Hoi,
Weet iemand (bij benadering) wat het verschil in centimeters qua 'lengte' uitmaakt bij een frame met zithoek 74,5 en één van 76,5 graden?
Dus de afstand tussen A en B in het plaatje.
In dit geval voor een frame (S) met zitbuis = 40 cm. Ik kan me zo voorstellen dat die logischerwijze groeit bij een groter frame.
Verschil in 'lengte' bij verschillende zithoek graden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Je praat over de effectieve top tube lengte. Maar vooropgesteld dat het een rechte zitbuis betreft kun je als je weet wat je zadelhoogte is ten opzichte van het bottom bracket het uitrekenen.ikweetutnietmeer schreef: ↑za 26 juni 2021, 14:50 Hoi,
Weet iemand (bij benadering) wat het verschil in centimeters qua 'lengte' uitmaakt bij een frame met zithoek 74,5 en één van 76,5 graden?
Dus de afstand tussen A en B in het plaatje.
In dit geval voor een frame (S) met zitbuis = 40 cm. Ik kan me zo voorstellen dat die logischerwijze groeit bij een groter frame.
Veel fietsen hebben tegenwoordig echter een geknikte zitbuis waardoor bij een afwijkende stand van het zadel de verplaatsing voor-achter veel sneller gaat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Bovendien is de zitbuislengte altijd zonder zadelpen, niet iedereen heeft de zelfde binnenbeenlengte. (en dat heeft ook weer een kleine invloed op de ETT)
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 26 juni 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- All rounder
- Berichten: 76
- Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04
Zadelhoogte is 71 cm, zitbuishoogte is 40 cm, bbl is 81 cm. Zadel verplaatsen is even niet belangrijk in deze, gaat me even om de theorie van de berekening. Help me even, welke wiskundige formule was dat ook alweer?Je praat over de effectieve top tube lengte. Maar vooropgesteld dat het een rechte zitbuis betreft kun je als je weet wat je zadelhoogte is ten opzichte van het bottom bracket het uitrekenen.
Veel fietsen hebben tegenwoordig echter een geknikte zitbuis waardoor bij een afwijkende stand van het zadel de verplaatsing voor-achter veel sneller gaat.
Way Wally zegt, goed kijken of de zitbuis geen bocht heeft. En bij een rechte zitbuis is de “afstand” waar je het over hebt afhankelijk van de zadelhoogte en het verschil in de zithoek. De zitbuis kan dan langer of korter zijn, daar verandert de afstand dan niet door.
De “tangens” van de kleine hoek is AB gedeeld door de zithoogte
Jouw zadelhoogte is 71gr en de kleine hoek is 2 graden (verschil tussen de 2 zithoeken)
De afstand AB is daarmee 71cm X TAN 2gr (0.0349) en dat is 2,5 cm
Enjoy!!
De “tangens” van de kleine hoek is AB gedeeld door de zithoogte
Jouw zadelhoogte is 71gr en de kleine hoek is 2 graden (verschil tussen de 2 zithoeken)
De afstand AB is daarmee 71cm X TAN 2gr (0.0349) en dat is 2,5 cm
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Bij een 2 graden slackere zitbuis is dat 360°/2° = 1/180ste.
De diameter op een hoogte van 71cm = 71 x 2 x Pi = 446cm.
Daar 1/180ste deel van = 2,5 cm.
Conclusie, 2 graden slackere zithoek betekent dat de zadelbuis ter hoogte van je zadel 2 cm verder naar achteren staat.
De diameter op een hoogte van 71cm = 71 x 2 x Pi = 446cm.
Daar 1/180ste deel van = 2,5 cm.
Conclusie, 2 graden slackere zithoek betekent dat de zadelbuis ter hoogte van je zadel 2 cm verder naar achteren staat.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Handige check formule: eenvoudiger.
Voorde leek. Even de fomules duiden.
In 2e regel bedoel je lijkt me dat daar omtrek hoort te staan staat i.p.v. diameter.
Voorde leek. Even de fomules duiden.
In 2e regel bedoel je lijkt me dat daar omtrek hoort te staan staat i.p.v. diameter.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- All rounder
- Berichten: 76
- Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04
-
- All rounder
- Berichten: 76
- Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04
Heckler40 schreef: ↑za 26 juni 2021, 15:30 Way Wally zegt, goed kijken of de zitbuis geen bocht heeft. En bij een rechte zitbuis is de “afstand” waar je het over hebt afhankelijk van de zadelhoogte en het verschil in de zithoek. De zitbuis kan dan langer of korter zijn, daar verandert de afstand dan niet door.
De “tangens” van de kleine hoek is AB gedeeld door de zithoogte
Jouw zadelhoogte is 71gr en de kleine hoek is 2 graden (verschil tussen de 2 zithoeken)
De afstand AB is daarmee 71cm X TAN 2gr (0.0349) en dat is 2,5 cm
Thx, stelletje knappe koppen hier die mtb-ers . Lijkt mij zo te kloppen.Jamis Diablo schreef: ↑za 26 juni 2021, 17:23 Bij een 2 graden slackere zitbuis is dat 360°/2° = 1/180ste.
De diameter op een hoogte van 71cm = 71 x 2 x Pi = 446cm.
Daar 1/180ste deel van = 2,5 cm.
Conclusie, 2 graden slackere zithoek betekent dat de zadelbuis ter hoogte van je zadel 2 cm verder naar achteren staat.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik zie nu pas dat Heckler hef antwoord ook al gaf
En eindelijk een keer een praktische toepassing van iets waarvan ik vroeger nooit begreep waarvoor je het ooit nodig zou hebben (totdat ze opeens met die geknikte zitbuizen kwamen)
carbon bike, titanium collarbone...
Over de zitpositie heb ik al eens eerder wat geschreven, die 2,5 cm is maar een van heel veel parameters. Ik meet bij al mijn set-ups de afstand van het midden van de zadelpenklem op de zadel rails, ( het het hart van de “zit”) naar het hart van het stuur in het midden van het handvat. Daar waar je het stuur fysiek vastpakt.
En die waarde is verrassend constant voor mijn Bikes, met een cm hier of daar past het voor 71/73gr oldskool stalen hardtails tot aan de 64/76gr Bruiser . Terwijl veerweg, ETT, reach & stack waardes van die bikes all over the place zijn.
Deze maat neemt in keer de bovenbuis en stuurpenlenhgte, effect van spacers met de balhoofdhoek, de breedte en de sweep van het stuur mee. Enige vrijheid is er nog in de hoogte van het stuur ten opzichte van het zadel, de drop. Die is wat hoger voor XC setups en minder voor de trail bikes en op mijn Highlander ga ik nu voor zero drop.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- All rounder
- Berichten: 76
- Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 20:04
En dat is exact de reden waarom ik het 'lengteverschil' i.v.m. die steilere zithoek wilde weten.
Ik wil namelijk ook de afstand hart/zit - hart/stuur van mijn huidige fiets meten en die kunnen vergelijken met de geometrie van een potentiële nieuwe bike.
Mijn huidige fiets heeft een minder steile zithoek. Dus door enkel naar reach van de nieuwe bike te kijken kom ik dan bedrogen uit v.w.b. de lengte van mijn 'zit'.
Want door de steilere zithoek i.c.m. de meer 'slack' balhoofdhoek, zou het zo maar eens kunnen dat ik op de nieuwe bike (met een langere reach) tóch korter zit. En dat blijkt ook nu ik de waarde 2,5 cm ken.
Mijn huidige bike heeft een reach van 398 mm, de nieuwe kandidaat 430 mm en beiden hebben een andere stuurpenlengte.
Door de steilere zithoek en het stuur dat door de flauwere balhoofdhoek meer 'naar me toe komt', zou ik op de nieuwe bike maar liefst 43 mm korter zitten. Om dit te compenseren kan ik alleen maar een beetje met de lengte van de stuurpen spelen.
Hier is een vette disclaimer wel op z'n plaats trouwens. Want dit is puur theoretisch bekeken. Het houdt geen rekening met o.a. hoogte van het stuur (lengte balhoofdbuis), of er een rise in het stuur, de breedte van het stuur (breder stuur 'zit' langer) etc. Plus, bij een steil klimmetje schuif ik naar voren op mijn zadel, als ik afdaal hang ik achter mijn zadel etc. etc.
Maar die reach is niet het enige he: door het verschil in graden van de zitbuis ga je ook meer of minder achter je bracket zitten als je je zadel voor-achterstand relateert aan je reach. Je hoort vaak dat je voorkant knieschijf loodrecht boven het hart van je pedaalas van je voorste pedaal moet staan als de cranks horizontaal staan. Feitelijk wordt je zadelpositie hiermee gefixeerd door de verhouding lengte been/dijbeen/scheenbeen (en wrs ook nog de flexibiliteit van je heupgewricht). Dan kun je de reach alleen maar compenseren door de lengte van je stuurpen..
carbon bike, titanium collarbone...