2.00m, 98kg, 98cm binnenbeenlengte fully.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuwe fully die het beste voldoet aan mijn wensen, maar vooral past.
En dat laatste, dat is het lastigste verwacht ik!
Vooral in deze tijd waarin ik nergens een fiets kan testen of überhaupt in mijn maat kan zien.
Hieronder wat informatie over mijzelf, dat is in mijn geval extra van belang verwacht ik.
Bedankt dat jullie de tijd nemen om mijn vraag te lezen.

Zoals het onderwerp al laat zien ben ik 2.00m en 98kg.
Ik ben 27 jaar en heb nogal een sterke/zware bouw, laag vetpercentage.
En mijn benen zijn dus verhoudingsgewijs extra lang. Binnen beenlengte 98cm.
Ik heb de 9 en de 8 niet omgedraaid nee, het is helaas waar.
Momenteel rijd ik op een vorig jaar tweedehands gekochte Canyon Nerve (Neuron) AL 9.9 LTD XL uit 2016.
Dit was een fantastische upgrade na mijn eerste, nieuw gekochte fiets, een hardtail Merida Big Nine XXL 23'' uit 2016.

De vering heb ik nodig omdat ik mijn achterwiel van de Merida niet aan de grond kon houden.
En ook omdat mijn rug door het snelle groeien en mijn hoge tempo meer comfort nodig heeft.
Mijn huidige Nerve heeft echter een behoorlijk (instelbaar) veerbereik wat ook weer overkill is.
Ik rijd de achtervering vaak in de strakste of middelste stand met ook de snelle rebound instellingen.
De meeste lol haal ik uit snelle tijden op XC parcours. Schoorl, Spaarnwoude, Amerongen, Leersum, dat werk.
Ik ben nog nooit naar het buitenland geweest met een MTB en ben dit ook op de korte termijn niet van plan.
Dus ben ik beniewd, is er een Fully met betere geometrie en mogelijk als bonus lager gewicht?

Mijn zadel staat nu dus enorm hoog, en daarmee ook wat verder naar achteren, weg van mijn stuur.
Dat is denk ik nu gunstig voor de effectieve bovenbuislengte, die daarmee verlengt wordt.
Ik zit dus voor mijn gevoel niet krap nu. Gevolg is wel dat ik bijna boven mijn achterwiel hang gevoelsmatig.
Ik zou eens een foto kunnen maken van hoe ik zit op mijn Canyon Nerve nu, zou dat helpen voor jullie?
Mooi voor afdalen maar ik denk dat een betere zit mogelijk is als ik meer 'in' de fiets zit.
Ik heb al eerder advies ingewonnen over fietsen die nog beter zouden passen qua geometrie.

Samenvattend:
Ik zoek een Fully die XC gericht is, maar comfortabel genoeg voor mijn rug.
De relaxte zit van de Nerve past me nu redelijk, maar is iets teveel van het goede.
Ik wil geen racer maar er tussenin. Ik weet zeker dat ik sneller ben op een comfortabele XC dan op een racer.
Ik denk bovenbuis richting de 700mm, reach richting de 500mm.
Afmontage is XT / GX goed genoeg. Vering in Fox 34 contreien.
Belangrijker vind ik het frame, goede carbon wielset, evt carbon stuur.
Dropper is niet eens noodzakelijk, ik heb hem nu en gebruik hem niet (enkel voor compact in de auto).
Het liefste heb ik de fiets in 1 keer af. Dus geen vering of wielen wisselen etc.
Eventueel een SLX cassette is niet erg natuurlijk, dat is een slijtagedeel dat ik zo omwissel.
Ik heb leuk spaargeld dus budget staat niet vast. Als de fiets het maar waard is!
Het liefste voor 4000eu. Eventueel meer als ik overtuigd ben van de prijs/kwaliteit.
Mijn local bike shop levert Trek, maar levertijden zijn absurd en tevens kan ik niet proefrijden, dus het voordeel daarvan valt redelijk weg.

Mijn lijstje met favorieten:
Canyon Lux CF 7.0 > Lijkt qua specs en veerweg perfect, maar dezelfde grootte als mijn Nerve nu ongeveer.
Canyon Neuron CF 9.0 > De vraag is, moet ik lichter willen dan wat ik nu heb of is een frisse nieuwe Neuron het antwoord.
Trek Top Fuel 9.7 / 9.8 GX > Vergelijkbaar met Canyon Neuron, maar lichter en groter (en duurder).
Trek Supercaliber > Vergelijkbaar met Canyon Lux, maar groter en minder comfortabel (en duurder).
YT Izzo Core 3 > Vergelijkbaar met Canyon Neuron, maar lichter en groter, underdog?
Kona Hei Hei CR > Vergelijkbaar met Canyon Neuron, maar lichter en groter, underdog?
Mondraker F-podium R > Vergelijkbaar met Canyon lux, maar groter, underdog?

Ik hoor graag jullie mening en advies.
Ik hoop op ervaringen van anderen die mijn maten hebben, of iemand kennen.

Groeten,

Niek.
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bij het lezen van je verhaal dacht ik al, die wil een supercaliber. Maar die kan idd net wat te oncomfortabel zijn. (al vraag ik me dat af als je nu alles bijn dicht draait. Maar net wat meer comfort, dan de Mondraker? (of een Scott Spark RC)
Al zou ik met jou gewicht wel graag een 34 vork hebben ipv de veeltoegepaste 32
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lager gewicht zou ik meteen laten vallen in jouw geval. Dat resulteert alleen maar in ofwel slap ofwel snel kapot.
Alle Canyons zou ik afraden wegens toch echt te klein voor je (ik zit met mijn 1.75 ook al op een reach van 460...) zeker gezien je voorkeur voor een comfortabele XC fiets. Naast een passende reach vinden is een passende stack ook nog wel een uitdaging.
Een Supercaliber lijkt me ook teveel hardcore XC, met een lage stack en voor Trek een korte reach, dus ook geen aanrader (qua concept dan weer wel) Top Fuel lijkt me dan de betere keus met zijn XXL. Zelfde geld voor de Izzo. Enige nadeel van de Top Fuel kan zijn dat de zadelbuis behoorlijk schuin staat, en dat je bij jouw lengte dus alsnog ver boven het achterwiel komt te zitten. De Izzo is al een stuk steiler, en dat komt waarschijnlijk beter uit voor jou.
De Mondraker is wel erg racy, en met een lage stack, zou ik niet aanraden.
De HeiHei is altijd goed wat mij betreft, maar voor jou misschien toch een tikje kort en laag. Klein tikje maar, dus ik zou hem niet meteen afschrijven.
Andere aanrader is de Transition Spur, mooi groot en volgens mij erg leuk en vlot mee te rijden.

Overigens: Achterwiel niet aan de grond kunnen houden (in NL) is toch vooral gebrek aan rijtechniek, daar zou je niet meteen een fully voor nodig moeten hebben. Je rug lijkt me dan een betere reden, maar ook die is wellicht gebaat bij een actievere manier van rijden.

Zonder te kijken naar de getallen zou ik ook zeggen dat een fiets ala de Supercaliber perfect voor je zou zijn. Niet teveel vering, maar genoeg om wat comfort te geven. Maar dan wel met een geo die meer naar Trail neigt dan naar hardcore XC racen, en met genoeg lengte en hoogte aan de voorkant.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Suravida zegt. Ik zou je aanraden echt te focussen op de bikefit, een fiets die past is altijd beter, en de andere argumenten minder laten wegen. Hoog genoeg aan de voorkant en stevig genoeg voor de belastingen die je erop loslaat. Forum lid Yo Eddy heeft ook ongeveer jouw maten die kan eerste hand ervaringen delen. Maar hij heeft misschien wel andere wensen/voorkeuren.

Foto van je fiets set up zal zeker helpen om goede input te krijgen.

En zoek eens naar posts van Lars TB die heeft al wel eerder over fit voor kleine en grote mannen geschreven
Hier bvijvoorbeeld viewtopic.php?f=4&t=150937 (wel even spitten)

Succes!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En in aanvulling op mezelf: Kijk ook naar de lengte van de chainstays. De meeste fietsen worden ontworpen rondom een medium frame en dan zit je met jouw lengte dus met een te korte achterkant (zeker icm met de hoogte van je zadel) 445mm lijkt me een mooiere maat om je meer in de fiets te zetten dan erop in plaats van de 430 bij de HeiHei, 435 bij de XXL Top fuel of de 437 bij de Izzo.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Bedankt alvast voor deze eerste snelle reacties!
Ik las ergens een review van de Supercaliber waarin een langere man (1.90m) hem te oncomfortabel vond en na 1,5uur last kreeg van zijn rug.
Mede omdat ik die fiets niet kan proberen en de levertijd zo lang is durf ik dat gewoon niet aan. 9.8 GX kost ook gewoon 6k!!
Dus een lichtere, agressievere fiets als een Lux of F-podium is minder geschikt verwachten jullie?
Ik begrijp dat de 2 kg die deze lichter zijn dan de Neuron teveel van het goede zal zijn voor mij.

Blijven voor mij nu over:
Trek Top Fuel 9.7 / 9.8 GX
YT Izzo Core 3 / 4
Canyon Neuron CF 9.0
Transition Spur GX

Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is het direct afschrijven van de Neuron, ik zal mij toelichten:
Toptube = 654mm > Niet veel korter dan Izzo... (666mm)
Chainstay = 440mm > Gunstig omdat mijn zadel verder naar achter/boven komt. (437 Izzo)
Stack = 651mm > hoog!
Reach = 473 > Deze is aan de korte kant, maar wordt in mijn geval meer door het zadel dat verder naar achter/boven staat.

De Reach van de Izzo is erg lang met 513mm en dat komt doordat de zadelbuis hoek erg steil is.
Maar deze stang heeft voordat de pen begint een flauwe knik, dus mijn zadel zal hier ook nog flink naar achteren komen verwacht ik.
Onder de streep: Wanneer ik het zadel instel voor mij, zijn de Izzo en Canyon toch zeer vergelijkbaar? - of mis ik iets?
Is de bovenbuislengte niet belangrijker? Ik kom zelden tot nooit uit mijn zadel, ook steile klimmen doe ik op kracht zittend.
Laatst gewijzigd door DEMESPEED op wo 16 juni 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gang is alles, remmen is angst!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je 98kg weegt met een laag vetpercentage dan ga je 1 of 2 kilo meer of minder niet merken. Met jouw benen wil je ook een lekker hoge stack, want in verhouding zit je hele bovenlichaam hoger en dat is nadelig voor zowel je rug als je balans. Aan de andere kant kun je ook met spacers op een riser bar werken. Die opties maken je zitpositie wel wat korter (het gaat dus ten koste van de reach). Ik heb ongeveer vergelijkbare lichaamsverhoudingen, maar dan met een veel gemiddeldere 185cm als basis, en heb sinds kort 45mm rise bars op mijn fietsen wat echt een verademing is.

Waar ik vooral naar zou zoeken is een fiets met een steile zitbuishoek. En dan niet per se de effectieve zitbuishoek maar de daadwerkelijke. Effectief is gemeten vanaf bottom bracket, maar sommige fietsen, giants zijn berucht, hebben heel veel offset naar voren. Hierdoor hebben mensen met langere benen een veel minder steile zitbuishoek dan de geometrie charts suggereren.

Transition Spur misschien ook nog wel interessant?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

De Transition Spur GX heb ik hierbij ook aan mijn lijstje toegevoegd, inderdaad een erg mooie fiets met goede geometrie.
Wel erg prijzig denk ik? - Waar kan je die kopen?
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed gezien dat de ETT er toe doet voor de zittende lengte van de fiets. :-q

Voor wat betreft de zithoek: Het is helaas niet duidelijk waar ze die hoek meten bij zowel YT als Canyon. Beter is als een merk de werkelijke hoek aangeeft bij een bepaalde zadelhoogte (zoals Tranisition) maar ik vermoed dat YT de daadwerkelijk zithoek aangeeft (maar op welke zadelhoogte??) en Canyon de hoek van de zadelpen.

Kijkende naar de wielbasis van beide fietsen dan is de YT wel 40mm langer. Zal deels komen door de iets slackere hoek van de vork, en de 13mm langere reach, maar overall is het dus gewoon wel echt een langere fiets.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je je budget kan oprekken voor een Spur dan zijn er nog wel een paar andere interessante opties, maar je kan ze oa hier krijgen in NL: https://houseofmtb.nl/index.php?route=p ... uct_id=577
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Ik heb een 2020 model Spur gevonden voor 4999eu.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... r-GX,30659
Vind het wel een vreemde site, kan ook de maat niet ontdekken.

Qua budget, tsja, een Izzo Core 4 kost 4400eu, een Top Fuel 9.8 GX 6000eu.
Maar in dat laatste geval heb je een lichtere fiets, (betere restwaarde?), en LBS voordeel misschien.
Dus ik vind 6000eu niet perse te veel, maar voor een merk dat ik niet ken, hmmm.
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gelukkig ken je het merk nu. ;-)

Maar Vitalmtb is een algemene mtb site, geen winkel. En die 4999 is in dollars, en waarschijnlijk alleen als je hem in de VS koopt (waar ze er vervolgens nog BTW overheen gooien)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

@Suravida,

Via de link die je stuurt (houseofmtb) gaat het om de X01 variant.
De GX zal voor mij voldoen.
Ook zie ik nergens welke maat het om gaat, en welke kleur...
Als je een ander verkooppunt weet....

En wat zijn eventuele andere opties?
Al moet ik zeggen dat ik de YT Izzo Core 3 en 4 echt een heel mooie fiets vind. Zou de 4 de extra 1300eu waard zijn?
Qua afmontage is de Core 3 vergelijkbaar met de 1700eu duurdere Top Fuel 9.8 GX...
Gang is alles, remmen is angst!
Gebruikersavatar
DEMESPEED
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 11:17
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9 LTD

Trek Top Fuel 9.8 2020 voor 5500eu.
https://bertbikeshop.nl/fietsen/59-moun ... trek-black

Oud model denk?
Gang is alles, remmen is angst!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

DEMESPEED schreef: wo 16 juni 2021, 10:20 Ik kom zelden tot nooit uit mijn zadel, ook steile klimmen doe ik op kracht zittend.
Zoals suravida al een beetje aangaf; ook op een fully is het veel beter voor je rug om een actievere rijstijl aan te leren en niet overal te blijven zitten, schokken absorbeer je niet alleen met vering! :-q
Plaats reactie