Nieuwe speelse 29 inch (LT)HT (staal).

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Sinds ik naar Belgisch Limburg ben verhuisd, is mijn rijgedrag wat anders geworden. Waar ik woon heb je minder leuke officiële routers, maar wel erg leuke niet-officiële trails/single tracks. En met de terrils ook erg leuke technische afdalingen. In plaats van snelle rondjes rijden zit ik nu langer op de fiets en rij ik ook meer/langere saaie verbinding stukken, om vervolgens weer ergens uitdagende trails in te knallen. Ik merk dat mijn huidige Pipedream Scion (staal, 120 mm Reba) eigenlijk net wat te klein is voor mijn 1,90 m. Heerlijke gooi en smijt fiets, maar als ik langer dan 2 uur rijd, begin ik toch te merken dat de afstand zadel-stuur iets te kort is voor mij (nee, langere stuurpen is geen optie...dat verpest het rijgedrag/plezier voor mij). Het kan ook de leeftijd zijn trouwens ;) (40 plus inmiddels). Het was altijd perfect voor rondjes in Dorst, Vlaardingen, Oostvoorne, Leersum etc., maar dan reed ik meestal maar 1,5-2 uur.

Oftewel, de zoektoch naar een 29inch is begonnen....Bij voorkeur weer staal, maar ik sta evt. ook open voor alu/carbon. Eisen zijn vrij simpel, een hardtail die vooral speels is en een goeie gooi/smijt fiets. Niet te extreem qua slack/veerweg, want echt gekke dingen doe ik ook niet. Fun gaat boven alles en ik haal dat vooral uit leuke single tracks opzoeken, onderweg wat drops, technische klimmetjes, technische afdalingen op de terrils, sprongen etc. opzoeken/oefenen, manuals/bunnyhop oefenen etc. Aangezien ik niet de meest getalenteerde rijder ben, zoek ik een fiets met een wat meer sportievere houding voor wat meer vertrouwen op afdalingen e.d.

Ik heb al gekeken naar de 29 inch opties van Pipedream, maar de lage zitbuis staat me wat tegen met mijn 1,90 m. Ik heb altijd al een zwak voor een Honzo gehad, maar de nieuwe ESD is wat too much voor mij (te slack, teveel veerweg). Ik zat zelf meer aan 120 mm-140 mm voor te denken.
Surly monkey staat ook op het lijstje, vooral omdat ik een Surly steamroller heb voor op de weg end at een heerlijke fiets vind (en staal uiteraard ;) ).

Maar in m'n zoektocht bijv. ook al lovende reviews over de Ragley Big Al gehoord, wat dan weer aluminium is.
Aangezien ik jaren niet meer echt de ontwikkeling heb gevolgd qua merken/modellen (en het hele 27,5 vs 29 inch debat) kan ik wel wat tips gebruiken :).

Ps ik twijfel nog wat over weer volledig zelf opbouwen (zoals de Scion) of een complete fiets. Zelf opbouwen vind ik leuk, maar tijd is wel een issue momenteel....
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Is dit misschien wat?
https://www.orangebikes.com/bikes/p7-29-frame/2021

Beschikbaarheid is minimaal, maar misschien als frame en dan zelf opbouwen?

Ik kwam deze tegen in een zoektocht naar een 27.5 LTHT en ben voor de Clockwork EVO gegaan, dus geen ervaring mee maar is wel blijven hangen…
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Dank je! Hoe kon ik Orange nou vergeten?! ;)
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Customade: Snowdon of Project XII
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Voor het geval dat je toch voor zelf opbouwen gaat: https://nordestcycles.com/en/product/britango-2-frame
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Stanton heeft wel wat geschikts, net als Cotic. Of misschien de Pole Taival of Pace RC529. BTR als je extra veel knaken wilt spenderen.

Overigens kom ik op een Moxie nog wel goed uit met 187 cm lengte en 89 cm binnenbeenlengte. Wel met 210 mm dropper, maar kan nog zeker een paar cm hoger. Stack is wel aan de lage kant.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kijk ook eens naar Sour bikes

https://sour.bike/candy-shop/bikes/

en Nordest maakt een paar eigenzinnige hardtails ook met langere seat tubes

https://nordestcycles.com/en

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

DaanJ schreef: wo 18 augustus 2021, 21:05 Stanton heeft wel wat geschikts, net als Cotic. Of misschien de Pole Taival of Pace RC529. BTR als je extra veel knaken wilt spenderen.

Overigens kom ik op een Moxie nog wel goed uit met 187 cm lengte en 89 cm binnenbeenlengte. Wel met 210 mm dropper, maar kan nog zeker een paar cm hoger. Stack is wel aan de lage kant.
En daar won de Taival voor mij van de Moxie (die ik echt mooier vond.
Iets meer ruimte zittend door 75,5° sta en hogere stack door prettige 145mm HT lengte.

Cotic met de BFE29 doet daar nog een schepje op zittend nóg meer ruimte door iets flauwere STA, maar die heeft weer 16mm mindrr reach.

Stanton niet zo in het hoofd zitten.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Allemaal bedankt voor de tips! Voorlopig genoeg huiswerk 😉 Aantal merken ken ik, maar een aantal ook niet. Ik zal de specs/geometrieēn eens met elkaar gaan vergelijken (en de prijs natuurlijk). Ik ben wel weer eens toe aan een metallic kleur denk ik 😉 Terug naar de Klein Attitude van lang geleden (qua kleur dan…niet qua geometrie).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als je die vindt, een sunrise lineair please :-q

Let op HT lengte icm reach, lage headtubes lijken mooi als los frame. Voor langere rijders gewoon een drama omdat je dan een mega spacertoren moet stapelen. (En dus weer in de reach zit te knagen, en mogelijk minder stijf voor de vorkbuis)
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Dank je! Ik zal daar ook op letten. Ik wist niet dat ze ook al qua HT lengte varieerden. Reach was al nieuw voor me, want die term gebruikten ze vroeger zelden.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mocht je 'm nog niet gecheckt hebben, kijk ook even op het Youtubekanaal van Hardtailparty. Hij heeft er aardig wat gereviewed en weet er wel wat van. Wel zeer Amerikaans, maar is wel net als jij meest gecharmeerd van hardtails met +/- 130 mm veerweg.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dutch schreef: do 19 augustus 2021, 06:29 Let op HT lengte icm reach, lage headtubes lijken mooi als los frame. Voor langere rijders gewoon een drama omdat je dan een mega spacertoren moet stapelen. (En dus weer in de reach zit te knagen, en mogelijk minder stijf voor de vorkbuis)
Wat meer rise in de bars werkt dan ook veel beter als spacer torens.

Mijn ervaring met mijn 187m is dat en een moderne 130-140mm 29er HT in vergelijking met een klassieke XC HT best een laag BB heeft en een een flink hoog front end. Ik kan dan ook met een low riser al prima uit de voeten. Voor echt steil terrein is meer rise dan wel weer lekker, maar niet per se nodig. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

jerry's kid schreef: wo 18 augustus 2021, 10:19 Ik merk dat mijn huidige Pipedream Scion (staal, 120 mm Reba) eigenlijk net wat te klein is voor mijn 1,90 m. Heerlijke gooi en smijt fiets,
Heel herkenbaar. Heb er ook eentje gehad, en die voelde voor mij (1,89) ook net te klein aan.
jerry's kid schreef: wo 18 augustus 2021, 10:19 Ik heb altijd al een zwak voor een Honzo gehad, maar de nieuwe ESD is wat too much voor mij (te slack, teveel veerweg). Ik zat zelf meer aan 120 mm-140 mm voor te denken.
Waarom dan niet een 'gewone' Honzo ST? Ik heb nu een Honzo CR en qua vork varieer ik een 120mm vork met een 130mm, en die vind ik nog steeds één van mijn meest veelzijdige fietsen in de stal. Gebruik ik precies voor wat jij er mee wilt gaan doen.

Als alternatief zou je ook nog naar een Santa Cruz Chameleon kunnen kijken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie