Welke "geveerde" Hardtail advies of gezocht.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dag,
Na tientallen jaren een fervent Hardtail rider met 100 mm voorvork te zijn ben ik me nu aan het oriënteren in een fiets met ook een beetje veerweg aan de achterzijde.
Ik hou van een Hardtail. Ik heb er vele marathons mee gefietst in Duitsland, Ardennen, Oostenrijk en Zwitserland. Ook Coast to coast over de Spaanse Pyreneeën en een Transalp. Ik heb er altijd van genoten dat ik met mijn simpele HT met geveerde voorvork en lichte banden kan fietsen waar anderen met fully's en droppers aan komen zetten.
Maar ik merk ook dat ik op vakantie's moeite heb om in het gebergte de rotsafdalingen (meestal wandelpaden) comfortabel af te komen.

Mijn volgende fiets wil ik dan toch wel iets graag van vering voor en achter, maar niet teveel en geen gedoe met allemaal lockouts. Geen zwalkende fully met een hoop beweging.
Over het algemeen fiets ik natuurlijk in Nederland en voerstreek. Maar ik wil op vakantie in Oostenrijk e.d. wat beter uit de voeten kunnen.

Daarom dacht ik aan een Trek Procaliber of evt Supercaliber.
Een Scott Spark heeft eigenlijk altijd wel mijn aandacht getrokken maar zijn zo ontzettend duur.
Budget is ongeveer €3,500 voor een nieuwe of hele nette jong gebruikte.
Ik kan zelf goed sleutelen en afmonteren. Upgraden of slijtageonderdelen vervangen is dus geen probleem.
Wielen zijn ook minder belangrijk want die kan ik evt van mijn andere fiets afhalen.
Afmontage remmen en versnellingen liefst Shimano/XT want dat hebben mijn andere fietsen ook.
12 speed.

Hebben jullie suggesties wat voor mij het juiste model fiets is ?
Hij hoeft niet direct beschikbaar te zijn. Ik kan best een aantal maanden wachten.

Alvast bedankt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Weet niet of staal jouw ding is, maar de beschrijving past op de Project12 Victor
Behalve het budget misschien, al kun je er met overzetten van parts wel komen.

Short travel en custom geometrie, je lijkt goed te weten wat je wilt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

De ProCaliber is leuk op papier maar imho heeft het amper effect. Een goed flexende zadelpen en brede banden met passende druk heb je meer aan.
Edit: De SuperCaliber daarentegen lijkt me geweldig.

Volgens mij is dat MTT van de BMC Team Elite net iets meer. Helaas heb ik daar geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door Opperhoofd op ma 9 augustus 2021, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik vraag mij af of zo een achterkant met 1-2 cm speling nu echt het verschil gaat maken op zo een bergpad in de Alpen. Is een LTHT niet eerder wat je zoekt als je geen echte fully wil?
Andere geometrie, meer veerweg voor en eventueel andere banden er op om te wisselen tussen laagland en bergen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Heckler40 schreef: ma 9 augustus 2021, 00:47 Weet niet of staal jouw ding is, maar de beschrijving past op de Project12 Victor
Behalve het budget misschien, al kun je er met overzetten van parts wel komen.

Short travel en custom geometrie, je lijkt goed te weten wat je wilt.

Enjoy!!
In staal heb ik me nooit zo verdiept. Ik heb de site eens bekeken en is toch wel erg interessant.
Spullen vergaren en Verder afmonteren is voor mij geen probleem.

Het wordt dan denk ik wel een duur verhaal tov elders een standaard framesetje kopen. Maar het is wel mooi exclusief en daar houd ik wel van.

Wordt een stalen fiets significant zwaarder?
Ik ben een beetje huiverig voor al die bewegende delen bij een fully. Daar moet ik me ook eens verder in verdiepen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Kijk eens hier viewtopic.php?f=4&t=150275 en dan met name de laatste pags. Je zou een Trifox of ander frame (BMC, Lexon enz zie Chinertown.com) kunnen bestellen en je spullen overzetten. Ik lees dat je goed kan sleutelen dus dat moet vrij eenvoudig zijn. Enige dat wel beetje kut is is dat boost tegenwoordig standaard is dus non-boost --> boost betekent een adapter.

Zeker als je wielen, deel drivetrain en evt vork (tijdelijk) overzet blijf je zeer ruim binnen budget. Op zich geen slecht idee om het zo te doen, immers je fietst maar op 1 fiets tegelijk op 1 plaats. Zeker voor een vakantie van een paar weken is wat spullen overzetten niet zo veel werk.

Eventueel kan je naderhand sparen en (tweedehands) spullen toevoegen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Opperhoofd schreef: ma 9 augustus 2021, 01:39 De ProCaliber is leuk op papier maar imho heeft het amper effect. Een goed flexende zadelpen en brede banden met passende druk heb je meer aan.

Volgens mij is dat MTT van de BMC Team Elite net iets meer. Helaas heb ik daar geen ervaring mee.
Bandendruk heb ik altijd al lager gehad.
Waar anderen de druk verhogen tegen lekrijden in afdalingen roffel ik juist met een lage druk overal overheen.
Ik zal die BMC eens bekijken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Misschien moet ik nog toevoegen dat ik dol ben op lange tochten.
Ritjes van 100 km of de hele dag in de bergen rondzwerven vind ik heerlijk. Looppassages horen daar ook bij.
Maar het liefste doe ik klimmen. Lange afdalingen zijn zeker ook mooi maar bij veel grote keien krijgen mijn armen/handen het zwaar te verduren.
Laatst gewijzigd door byorka op ma 9 augustus 2021, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Crapton schreef: ma 9 augustus 2021, 08:52 Kijk eens hier viewtopic.php?f=4&t=150275 en dan met name de laatste pags. Je zou een Trifox of ander frame (BMC, Lexon enz zie Chinertown.com) kunnen bestellen en je spullen overzetten. Ik lees dat je goed kan sleutelen dus dat moet vrij eenvoudig zijn. Enige dat wel beetje kut is is dat boost tegenwoordig standaard is dus non-boost --> boost betekent een adapter.

Zeker als je wielen, deel drivetrain en evt vork (tijdelijk) overzet blijf je zeer ruim binnen budget. Op zich geen slecht idee om het zo te doen, immers je fietst maar op 1 fiets tegelijk op 1 plaats. Zeker voor een vakantie van een paar weken is wat spullen overzetten niet zo veel werk.

Eventueel kan je naderhand sparen en (tweedehands) spullen toevoegen.
Is ook interessant. Ik altijd al spullen overal bij elkaar gezocht en ik hou wel van iets aparts.
Ga ik me ook eens in verdiepen.

Ik krijg het nog druk :D :D
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

byorka schreef: ma 9 augustus 2021, 08:50 Wordt een stalen fiets significant zwaarder?
Staal is wel zwaarder maar wat is significant? Mijn Vertigo heb ik op 12,5kg weten te houden en dat is een XL met een reach van 500mm. Met lichte parts, maar wel 30mm velgen en 2.4 banden en ook inclusief pedalen niet zonder als in de magazine testen)
byorka schreef: ma 9 augustus 2021, 08:50 Ik ben een beetje huiverig voor al die bewegende delen bij een fully. Daar moet ik me ook eens verder in verdiepen.
Ik weeg zo'n 95kg en heb nu 2400km op de Vertigo gereden, en ik heb net de demper eruit gehad en de pivots en lagers geinspecteerd. Niets aan hoeven doen, alles draait even mooi en strak als op dag 1. Dat vind ik een bijzondere prestatie van een kleine bouwer, net als dat de Vertigo ook helemaal stil is,

En je schrijft dat je graag lange tochten doet. Mijn ervaring is dat juist bij lange tochten je veel plezier hebt van een beetje vering. Ik blijf langer fris en kan beter gang erin houden als de rit vordert. Veel plezier er mee, dit uitwaaieren en bekijken van alle mogelijke opties in een project is een leuke tijd,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een LTHT zou ook een mogelijkheid zijn.
Met een dikke 27.5x2 8 heb je ook die paar cm vering te pakken.
Minder sophisticated, maar het voegt eennhoop comfort toe.
Voor een 29x2 4 en je rolt overal over en doorheen.
Als HT rijder ga je de eenvoud zeker waarderen.
Wat dan misschien lastig wordt is een dikke achterband te vinden die stevig genoeg is, maar toch licht rolt (en heel blijft).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

byorka schreef: zo 8 augustus 2021, 21:50 Maar ik merk ook dat ik op vakantie's moeite heb om in het gebergte de rotsafdalingen (meestal wandelpaden) comfortabel af te komen.
Doe jezelf een lol en koop een dropper, voor je huidige fiets of voor je volgende. Daar ga je met afdalingen zoveel plezier aan beleven! Was voor mij een eye-opener toen ik de beskidy trophy fietste, waarbij ik op de fiets nog naar beneden kon waar mensen zonder dropper (zowel hardtail als fully) al moeste afstappen.
Combineren met brede banden op een bredere velg, dan ben je al een heel eind.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Misschien lees ik er overheen maar ik zie nergens staan dat er geen dropper in zit?!?
Verder heeft een dropper m.i. een andere functie en effect als achtervering.

Maar misschien weet jij meer als ik!
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Patrick_V schreef: ma 9 augustus 2021, 23:36 Misschien lees ik er overheen maar ik zie nergens staan dat er geen dropper in zit?!?
Verder heeft een dropper m.i. een andere functie en effect als achtervering.

Maar misschien weet jij meer als ik!
Dat was tenminste mijn interpretatie van
… waar anderen met fully's en droppers aan komen zetten.
En mee eens, vandaar de referentie naar de quote]
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik had al eens gelezen dat Trek op de Supercaliber een bandenmaat van 2.2 adviseert.
Dan zal 2.25 sowiso ook passen, maar past bij de achterbrug ook een 2.4 of zelfs 2.6?
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie