Aankoopadvies beginnende mountainbiker

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
CPJ123
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 22:22

Dag allen,

Ik wil mijn eerste mountainbike aanschaffen en ik vraag hierbij jullie mening over de keuze tussen de volgende mountainbikes:

- Trek Marlin 6 (€629): https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-6-2021
- Giant Talon 1-GE (€799): https://www.mantel.com/giant-talon-1-2021
- Cube Attention SL (€949): https://www.mantel.com/cube-attention-sl

Van de merken Trek en Cube weet ik dat ze goed bekend staan, over het merk Giant hoor ik wat minder. Wat kan er kwalitatief over dit merk gezegd worden?

Ik wil in eerste instantie voornamelijk op de wat minder ruige tracks fietsen in het bos, en daarnaast ook gewoon af en toe op asfalt.

Groeten
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Giant is gewoon een goed merk, eigenlijk zijn er geen slechte merken te noemen. Er zijn echter bij bijna alle merken wel prijsklassen die minder geschikt zijn om mee het bos in te gaan en dat komt door de afmontage.
Jij benoemt hier nu 3 prijsklassen die je niet met elkaar kunt vergelijken...pak dan een TREK, een GIANT en een CUBE van € 1000,-- ( grote kans dat de CUBE het wint )
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Belangrijker dan het merk van de fiets zijn de onderdelen die er op zitten. Ook onderdelenfabrikanten leveren verschillende kwaliteiten, dus ook daar moet je verder kijken dan het merk. Belangrijk is ook dat een fiets goed past.
Voor beginners kan je veel plezier beleven als je het volgende aanhoudt.
Een vork die luchtgeveerd is kan je instellen op je eigen gewicht en rijstijl. Aandrijving Shimano minimaal Deore (SLX of XT) of Sram NX (GX). Remmen: hydraulische schijfremmen.
Kwestie van smaak is of je voor een 1 kettingblad voor gaat of voor meer (wat vaak wat oudere modellen zijn).
Er zijn nog veel meer dingen waar je op kan letten, maar dan loopt het al gauw in de papieren.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Giant is de grootste fietsfabrikant ter wereld. Vele kleinere fietsmerken laten hun frames in de fabrieken van Giant bouwen. Ze weten wat ze doen dus!
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Die Cube is de beste keuze. Vooral vanwege de versnellingen en de luchtgeveerde vork. Als je ècht geld wil besparen dan zou je goed voor de Giant kunnen gaan. Die heeft redelijke versnellingen en een vork met coil. Een luchtgeveerde vork heb je als beginner niet direct nodig als je een gemiddeld lichaamsgewicht hebt. Een vork met coil kun je namelijk minder goed afstellen (nodig als je zwaarder bent).
Plaats reactie