere reach maak je niet per definitie een langere zit positie van het zadel naar het stuur. Wel zorg je dat de afstand van de bottom bracket tov de stuurbuis langer wordt. dit wordt weer opgevangen door de zitbuis wat rechterop te zetten en het balhoofd veelal wat vlakker te maken.
Dus ik zou het ook daarnaast voornamelijk zoeken in een langere effectieve top tube t.o.v. van je huidige fiets.
Uiteindelijk zou ik het wel zoeken in de wat langere frames, maar die qua frame hoogte niet abnormaal hoog zijn.

En met de huidige aanpassingen van de frames zijn daar best wel wat van te vinden.

Ga jij je stuurpen namelijk langer maken, komt de stand van het stuur verder naar voren en meer boven de vooras, hierdoor zal je eerder het gevoel krijgen in een steile afdaling dat je voorover valt. Voor een All Mountain, DH of Enduro zeker niet interessant. Maar ook bij XC in combi met een langere stuurpen ga je nadelige effecten krijgen bij een breder stuur.

Alles hangt natuurlijk wel af van hoe lang je de stuurpen gaat nemen. Als je normaal met een 32 mm kan rijden en je verlengt hem naar 50mm dan zal het allemaal nog wel loslopen, maar ga je naar 70 of 90 dan ga je te ver.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Op de Nerve zit standaard een 8cm stuurpen, ik heb natuurlijk mijn maten ingevoerd bij 2 fabrikanten, bij canyon gaan ze voor een L en bij conway voor een XL, heb van beide merken de XL maten vergeleken en daaruit blijkt zitbuis en de bovenbuis maten hetzelfde zijn, alleen de zitbuus hoek verschilt 1⁰
De reach van de conway is 495 t.o.v. 470 voor de canyon, en de stack is bij de conway 618 en 632 bij de canyon. Dus daar ontstaat al een beetje verwarring.
Nu is het wel zo dat ze bij conway wel je armlengte meenemen in de berekening, dus die mijn inziens misschien wat accurater is.
Laatst gewijzigd door Kramsky op za 5 juni 2021, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Snelle Buffer schreef: za 5 juni 2021, 16:16 Stuurpen lengte aanpassen ?
Dat was niet de vraag, wilde weten waar ik op moet letten bij lange armen qua geo, stuurpen aanpassen kan eventueel nog om te fine tunen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Doe een bikefit.

Je anatomische maten zeggen niets over je buigzaamheid. Als je heel buigzaam bent (neus fluitend naar je knieën en je handen voor je plat op de grond), kan het zo maar zijn dat je op een andere geometrie uit komt dan iemand die met zijn neus niet eens in de buurt van zijn knieën komt en met geen vinger de grond kan raken.
(Als je van vingertop tot vingertop langer bent dan van kruin tot teen, dan heb je een streepje voor bij de selectie voor het roeien).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kramsky schreef: za 5 juni 2021, 18:38
Snelle Buffer schreef: za 5 juni 2021, 16:16 Stuurpen lengte aanpassen ?
Dat was niet de vraag, wilde weten waar ik op moet letten bij lange armen qua geo, stuurpen aanpassen kan eventueel nog om te fine tunen.
Kramsky schreef: za 5 juni 2021, 16:11 .......
Mijn huidige fiets is een Canyon nerve maat L uit 2016, maar heb altijd twijfels gehad of die niet iets te klein is.
Mvg Mark
En als je twijfelt moet je gaan passen ...., bv bij Canyon
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

bert l. schreef: za 5 juni 2021, 19:45 Doe een bikefit.

Je anatomische maten zeggen niets over je buigzaamheid. Als je heel buigzaam bent (neus fluitend naar je knieën en je handen voor je plat op de grond), kan het zo maar zijn dat je op een andere geometrie uit komt dan iemand die met zijn neus niet eens in de buurt van zijn knieën komt en met geen vinger de grond kan raken.
(Als je van vingertop tot vingertop langer bent dan van kruin tot teen, dan heb je een streepje voor bij de selectie voor het roeien).
Weet niet of het buigzaam is of mijn lange armen, maar kan mijn handen redelijk plat op de vloer krijgen, mijn spanwijdte😂is 12 cm meer als mijn lengte van 188cm (2meter dus) daarom ook mijn vraag hieromtrent.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ga roeien! En laat ergens een bikefit doen. Een gemiddelde fiets zal met jouw spanwijdte niet zomaar passen
Laatst gewijzigd door bert l. op zo 6 juni 2021, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

bert l. schreef: zo 6 juni 2021, 12:59 Ga roeien! En laat ergens een bikefit doen. Een gemiddelde fiets zal met jouw spanweidte niet zomaar passen
Roeien wordt hem niet, ik wil graag zien waar ik heen ga, en waarschijnlijk wordt het wel een bikefit.
Was eigenlijk al gevallen voor de LUX cf7 in alpecin kleuren, maar nu ff laten meten of dat verstandig is.
Bedankt voor de input
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mud mate schreef: za 5 juni 2021, 17:51 Uiteindelijk zou ik het wel zoeken in de wat langere frames, maar die qua frame hoogte niet abnormaal hoog zijn.
Dit dus.
Dan hou je de normale hoogte, ook met optie om een fatsoenlijke dropper te monteren, en krijgt toch ook de lengte die je nodig hebt.

Om te bepalen welke frames aan dat criterium voldoen zou je verschillende geo's naast elkaar moeten leggen.
Eerst verliefd worden op een fiets die misschien niet goed past is eigenlijk niet de goede volgorde ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

kermit schreef: ma 7 juni 2021, 15:19 Eerst verliefd worden op een fiets die misschien niet goed past is eigenlijk niet de goede volgorde ;-)
:-q :-q :-q :lol: Dat is zeker de verkeerde volgorde.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

kermit schreef: ma 7 juni 2021, 15:19
mud mate schreef: za 5 juni 2021, 17:51 Uiteindelijk zou ik het wel zoeken in de wat langere frames, maar die qua frame hoogte niet abnormaal hoog zijn.
Dit dus.
Dan hou je de normale hoogte, ook met optie om een fatsoenlijke dropper te monteren, en krijgt toch ook de lengte die je nodig hebt.

Om te bepalen welke frames aan dat criterium voldoen zou je verschillende geo's naast elkaar moeten leggen.
Eerst verliefd worden op een fiets die misschien niet goed past is eigenlijk niet de goede volgorde ;-)
Nee dat weet ik, maar je bent weleens aan het rondkijken , en dan kom je weleens wat tegen wat je erg mooi vind, maar dan moet je verstand de overhand krijgen boven je gevoel, daarom ook mijn vraag hierover, zie allerlei dingen op YT voorbij komen over R.A.D, maar door mijn spanwijdte klopt die berekening ook niet, heb dezelfde R.A.D. berekening als iemand van 8cm korter.
Plaats reactie