Ik ben op zoek naar bikers die ervaring hebben met het (langdurig) klimmen op een LTHT. Ik overweeg mijn HT met 100mm Fox in te ruilen voor een HT trailbike met 140 mm vork, rond de 65 graden head angle. Reden is dat ik na een klim van een uur in de Vogezen/Alpen ook hard, gecontroleerd en comfortabeler naar beneden kan. Een FS is geen optie, ben altijd al groot liefhebber geweest van de eenvoud en speelsheid van hardtails.
Maar hoe klimt zo'n lange fiets met 140mm poten op een Alpenklim van een uur? Niet te doen of met een aangepast verwachtingspatroon prima te doen?
Klimmen met een LTHT
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Mijn long travel hardtail is geen klim Monster maar om te zeggen dat het niet te doen is... nou nee
Daarbij moet het wel gezegd worden dat hij een vrij steile zitbuis heeft
Met een long Travel hardtail moet je sowieso je verwachtingen aanpassen. Naar heel veel fun en slle opties staan open
Daarbij moet het wel gezegd worden dat hij een vrij steile zitbuis heeft
Met een long Travel hardtail moet je sowieso je verwachtingen aanpassen. Naar heel veel fun en slle opties staan open
Een trail- of enduro bike is sowieso geen sprint kanon bergop maar (oa) om de hogere vork en slacke balhoofdshoek wat te compenseren is ook de zitbuis stelier geworden bij de meeste LTHT's. Mijn recente trailbike is een Kona Honzo, die is niet superslack maar valt wel in de categorie LTHT. Met een 130mm vork, 28T voorblad en 11 speed 11-42 cassette heb ik er vorig jaar in Zwitserland flink mee geklommen, zowel langdurig over schötterpaden als op singletrack en dat was geen enkel probleem. Enkel op steile offroad klimmen kwam ik achter sporadisch een tandje te kort dus komt er voor de volgende keer een 46T achter maar qua geometrie geen enkel probleem dus.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Als je je verwachtingen bijstelt is dat prima te doen
Klimmen is toch een combinatie van gewicht, rolweerstand en zithouding
Die zithouding wordt vaak al gecompenseerd door de steile zitbuishoek, de rest kun je redelijk zelf invullen.
Klimmen is toch een combinatie van gewicht, rolweerstand en zithouding
Die zithouding wordt vaak al gecompenseerd door de steile zitbuishoek, de rest kun je redelijk zelf invullen.
Ik snap deze vragen nooit zo goed. Wat zou er precies anders zijn? Een ltht zal wat zwaarder zijn, maar rijd jij heel anders naar boven met een volle bidon ipv lege? Geo heeft natuurlijk vooral invloed op technisch klimmen en dan heeft het voor en nadelen.
Ga je met hele grove banden onderweg wordt het weer een ander verhaal...
Ga je met hele grove banden onderweg wordt het weer een ander verhaal...
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Ik snap deze vragen nooit zo goed. Wat zou er precies anders zijn?
Nou... de geo die je houding bepaald voor een groot gedeelte.
De positie boven je trapas, lente van je chainstay en de Stack en Reach bepalen vooral bij steile beklimmingen behoorlijk.
- FLOiAM
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
- Mijn mountainbike: Spectral CF 125
Het zal altijd een afweging zijn op de balans, ergens win je wat, daar staat tegenover dat je er op een ander vlak iets op inlevert.
Dat gezegd hebbende, zijn de moderne geometrie'en goed ontwikkeld en verleggen ze ook de grenzen van de mogelijk heden.
Zelf heb ik me nog verdiept in de -less hardcore ltht, ik wou xc, maar met meer fun, meer speels, maar ook ben ik competatief ingesteld naar mijn (ja sorry) rondetijden. Dat motiveert me als solo rijder in deze tijd.
Ik ben uitkomen bij BC Podsol en Canyon Stoic, geometrie komt 95% overeen (bb drop 5mm verschil, en de hoek van zadelbuis 1 graad verschil). Ik ben voor de podsol gegaan en voor mijn vriendin stoic 4.
De podsol is alleen als frame beschikbaar. Ik heb deze, en rij hem met xc banden en 140mm vork. Weegt nu 11.9kg. Vd week ook stoic 4 ontvangen voor mijn vriendin en op dezelfde banden gezet. Weegt nu 13.6kg.
Na een periode wennen en afstellen heb snellere tijden gereden in mijn lokale trails, nijmegen, groesbeek, ede, reek, herpenduin. Maar kan ook duidelijk zien dat ik sommige stukken echt een stuk langzamer ben.
Ter info, Stoic 4 heeft Rockshox Pike Select, deze heeft geen lockout.
Voor meer xc eigenschappen is de podsol ook geschikt voor 120mm en 130mm.
Dat gezegd hebbende, zijn de moderne geometrie'en goed ontwikkeld en verleggen ze ook de grenzen van de mogelijk heden.
Zelf heb ik me nog verdiept in de -less hardcore ltht, ik wou xc, maar met meer fun, meer speels, maar ook ben ik competatief ingesteld naar mijn (ja sorry) rondetijden. Dat motiveert me als solo rijder in deze tijd.
Ik ben uitkomen bij BC Podsol en Canyon Stoic, geometrie komt 95% overeen (bb drop 5mm verschil, en de hoek van zadelbuis 1 graad verschil). Ik ben voor de podsol gegaan en voor mijn vriendin stoic 4.
De podsol is alleen als frame beschikbaar. Ik heb deze, en rij hem met xc banden en 140mm vork. Weegt nu 11.9kg. Vd week ook stoic 4 ontvangen voor mijn vriendin en op dezelfde banden gezet. Weegt nu 13.6kg.
Na een periode wennen en afstellen heb snellere tijden gereden in mijn lokale trails, nijmegen, groesbeek, ede, reek, herpenduin. Maar kan ook duidelijk zien dat ik sommige stukken echt een stuk langzamer ben.
Ter info, Stoic 4 heeft Rockshox Pike Select, deze heeft geen lockout.
Voor meer xc eigenschappen is de podsol ook geschikt voor 120mm en 130mm.
Shit Shed Builds
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Mijn huidige LTHT klimt verbazend goed, zolang je geen wereldbekers hoeft te winnen gaat het echt prima
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Op de pittigste klim hier in de omgeving een PR gereden op mn LTHT.
En dat terwijl die klim ook deel uit maakt van het parcours van een wedstrijd, die ik op mn carbon XC gereden heb.
En dat terwijl die klim ook deel uit maakt van het parcours van een wedstrijd, die ik op mn carbon XC gereden heb.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- FLOiAM
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
- Mijn mountainbike: Spectral CF 125
Fiets is maar een hulpmiddel, jij bent bere sterk gewordenThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 2 augustus 2021, 08:31 Op de pittigste klim hier in de omgeving een PR gereden op mn LTHT.
En dat terwijl die klim ook deel uit maakt van het parcours van een wedstrijd, die ik op mn carbon XC gereden heb.
Shit Shed Builds
Wat bepalen die dan? Volgens mij worden de verschillen veel groter gemaakt dan dat ze zijn. En zijn er ook nog eens flinke verschillen binnen de groep XC en binnen de groep LTHT. Voor mij persoonlijk is de ervaring op XC hardtail, marathon fully, LTHT en gravelbike allemaal hetzelfde. Je draait de pedalen rond, je gaat naar boven. en volgens mij vroeg TS zich meer af hoe je qua "gemak" boven komt. Qua technische klimmen kan een LTHT natuurlijk ook in het voordeel zijn.
Alleen met hele grove banden is niet te harden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Op een uur klimmen in de Alpen? 'Goed' te doen, niet 'prima'. Een XC HT klimt 'prima', die zal wat sneller en gemakkelijker boven komen (lichter van gewicht, geometrie die meer op klimmen is gericht, vaak wat lichtere banden met wat minder rolweerstand). Verwachtingspatroon dus een beetje aanpassen. Die XC-HT daalt nadat je boven bent gekomen dan weer minder goed, naar beneden 'straalt' de LTHT daarentegen, om dezelfde redenen. Meer veerweg, slacker, dropper, banden met meer stevigheid en grip, ontworpen om harder en makkelijker bergaf te kunnen met wat meer reserves. Kwestie van bewuste keuzes maken, wat wil je.House schreef: ↑za 31 juli 2021, 13:34 Ik ben op zoek naar bikers die ervaring hebben met het (langdurig) klimmen op een LTHT. Ik overweeg mijn HT met 100mm Fox in te ruilen voor een HT trailbike met 140 mm vork, rond de 65 graden head angle. Reden is dat ik na een klim van een uur in de Vogezen/Alpen ook hard, gecontroleerd en comfortabeler naar beneden kan. Een FS is geen optie, ben altijd al groot liefhebber geweest van de eenvoud en speelsheid van hardtails.
Maar hoe klimt zo'n lange fiets met 140mm poten op een Alpenklim van een uur? Niet te doen of met een aangepast verwachtingspatroon prima te doen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.