Bikeadvies eerste Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: ma 9 augustus 2021, 13:18
Lars TB schreef: za 7 augustus 2021, 21:50 Die "race geo" bestaat niet meer!

Kijk naar de Epic Evo met zijn balhoofdhoek van 66 graden. Daar kan ook je lbs niet met droge ogen beweren dat ze dat bedoelen met "race geo". Dat argument gaat dus niet meer op.

Ik wil zelfs zover gaan door te stellen dat de gemiddelde trailbike met pakweg 130 mm speelser is dat de nieuwste generatie 'race bikes'. Hooguit de afstelling van de vering is bij xc stugger en voelt daardoor sneller aan. Maar die soepelere trailbike is bij vrijwel alles behalve een wedstrijd waarschijnlijk gewoon sneller en beter. Omdat je meer grip en controle hebt. En die kilogram meer gewicht van de fiets niet uitmaakt, tenzij je zelf perfect afgetraind bent. Maar zelfs dan, dat gewicht krijg je in functionaliteit terug, waar door je speelser kunt rijden: je kunt later remmen, lomper lanceren, harder de bocht in rammen (want krachtigere remmen, betere vering en zithouding en stijvere fiets, vork en wielen).


Daarbij denk ik dat veel rijders met een xc-bike die fiets spannender aan vinden voelen omdat ze dichter tegen de limiet van de fiets aanzitten, het wordt wat 'eng' op de grens, een grens die stukken dichterbij ligt dan bij een trailbike. Dat 'spannender' zou je inderdaad kunnen vertalen met 'speelser' en misschien is dat inderdaad wat een hoop rijders zoeken. Ook vanwege de befaamde uitspraak dat een trailbike het allemaal "te makkelijk maakt".
Waarom geldt dit niet bij wedstrijden?
Dit geldt ook bij wedstrijden! Waarom denk je dat downhillers op een downhill bike rijden?

Bij xc worden de meeste compromissen gesloten. De gemiddelde xc-wedstrijdrijder wint het meest op het rechte stuk of op de klim, vooral door zijn fitheid. En zal hard moeten werken om het op de afdaling niet te verliezen, maar meestal zijn de verschillen daar kleiner. Hoewel je op Redbull.tv genoeg verschillen ziet tussen rijders. Maar om die verschillen dan te compenseren moeten ze misschien stijvere en dus zwaardere fietsen gaan rijden. Of de zithouding wijzigen voor meer controle, maar dat klimt minder gunstig.
En dus zie je dat ook xc-bikes nu een 'enduro' geometrie krijgen!

Maar voor de minder getrainde (technisch en conditioneel) rijder zal een xc-bike nog steeds niet de meest ideale fiets zijn dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Sinds vandaag de zeer gelukkige eigenaar van een Radon Skeen cf 10 sl. Nog een leuk stukje korting, en naar Bonn gereden om er toch even om te zitten, en te vergelijken kwa zit met een cube stereo 120. Na het vele sparen helemaal happy. De echte trailbakken zijn me iets te, maar ik wilde ook geen volle race xc. Best een vlot fietsje denk ik maar wel speels en wat comfort. En nu staat hij in de woonkamer en gaan we dr lekker naar staren. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Prima keus denk ik. :-q
"This species has amused itself to death"
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

kan niet meer schreef: zo 19 december 2021, 10:56 Prima keus denk ik. :-q
Bedankt! Ik vond het spannend om in deze tijd een fiets te kopen. Ook al kun je zo'n fiets natuurlijk niet echt testen, alleen even er op zitten en voelen hoe je erop zit vond ik toch wel erg prettig. En na heel wat uurtjes zitten studeren op geometrie en specs durfde ik het dan toch aan.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Misterelmo schreef: za 18 december 2021, 23:49 Sinds vandaag de zeer gelukkige eigenaar van een Radon Skeen cf 10 sl. Nog een leuk stukje korting, en naar Bonn gereden om er toch even om te zitten, en te vergelijken kwa zit met een cube stereo 120. Na het vele sparen helemaal happy. De echte trailbakken zijn me iets te, maar ik wilde ook geen volle race xc. Best een vlot fietsje denk ik maar wel speels en wat comfort. En nu staat hij in de woonkamer en gaan we dr lekker naar staren. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Without pictures,it didn't happen..........
Zeg ik die geen foto's kan posten🤣!!!
Veel plezier ermee :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Hahaha, ik heb ook nog nooit een foto geplaatst :lol: Maar ik zal eens kijken of ik kan uitvogelen hoe dat werkt.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Piekfijn apparaat hoor! Veel plezier ermee :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Misterelmo schreef: zo 19 december 2021, 14:04 Hahaha, ik heb ook nog nooit een foto geplaatst :lol: Maar ik zal eens kijken of ik kan uitvogelen hoe dat werkt.
Gelukt!! :-q
Goeie kleurcombi!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Azurri schreef: zo 19 december 2021, 19:59
Misterelmo schreef: zo 19 december 2021, 14:04 Hahaha, ik heb ook nog nooit een foto geplaatst :lol: Maar ik zal eens kijken of ik kan uitvogelen hoe dat werkt.
Gelukt!! :-q
Goeie kleurcombi!!
Thanks, ja de kleur was ook helemaal naar mijn smaak. Dat is altijd lekker. Alleen m'n knalblauwe helm matched niet zo lekker meer helaas. :lol: Maar dat zijn luxe problemen. En het uploaden viel mee. Ff op het forum instructies opgezocht en vervolgens mijn functionaliteit van m'n facebookpagina verdubbeld. Ik gebruik hem nu voor berichten van de trailcrew EN om foto's te uploaden op mountainbike.nl :-q :lol:
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi ding :-q
Enjoy
Misterelmo schreef: zo 19 december 2021, 14:23 Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie