Welke "geveerde" Hardtail advies of gezocht.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te “lui”.

Maar door al de gezoek in de geometrieen van diverse frames begint mijn oude liefde voor een scott sprak 900 RC weer op te bloeien. :roll: :roll:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

byorka schreef: vr 20 augustus 2021, 22:42 De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te “lui”.

Maar door al de gezoek in de geometrieen van diverse frames begint mijn oude liefde voor een scott sprak 900 RC weer op te bloeien. :roll: :roll:
Dat luie is nou precies wat het vertrouwen bij dalen geeft wat je zoekt... En is die Scott niet net zo lui?
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

byorka schreef: vr 20 augustus 2021, 22:42 De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te “lui”.

Maar door al de gezoek in de geometrieen van diverse frames begint mijn oude liefde voor een scott sprak 900 RC weer op te bloeien. :roll: :roll:
En waar baseer je je op dat de trail te lui zou zijn?
Zelf ben ik van een hardtail met een balhoofdhoek van 71 naar een 120mm fully met 67,5 graden gegaan. Moest daarvoor wel een drempel over, want ook ik dacht dat dit voor een mindere wendbaarheid zou zorgen, en dst is juist iets waar ik geen concessie op wilde doen.
Uiteindelijk bleek de 67,5 op de tracks net zo wendbaar, maar zonder de nervositeit. De fiets stuurt echt als op rails de bochten door en ik verbeterde gelijk pr’s op allerlei bochtige singletracks in de omgeving.
Het enige waar ik wel merk dat de hoek anders is, is op hele krappe switchbacks omhoog.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

I_do schreef: za 21 augustus 2021, 07:37
byorka schreef: vr 20 augustus 2021, 22:42 De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te
Dat luie is nou precies wat het vertrouwen bij dalen geeft wat je zoekt... En is die Scott niet net zo lui?
Dat snap ik, maar hij moet ook niet te lui worden.
Die Scott is inderdaad minder lui.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

OsiruS schreef: za 21 augustus 2021, 15:25
byorka schreef: vr 20 augustus 2021, 22:42 De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te “lui”.

Maar door al de gezoek in de geometrieen van diverse frames begint mijn oude liefde voor een scott sprak 900 RC weer op te bloeien. :roll: :roll:
En waar baseer je je op dat de trail te lui zou zijn?
Zelf ben ik van een hardtail met een balhoofdhoek van 71 naar een 120mm fully met 67,5 graden gegaan. Moest daarvoor wel een drempel over, want ook ik dacht dat dit voor een mindere wendbaarheid zou zorgen, en dst is juist iets waar ik geen concessie op wilde doen.
Uiteindelijk bleek de 67,5 op de tracks net zo wendbaar, maar zonder de nervositeit. De fiets stuurt echt als op rails de bochten door en ik verbeterde gelijk pr’s op allerlei bochtige singletracks in de omgeving.
Het enige waar ik wel merk dat de hoek anders is, is op hele krappe switchbacks omhoog.
Mmmm, dat is toch wat ik wil. Gelukkig maar want mijn volgend frame gaat ook rond de 68 zitten. Ik zit nu ook op 71 of iets dergelijks. Gaat dus zeker een vooruitgang worden.

Maar of het een fully of een HT gaat worden weet ik nog niet. Daar ben ik nog niet aan uit.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

byorka schreef: za 21 augustus 2021, 17:29
OsiruS schreef: za 21 augustus 2021, 15:25

En waar baseer je je op dat de trail te lui zou zijn?
Zelf ben ik van een hardtail met een balhoofdhoek van 71 naar een 120mm fully met 67,5 graden gegaan. Moest daarvoor wel een drempel over, want ook ik dacht dat dit voor een mindere wendbaarheid zou zorgen, en dst is juist iets waar ik geen concessie op wilde doen.
Uiteindelijk bleek de 67,5 op de tracks net zo wendbaar, maar zonder de nervositeit. De fiets stuurt echt als op rails de bochten door en ik verbeterde gelijk pr’s op allerlei bochtige singletracks in de omgeving.
Het enige waar ik wel merk dat de hoek anders is, is op hele krappe switchbacks omhoog.
Mmmm, dat is toch wat ik wil. Gelukkig maar want mijn volgend frame gaat ook rond de 68 zitten. Ik zit nu ook op 71 of iets dergelijks. Gaat dus zeker een vooruitgang worden.

Maar of het een fully of een HT gaat worden weet ik nog niet. Daar ben ik nog niet aan uit.
Ik denk zeker ook dat het een vooruitgang zal gaan zijn. Mijn zwager rijdt momenteel op mijn oude hardtail, aangezien zijn fiets met modernere geometrie in Frankrijk is achtergebleven (vanwege trekhaakprobleem auto op vakantie, komt hopelijk volgende week retour). Hij vindt overal mijn fiets fijner, maar dat komt door de veel hoogwaardigere afmontage (custom wielen, en mijn voorvork + achterderailleur waren samen net zo duur als zijn hele fiets). Hij vond de fiets net zo wendbaar, maar de mijne wel nerveuzer. Er is wat dat betreft in de afgelopen 9 jaar echt wel serieus ontwikkeling geweest.
Maar ik snap echt je vrees, die had ik ook. Ik heb toentertijd heel gericht voor een stijle balhoofdhoek gekozen, juist vanwege de wendbaarheid die ik toen bij andere fietsen met een slankere balhoofdhoek niet vond. Maar die fietsen zijn niet meer te vergelijken met de moderne geometriën.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om alle angst over vlakke balhoofdhoeken en gebrek aan wendbaarheid weg te nemen:

https://www.youtube.com/watch?v=EqYgAX6D43Q

(Balhoofdhoek heeft tegenwoordig een andere functie. Ik leg het binnenkort uitgebreid uit.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ga lekker een nieuwe HT is in elkaar schroeven.
Ik neig naar een softtail zoals een trek Procaliber.
Dropper erin en een 120 mm vork. De hoek van de vork komt dan op ongeveer 68 graden.

Ik heb dan toch mijn HT die beter afdaalt dan ik nu heb.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ondertussen bij mijn RDO het stuurpennetje omhoog gezet (ipv omlaag) en het zadel wat naar voren. Beide zijn de afgelopen jaren wat minder comfortabel komen te te staan.
Dit zit een stuk beter en de rijeigenschappen zijn er volgens mij alleen maar beter op geworden.
De volgende stap is een keer een langere vork en een stoppertje wanneer we weer naar de bergen gaan.

Ondertussen ook nadenken over een fully. Een Spark of Lux trail :wink:

Bedankt voor jullie adviezen en argumenten. Het heeft me zeker vooruit geholpen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

byorka schreef: vr 20 augustus 2021, 22:42 De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te “lui”.
viewtopic.php?f=4&t=151820

Je voelt iets wat niet bestaat. Wat OsiruS ook al aangeeft inderdaad.


Daarom ben ik een heel epistel aan het schrijven, want dat soort ideeën moeten gewoon uit het systeem!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Lars TB schreef: do 2 september 2021, 21:41
byorka schreef: vr 20 augustus 2021, 22:42 De lux zou nog wel kunnen maar de trail is me te “lui”.
viewtopic.php?f=4&t=151820

Je voelt iets wat niet bestaat. Wat OsiruS ook al aangeeft inderdaad.


Daarom ben ik een heel epistel aan het schrijven, want dat soort ideeën moeten gewoon uit het systeem!
Ik ben al om :lol: :bier:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zit de geometrie te vergelijken tussen de gewone Lux en de trail. De traill is wat langer.
Eigenlijk wil ik geen langere eff bovenbuis dan ik nu heb

Ik heb nu een Niner air 9 Carbon RDO maat L met korte stuurpen. Hiervoor had ik een Niner air 9 Carbon maat M waar ik ook goed op zat.

De reach mag gerust wat langer.
In de Lux variant heb ik een L nodig.
In de Trail variant neig ik veel meer naar de M om dezelfde zit te houden.

Klopt mijn gedachte?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Neem even contact op met Aurelius. Die heeft beide Lux modellen. Dit is z'n sys viewtopic.php?f=14&t=151952
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het valt niet mee om in deze tijd van schaarste aan een nieuwe fiets te werken. Nieuw valt niet mee en gebruikt betaal je zowat de nieuwprijs…..

Ik weet nog niet exact waar ik naartoe wil.
Ik heb voor mezelf een rijtje op volgorde van race maar trail.
Ik heb zelf dus al de Niner rdo die me op zich goed bevalt. Ook bij tochten van 200 km.
Dan komt de trek supercaliber
Dan scott Spark rc
Dan canyon Lux trail.

Trek valt denk ik af omdat het verschil met mijn rdo te klein is. Daar schiet ik te weinig mee op.
Qua geometrie neig ik dus naar Spark rc of Lux trail.
Maar we nemen rustig de tijd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

byorka schreef: zo 8 augustus 2021, 21:50 Maar ik merk ook dat ik op vakantie's moeite heb om in het gebergte de rotsafdalingen (meestal wandelpaden) comfortabel af te komen.
Mijn volgende fiets wil ik dan toch wel iets graag van vering voor en achter, maar niet teveel en geen gedoe met allemaal lockouts. Geen zwalkende fully met een hoop beweging.
Over het algemeen fiets ik natuurlijk in Nederland en voerstreek. Maar ik wil op vakantie in Oostenrijk e.d. wat beter uit de voeten kunnen.

Evt Supercaliber.
Een Scott Spark heeft eigenlijk altijd wel mijn aandacht getrokken maar zijn zo ontzettend duur.
Budget is ongeveer €3,500 voor een nieuwe of hele nette jong gebruikte.
Ik kan zelf goed sleutelen en afmonteren. Upgraden of slijtageonderdelen vervangen is dus geen probleem.
Wielen zijn ook minder belangrijk want die kan ik evt van mijn andere fiets afhalen.
Afmontage remmen en versnellingen liefst Shimano/XT want dat hebben mijn andere fietsen ook.
12 speed.
Supercaliber: te weinig veerweg om er echt op vooruit te gaan in de Alpen.

Spark RC: het huidige oude model zou denk ik aan al je eisen voldoen! Leg er bandjes met grip op en je kunt er ook uitstekend mee dalen op transalps, bikeparken rood en blauw gaan er ook nog prima mee, als je een beetje een technische daler bent. De nieuwste Spark 'bestaat alleen nog in theorie', die wordt nog niet uitgeleverd, zal relatief duur zijn, zou ook een topper zijn natuurlijk.

De 110mm Lux en nieuwe 120mm Lux Trail heb ik de beiden: ik wilde die Lux Trail juist vanwege mijn bergvakanties, daar zocht ik wat extra reserves, maar ik wil geen 'klassieke' trailbike (vind ik al jaren te zwaar/'lomp' qua frames en afmontages (kleine, lichte rijder), te weinig racey qua karakter, en ik wil perse een remote lockout). Hier in Zuid-L/Voerstreek/ Luik etc ging de steilere 110mm Lux ook al goed, in de Alpen wilde ik net wat meer reserves voor de zwaardere trails. Nou... Heb de Lux Trail inmiddels gereden met een Panorama Transalp en op de meest technische trails hier in de omgeving: hij voldeed perfect aan mijn wensen! Bergop nog steeds erg rap, maar op trails en bergaf kon ik overal voluit rijden, nergens meer 'vechten' (ook leuk, maar wel vermoeiender, en eindsnelheden beperkter; je wordt er ook wel 'goed' van, wat techniek betreft, want je fiets lost minder voor je op, het komt meer op jezelf aan...). Overal genieten, makkelijker tempo houden, genieten, 'fun' zoals men dan vaak roept! Ook hier in het Zuiden gaat 'ie harder op trails, ik merk het verschil op de serieuzere trails goed tov mijn fietsmaten (met oa een Spark RC, vorige model Epic SW, Trek Top Fuel). De fiets loopt daar nu wat makkelijker van weg.

Bijkomend voordeel van de Spark en Lux vind ik juist de lockout.
Helemaal geen gedoe. Gewoon een druk met je duim. Net zoals je dropper bedienen een druk met je duim is. En 1x12 schakelen ook een druk met je duim is. Gaat zonder na te denken, is een automatisme. Heerlijk, zo'n tussenstand voor op de klimmen, of een geheel gelockte stand op het verharde, of op simpele schotterklimmen.

En wat niet mag ontbreken, zeker in de bergen niet: een dropper! Als iets dalen en technische trails nou simpeler (en leuker!) maakt...
Op de Spark RC kwam die niet standaard. De Lux Trail heeft er wel een, een hele lichte Fox Transfer SL van slechts 350gr. Maar die kan alleen of helemaal in, of helemaal uit, terwijl ik juist voor trails rijden een 'traploze dropper' ideaal vind. Die Transfer SL is een echt race-droppeltje. Die zou ik vervangen voor iets traploos instelbaars.
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 3 oktober 2021, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie