Je kunt natuurlijk niet alles oplossen met techniek ......wie weet is mountainbiken gewoon niet zo slim in jouw geval ......
Het blijft een stuiterpartij in het bos
Blessure: 29" Fully, XC gebruik, maximaal comfort voor lichaam
Wie weet...Maarja, als ik dat nu al zou concluderen blijft het een "wie weet".
Als dat de conclusie moet zijn dan is dat zo, maar zolang dat niet duidelijk is ga ik het liever gewoon proberen. Ik mag al even komen proberen bij een collega forummer, en een kennis heeft zijn xc/trail fully te leen aangeboden waar een instelbare vork in zit met uit mijn hoofd 100-170mm veerweg die zich goed leent voor wat uitproberen.
De vraag is nu ook al of ik mijn pols niet wil vastzetten, maar dat kan altijd nog. Of dat dan op welke termijn dan ook nodig is door ouderdom, slijtage door fietsen of een valpartij maakt me niet heel veel uit. Belangrijker is voor mij dat ik niet al overal mee gestopt ben voor het geval dat. We lopen allemaal risico...
- Hilco
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6945
- Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
- Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM
je hoeft ook niet te stoppen maar je kunt wel van richting veranderen ................
Mountainbiken over vaste routes is heftiger dan grindpad rijden bijv en dat is ook erg leuk om te doen .
Daarnaast zijn er tussen de vaste routes ook nog veel verschillen ....de ene is veel meer stuiteren dan de ander
misschien is een electrische mountainbike ook wel aantrekkelijk ????
Mountainbiken over vaste routes is heftiger dan grindpad rijden bijv en dat is ook erg leuk om te doen .
Daarnaast zijn er tussen de vaste routes ook nog veel verschillen ....de ene is veel meer stuiteren dan de ander
misschien is een electrische mountainbike ook wel aantrekkelijk ????
ouderdom komt met gebreken maar ik fiets nog wel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2943
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik heb laatst heel kort op de Specialized Levo van mijn fietsmaat mogen rijden. Flinke veerweg en ik vond m zeer comfortabel en makkelijk rijden. Dat is een dure e-bike dus.Stone schreef: ↑zo 15 augustus 2021, 10:58Wie weet...Maarja, als ik dat nu al zou concluderen blijft het een "wie weet".
Als dat de conclusie moet zijn dan is dat zo, maar zolang dat niet duidelijk is ga ik het liever gewoon proberen. Ik mag al even komen proberen bij een collega forummer, en een kennis heeft zijn xc/trail fully te leen aangeboden waar een instelbare vork in zit met uit mijn hoofd 100-170mm veerweg die zich goed leent voor wat uitproberen.
De vraag is nu ook al of ik mijn pols niet wil vastzetten, maar dat kan altijd nog. Of dat dan op welke termijn dan ook nodig is door ouderdom, slijtage door fietsen of een valpartij maakt me niet heel veel uit. Belangrijker is voor mij dat ik niet al overal mee gestopt ben voor het geval dat. We lopen allemaal risico...
Kan me voorstellen dat er als alternatief goede XC FS fietsen zijn zoals de Scalpel met een heel soepele voorvork. Ik heb zelf nu de nieuwe SID Ultimate Raceday op mijn HT en die vork is m.i. heel comfortabel en strak. Maar niets voelen van de hobbels is een illusie. Achtervering helpt wel flink voor het comfort.
Enduro/trail fietsen in NL met een Pike oid zal waarschijnlijk erg comfortabel aanvoelen in NL, maar zwaar rijden.
Uitproberen dus...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Daarom ook mijn tip om eventueel custum te overwegen. Dan zou je een fiets kunnen laten bouwen die redelijk gematigd is qua geometrie (lees, efficiënt trapt) maar die wel een wat langere vork aan kan.
En ik denk dat de afstelling van de vork ook echt een rol speelt. Moderne vorken zijn gebouwd om wat hoger in de veerweg te blijven en pas bij grote impact veel veerweg aan te spreken. Dat is een goed ding als controle het hoofddoel is. Maar als comfort het hoofddoel is kun je beter een vork hebben die wat makkelijker die veerweg pakt. Ik kan me ook voorstellen dat ts met zijn pols geen grote sprongen of drops gaat doen, dus ook geen enorme reserve in de vork voor grote klappen nodig heeft.
Wat natuurlijk wel fijn is voor je veel geld in zoiets gaat pompen is vooraf een beetje zicht hebben op de kans op succes
Dus wat proberen. En daarbij zou ik dan ook zeker een (of meer) fietsen met minstens 140mm vooraan proberen als het kan, ook al zijn dat bikes die qua geometrie niet zijn wat je zoekt. Maar dan krijg je wel een idee of zo'n veerweg daadwerkelijk wat doet voor je probleem. En misschien valt het iets rechterop zitten ook wel mee, dat zal ook je pols meer ontlasten.
En ik denk dat de afstelling van de vork ook echt een rol speelt. Moderne vorken zijn gebouwd om wat hoger in de veerweg te blijven en pas bij grote impact veel veerweg aan te spreken. Dat is een goed ding als controle het hoofddoel is. Maar als comfort het hoofddoel is kun je beter een vork hebben die wat makkelijker die veerweg pakt. Ik kan me ook voorstellen dat ts met zijn pols geen grote sprongen of drops gaat doen, dus ook geen enorme reserve in de vork voor grote klappen nodig heeft.
Wat natuurlijk wel fijn is voor je veel geld in zoiets gaat pompen is vooraf een beetje zicht hebben op de kans op succes
Dus wat proberen. En daarbij zou ik dan ook zeker een (of meer) fietsen met minstens 140mm vooraan proberen als het kan, ook al zijn dat bikes die qua geometrie niet zijn wat je zoekt. Maar dan krijg je wel een idee of zo'n veerweg daadwerkelijk wat doet voor je probleem. En misschien valt het iets rechterop zitten ook wel mee, dat zal ook je pols meer ontlasten.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 3 november 2016, 20:54
Mss is het een rare suggestie maar misschien kan je eens een fatbike proberen?