Welke "geveerde" Hardtail advies of gezocht.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb geen dropper en zie dat eerlijk gezegd niet zitten.
Ik ga veel liever staand of met de billen op het achterwiel naar beneden. Voor mij hoort dat bij het mountainbiken.
2.25 banden en een druk rond de 1,5 is voor mij de standaard. Ik heb ook wel met een breedte van 2.4 gereden met een druk van onder de 1 bar.
Dat soort dingen zijn mij dus wel bekend.

Het gaat me niet om de ritten in en rond Nederland. Maar ik zoek net dat beetje meer comfort en makkelijker afdalen in de rotsafdalingen.
Nu hang ik teveel in de remmen en raken mijn armen en handen te vermoeid. (Ooit operatie gehad wegens carpaal tunnel syndroom).

De achterzijde hoeft denk ik niet veel geveerd te zijn.
Maar het gaat denk ik vooral om de voorzijde?
Ik denk dat mijn vork de hoogteverschillen in een afdaling niet goed genoeg kan verwerken waardoor het teveel belastend is voor mijn lichaam.
Klopt mijn gedachte?
Daarnaast moet het gewoon een strakke fiets blijven.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

byorka schreef: di 10 augustus 2021, 09:54 Maar ik zoek net dat beetje meer comfort en makkelijker afdalen in de rotsafdalingen.
Als dit niet de beste reden is om een dropper te nemen, dan weet ik het ook niet meer. Je hangt nu juist zoveel op je handen omdat je daartoe gedwongen wordt door die in de weg staande zadelpen. Daarnaast ga je gewoon veel relaxter afdalen als je dat zadel uit de weg is omdat je ook zijdelings meer bewegingsruimte krijgt en dus makkelijker om en door obstakels heen kan sturen.
Een vork zal daarin wellicht ook iets doen (maar dan moet je naar een zwaardere vork met meer veerweg voordat je dat echt gaat merken) en een achterdemper al helemaal niks. Die is vooral fijn voor extra controle op snelheid en een beetje comfort op lange ritten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

suravida schreef: di 10 augustus 2021, 10:02
byorka schreef: di 10 augustus 2021, 09:54 Maar ik zoek net dat beetje meer comfort en makkelijker afdalen in de rotsafdalingen.
Als dit niet de beste reden is om een dropper te nemen, dan weet ik het ook niet meer. Je hangt nu juist zoveel op je handen omdat je daartoe gedwongen wordt door die in de weg staande zadelpen. Daarnaast ga je gewoon veel relaxter afdalen als je dat zadel uit de weg is omdat je ook zijdelings meer bewegingsruimte krijgt en dus makkelijker om en door obstakels heen kan sturen.
Een vork zal daarin wellicht ook iets doen (maar dan moet je naar een zwaardere vork met meer veerweg voordat je dat echt gaat merken) en een achterdemper al helemaal niks. Die is vooral fijn voor extra controle op snelheid en een beetje comfort op lange ritten.
Hier moet ik over nadenken.
Ik sta altijd tijdens afdalingen dus dan maakt de zadelhoogte niet uit.
Als ik dan toch zou willen blijven zitten (met of zonder dropper) dan breekt voor mijn gevoel heel de boel af omdat er dan toch wel grote krachten op het zadel, zitbuis, achterwiel van mijn hardtail komen.

Maar misschien heb ik het helemaal mis omdat ik niet anders gewend ben.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Juist als je staat maakt die zadelhoogte enorm uit! Want nu sta je, maar als je naar achteren wil moet je met moeite over het zadel heen, en als je naar links of rechts wil hangen in de bocht kan dat helemaal niet omdat je dan je zadel tegenkomt. Het zal wellicht even wennen zijn, maar uiteindelijk is de bewegingsvrijheid met een dropper echt een enorm voordeel.
Gebroken droppers ben ik overigens nog niet tegengekomen, in tegenstelling tot gebroken vaste pennen...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmmm wat Suravida zegt. Heb je ooit met een dropper proef gereden?

Een dropper maakt dat je veel vrijer bent in het kiezen van je houding, beweeglijker bent op de bike. Het is een echte game changer. Het is volgens mij ook niet toevalig dat de moderne geometrie met steile zithoeken is ontstaan sinds we de dropper post hebben. Bike design is namelijk ook anders gewroden door de dropper.

Heb je nooit in een steile technische afdaling het zadel in je onderbuik of nog iets lager gevoeld dan? Dat is misschien wel het duidelijkste moment van de dropper, maar het is niet alleen dat. Niet voor niets dat ook XC world cup racers al een paar jaar met droppers rijden, ook in Tokyo veel rijders met dropper posts.

https://www.pinkbike.com/news/poll-to-d ... -2019.html
https://www.singletracks.com/community/ ... -more-fun/

Nino Schurter Says Dropper Posts are More Fun!

MvdP doet er niet aan mee trouwens
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

suravida schreef: di 10 augustus 2021, 10:23 Juist als je staat maakt die zadelhoogte enorm uit! Want nu sta je, maar als je naar achteren wil moet je met moeite over het zadel heen, en als je naar links of rechts wil hangen in de bocht kan dat helemaal niet omdat je dan je zadel tegenkomt. Het zal wellicht even wennen zijn, maar uiteindelijk is de bewegingsvrijheid met een dropper echt een enorm voordeel.
Gebroken droppers ben ik overigens nog niet tegengekomen, in tegenstelling tot gebroken vaste pennen...
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Voor afdalen maakte de toevoeging van een dropper (op mijn hardtail) een grotere stap in comfortabel en gecontroleerd afdalen dan de stap naar mijn fully (welke ook een dropper heeft). Ook de mogelijkheid om de dropper halverwege de travel te zetten zorgt ervoor dat je technische stukken, of rotsige stukken een stuk beheerster en gecontroleerder kunt pakken, juist door de grotere bewegingsvrijheid tov zadel.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Stel je eens voor in deze foto dat het zadel (en dus mijn heupen) 16cm hoger waren. Dat geeft veel meer druk op de armen!
Afbeelding
Met een dropper kun je veel meer van je gewicht door de pedalen laten gaan.

Zeker voor wat jij aangeeft is een dropper een goed hulpmiddel om je klachten te verminderen.
En er rijden hier genoeg hardtail liefhebbers (waaronder ikzelf) zonder problemen rond met een dropper :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Onder zeer steile condities is/was voor mij een dropper van toegevoegde waarde, zelfs bv in Sauerland. Zeker op Franse MTB routes rood en zwart echt wel aan te raden. Heb aantal jaar geleden lastige tour gedaan in Alpen en ja het was dom dat ik geen dropper had. Bijna al mijn medefietsers hadden zo'n ding en dat gaf hun flink voordeel bij afdalen. Mijn Alpen techniek en spullen waren niet super en daar had ik wel last van.

Niet gezegd dat het zonder niet kan, maar je hebt meer controle en zekerheid. Ik heb ermee meer vertrouwen op een steile helling, of scherpe bochten. Er zit meer afstand tot dat diepe gat voor je stuur. Ook minder belasting van je armen, je hangt meer naar achteren dus meer op je benen minder op je armen.

Ik zie het als een vrij goedkoop ding (Brand-X Ascent) wat je er op zet als je bv in de Alpen gaat rijden. Ook bij een HT heeft het voordelen. Ik heb er zelf een met een kabel buitenlangs, dat is 15 min werk installeren, en 5 min demontage. Je kan ook met binnenliggende kabel nemen, is lastiger te verwijderen.

Je zou dus ook je HT kunnen ombouwen met een 120 mm voorvork (SID Ultimate) of Fox 34, droppert en een set goede (carbonnen) velgen en banden. Als je echt heftige stenige paden gaat rijden ja dan is vering wel een voordeel, maar dan zou ik meteen een flinke veerweg nemen voor achter.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

daniel1975 schreef: di 10 augustus 2021, 08:07 Ik had al eens gelezen dat Trek op de Supercaliber een bandenmaat van 2.2 adviseert.
Dan zal 2.25 sowiso ook passen, maar past bij de achterbrug ook een 2.4 of zelfs 2.6?
Als ze 2.2 adviseren zal 2.6 niet passen.
Tenminste niet met genoeg ruimte voor flex, modder en grit.
Heckler40 schreef:Hmmm wat Suravida zegt. Heb je ooit met een dropper proef gereden?
...
Nino Schurter Says Dropper Posts are More Fun!

MvdP doet er niet aan mee trouwens
Die lag dan ook op zn snufferd.
Welliswaar door een andere reden, maar wellicht is er een verband tussen kiezen voor een vaste pen en niet in de gaten hebben dat er iets is veranderd aan het parcours?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een dropper is in elk geval wel de goedkoopste oplossing (eventueel icm een andere vork) maar dat is dan alleen voor de tochten in de bergen.

Evengoed ga ik denk ik een framesetje zoeken om weer een leuk projectje in elkaar te zetten.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

ik heb mijn ltht opgebouwd met xc achtige onderdelen, xc banden, lichte velgenset, gewicht vd voorvork was ook belangrijk.
En de dropper gebruik ik eigenlijk niet zo vaak maar zou hem zeker gaan missen bij uitdagende afdelingen maar ook single tracks, als is het maar een paar cm lager waardoor je meer met je gewicht/balans kan werken/sturen op de fiets. een ltht kan echt wel zonder dropper, als het bij je gebruik past. Met alu frame zit ik nu onder de 12kg. Mijn XC ronddtijden verbeter ik op mijn lokale trails, en ik heb heel veel comfort gevonden, in zowel eerst 130mm en nu 140mm.

my 2 cents
Shit Shed Builds 8)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En er gaat natuurlijk qua comfort niets boven een fully, al helemaal op 70-100km, zeker in de bergen met klimmen van 700hm plus… gevolgd door evenveel dieptemeters…
Als ‘ie licht is, stijf, een dropper heeft, en een lockout danwel stevig platform…
Hardtail kan ook, maar comfort op heftigere (bikepark-) afdalingen, remhobbels, etc. is op een fully veel beter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

daniel1975 schreef: wo 11 augustus 2021, 21:07 https://www.instagram.com/reel/CScU7WIg ... =copy_link

Who needs a 120mm fully?
:winkie:
Who needs suspension?
https://www.youtube.com/watch?v=RWetKqdcrIY

Maar het is wel prettig, zeker als je wat ouder wordt.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik trap ook nog even een deur in... Who needs a MTB?

Maar zoals je leest is een stukje comfort op meerdere manieren te verkrijgen.
Banden, vering, Staal, titanium, geo...enz enz.

Het is meer de vraag wat je wil en je voorkeur heeft
Plaats reactie