XC Fully: Lux vs Oiz vs Supercaliber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

RAPTOR88 schreef: za 17 juli 2021, 10:37 Voor wat het waard is, de Lux 7 met Fox Stepcast 34 vork is voor ong 40euro te upgraden van 110mm naar 120mm en dan wordt je balhoofdhoek nog iets slacker mocht je dit willen.
Kan dit eigenlijk ook bij de SID vork van een Lux 8?
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Dat durf ik zo niet te zeggen.
Je kan misschien kijken op de Rock Shox site of er voor jouw type andere air shafts beschikbaar zijn.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Dizer schreef: vr 23 juli 2021, 15:37
RAPTOR88 schreef: za 17 juli 2021, 10:37 Voor wat het waard is, de Lux 7 met Fox Stepcast 34 vork is voor ong 40euro te upgraden van 110mm naar 120mm en dan wordt je balhoofdhoek nog iets slacker mocht je dit willen.
Kan dit eigenlijk ook bij de SID vork van een Lux 8?
ik vermoed van wel. Op mijn sid ultimatu 120 staat op de binnenpoten ook de schaal van de 110mm afgedrukt.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Heb zelf een Supercaliber momenteel en had hiervoor een Lux. Het is maar net wat je wil. De Lux is denk ik wat meer allround en standaard zeker beter afgemonteerd voor vergelijkbaar geld. Ga je de fiets niet upgraden in een later stadium dan zou ik zeker voor de Lux kiezen. De Supercaliber is veel gaver om te rijden in mijn beleving (UTH) en gaat net zo hard naar beneden hier in NL. Balhoofdhoek is 69 graden ipv 70/69.5 dus dat ontloopt elkaar niet zo heel erg veel. Beiden zijn in de basis zeer goede en flitsend sturende klimfietsen maar de Trek 9.7 versie met de reba, nx groep en zware carbon wielen lijkt mij een beetje onterend voor deze fiets.

Houd je van het hardtail gevoel (klimmen / sturen) zou ik de Trek aanraden, wil je iets(je) meer comfort neem dan een Lux. Oiz lijkt me ook een zeer geschikte fiets, lijkt meer op de Canyon maar dan wel met 69 graden balhoofdhoek en een 3-pos remote. Gezien de levertijden en beschikbaarheid is het ook maar de vraag of er nog ergens eentje beschikbaar is dit jaar in jouw maat. Succes :-q
JayvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 05:49

JohnK schreef: wo 4 augustus 2021, 19:36 Heb zelf een Supercaliber momenteel en had hiervoor een Lux. Het is maar net wat je wil. De Lux is denk ik wat meer allround en standaard zeker beter afgemonteerd voor vergelijkbaar geld. Ga je de fiets niet upgraden in een later stadium dan zou ik zeker voor de Lux kiezen. De Supercaliber is veel gaver om te rijden in mijn beleving (UTH) en gaat net zo hard naar beneden hier in NL. Balhoofdhoek is 69 graden ipv 70/69.5 dus dat ontloopt elkaar niet zo heel erg veel. Beiden zijn in de basis zeer goede en flitsend sturende klimfietsen maar de Trek 9.7 versie met de reba, nx groep en zware carbon wielen lijkt mij een beetje onterend voor deze fiets.

Houd je van het hardtail gevoel (klimmen / sturen) zou ik de Trek aanraden, wil je iets(je) meer comfort neem dan een Lux. Oiz lijkt me ook een zeer geschikte fiets, lijkt meer op de Canyon maar dan wel met 69 graden balhoofdhoek en een 3-pos remote. Gezien de levertijden en beschikbaarheid is het ook maar de vraag of er nog ergens eentje beschikbaar is dit jaar in jouw maat. Succes :-q
Thanks! Je rijgevoel die je beschrijft met de Trek spreekt me wel aan. En tja, die afmontage van de instap Supercaliber word ik ook niet heel vrolijk van als je het vergelijkt met een Canyon. Moeilijk moeilijk! En met een Lux 7 wordt de afmontage alweer een klein beetje beter dus dat is ook nog een optie.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Het is natuurlijk wel zo dat als je eenmaal een 120mm fully frame hebt je die niet kan veranderen in een XC racemonster. Idem voor de SuperCaliber als je ruige afdalingen in het buitenland relaxed wil rijden.

Afmontage daarentegen is nog prima te veranderen.

Kies je nu voor bovengemiddelde afmontage dan zal je dat later niet snel meer upgraden.

Jouw vraag en je antwoorden lezend neig je naar de SuperCaliber. Met wat je gewend bent, dat oude ding, en je switch naar snel fietsen op de weg, lijkt mij die SuperCaliber een prima fiets voor je. Op lange termijn een Marathon rijden. Dat is mooi, maar is misschien maar 5% of nog minder van de tijd die je zal doen op de fiets. Wil je dan de overige 95% van de tijd op een "verkeerde" fiets zitten? Wellicht is een tijdelijke passende fiets voor dat doel dan beter.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Opperhoofd schreef: di 17 augustus 2021, 15:45 Het is natuurlijk wel zo dat als je eenmaal een 120mm fully frame hebt je die niet kan veranderen in een XC racemonster. Idem voor de SuperCaliber als je ruige afdalingen in het buitenland relaxed wil rijden.

Afmontage daarentegen is nog prima te veranderen.

Kies je nu voor bovengemiddelde afmontage dan zal je dat later niet snel meer upgraden.

Jouw vraag en je antwoorden lezend neig je naar de SuperCaliber. Met wat je gewend bent, dat oude ding, en je switch naar snel fietsen op de weg, lijkt mij die SuperCaliber een prima fiets voor je. Op lange termijn een Marathon rijden. Dat is mooi, maar is misschien maar 5% of nog minder van de tijd die je zal doen op de fiets. Wil je dan de overige 95% van de tijd op een "verkeerde" fiets zitten? Wellicht is een tijdelijke passende fiets voor dat doel dan beter.
Dus oa. Specialized maakt geen XC racemonsters?
JayvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 05:49

Over de Oiz kreeg ik dit te horen: De meeste 2022 modellen zijn al uitverkocht.
Ze zijn al niet meer te bestellen door de enorme vraag en de meeste zijn ook al verkocht die in bestelling staan.

En dan komt Canyon net met een nieuwe Lux Trail uit die WEL direct leverbaar is, om het makkelijker te maken :D
stardust tommy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 juli 2020, 12:07

mijn oiz M10 TR zou vorige week geleverd worden... verplaatst naar eind september. (voorlopig)

Ik dacht dat mijn handelaar deze rond de jaarwisseling besteld had als showroommodel...

In April wou ik de Oiz M pro TR bestellen... zelf dat kon toen niet meer, omdat de M10 al in bestelling stond en nog niet besproken was heb ik voor deze gekozen. Uiteindelijk blij mee want ik lees dat er met de Raceface cranks veel problemen zijn...



gr T
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

JayvR schreef: do 19 augustus 2021, 11:27 Over de Oiz kreeg ik dit te horen: De meeste 2022 modellen zijn al uitverkocht.
Ze zijn al niet meer te bestellen door de enorme vraag en de meeste zijn ook al verkocht die in bestelling staan.

En dan komt Canyon net met een nieuwe Lux Trail uit die WEL direct leverbaar is, om het makkelijker te maken :D
Dan is het heel makkelijk, Oiz TR niet leverbaar of ergens in 2022, dan zou ik altijd een Lux trail kiezen en niet langer aarzelen en gelijk bestellen Vergelijkbare bikes, de lux iets 'longer' en een ietspietse slacker. En nu bestellen is vlot in huis, want als je nog ff aarzelt, is ie wieder aus verkauft en zit je ook zomaar in 2022
JayvR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 14 juli 2021, 05:49

Uiteindelijk ben ik voor de Canyon Exceed CF7 gegaan. Hij werd ook binnen een paar weken geleverd dus dat was top.

Ook al klinkt dat gek, het is al een grote stap voorwaarts mbt "comfort" tov mijn oude fiets, en geld speelt toch ook wel een rol. Grotere wielen, bredere banden en geveerde voorvork, carbon frame maken alles bij elkaar een enorm verschil. Snap nu ook zeker wel de voordelen van een fully want het was op sommige stukken aardig hobbelen vandaag in Zeist, maar het is allemaal goed te doen. Moet hem nog tubeless maken en dan kan de bandendruk ook nog wat omlaag. Fiets is verder een heerlijke racer, achterwiel lijkt echt aan de grond geplakt en hij is lekker stijf en wendbaar.
Plaats reactie