Downcountry / Short travel Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Intro:
Helaas is er pasgeleden een inbraak geweest waarbij o.a mijn MTB is gestolen.
Gelukkig lijkt het er op dat alles wat gestolen is vergoed wordt dus dat geeft goede hoop om te mogen gaan shoppen !!
Alleen waarbij shoppen voor een nieuwe fiets normaal erg leuk is, kan het moment na mijn idee niet slechter zijn gevallen i.v.m grote te korten huidige fietsen en kantel punt na zomer met de start nieuwe lijn fietsen 2022 en dan maar hopen dat de leveringen beetje op gang komen.

Tijdens dit grijs gebied, geen mtb of ik moet iets goedkoops vinden, maar gezien de huidige te korten doen ouwe barrel mtb op marktplaats het zo goed dat je bijna afvraagt of ze geleverd worden met bladgouden ketting en cranks.

De wens:
Ik kom van een Labrador van een MTB een Cube stereo 120 Pro, welke ik heb omgebouwd heb naar Shimano XT niveau, XM481 wielset.
Een fijne fiets, die alles braaf doet. Wat zwaar is in het klimmen, maar zelfs met lompe acties je nog goed te hulp schiet.
Ik merkte van mijzelf dat ik graag wel een fully hou, maar dat ik wel sneller en harder wilde gaan. Tegelijk wil ik graag een fiets waarmee ik goed in NL kan rijden, maar net zo makkelijk de fiets meeneem naar, DE, FR,AT,. Ja de echte bergen is een enduro beter maar daar fiets ik niet dagelijks dus de uitzondering heeft dan ook wat beperkingen. Ik hou er van om wel echt snelheid te houden en ondertussen alle jumps , hobbels en uitdagingen te pakken.

Waar kom ik dan op uit:
- licht gewicht short travel trail,
- race fully met trail optie
- Downcountry, funcountry, geef het een naam :-)

Afmontage: XT of Sram vergelijkbaar
De persoon: Lengte, 1.85 // 88,89cm beenmaat // gewicht 89 (en dalend,.. hahaha )


Short list:
- Cube stereo 120 HPC SLT
(Lichter 11,9kilo, erg mee gewend, goede afmontage prijs kwaliteit).
prijs:3850,-

- Orbea Oiz TR (m10 / m20) (120mm)
(De m10 is wel qua specs wat past wat ik zou willen)
Mooie fiets, licht, echt race dna, karakter, proef gereden op een L deze was helaas te klein zal dus XL worden.
Wel een fiets waar ik sneller van ga kloppen, maar prijs is ook wel andere klasse. Niet kunnen testen op downhill / fun stukjes, was een simpel stukje. Dus niet aan de tand kunnen voelen.
prijs: 4000 - 4800

Canyon Lux
Nog niet gereden.
Moet wel een kanon zijn, wel traditioneel dus twijfel erg of die zal passen qua persoonlijke behoefte.
Zou eigen lijk een crossover willen tussen de Lux en de neuron.
10 - 12 kilo
prijs:3400 - 4200

Canyon neuron (CF)
gereden.
Qua gevoel lijkt deze in de regio van de Cube stereo 120, maar denk nog iets potiger qua de extra veerweg.
Afmontage en prijs denk ik ook altijd vrij scherp.
+/-13 kilo
prijs: 3400 - 4200

YT Izzo:
Nog niet gereden.
Qua looks en specs wel erg netjes zowel Core 3 als Core 2 model. Omdat het frame gelijk is geeft dit nog opties om de Core 2 te pakken en zelf aan te passen. Howel de kleur van de core 3 wel erg mooi is hahah :-) oog wilt ook wat.
Prijs 3400 - 4300


Transition spur:

Helaas gewoon niet te krijgen en helaas gewoon te duur voor ons in de EU.
Wel een kwijl fiets.

Trek Fuel EX 8 XT
Nog niet gereden.
Mixed bag qua afmontage xt, slx. Ziet er leuk uit maar zit voor mijn gevoel in dezelfde regio als de stereo en neuron segment.
Maar mischien als je hem rijdt dat hij zijn ware aard toont.
rond de 14 kilo.
Prijs: 3500

Kona Hei Hei (CR)
Nog niet gereden
Qua montage best netjes, zou in het segment moeten vallen speels maar efficient.
Staat vrij hoog op de lijst om te willen testen.
prijs: 4000

Als advies bij het kijken van de Kona en Orbea kreeg ik de tip om eens naar de:
Mondraker F-Podium DC
Is ook in segement als de orbea oiz TR een echte XC fiets die een Downcountry variant heeft gemaakt.
Zou voor 2022 model met 115 veer achter en 120 voor komen.


Na mijn idee niet:
Cannondale Scalpel SE
Geen lefty voorvork, qu alogica gewoon extra kosten onderhoud op een specialer systeem.
Daarnaast de prijzen en afmontage, zijn gewoon in mijn persoonlijke optiek niet in verhouding.
op een 4400 euro fiets SX monteren, is gewoon voor mij not done.


Wat vergeet ik nog want na een paar avondjes web shoppen, raak ik ondertussen ook aardig shop moe.
Bomen en bos gevoel en helaas te wienig test mogelijkheden om de zoektocht leuk te houden.
Laatst gewijzigd door maartendd op vr 18 juni 2021, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Je kunt nog een santa cruz blur toevoegen, past ook in jou lijstje.
Wel flink boven budget, maar als het goed is heeft bikesuperior in nijverdal nog een kona hei hei cr/dl staan in de maat L. Qua reach gelijk aan orbea xl.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt ook een Neuron nemen en de vering wat stugger laten maken. Dan heb je gewoon de nieuwe Scott Spark.


Kortom: het verschil zit in het gevoel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Spark RC/Spark komen in de herfst in de winkel (laten we het hopen).
Epic Evo.

Verkrijgbaarheid, dat zal ook een grote rol spelen, los van de eventuele wensen…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

@Osirus
Thanks !! ja via hun al in contact gekomen, zij kwamen ook met idee om eens te kijken naar de Mondraker i.v.m. dat die binnenkort beschikbaar zou kunnen komen.

@Lars TB
Bedoel je hiermee aanvullende tokens in de vering.? of aparte vering tuning.

@aurelius
Ja beschikbaarheid en verkrijgbaarheid is soms een drama. Meldingen van lente 2022........
Een short list maken en en winnaar hebben wilt helaas nog niet zeggen dat die er ook nog gaat komen helaas.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als ik jouw lijstje lees:

Goed in NL
Net zo makkelijk DE, FR,AT,
de echte bergen

Dan zou ik weg blijven van de racey 100mm bikes in je lijstje. Mijn ervaring is dat de moderne 29er trailbikes prima efficient kunnen trappen als je de demping wat straffer afstelt. De nieuwste generatie XC bikes van nu lijken als 2 druppels op de 120 trail bikes van een paar jaar geleden (dat is wat Lars zegt) en daar zijn goede redenen voor.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Qua geometrie, inderdaad....
Maar: ze zijn oha lichter afgemonteerd en het frame zelf is vaak lichter, vaak hebben ze ook een lockout. De 'racegenen' zijn duidelijk zichtbaar en voelbaar.
Dus, hecht je daar waarde aan, om welke reden dan ook, dan kan dat een pre zijn.
Ben je groot, zwaar, moet het steviger en potenter, oa voor zwaarder gebruik, oa in de bergen... ook niks mis met wat onsjes meer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

maartendd schreef: vr 18 juni 2021, 09:43 @Osirus
Thanks !! ja via hun al in contact gekomen, zij kwamen ook met idee om eens te kijken naar de Mondraker i.v.m. dat die binnenkort beschikbaar zou kunnen komen.
Je zou eens contact kunnen opnemen met diverse dealers, wat zij binnenkort verwachten. Zo weet ik dat Roelofs in Arnhem diverse kona’s verwachten in augustus, let wel, van de 2022 collectie.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Daar gaan we weer:
viewtopic.php?f=20&t=150593

Ik zou hem bijna zelf kopen 😜
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of-ie nog racy genoeg voor je is weet ik niet, maar met niet te zware wielen en goed rollende banden zeer zeker geen trage fiets:
https://www.bansheebikes.com/phantom-v3
Banshee Phantom. Kan bijna alles... en nog erg goed ook ;-)

Dan natuurlijk de raw alu en zelf opbouwen = nòg meer plezier voor je geld! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

@aurelius
Ja daarom ook de Orbea oiz TR, hoewel ondanks de 120 dit nog wel echt een xc fiets is na mijn idee.
Aan de ene kant best lekker en hij ziet er erg goed uit, andere kant ben ik bang dat ondanks dat de oiz een hoop kan ik meer fun fun heb met iets zoals de Kona qua speelsheid zonder af te doen aan de efficiëntie. Moeilijk moeilijk moeilijk......

@OsiruS
Thanks, Ik heb ze ook gelijk gebeld, helaas net alles weg maar wel goed gesprek gehad en duidelijke info over 2022 model en wanneer deze komt. Kona Hei hei CR is dan ook steed meer gaan kriebelen.

Enige jammere is dat het 2022 model wel wat duurder is geworden.

@ivocare
Thanks voor de tip.!!

@kermit
optie opties opties, wel leuk fiets,. ga vanavon eens op de specs kijken.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

De trigger overgehaald.

In middelharnis bij een leuke fiets winkel geweest waarbij de eigenaar wel een echte mtb passie heeft.
Kon op zijn Kona Hei hei rijden om eens goed aan te voelen of de maat L bevalt.

Ja, het werd toen wel erg duidelijk. Dit wordt hem, voelde gewoon vertrouwd maar ook erg snel.
De nieuwe 2022 variant besteld, nu wachten of hij zoals gepland in aug ook geleverd gaat worden.

Nu eens de oude spullen van de vorige fiets online gooien, kan ik alvast potje maken voor de carbon wielset....:-P
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie keuze!


En nu maar wachten :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nice :-q ! Duimen dat 'ie snel arriveert.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Gaat vast goed komen :-q
Ik heb vandaag de maiden voyage met de mijne gemaakt, zie hier.
Fietsen wordt zo weer een klein feestje :bier:
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie