Verschil in 'lengte' bij verschillende zithoek graden

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ikweetutnietmeer schreef: zo 27 juni 2021, 10:06 Hier is een vette disclaimer wel op z'n plaats trouwens. Want dit is puur theoretisch bekeken. Het houdt geen rekening met o.a. hoogte van het stuur (lengte balhoofdbuis), of er een rise in het stuur, de breedte van het stuur (breder stuur 'zit' langer) etc.
Daarom meet ik ook tot het handvat en niet tot het einde van de stuurpen. En de waarde is niet precies gelijk voor mijn bikes, de vuistregel is dat XC bikes iets langer en dieper zijn en trailbikes iets korter en hoger.. Maar de verassing is dat de verschillen erg subtiel zijn bij mijn gebruik.

Dat punt van achter het bracket zitten. Ik reed vandaag net op mijn trailbike met 76 graden zitbuis na gisteren een gravel rit op 73 graden zitbuis. Die aanpassing lukt mij blijkbaar makkelijk genoeg. Soms, niet vandaag trouwens, voel ik wel iets meer de quads of iets meer de hamstrings maar als ik eenmaal warm ben is dat weg. Ik doe ook an Crossfit en daar belast ik die spieren weer heel anders.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die "KOPS-regel" is hopeloos verouderd, dan zou elke moderne mtb met steile zithoek niet kunnen werken.
Google eens op "Keith Bontrager KOPS" om wat goede argumentatie te lezen.

Voor de "zitlengte" van een fiets kijk ik nog steeds wel naar de opgegeven ETT, hoewel die waarde bij sommige fietsen erg lastig te interpreteren is als er flinke knikken in de zitbuis gebruikt zijn. Maar ik ben er ook achter gekomen dat ik vrij goed overweg kan met verschillende zithoudingen, hoef eigenlijk nooit te wennen als ik van de fully op de ht stap of op een van beide gravelbikes (die ook niet 100% dezelfde houding geven).
Nespresso schreef: zo 27 juni 2021, 12:32 ...Je hoort vaak dat je voorkant knieschijf loodrecht boven het hart van je pedaalas van je voorste pedaal moet staan als de cranks horizontaal staan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Vind de vraag hier wel passen...

De regel dat je je as van het voorwiel niet "mag" zien, die is achterhaald lijkt me?
Heb een Epic EVO..

Thanks voor de antwoorden alvast.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ligt er aan of je naast de fiets staat of er op zit :tong
Maar even serieus, nooit van gehoord en klinkt als een vreselijk ouderwetse regel uit de racefiets wereld.

Er zijn twee belangrijkste ijkpunten voor de maat waar ik(!) naar kijk
- de positie van het zadel (bepaald door zitbuishoek en hoe hoog je hem zet)
- de hoogte van de bovenkant balhoofdbuis (stack)
Tussen die twee ijkpunten zit (horizontaal gemeten) de ETT (effective toptube lenght), dat is dus hoe gestrekt je zit.
Dat wil je in principe altijd gelijk hebben op een fiets, want bepaalt de zithouding.
Stuur kan je hoger zetten en variëren met de breedte stuur en de lengte van de stuurpen.
Die wil je in principe op een vergelijkbare fiets ook gelijk houden.
Vroeger was de zitbuishoek niet echt een ding.
De laatste jaren is die stijler geworden om zo een langere bovenbuis toe te kunnen passen.
Want dan heb je meer ruimte als je op de pedalen staat.
Die ruimte heet kort door de bocht de reach.
En toen ging men daar op letten icm de stack en zitbuishoek en headangle en raken mensen helemaal de kluts kwijt.
De basis is en blijft (voor mij!) de zithouding en die haal ik vooral uit de ETT en de stack.
Dat wil niet zeggen dat je nergens anders naar moet kijken, want de rest zegt wel iets over rijgedrag. Maar staar je daar mbt de juiste maat niet op blind.
Ik weet dat dit voor veel mensen als onzin klinkt en zijn er die elke mm verschil direct (denken te) kunnen voelen, maar voor een simpele recreatieve rijder zoals ik is het wel fijn om dingen simpel te houden.
Vandaar ook hier en daar een disclaimer.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jamis Diablo schreef: ma 2 mei 2022, 14:03 Ligt er aan of je naast de fiets staat of er op zit :tong
Maar even serieus, nooit van gehoord en klinkt als een vreselijk ouderwetse regel uit de racefiets wereld.

Er zijn twee belangrijkste ijkpunten voor de maat waar ik(!) naar kijk
- de positie van het zadel (bepaald door zitbuishoek en hoe hoog je hem zet)
- de hoogte van de bovenkant balhoofdbuis (stack)
Tussen die twee ijkpunten zit (horizontaal gemeten) de ETT (effective toptube lenght), dat is dus hoe gestrekt je zit.
Dat wil je in principe altijd gelijk hebben op een fiets, want bepaalt de zithouding.
Stuur kan je hoger zetten en variëren met de breedte stuur en de lengte van de stuurpen.
Die wil je in principe op een vergelijkbare fiets ook gelijk houden.
Vroeger was de zitbuishoek niet echt een ding.
De laatste jaren is die stijler geworden om zo een langere bovenbuis toe te kunnen passen.
Want dan heb je meer ruimte als je op de pedalen staat.
Die ruimte heet kort door de bocht de reach.
En toen ging men daar op letten icm de stack en zitbuishoek en headangle en raken mensen helemaal de kluts kwijt.
De basis is en blijft (voor mij!) de zithouding en die haal ik vooral uit de ETT en de stack.
Dat wil niet zeggen dat je nergens anders naar moet kijken, want de rest zegt wel iets over rijgedrag. Maar staar je daar mbt de juiste maat niet op blind.
Ik weet dat dit voor veel mensen als onzin klinkt en zijn er die elke mm verschil direct (denken te) kunnen voelen, maar voor een simpele recreatieve rijder zoals ik is het wel fijn om dingen simpel te houden.
Vandaar ook hier en daar een disclaimer.
Bedankt, makes sense.

Ik was er in getrapt en heb een langere stuurpen gekocht. Maar dat is het ook niet merk ik. Waarschijnlijk moet ik een kortere kopen...

Thanks!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben vooral van de praktijk (mijn eigen ;-)) en veel minder of helemaal niet van de regeltjes als het gaat hoe op een fiets te zitten. Alleen al het soort gebruik van een fiets maakt veel verschil, op een racefiets of een downhiller zit je niet hetzelfde en op een xc-raket of een enduro mtb ook niet. Gooi dan nog je voorkeuren in de mix en het wordt onmogelijk om algemeen geldende regeltjes te verzinnen.
Bij racefietsen ligt dat misschien anders, maar daar zijn de onderlinge verschilllen tussen fietsen ook marginaal wat je van mountainbikes niet kunt zeggen.

Meten doe ik eerlijk gezegd ook hoogst zelden, alleen voor de gein om eens wat van mijn fietsen te vergelijken. Ik ga gewoon fietsen, en dan merk ik snel genoeg of het prettig zit (en rijdt) en of ik nog wat moet aanpassen en zo ja welke kant op. Tot nu toe werken aanpassingen in de richting van een kortere zit voor mij altijd goed :D
Zelfs bij de conventionele geometrie van mijn Pace bleek ik nog prima uit de voeten te kunnen met een stuurpen van 45mm terwijl die fiets nog uit het tijdperk stamde dat (+/-) 100mm pennen gebruikelijk waren. Had ik niet verwacht, maar de praktijktest wees anders uit en de 45mm pen is blijven zitten tot ik die fiets verkocht.

Bij de aankoop van een fiets/frame let ik natuurlijk wel op bepaalde cijfertjes, in tegenstelling tot de huidige trend eigenlijk nog steeds meer op de ETT dan op de reach (hoewel ik die wel meeneem in de inschatting natuurlijk). Stack vind ik ook belangrijk, juist omdat ik niet diep wil/kan zitten en liefst ook geen enorme stapel spacers gebruik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

kermit schreef: ma 2 mei 2022, 15:11 Ik ben vooral van de praktijk (mijn eigen ;-)) en veel minder of helemaal niet van de regeltjes als het gaat hoe op een fiets te zitten. Alleen al het soort gebruik van een fiets maakt veel verschil, op een racefiets of een downhiller zit je niet hetzelfde en op een xc-raket of een enduro mtb ook niet. Gooi dan nog je voorkeuren in de mix en het wordt onmogelijk om algemeen geldende regeltjes te verzinnen.
Bij racefietsen ligt dat misschien anders, maar daar zijn de onderlinge verschilllen tussen fietsen ook marginaal wat je van mountainbikes niet kunt zeggen.

Meten doe ik eerlijk gezegd ook hoogst zelden, alleen voor de gein om eens wat van mijn fietsen te vergelijken. Ik ga gewoon fietsen, en dan merk ik snel genoeg of het prettig zit (en rijdt) en of ik nog wat moet aanpassen en zo ja welke kant op. Tot nu toe werken aanpassingen in de richting van een kortere zit voor mij altijd goed :D
Zelfs bij de conventionele geometrie van mijn Pace bleek ik nog prima uit de voeten te kunnen met een stuurpen van 45mm terwijl die fiets nog uit het tijdperk stamde dat (+/-) 100mm pennen gebruikelijk waren. Had ik niet verwacht, maar de praktijktest wees anders uit en de 45mm pen is blijven zitten tot ik die fiets verkocht.

Bij de aankoop van een fiets/frame let ik natuurlijk wel op bepaalde cijfertjes, in tegenstelling tot de huidige trend eigenlijk nog steeds meer op de ETT dan op de reach (hoewel ik die wel meeneem in de inschatting natuurlijk). Stack vind ik ook belangrijk, juist omdat ik niet diep wil/kan zitten en liefst ook geen enorme stapel spacers gebruik.
Ik merk dus niet goed wat ik welke kant op moet aanpassen. Toevallig heb ik hier nog een Lux staan (mijn vorige model) en als ik de afstand zadelpen tot hart stuur vergelijk dan zou ik met een 60mm pen nu op hetzelfde uitkomen..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alles hangt natuurlijk met elkaar samen. Als je een scherpe hoek tussen je benen en bovenlichaam hebt (dus grotendeels afhankelijk van de zithoek) zal een andere stuurpositie prettig zijn dan bij een grotere hoek. Zo diep als renners op een tijdritfiets zitten is bijvoorbeeld niet te doen met een hele flauwe zithoek (liever zouden die het zadel nog verder naar voren hebben maar UCI-regels belemmeren dat).

Het is ook handig een paar (goedkope) stuurpennen in je onderdelenbak te hebben liggen, dan probeer je gewoon eens wat uit. Een reden dat ik niet alles verkoop wat ik over heb, liever wat experimenteermateriaal in huis dan 15 euro voor een tweedehands pennetje te krijgen :)

Maar wat ervaar je nu als niet prettig bij je fiets? Als je weet wat je voelt zou dat toch een richting aan moeten geven voor de aanpassing aan je zithouding.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

kermit schreef: ma 2 mei 2022, 15:43 Alles hangt natuurlijk met elkaar samen. Als je een scherpe hoek tussen je benen en bovenlichaam hebt (dus grotendeels afhankelijk van de zithoek) zal een andere stuurpositie prettig zijn dan bij een grotere hoek. Zo diep als renners op een tijdritfiets zitten is bijvoorbeeld niet te doen met een hele flauwe zithoek (liever zouden die het zadel nog verder naar voren hebben maar UCI-regels belemmeren dat).

Het is ook handig een paar (goedkope) stuurpennen in je onderdelenbak te hebben liggen, dan probeer je gewoon eens wat uit. Een reden dat ik niet alles verkoop wat ik over heb, liever wat experimenteermateriaal in huis dan 15 euro voor een tweedehands pennetje te krijgen :)

Maar wat ervaar je nu als niet prettig bij je fiets? Als je weet wat je voelt zou dat toch een richting aan moeten geven voor de aanpassing aan je zithouding.
Mijn nek, maar dat kan dus te lang of te kort zijn qua stuurpen. Een langere stuurpen is blijkbaar niet de oplossing..
Misschien maar eens een bikefitting doen dan...

Bij de racefiets had ik dat ook een beetje (monnikskapspier)... Mijn Ultimate zat niet meer top, toen kwam de Aeroad binnen en dat zat een stuk beter.. (het stuur van de Aeroad is 3cm breder dus dat was ook een facet...)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien zit het niet in de lengte/afstand maar in de hoogte van het stuur?

Ik krijg ook snel last van mijn nek als het stuur te laag staat, een reden waarom ik een paar jaar geleden van een racefiets naar een gravelracer ben overgestapt. En op de mtb's staat mijn stuur nooit lager dan het zadel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

kermit schreef: di 3 mei 2022, 09:48 Misschien zit het niet in de lengte/afstand maar in de hoogte van het stuur?

Ik krijg ook snel last van mijn nek als het stuur te laag staat, een reden waarom ik een paar jaar geleden van een racefiets naar een gravelracer ben overgestapt. En op de mtb's staat mijn stuur nooit lager dan het zadel.
Denk het niet, op mijn Lux stond het stuur ook lager dan het zadel en nergens last van.
Vandaag rondje Veluwezoom, 70mm pen en 1 spacer onder het stuur. Na 60km wat last, niet heel veel. Stuur hoger gezet en toen werd het erger ;-). Toen na dik 80km stuur weer lager, maar het kwaad was al geschied....

Binnenkort maar weer eens proberen met stuur op laagste stand vanaf het begin. Zadel staat een halve cm lager dan op de race (incl. de 2,5 crankarmlengteverschil).

Nooit van mijn fiets moeten wisselen.. (toch eens naar de vrouw luisteren :wink: )
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Bij een bikefitter geweest :tong

Wat zou moeten helpen:
- Stuur inkorten met 3cm.
- Stuurpen van 60 mm
- Rise van +6 i.p.v. -6
- Linkerpedaal iets dichter bij de crank
- Stuur iets gedraaid (buitenkant iets dichter naar me toe)

Pen is besteld, de rest al gedaan, ben benieuwd.
(Kon een bikefit vanuit mijn zorgverzekering bekostigen dus vandaar die keus gemaakt :D )
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jernij schreef: zo 15 mei 2022, 10:52 Bij een bikefitter geweest :tong

...
- Stuurpen van 60 mm
...
jernij schreef: ma 2 mei 2022, 15:28 ... en als ik de afstand zadelpen tot hart stuur vergelijk dan zou ik met een 60mm pen nu op hetzelfde uitkomen..
Toch grappig dat je dit al wist... !
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Lars TB schreef: zo 15 mei 2022, 16:56
jernij schreef: zo 15 mei 2022, 10:52 Bij een bikefitter geweest :tong

...
- Stuurpen van 60 mm
...
jernij schreef: ma 2 mei 2022, 15:28 ... en als ik de afstand zadelpen tot hart stuur vergelijk dan zou ik met een 60mm pen nu op hetzelfde uitkomen..
Toch grappig dat je dit al wist... !
Vond ik ook ;-) Maar ach, het was gratis hè...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie