Down-country bike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Hallo!

ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn oudere alu hardtail xc fiets. Mijn oog viel op de relatief nieuwe down-country categorie fietsen. Dit lijkt het meest overeen te komen met het gebruik dat ik voor ogen heb. De prijzen zijn trouwens behoorlijk hoog dus dat is nog even een dingetje waarvoor ik alsnog terugschakel naar een hardtail al hebben vele mensen mij verteld dat een fully beter zou passen.

Met mijn twee linker handen (goede lbs in de buurt dus geen postorder), onderdelen en frame in ogenschouw genomen dacht ik nu aan de volgende:
- Cube ams zero99 c:68x
- Specialized epic evo (eigenlijk het liefste de comp vanwege sid select ipv reba rl en gx ipv nx)
- Orbea oiz m10
- Cannondale scalpel SE2 (eigenlijk het liefste een SE1 vanwege XT ipv SX
- Eventueel Trek Top Fuel 9.7
- BMC fourstroke vond ik echt mooi maar zoals knappe Santa Cruz buiten budget.
Hierbij heb ik nog totaal geen rekening gehouden of ze überhaupt te leveren zijn, ik dacht dat ik eerst maar een lijstje moest maken.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Behalve dan dat je natuurlijk het beste gewoon proefrit moet maken.
Ik dacht in de trend van "brain op de specialized is eindelijk betrouwbaarder" (zit toch brain op deze specialized dacht ik?) of het frame van merk X is wel van andere orde. Of dat de geometrie van fiets Y heel anders is dan fiets Z dus dat fiets Z meer voor dit type fietsers is.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

En als we terug faan naar die basis, wat denk je dat je beoogde gebruik is/ gaat zijn. Wat zoek je in de fiets ana eigenschappen en misschien niet direct belangrijk maar wat is je lengte, lange Nederlanders willen wel eens niet op een bepaalde fiets passen. (Of extreem kort idem)
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Ja, goede vragen! 1.82m, 77kg en wil hem vooral gebruiken voor single tracks in Nederland (bv Amerongen) en op vakantie in bergen (maar niet bike park).
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

SportMarc schreef: di 17 augustus 2021, 19:36 de relatief nieuwe down-country categorie fietsen
Die moest ik ff googelen.

Afbeelding
Everybody bought a new bike!!!
Everybody bought a new bike!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8048
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De lbs kan alle genoemde bikes leveren?
Ik zelf zou de Cube verkiezen, goede afmontage tegen een betere prijs/ kwaliteit dan bijvoorbeeld Specialized.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alle fietsen die je noemt passen in ieder geval bij je genoemde inzetbereik.
Qua budget: de Orbea en de Cube bieden de beste prijs-kwaliteitverhouding, het zijn ook prima bikes.
De Epic Evo is een hele erge mooie, maar >5000,- voor een dan nog steeds een ondermaats afgemonteerde bike, dat kan ik zelf niet verkroppen. En een ‘echt goed’ afgemonteerde wordt nog duurder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

asphaltdude schreef: di 17 augustus 2021, 21:50
SportMarc schreef: di 17 augustus 2021, 19:36 de relatief nieuwe down-country categorie fietsen
Die moest ik ff googelen.
Inderdaad, had er ook nooit van gehoord! Blijkbaar omdat de producenten nieuwe range fietsen wilden hahaha. Maar toen ik voor mijn inzet ging zoeken kwam ik die term wel erg vaak tegen. Bleek dus iets te zijn waar ik nooit van gehoord had. Het is maar een naam, maar maakt het zoeken weer wat eenvoudiger.
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

aurelius schreef: wo 18 augustus 2021, 07:49 Alle fietsen die je noemt passen in ieder geval bij je genoemde inzetbereik.
Qua budget: de Orbea en de Cube bieden de beste prijs-kwaliteitverhouding, het zijn ook prima bikes.
De Epic Evo is een hele erge mooie, maar >5000,- voor een dan nog steeds een ondermaats afgemonteerde bike, dat kan ik zelf niet verkroppen. En een ‘echt goed’ afgemonteerde wordt nog duurder.
Inderdaad, precies dat dacht ik ook. Al is b.v. een goede groep natuurlijk maar een van de factoren. Je moet ook aan het frame, vork, wielen etc. denken. Dat brengt me bij requirements die ik niet gemoed had: robuustheid en levensduur. Zo nu en dan ga ik wel eens rechtdoor in een bocht en ik zou mijn fiets graag langer willen houden. Dat heeft ook weer met kosten te maken. Een iets duurdere fiets met langere levensduur is dus het overwegen waard. Al zie ik nog niet helemaal welke fiets duidelijk langere levensduur zou moeten hebben. Naast mijn huidige fiets heb ik ook nog een oude alu Cannondale van wel 20 jaar oud. Dat voelt gevaarlijk (metaalmoeheid) maar is vooralsnog een zeer en zeer degelijke fiets. Soms wordt daar nog op gereden.
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Jurriaan schreef: di 17 augustus 2021, 21:54 De lbs kan alle genoemde bikes leveren?
Ik zelf zou de Cube verkiezen, goede afmontage tegen een betere prijs/ kwaliteit dan bijvoorbeeld Specialized.
Niet de hele lokale maar wel binnen een zeer korte afstand (in het midden van het land heb je gewoon alles eigenlijk).
Cube inderdaad hier maar er is in de buurt ook nog een cubestore. Zelfde met trekstore etc.
Ik voel me comfortabeler als er een fietsenwinkel in de buurt is voor het onderhoud / reparaties. Op mijn todo-lijstje staat ook nog een avond cursus fiets onderhoud/reparaties uitvoeren voor mensen met twee linker handen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

asphaltdude schreef: di 17 augustus 2021, 21:50
SportMarc schreef: di 17 augustus 2021, 19:36 de relatief nieuwe down-country categorie fietsen
Die moest ik ff googelen.
Je mag het ook gewoon een ge-update marathonfully noemen hoor.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

SportMarc schreef: wo 18 augustus 2021, 09:15
aurelius schreef: wo 18 augustus 2021, 07:49 Alle fietsen die je noemt passen in ieder geval bij je genoemde inzetbereik.
Qua budget: de Orbea en de Cube bieden de beste prijs-kwaliteitverhouding, het zijn ook prima bikes.
De Epic Evo is een hele erge mooie, maar >5000,- voor een dan nog steeds een ondermaats afgemonteerde bike, dat kan ik zelf niet verkroppen. En een ‘echt goed’ afgemonteerde wordt nog duurder.
Inderdaad, precies dat dacht ik ook. Al is b.v. een goede groep natuurlijk maar een van de factoren. Je moet ook aan het frame, vork, wielen etc. denken. Dat brengt me bij requirements die ik niet gemoed had: robuustheid en levensduur. Zo nu en dan ga ik wel eens rechtdoor in een bocht en ik zou mijn fiets graag langer willen houden. Dat heeft ook weer met kosten te maken. Een iets duurdere fiets met langere levensduur is dus het overwegen waard. Al zie ik nog niet helemaal welke fiets duidelijk langere levensduur zou moeten hebben. Naast mijn huidige fiets heb ik ook nog een oude alu Cannondale van wel 20 jaar oud. Dat voelt gevaarlijk (metaalmoeheid) maar is vooralsnog een zeer en zeer degelijke fiets. Soms wordt daar nog op gereden.
Dure fietsen zijn vaak lichtgewicht en daarmee fragiel. Je hebt ook niets goedkoops/twijfelachtigs op je lijstje. Ga er maar niet van uit dat de duurdere fietsen op je lijstje ook duurzamer zouden zijn.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

SportMarc schreef: di 17 augustus 2021, 19:36 Met mijn twee linker handen (goede lbs in de buurt dus geen postorder),
Begrijp je gedachte.
Een beetje lbs/fietsenmaker zal ook een postorder fiets onderhouden/repareren.
SportMarc schreef: di 17 augustus 2021, 19:36 Ik dacht in de trend van "brain op de specialized is eindelijk betrouwbaarder" (zit toch brain op deze specialized dacht ik?)
De epic EVO heeft geen brain. Staat zelfs groot vermeld op hun website. :wink:

Het is mooi een lijst te hebben, heb je ook gekeken naar beschikbaarheid? Is een hekel punt op dit moment.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

I_do schreef: wo 18 augustus 2021, 10:01 Je mag het ook gewoon een ge-update marathonfully noemen hoor.
Ik dacht dat het eerder een meer XC-georiënteerde trailbike was :lol:
Everybody bought a new bike!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

asphaltdude schreef: wo 18 augustus 2021, 11:47
I_do schreef: wo 18 augustus 2021, 10:01 Je mag het ook gewoon een ge-update marathonfully noemen hoor.
Ik dacht dat het eerder een meer XC-georiënteerde trailbike was :lol:
Zo mag je het ook noemen. Maar een epic evo bijvoorbeeld is natuurlijk een meer trail georienteerde XC-bike.
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

I_do schreef: wo 18 augustus 2021, 10:03
SportMarc schreef: wo 18 augustus 2021, 09:15

Inderdaad, precies dat dacht ik ook. Al is b.v. een goede groep natuurlijk maar een van de factoren. Je moet ook aan het frame, vork, wielen etc. denken. Dat brengt me bij requirements die ik niet gemoed had: robuustheid en levensduur. Zo nu en dan ga ik wel eens rechtdoor in een bocht en ik zou mijn fiets graag langer willen houden. Dat heeft ook weer met kosten te maken. Een iets duurdere fiets met langere levensduur is dus het overwegen waard. Al zie ik nog niet helemaal welke fiets duidelijk langere levensduur zou moeten hebben. Naast mijn huidige fiets heb ik ook nog een oude alu Cannondale van wel 20 jaar oud. Dat voelt gevaarlijk (metaalmoeheid) maar is vooralsnog een zeer en zeer degelijke fiets. Soms wordt daar nog op gereden.
Dure fietsen zijn vaak lichtgewicht en daarmee fragiel. Je hebt ook niets goedkoops/twijfelachtigs op je lijstje. Ga er maar niet van uit dat de duurdere fietsen op je lijstje ook duurzamer zouden zijn.
Dat vermoeden had ik al, is toch meer iets als je fietsen uit een compleet andere prijs klasse tegen elkaar zet (alu - carbon discussies). Eigenlijk is het dus gewoon kwestie van persoonlijke voorkeur. Dan alleen nog 1 dingetje wat belangrijke overweging is ... de prijs.
Plaats reactie