Blessure: 29" Fully, XC gebruik, maximaal comfort voor lichaam

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Ha Fietsexperts,

Ik heb in een apart topic al advies mogen krijgen over het fietsen met een flink beperkte pols. Om het verhaal niet te herhalen kan een geïnteresseerde het hier lezen. Voor het fietsadvies is de samenvattting voldoende:

Mijn pols is stuk, kan daardoor beperkt bewegen, flinke klappen geven pijnklachten en mijn hand en pols hebben veel minder kracht dan een gezonde pols.

Ik reed op een 26" hardtail met 100mm veerweg, die nu vrijwel ongebruikt in de schuur staat. Ik wil graag met jullie onderzoeken welke fietsen geschikt zouden zijn als vervanger gegeven mijn beperking. Wat ik daarom zoek in een fiets, waarmee ik een aantal aannames doe, dus corrigeer me gerust als jullie het anders zien:

- 29" -> meer volume en diameter = minder klappen op pols en lichaam.
- Fully -> door vering minder klappen bij extremere ondergrond -> minder klappen op pols en lichaam
- Relatief lange veerwegen voor het gebruik -> door meer veerweg kan hij bij kleinere belastingen rustiger reageren, opnieuw minder klappen op pols en lichaam.
- Geometrie die enigszins sportief is -> Om de zithouding en armen relatief los te houden, en aangezien er ook relatief veel vrij vlak / eenvoudig / snel terrein gereden zal worden.
- Liefst 1x aanrijving (zodat links alleen stuur hoeft vast te houden)
- Liefst relatief grote remschijven / goede voorrem, gezien de beperkte kracht links. Anders snel te fixen natuurlijk.

Ik zou jullie willen vragen:
1. Wat zouden fietsen zijn die gegeven dit beeld passend zijn?
2. Aanvullingen op mijn lijstje wensen of aanmerkingen op de punten die ik al bedacht heb?

Budget is er in principe wel, maar gezien het feit dat ik pas 2x op de MTB heb kunnen zitten en geen idee heb hoe dat verder zal gaan wil ik het graag toch enigszins binnen de perken houden als dat mogelijk is. Als het kan denk ik daarom aan max. 3.5 a 4k. Als er écht goede redenen zijn er wat over te gaan richting 5k kan dat wel.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Meeste is duidelijk, maar sportieve geometrie (diepere zit = meer druk op pols) begrijp ik niet zo. Eerder kiezen voor meer rechtop.

Verder helpt een fully niet heel erg met de klappen op de pols, wel een klein beetje.

Belangrijkste lijkt me een vork die heel soepel aanspreekt bij kleine oneffenheden in combinatie met 29” met dikke zachte banden.

Edit: vork met een lange veerweg is ook prettig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Mad Wally schreef: do 12 augustus 2021, 13:11 Meeste is duidelijk, maar sportieve geometrie (diepere zit = meer druk op pols) begrijp ik niet zo. Eerder kiezen voor meer rechtop.

Verder helpt een fully niet heel erg met de klappen op de pols, wel een klein beetje.

Belangrijkste lijkt me een vork die heel soepel aanspreekt bij kleine oneffenheden in combinatie met 29” met dikke zachte banden.

Edit: vork met een lange veerweg is ook prettig.
Ik begrijp de verwarring daar ook wel.

Ik bedoel eigenlijk dat mijn core en lenigheid prima een diepe zit aan kunnen. Ik heb naast de MTB een vrij diep zittende racefiets waar ik gewend ben aan lange dagen. Ik zoek dus eigenlijk een fiets die qua weggedrag vrij zacht is, maar niet per sé qua zit heel rechtop. Ik merk namelijk dat een actievere zit voor mij goed helpt om mijn stuur losjes vast te houden en mijn core goed te gebruiken. Bij een meer rechtop zit kan de neiging ontstaan om ook wat minder los te fietsen qua handen / armen / grip. Die losse houding van armen en handen is voor mij nu des te belangrijker. Naast dat voordeel is een wat dieper zit natuurlijk ook wat sneller op de meer gematigde routes waar de fiets vooral ingezet zal worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meestal gaat een vork met meer/veel veerweg gepaard met een minder diepe zithouding. Doordat de voorkant omhoog komt met een langere vork, maar ook door het inzetgebied waar een fiets met veel veerweg doorgaans voor bedacht is.
Daar kun je natuurlijk tot op zekere hoogte wat mee spelen, door spacers weg te laten, een flatbar te monteren en de stuurpen negatief te monteren.

Maar ik zou zeker naar een fiets met veel veerweg aan de voorkant kijken. Dezelfde klap verdelen over 140mm is altijd comfortabeler dan 'm op te moeten vangen met 100mm. En probeer een lineair reagerende vork te kiezen of 'm zo lineair mogelijk af te stellen.
Zo gebruikt een vork makkelijker veerweg dan een progressief werkend exemplaar waarbij de vork sneller hard wordt.

Dat is bij "normaal gebruik" niet altijd de bedoeling, bij ruige inzet duikt de vork dan bijvoorbeeld makkelijker door z'n veerweg heen. Maar bij jouw specifieke situatie lijkt het me juist een voordeel als een vork wat makkelijker veerweg pakt. Het hoofddoel is toch je pols ontlasten.

Afhankelijk van hoeveel waarde je aan achtervering hecht zou je naar een fully of een LTHT (long travel hardtail) kunnen kijken.
En met jouw budget zou je zelfs custom kunnen gaan denk ik, bijvoorbeeld forummer Suravida (Project12) kan met je meedenken over een geometrie die wellicht een lange vork combineert met een zit die diep genoeg is voor jouw smaak.
http://projectxii.nl/nl/project12-2/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik heb naast de MTB een vrij diep zittende racefiets waar ik gewend ben aan lange dagen..
Hoe gaat het op de racefiets met je pols?

Dat vraag ik omdat mijn polsklachten het MTB’en (ondanks 160mm veerweg) soms onmogelijk maakt terwijl ik op die dagen pijnloos rond kan stuiteren op een starre gravelbike.
Wellicht heb jij vergelijkbaar geluk bij ongeluk.
Het is hier geen ponykamp!
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

kermit schreef: do 12 augustus 2021, 13:58 Meestal gaat een vork met meer/veel veerweg gepaard met een minder diepe zithouding. Doordat de voorkant omhoog komt met een langere vork, maar ook door het inzetgebied waar een fiets met veel veerweg doorgaans voor bedacht is.
Daar kun je natuurlijk tot op zekere hoogte wat mee spelen, door spacers weg te laten, een flatbar te monteren en de stuurpen negatief te monteren.
Uit je gehele reactie merk ik dat je de spijker op zijn kop slaat voor waar ik naar zoek. Waar ik als ik zelf fietsen bekijk tegen aan loop is dat veel van die fietsen met veel veerweg duidelijk bedacht zijn voor een extremer inzetgebied. Welke fietsen kunnen daaraan voldoen? wel wat ruimer in de veerweg en bandendikte, maar niet meteen zo'n hele hoge voorkant omdat ze bedoelt zijn om 80% v/d tijd hard omlaag te gaan wat ik dus niet ga doen.
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Qprs schreef: do 12 augustus 2021, 15:02
Ik heb naast de MTB een vrij diep zittende racefiets waar ik gewend ben aan lange dagen..
Hoe gaat het op de racefiets met je pols?

Dat vraag ik omdat mijn polsklachten het MTB’en (ondanks 160mm veerweg) soms onmogelijk maakt terwijl ik op die dagen pijnloos rond kan stuiteren op een starre gravelbike.
Wellicht heb jij vergelijkbaar geluk bij ongeluk.
Dat gaat ook bij mij relatief goed. Ik krijg er wel flink last van hoor, maar het lukt wel om veilig en goed op de fiets te blijven zitten. Ik hoop dat het op de MTB ook weer zal gaan lukken straks.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stone schreef: do 12 augustus 2021, 15:10
kermit schreef: do 12 augustus 2021, 13:58 Meestal gaat een vork met meer/veel veerweg gepaard met een minder diepe zithouding. Doordat de voorkant omhoog komt met een langere vork, maar ook door het inzetgebied waar een fiets met veel veerweg doorgaans voor bedacht is.
Daar kun je natuurlijk tot op zekere hoogte wat mee spelen, door spacers weg te laten, een flatbar te monteren en de stuurpen negatief te monteren.
Uit je gehele reactie merk ik dat je de spijker op zijn kop slaat voor waar ik naar zoek. Waar ik als ik zelf fietsen bekijk tegen aan loop is dat veel van die fietsen met veel veerweg duidelijk bedacht zijn voor een extremer inzetgebied. Welke fietsen kunnen daaraan voldoen? wel wat ruimer in de veerweg en bandendikte, maar niet meteen zo'n hele hoge voorkant omdat ze bedoelt zijn om 80% v/d tijd hard omlaag te gaan wat ik dus niet ga doen.
Dat kan ik zo niet zeggen, heb niet alles in mijn hoofd ;-)
In elk geval de fietsen met meer veerweg vooraan, zeg 130mm of meer. Waarbij 130mm vaak nog trailbikes zijn, niet al te extreem. Een hardtail met 150mm vooraan is vrijwel zeker erg op ruige inzet gericht, waar de hele geometrie op aangepast zal zijn.
Zo zie je vaak een hele slacke vorkhoek gecombineerd worden met een steile zithoek, maar die steile zithoek geeft ook druk op je stuur als je op vlakke paden rijdt. Is vooral bedacht vanuit klimmen, om dan ondanks de grote veerweg vooraan toch genoeg druk op het voorwiel te kunnen houden. Klimmen terwijl je boven de achteras zit is niet ideaal.

Maar waar je naar kunt kijken bij een geometrietabel zijn de lengte van de balhoofdbuis en de stackwaarde: hoe lager die zijn hoe dieper je het stuur kunt krijgen. Als je verschillende fietsen uit dezelfde categorie naast elkaar legt krijg je vanzelf een beeld van wat gemiddeld is en welke fietsen daar vanaf wijken.

Nu is het natuurlijk ook zo dat die maten in een bepaalde verhouding tot elkaar staan, dus als je daar één aspect uithaalt (de stuurhoogte) en daar extreme aanpassingen in doet kan het zijn dat je de balans uit het rijgedrag haalt.
Maar heb je al eens op zo'n LTHT (we doen het even met de afkorting ;-)) gereden? Dan kun je vanuit de praktijk beoordelen of zo'n minder diepe zit het echt niet is voor je of dat het toch best wel goed kan. En kun je wellicht ook inschatten hoeveel je zou moeten aanpassen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

kermit schreef: do 12 augustus 2021, 15:34 Maar heb je al eens op zo'n LTHT (we doen het even met de afkorting ;-)) gereden? Dan kun je vanuit de praktijk beoordelen of zo'n minder diepe zit het echt niet is voor je of dat het toch best wel goed kan. En kun je wellicht ook inschatten hoeveel je zou moeten aanpassen.
Nee, maar eerlijkgezegd ben ik ook wat huiverig om in deze tijden van schaarste met mijn beperking en wensenlijstje een fietsenzaak in te wandelen. Heel gemakkelijk even wat dingen proberen om te leren hoe verschillende typen voor me werken is er misschien niet zomaar bij, terwijl dat juist is waar ik behoefte aan heb / mee geholpen zou zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En een oproepje in "gezocht" plaatsen, of je eens een stukje op iemands fiets zou mogen rijden?
Het zou wel schelen als je door een praktijktest al wat punten kunt ervaren om aannames die je nu moet doen te ontkrachten dan wel bevestigen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Dat is wel een charmant idee, en het voorkomt een gok van orde €3000,-... Ga ik doen. Mochten er tussentijds mensen topideeën hebben voor typen of specifieke modellen, laat je horen. Ik ben 1.89 lang.
Laatst gewijzigd door Stone op do 12 augustus 2021, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Als je rond de 1m80 bent mag je mij gerust een berichtje sturen.

Ik ben bekend met blessures en het herstel ervan, en heb een aantal verschillende fietsen die je wel even kunt uitproberen (oa ltht en 29” fully met veel veerweg).
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Stone schreef: do 12 augustus 2021, 16:11 Dat is wel een charmant idee, en het voorkomt een gok van orde €3000,-... Ga ik doen. Mochten er tussentijds mensen topideeën hebben voor typen of specifieke modellen, laat je horen.
Hoe groot ben je?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Heb het aangevuld, ik ben 1.89 lang.
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Heb bijna een jaar met een lefty ocho gereden. Ongelooflijk fijne "vork" en ik was daarvoor ook altijd sceptisch. Heb inmiddels weer een SID ultimate SL (100mm) in mijn huidige fiets. Mijn ervaring is dat de lefty een zeer groot voordeel biedt met harde impacts en ook het algehele comfort mits goed afgesteld. Je zou ook eens naar een Scalpel kunnen kijken of een fully met een lefty erin. Ik denk eigenlijk dat dat is wat je zoekt als ik jouw verhaal zo lees.
Plaats reactie