XC Fully: Lux vs Oiz vs Supercaliber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JayvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 05:49

Mijn eerste liefde was de mtb en na vele jaren is die liefde verschoven naar de racefiets. Ik heb nog een alu Storck hardtail, een typische bike uit de 00's: lange stem, smal stuur, bar ends, maar wel een echte racer met XTR afmontage. Laatst heb ik de vrij versleten voorvork vervangen voor een vaste voorvork. Ik ben dus wel een hard ritje gewend. Ik heb hier ook letterlijk een jaar of 20 geleden veel rondgehangen op dit forum.

Nu fietste ik laatst op dit oude baasje op de Veluwe en wil ik terug naar mijn eerste liefde. Ik zal voornamelijk gaan fietsen rond de Veluwe, Utrechtse Heuvelrug en wil me op de lange termijn gaan richten op marathons binnen Europa. Het is nog een droom van me om een keer mee te doen aan een marathon in IJsland.

Nu lijkt een XC Fully me daar heel geschikt voor. Wat raden jullie aan voor mijn gebruik? Qua racefiets heb ik een Canyon en ben daar zeer tevreden over. Qua comfort is alles een grote stap vooruit ten opzichte van wat ik nu heb. Ik kijk nu naar de Canyon Lux 6 of 7, de Orbea Oiz M30 of de Trek Supercaliber 9.7. Haast heb ik niet, dus ik wacht sowieso op de 2022 modellen.

Check > https://99spokes.com/en-EU/compare?bike ... r-9.7-2021
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Alle 3 prima, testrijden en filmpjes op Youtube kijken. Er zijn leuke vergelijkingstesten te vinden. Uiteindelijk kwestie van smaak en gevoel.

Die Supercaliber schijnt wel heel gaaf te zijn en efficient. Overigens mis ik in je lijst de Specialized Epic en de Cannondale Scalpel, en de nieuwe Scott Spark. Krijgen allemaal zeer goede reviews, mooi goed en duur. Kijk bv op Vojomag.

Als je genoeg geld hebt neem altijd:
1. carbon frame
2. carbon wielen
3. SID Ultimate vork
4. Zo licht mogelijke banden (ofwel ga niet met 2.6 Maxxis trail banden lopen sleuren in NL)
5. Dropper in NL niet nodig (of noem mij de plek waar, zijn uitzonderingen)

Uit eigen ervaring: laag gewicht en voldoende stijfheid zijn heeeeeeel erg prettig bij het fietsen. Je voelt het echt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Crapton noemt een mooi rijtje alternatieven, maar die zijn allemaal relatief duur.

Jij noemt bikes van rond de 4000,-.
Dan valt de Trek af: toch net te weinig veerweg, maar voor die prijs slechts Reba voorvork, Eagle NX, ondermaats.
Resten uit jouw rijtje de Lux en Orbea. De 110mm Lux 7 is top afgemonteerd voor de prijs. Orbea ook erg goed afgemonteerd, meestal heeft de Canyon voor hetzelfde budget net wat lichtere wielen.
Dropper is erg lekker rijden. ‘Niet nodig in Nl’? Kom je in heuvelachtig gebied, Zuid L bv (daar rijd ik rond op een Lux), of ga je nog hoger (kom ook regelmatig in bergen en rijd dan ook echte trails bergaf tot ‘zwart’), dan merk je zeer veel verschil (zonder dropper zou ik die zwaarste trails daar echt niet kunnen rijden). Zeker op deze race/marathonfully’s met nog steeds relatief scherpe stuurhoeken (Lux nog wat meer dan Orbea, lijstje dat Crapton noemde is recent vernieuwd, gemoderniseerd, slacker) is een dropper een pre. Met dropper wordt het dus stukken relaxter op topsnelheid bergaf, en het wordt meer fun, je kunt ook harder elke bocht door. Je maakt het inzetbereik van je fiets wat breder, kortom.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je een 2022 model wilt zou ik wel maar haast hebben(met bestellen😜) Het zijn wel 3 heel verschillende Modellen waar je je oog op hebt laten vallen. Qua veerweg maar ook wat Geometrie. De Lux heeft een wat 'old school' geo die waarschijnlijk wat dichter bij je Storck staat, de Oiz zit daar tussen in en de supercaliper heeft een moderne geo. Afkomend van je Storck zou ik zeggen dat je niet met 1 ritje aan de moderne geo. gewend bent. Om de voordelen ervan te zien had ik, in elk geval, meerdere ritjes nodig. Je hebt nl. Een iets andere rijstijl nodig die je je eigen moet maken. De supercaliper heeft dan weer minder veerweg achter en lijkt meer op een soft tail dan een 'echte' Fully. Voor Nederland waarschijnlijk voldoende, maar in de Alpen, misschien zelfs al Ardennen, ik weet t niet?
Maar zoals gezegd; heel persoonlijk en gun jezelf tijd en ervaring voordat je een beslissing neemt. Overigens zou ik idd. ook de Scott, Cannondale en epic in je overwegingen meenemen.Maar of dat t makkelijker maakt?
Succes,en uiteindelijk veel plezier met je keuze :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Je kan gaan voor een echte XC-fiets met 100mm veerweg voor en achter dat is al een wereld van verschil met je huidige Storck . Je schrijft dat je ook op termijn Marathons wilt rijden in Europa. Als dat je doel is dan zou ik een fiets nemen die toch nog net wat meer mogelijkheden biedt en nauwelijks in boet op snelheid en een fiets nemen met iets meer veerweg (120mm) en een dropper.

Ik heb daarom gekozen voor Orbea Oiz In de TR variant (120/120mm). Nog steeds snel en licht en toch wat meer reserve.

https://www.vojomag.nl/eerste-test-orbe ... e-kies-je/

Ook de andere genoemde merken bieden hun XC-bike aan in een plus-variant met wat meer veerweg en dropper en daarvoor geldt dus hetzelfde voor als bij de Oiz, ga je voor de meer hardcore variant of kies voor de variant die wat meer reserve biedt.

Alle genoemde bikes zijn goed en hebben zo hun eigen liefhebbers of kleine voorkeur dingetjes. Kortom je kan nooit echt verkeerd gaan, het is vooral persoonlijke smaak en inzetbereik waar je je keuze het beste op kan bepalen. Succes :D
JayvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 05:49

Thanks! Voor mijn gevoel zal alles als veel veerweg aanvoelen waarschijnlijk (zelfs de Trek), en ik wil wel dat XC race gevoel houden. Ik kom uit een tijd dat 26" wielen en een 60mm of 80mm voorvork de norm was. Ik heb op de Lux 6 van mijn broer gereden, die voelt al aan als een Mercedes. En ook een totaal andere feel dan mijn Storck.

Zal de Trek echt een beetje tekort schieten in ruiger terrein in de afdaling? Buiten de wat magere specs van de Trek heeft hij wel carbon wielen, weet niet die van heel erg hoge kwaliteit zijn voor deze prijs maar toch...

Specialized, Cannondale en Scott vind ik ook allemaal supermooie merken maar dat wordt gewoon net wat te gek qua prijs. In eerste instantie vond ik 3k al de max, maar dan ga je toch wat verder kijken en kom je op nog meer opties :D . Ik gok dat er ook nog wel wat korting te bedingen is bij een fietsenzaak?

Overigens wat info over mezelf, misschien niet onbelangrijk.

lichaamslengte: 183cm
binnenbeenlengte: 87cm
gewicht: 71kg
romplengte: 63cm
schouderbreedte: 41cm
armlengte: 67cm

Dus, relatief lange benen en nog langere armen. Een te korte geometrie lijkt me dan minder fijn, of maakt dat niet zoveel uit?
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

De nieuwe Scott Spark RC Comp 2022 zou dan nog wel binnen het budget vallen. Racy gevoel houd je wel met deze fiets.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

JayvR schreef: wo 14 juli 2021, 11:45 Thanks! Voor mijn gevoel zal alles als veel veerweg aanvoelen waarschijnlijk (zelfs de Trek), en ik wil wel dat XC race gevoel houden. Ik kom uit een tijd dat 26" wielen en een 60mm of 80mm voorvork de norm was. Ik heb op de Lux 6 van mijn broer gereden, die voelt al aan als een Mercedes. En ook een totaal andere feel dan mijn Storck.

Zal de Trek echt een beetje tekort schieten in ruiger terrein in de afdaling? Buiten de wat magere specs van de Trek heeft hij wel carbon wielen, weet niet die van heel erg hoge kwaliteit zijn voor deze prijs maar toch...

Specialized, Cannondale en Scott vind ik ook allemaal supermooie merken maar dat wordt gewoon net wat te gek qua prijs. In eerste instantie vond ik 3k al de max, maar dan ga je toch wat verder kijken en kom je op nog meer opties :D . Ik gok dat er ook nog wel wat korting te bedingen is bij een fietsenzaak?

Overigens wat info over mezelf, misschien niet onbelangrijk.

lichaamslengte: 183cm
binnenbeenlengte: 87cm
gewicht: 71kg
romplengte: 63cm
schouderbreedte: 41cm
armlengte: 67cm

Dus, relatief lange benen en nog langere armen. Een te korte geometrie lijkt me dan minder fijn, of maakt dat niet zoveel uit?
Korting zou ik op moment met de grote schaarste niet op rekenen (al zou het nog best kunnne, zeker op high end fietsen).
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Alles wat je nu koopt zal vele malen meer comfort en controle hebben dan je gewend bent, dus wat dat betreft kun je haast al niet mis gaan.
Is je doel buitenlandse marathons, dan is meer veerweg bijzonder fijn en zal de Supercaliber al gauw te stug zijn, al heb ik wel de Beskidy Challenge met een hardtail gedaan. Het kan, maar kost wel meer energie dan een fully.
Zelf onlangs de overstap gemaakt van de hardtail naar een 120mm xc fully, en ja, het gevoel is dat de fiets trager is, maar toch rijd ik pr's op de lokale rondjes (Veluwe, Arnhem, Schaarsbergen, Oosterbeek, Ede). Wat ik ook merk is dat ik makkelijker de langere rondes aankan.

YMMV, maar ik denk dat je niet mis kan gaan met de genoemde fietsen en zou vooral kijken naar wat er beschikbaar is/komt. En dan denk ik dat Canyon de grootste kanshebber is, aangezien Orbea (voor de carbon oiz) al een levertijd in 2023 afgeeft.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Crapton schreef: wo 14 juli 2021, 07:47 Alle 3 prima, testrijden en filmpjes op Youtube kijken. Er zijn leuke vergelijkingstesten te vinden. Uiteindelijk kwestie van smaak en gevoel.

Die Supercaliber schijnt wel heel gaaf te zijn en efficient. Overigens mis ik in je lijst de Specialized Epic en de Cannondale Scalpel, en de nieuwe Scott Spark. Krijgen allemaal zeer goede reviews, mooi goed en duur. Kijk bv op Vojomag.

Als je genoeg geld hebt neem altijd:
1. carbon frame
2. carbon wielen
3. SID Ultimate vork
4. Zo licht mogelijke banden (ofwel ga niet met 2.6 Maxxis trail banden lopen sleuren in NL)
5. Dropper in NL niet nodig (of noem mij de plek waar, zijn uitzonderingen)

Uit eigen ervaring: laag gewicht en voldoende stijfheid zijn heeeeeeel erg prettig bij het fietsen. Je voelt het echt.
Waarom perse een SID Ultimate vork en geen Suntour, Fox of DVO?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dizer schreef: do 15 juli 2021, 10:29 Waarom perse een SID Ultimate vork en geen Suntour, Fox of DVO?

Combinatie van gewicht, stijfheid en demping/performance. Komt zeer goed uit vergelijkingstesten. En ik heb m zelf :tong :lol:

Ik heb Suntour Epicon gehad, wel OK maar andere klasse. Ook Foxen gehad en altijd stug en slechte small bump compliance. Misschien nu beter.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Voor wat het waard is, de Lux 7 met Fox Stepcast 34 vork is voor ong 40euro te upgraden van 110mm naar 120mm en dan wordt je balhoofdhoek nog iets slacker mocht je dit willen.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja maar de rest van je geo. verandert daarmee gewoon mee....... dus je krijgt er niet zomaar een 'nieuwere' geometrie door, maar voor sommigen wellicht een verbetering, afgezien van 10mm meer veerweg dan.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Wat betreft de Canyon Lux, af en toe is er 1 beschikbaar in de shop. Niet in de outlet maar gewoon in de normale shop. Neem aan dat het nieuwe zijn.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Azurri schreef: za 17 juli 2021, 13:52 Ja maar de rest van je geo. verandert daarmee gewoon mee....... dus je krijgt er niet zomaar een 'nieuwere' geometrie door, maar voor sommigen wellicht een verbetering, afgezien van 10mm meer veerweg dan.
10mm veerweg erbij is natuurlijk ook een verbetering als je je fiets meer capabel wil maken. Maar je maakt de reach er dan weer korter mee, dus zoals gezegd je krijgt er geen "nieuwere" Geo door.
Plaats reactie