Nieuwe speelse 29 inch (LT)HT (staal).

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Beiden bedankt voor de uitleg.
Ik ben nog steeds wat sceptisch over RAD icm aanbevolen reach, aangezien ik nog niet helder heb (en ben nu nog van mening dat je dan wel eerst moet weten welke stuurpenlengte je wil gaan gebruiken) wat o.a. de stuurpen lengte etc hierin te doen heeft.

En nog minstens twee zaken die ik nu nog niet terug zie één is zoals hierboven ook geschetst wordt, wat wil je van een fiets, en de tweede is leuk allemaal die RAD maar wat nou als je RAD klopt en het gekozen frame een mega luie, of tegenwoordig aannemelijker, mega stijle zitbuis heeft? Neemt hij dat mee? Dat heeft direct invloed op je Eff. tt. En dus je zit tijdens het zittend fietsen.

Edit, waarom wordt er verschil gemaakt tussen man en vrouw bij RAD?
Waarom zou ik een 820mm breed stuur moeten hebben met mijn 1,87. Ik neem het nog ff met een flinke korrel.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Dutch schreef: ma 23 augustus 2021, 15:51 Beiden bedankt voor de uitleg.
Ik ben nog steeds wat sceptisch over RAD icm aanbevolen reach, aangezien ik nog niet helder heb (en ben nu nog van mening dat je dan wel eerst moet weten welke stuurpenlengte je wil gaan gebruiken) wat o.a. de stuurpen lengte etc hierin te doen heeft.

En nog minstens twee zaken die ik nu nog niet terug zie één is zoals hierboven ook geschetst wordt, wat wil je van een fiets, en de tweede is leuk allemaal die RAD maar wat nou als je RAD klopt en het gekozen frame een mega luie, of tegenwoordig aannemelijker, mega stijle zitbuis heeft? Neemt hij dat mee? Dat heeft direct invloed op je Eff. tt. En dus je zit tijdens het zittend fietsen.

Edit, waarom wordt er verschil gemaakt tussen man en vrouw bij RAD?
Waarom zou ik een 820mm breed stuur moeten hebben met mijn 1,87. Ik neem het nog ff met een flinke korrel.
Het is een richtlijn en klinkt vrij logisch m.i. Je gehele fiets draait in principe om je BB, waarbij je stuur het uiteinde van een hefboom is. Denk aan bijv. een bunnyhop. Als je stuur te ver weg staat kost het je meer kracht om je fiets te laten bewegen. Staat ie te dichtbij dan krijg je eerder een onstabiel gevoel. Zoals hier al eerder aangegeven is vooral je reach en stack belangrijk en RAD combineert deze twee in een bepaalde zin. Je rijstijl zit vooral in je hoek die ik eerder genomed hebt (RAAD) en die je kunt instellen. Je moet je stuurpen lenmgte invullen idd., maar juist daarom weet je of je bij een gekozen frame bijv. een 70 mm of 300 mm "moet" hebben om je optimale RAD te hebben.
Nogmaals het is een richtlijn en zelf gebruik ik meerdere aspecten die goed moeten zijn.
Persoonlijk schat ik in dat het minder gericht is op zittend fietsen gezien de voorkeur van Lee ;). Maar goed, zelf zit ik ook nauwelijks op de fun gedeeltes. Zitten doe ik op saaie stukken om weer op adem te komen ;) Hard trappen op rechte stukken is niet mijn ding...
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Het klinkt wel logisch, en vind het zeer interessante materie. Dus onderstaande is kritisch bedoeld en niet om eigenwijs te doen.
En ik geef toe, heb de filmpjes nog niet bestudeerd dus misschien dat dan de hoek bij RAAD duidelijker wordt maar nu uit tekst is het wat lastig voor mij als techneut zie ik graag schetsen, tekeningen met data

Het is geweldig als het werkt voor degene die er wat aan heeft gehad.

Echter vraag ik mij zoals met alle wijsheden die door iemand verkondigd worden. Het is een uitgangspunt maar voor een gemiddelde mens? Iig voor de bedenker. (Waar is die 4.47 factor op gestoelt? Ergens moet dat een mooie basis zijn voorgekomen uit wat diverse data) Heb je een grotere Ape factor ga je al weer nat, heb je in verhouding korte of juist langere benen, idem.

En ook met die zitbuis, tuurlijk willen we allemaal trails die zo uitdagend zijn dat je constant moet staan. Maar de praktijk leert ons anders, zeker in Nederland moet er toch flink gefietst worden. Of je dat relax of met stoom uit je oren doet l een prettige zithouding heeft hierin wel invloed zit je dan te kort of te lang kun zittend in de problemen komen, of bij klimmen. En die punten komen hier simpel niet in voor.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Warning: These multipliers will give you shorter RADs than you typically find on fashionable bikes. Bikes have gotten longer but people haven’t.

Deze zin bvb, de gehele geo gaat op de shop tegenwoordig, niets is meer wat het was in de eerdere evoluties van het MTB-en (of moet ik het dan nog ATB noemen :lol: )
De routes worden ruiger dus de capaciteit van de fiets moet ook mee, het gaat niet enkel en alleen om lekker bunnyhoppen etc, je wil ook vertrouwen hebben op technisch lastige stukken, en dan is voor mij meer ruimte in de cockpit een erg prettige ervaring. Zowel met klimmen, afdalen of het rijden van singeltrails.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Dutch schreef: ma 23 augustus 2021, 18:23 Warning: These multipliers will give you shorter RADs than you typically find on fashionable bikes. Bikes have gotten longer but people haven’t.

Deze zin bvb, de gehele geo gaat op de shop tegenwoordig, niets is meer wat het was in de eerdere evoluties van het MTB-en (of moet ik het dan nog ATB noemen :lol: )
De routes worden ruiger dus de capaciteit van de fiets moet ook mee, het gaat niet enkel en alleen om lekker bunnyhoppen etc, je wil ook vertrouwen hebben op technisch lastige stukken, en dan is voor mij meer ruimte in de cockpit een erg prettige ervaring. Zowel met klimmen, afdalen of het rijden van singeltrails.
Ondanks dat de theorie mij vanaf het begin best solide doet overkomen, kreeg ik ook twijfels. Zeker met de kennis van "moderne" geo icm die warning. Ik heb het dan op een gegeven moment ook los gelaten. Ook omdat Lee meer van de BMX achtige speelse korte fietsen is en dit is ook te zien in de relatief korte reach nummers in de berekeningen. Dus als dat niet jouw soort fiets is, dan zou ik dit niet perse als leidraad aanhouden.

Uiteindelijk omt de RAD van de Pony dus wel overeen met de theorie, dus er zal vast iets in zitten.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat ga je pas echt zien als je wat meer serieuze zaken gereden hebt denk ik toch?

Voor mij werkt die langere fiets wel degelijk in vertrouwen iig. Afgelopen vakantie diverse zaken gereden en technische delen die ik nu met de HT 510+35 stem) wel durf en kan die ik met de fully (457+60 stem) bij lange na niet kon.
Een van de redenen was dat ik daarop in technische stukken meer het idee had snel OTB te gaan. En in steile klimmen het voorwiel sneller op kwam.

Nu scheelt het niet veel in reach (25mm) maar schijnbaar wel in vertrouwen.

Zit het filmpje uit een van de links te kijken, en daar is de perfecte RAD uitemeten op een dirtjump bike. Dat kun je toch niet 1 ip 1 om zetten naa een trail/enduro bike?
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Klopt zeker, maar ik weet wel hoe de Santa Cruz voelde op de grote afdalingen en waar ik inmiddels met de Pony ben geweest. Daar merk ik gewoon dat de Pony met de modernere geo en langere reach (zelfde ervaring als bij jou dus) beter aanvoelt. Dus durf wel te stellen dat het nu 'klopt' hoe de fiets is samengesteld. Echte vuurproef komt nog wel, maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Ben het met je eens dat het tussen soorten fietsen niet 1-op-1 te kopiëren valt. Het is ook zeker niet de heilige graal om je nieuwe fiets op te kopen, wat niks eigenlijk is. Er zijn te veel variabelen aanwezig om maar 1 te pakken en die als "magische" aan te wijzen.

Als iedereen zijn berekeningen zou aanhouden, dan zou Pole geen fietsen meer verkopen bijvoorbeeld. Toch zijn heel veel mensen heel blij met hun Pole.

Maar volgens mij raken we steeds verder van de originele zoektocht af zo.

Welke frames staan er nog op de shortlist?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Snapte er even niks van, er is dus een RAD specifiek topic. :lol: kon dingen die ik gelezen had niet terugvinden, vandaar.


Maar die Pole mist op de shortlist :bier:
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

drBunhead schreef: ma 23 augustus 2021, 23:22 Klopt zeker, maar ik weet wel hoe de Santa Cruz voelde op de grote afdalingen en waar ik inmiddels met de Pony ben geweest. Daar merk ik gewoon dat de Pony met de modernere geo en langere reach (zelfde ervaring als bij jou dus) beter aanvoelt. Dus durf wel te stellen dat het nu 'klopt' hoe de fiets is samengesteld. Echte vuurproef komt nog wel, maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Ben het met je eens dat het tussen soorten fietsen niet 1-op-1 te kopiëren valt. Het is ook zeker niet de heilige graal om je nieuwe fiets op te kopen, wat niks eigenlijk is. Er zijn te veel variabelen aanwezig om maar 1 te pakken en die als "magische" aan te wijzen.

Als iedereen zijn berekeningen zou aanhouden, dan zou Pole geen fietsen meer verkopen bijvoorbeeld. Toch zijn heel veel mensen heel blij met hun Pole.

Maar volgens mij raken we steeds verder van de originele zoektocht af zo.

Welke frames staan er nog op de shortlist?
De zoektocht lijkt al aardig voorbij ;) Nog steeds staat de Stanton Sherpa Gen 3 bovenaan (Reynolds 853). En dan in Iridescence Evergreen ;) Levertijd is ongeveer 8 weken, dus goed te doen. Ik had daarvoor al wat contact met andere bouwers, waarbij de levertijd meer richting 4 maand ging. De fiets heeft enkele goeie reviews en lijkt erg geschikt voor wat ik er mee ga doen....fun op de trails en geen al te gekke dingen.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Stantons zijn hele mooie stijlvolle fietsen, zeker in die speciale kleuren die ze aanbieden.

Ga je geen spijt van krijgen, wat voor afmontering komt er op?
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

drBunhead schreef: di 24 augustus 2021, 08:46 Stantons zijn hele mooie stijlvolle fietsen, zeker in die speciale kleuren die ze aanbieden.

Ga je geen spijt van krijgen, wat voor afmontering komt er op?
De afmontering moet ik me nog in verdiepen ;) Ik rij nu met veel plezier op 1x10 Shimano SLX (korte Zee achterderailleur). Ik denk dat het iets vergelijkbaars gaat worden (1x11 or 1x12 dan). Vork nog geen idee....waarschijnlijk wel RS, aangezien die makkelijk zelf te services is (althans ik ga er vanuit dat dat nog steeds zo is ;) ). Wielen moet ik ook nog naar kijken...wordt sowieso weer zelf spaken. M'n eerste gebouwde setje is na 10 jaar nog steeds recht :). Uiteraard een dropper, maar welke ook nog geen idee.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

drBunhead schreef: ma 23 augustus 2021, 23:22.
Als iedereen zijn berekeningen zou aanhouden, dan zou Pole geen fietsen meer verkopen bijvoorbeeld. Toch zijn heel veel mensen heel blij met hun Pole..
Ik heb de rekensommetjes niet gebruikt, alleen gezien dat de afstand tussen BB en handpositie op mijn favoriete fietsen hetzelfde is als de afstand tussen voet en hand gemeten volgens een van de methodes. Vervolgens heb ik mijn huidige fietsen en fietsen die ik op het oog had nagetekend. Je ziet dan vrij eenvoudig of je die afstand kunt verkrijgen en of je qua zithouding goed uitkomt. Een groot referentiekader helpt hier natuurlijk enorm bij.

'Moderne geo'... Ooit werd roken modern en verstandig genoemd. Het woord modern wordt door fabrikanten gebruikt om het gevoel te creëren dat je achterloopt. Een Pole zou ik in maatje S kopen, bij een merk dat de term modern of progressief niet gebruikt koop ik een L. Net als een aantal RAD evangelisten heb ik een voorkeur voor compactere fietsen :D
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Me too.
Erg lang en slack is vooral fijn als het terrein extremer wordt en/of de snelheden flink oplopen. In de meeste andere situaties vind ik iets compacter fijner rijden (iets compacter hè, geen ultrakort geval met 70 graden balhoofdhoek ;-)).

Oppassen met het begrip speels (want dat wordt nogal eens wisselend geïnterpreteerd), maar voor mij wordt een fiets er niet speelser op als hij erg lang is. Het maakt in dat opzicht nogal veel uit of je de voorkant een beetje makkelijk lift of dat dat een serieuze krachtinspanning kost.

Ik had vroeger een extreem speelse gooi- en smijtfiets (Morewood Shova ST). Toen kocht ik er een -voor die tijd- lange slacke Ragley Blue Pig bij. Op de lokale rondjes echt een minder leuke fiets in een direct vergelijk, de Morewood was veel meer fun om een bocht in te smijten, sprongetjes op te zoeken etc.
Toen ik die Ragley een keer mee nam naar de trails rond het drielandenpunt kwamen de voordelen van die langere geo er ineens wel uit, fietsje gaf veel vertrouwen.

Uiteindelijk blijft het een smaakkwestie, het een is niet beter dan het ander.
Het beste is altijd de fiets die bij jouw voorkeuren en de trails die je rijdt past :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

De Pole op het lijstje was ook een grap natuurlijk, die fiets is niet speels op de manier wat een kortere fiets kan zijn, met kortere chainstays etc.
En toch wil ik niet terug (op het moment)
Juist in NL zit de lengte echt nergens in de weg, enkel in LHR had ik 1 a 2x dat ik een knijpende switchback niet door kwam :~ (tijd om die endo eens onder de knie te krijgen)
Maarja ik ben 1,87 dus geen enkele fiets is dan echt kort.

Maar on topic, stanton is mooie keuze. Kleuren fraai, wel lastig kiezen.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Stanton sherpa gen 3 in iridescence Evergreen is besteld :) Kleur was niet zo moielijk, want een groene fiets stond al langer op het lijstje. Het was me de vorige keer misgegaan met de Sirius (groen) die toen niet leverbaar was en de Scion (blauw) wel. Inmiddels al genoeg blauwe fietsen gehad...Nu de zoektoch naar onderdelen! Als het frame binnen is en opgebowud wordt zal ik uiteraard foto's posten! :D
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie