Scott Spark (RC) of Specialized Epic EVO

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Tsja...wellicht een nieuwe bike voor 2022 of 2023 (het heeft geen haast). Momenteel rijd ik op het vorige (pre 2021) model Scott Spark RC met 100mm veerweg voor en achter. Maar ik wil iets meer naar de modernere geometrie. Ook om in het buitenland iets capabeler te zijn.

Ik heb al op een Specialized Epic EVO gereden en dat rijdt goed. Maar het nieuwe model Scott lonkt ook wel en meer value-for-(nog-steeds-veel-)money en de twinlock (tegenover handmatige lockouts op de Specialized). Maar rijdt het ook lekkerder? En dan de RC of de trail Spark? Of toch de Specialized?

Even kort de belangrijkste specs in maat XL:

Code: Selecteer alles

			HTangle	STangle	TT-hor.	TT-len.	Stack	Reach	Sus-FR	Sus-Rear
Scott Spark RC		67,2	76,9	64,2	11,5	62,5	50,1	120mm	120mm
Scott Spark (trail) 	65,8	76,7	64,1	11,5	62,7	50,0	130mm	120mm
Specialized Epic EVO	66,5	74,5	65,9	13,5	62,9	48,5	120mm	110mm
n.b. SeatTube-angle is niet te vergelijken aangezien Scott en Specialized die anders meten als ik hun geometrie plaatje bekijk.

De Specialized zit 'mooi' in het midden qua balhoofdhoek. De Scott (trail) is daarmee misschien wel weer net iets teveel van het goede, ook nog eens met een 130mm voorvork. En de Specialized heeft een langere balhoofdbuis en een langere toptube, wat mij wel aanspreekt (wel kortere reach, maar ik neem aan dat de overall lengte van zadel naar stuur langer is, alhoewel dat altijd lastig uit de cijfers te bepalen is met die geknikte zitbuizen).

B.t.w.: het Spark RC frame is neem ik aan identiek aan het Spark (trail) frame. Scheelt die 1cm veerweg dan 1,4 graden in balhoofdhoek?

Any thoughts?
carbon bike, titanium collarbone...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Nespresso schreef: zo 22 augustus 2021, 22:42 Tsja...wellicht een nieuwe bike voor 2022 of 2023 (het heeft geen haast). Momenteel rijd ik op het vorige (pre 2021) model Scott Spark RC met 100mm veerweg voor en achter. Maar ik wil iets meer naar de modernere geometrie. Ook om in het buitenland iets capabeler te zijn.

Ik heb al op een Specialized Epic EVO gereden en dat rijdt goed. Maar het nieuwe model Scott lonkt ook wel en meer value-for-(nog-steeds-veel-)money en de twinlock (tegenover handmatige lockouts op de Specialized). Maar rijdt het ook lekkerder? En dan de RC of de trail Spark? Of toch de Specialized?

Even kort de belangrijkste specs in maat XL:

Code: Selecteer alles

			HTangle	STangle	TT-hor.	TT-len.	Stack	Reach	Sus-FR	Sus-Rear
Scott Spark RC		67,2	76,9	64,2	11,5	62,5	50,1	120mm	120mm
Scott Spark (trail) 	65,8	76,7	64,1	11,5	62,7	50,0	130mm	120mm
Specialized Epic EVO	66,5	74,5	65,9	13,5	62,9	48,5	120mm	110mm
n.b. SeatTube-angle is niet te vergelijken aangezien Scott en Specialized die anders meten als ik hun geometrie plaatje bekijk.

De Specialized zit 'mooi' in het midden qua balhoofdhoek. De Scott (trail) is daarmee misschien wel weer net iets teveel van het goede, ook nog eens met een 130mm voorvork. En de Specialized heeft een langere balhoofdbuis en een langere toptube, wat mij wel aanspreekt (wel kortere reach, maar ik neem aan dat de overall lengte van zadel naar stuur langer is, alhoewel dat altijd lastig uit de cijfers te bepalen is met die geknikte zitbuizen).

B.t.w.: het Spark RC frame is neem ik aan identiek aan het Spark (trail) frame. Scheelt die 1cm veerweg dan 1,4 graden in balhoofdhoek?

Any thoughts?
Mijn gedachten: twee heel vergelijkbare fietsen, worden allebei goed getest, allebei geschikt voor wat je wil.
Koop degene die je het gaafst vind.
De balhoofd hoek wordt ook nog aangepast met headset in de Scott BTW.
Disclaimer: geen van beiden gereden.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Nespresso schreef: zo 22 augustus 2021, 22:42 Tsja...wellicht een nieuwe bike voor 2022 of 2023 (het heeft geen haast). Momenteel rijd ik op het vorige (pre 2021) model Scott Spark RC met 100mm veerweg voor en achter. Maar ik wil iets meer naar de modernere geometrie. Ook om in het buitenland iets capabeler te zijn.

Ik heb al op een Specialized Epic EVO gereden en dat rijdt goed. Maar het nieuwe model Scott lonkt ook wel en meer value-for-(nog-steeds-veel-)money en de twinlock (tegenover handmatige lockouts op de Specialized). Maar rijdt het ook lekkerder? En dan de RC of de trail Spark? Of toch de Specialized?

Even kort de belangrijkste specs in maat XL:

Code: Selecteer alles

			HTangle	STangle	TT-hor.	TT-len.	Stack	Reach	Sus-FR	Sus-Rear
Scott Spark RC		67,2	76,9	64,2	11,5	62,5	50,1	120mm	120mm
Scott Spark (trail) 	65,8	76,7	64,1	11,5	62,7	50,0	130mm	120mm
Specialized Epic EVO	66,5	74,5	65,9	13,5	62,9	48,5	120mm	110mm
n.b. SeatTube-angle is niet te vergelijken aangezien Scott en Specialized die anders meten als ik hun geometrie plaatje bekijk.

De Specialized zit 'mooi' in het midden qua balhoofdhoek. De Scott (trail) is daarmee misschien wel weer net iets teveel van het goede, ook nog eens met een 130mm voorvork. En de Specialized heeft een langere balhoofdbuis en een langere toptube, wat mij wel aanspreekt (wel kortere reach, maar ik neem aan dat de overall lengte van zadel naar stuur langer is, alhoewel dat altijd lastig uit de cijfers te bepalen is met die geknikte zitbuizen).

B.t.w.: het Spark RC frame is neem ik aan identiek aan het Spark (trail) frame. Scheelt die 1cm veerweg dan 1,4 graden in balhoofdhoek?

Any thoughts?
Je kunt bij die Spark trail de headset gewoon omdraaien om de balhoofdhoek gelijk te krijgen aan die van de RC. Kan zonder de interne kabels te demonteren. Verder is het frame gelijk.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor wat het je waard is: de Spark heeft een remote lockout. De Epic Evo heeft "alles'', op een lockout na. Voor mij persoonlijk is het een dealbraker, een lockout, en ik schafte juist mede daarom recent de Lux Trail aan... die heeft ook alles, incl. lockout, tegen een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding in vergelijking met een Spark of Epic Evo).
De Epic Evo heeft zich al ruimschoots bewezen. De nieuwe Spark (en Lux Trail) nog niet, net op de markt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nog even 2 testjes:

Specialized Epic EVO Expert (maat M)
Afbeelding

Scott Spark 900 (maat L)
Afbeelding
carbon bike, titanium collarbone...
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Beide goede fietsen, val je je sowieso geen buil aan. Het zal denk ik vooral neerkomen op persoonlijke voorkeur.

Aangezien je geen haast hebt en al op een Evo hebt gereden, zou ik ff gaan proberen om ook op die Scott ritje te gaan doen.

Maatje van me is op pad geweest met de nieuwe scott, met een epic en een lux met 3 man en dan afwisselen zodat ze back to back konden rijden. Die epic en lux waren de 'gewone' varianten. Hij vond de epic de fijnste, en scott wel wat wennen om dat die wat 'trager' reageerde door bochten. Moet er wel bij zeggen hij is ook wel een echte XC-er.

Succes met de keuze :winkie:
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

De Scott rc was voor mij ook ff wennen. Volgens mij komt dit voornamelijk door de flauwere balhoofdhoek.
Het stuurde een beetje merkwaardig, vooral op de weg goed merkbaar. Nu na een paar ritten merk ik het eigenlijk niet meer.
Ik kom van een Lux.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

At1 schreef: vr 24 december 2021, 21:38 De Scott rc was voor mij ook ff wennen. Volgens mij komt dit voornamelijk door de flauwere balhoofdhoek.
Het stuurde een beetje merkwaardig, vooral op de weg goed merkbaar. Nu na een paar ritten merk ik het eigenlijk niet meer.
Ik kom van een Lux.
Maar hoe bevalt de scott spark?
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Fiets bevalt erg goed
De pedalstrikes zijn echter redelijk storend. Ik overweeg een crank van 170mm.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

At1 schreef: ma 27 december 2021, 23:40 Fiets bevalt erg goed
De pedalstrikes zijn echter redelijk storend. Ik overweeg een crank van 170mm.
Kan het niet zijn dat je teweinig druk er in heb zitten .
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

At1 schreef: ma 27 december 2021, 23:40 Fiets bevalt erg goed
De pedalstrikes zijn echter redelijk storend. Ik overweeg een crank van 170mm.
Zou eerder even goed naar je SAG kijken. Klinkt als te weinig lucht.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik zal er eens naar kijken. Hij staat nu op 25 %.
Wellicht met 20% minder last.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

At1 schreef: wo 29 december 2021, 18:25 Ik zal er eens naar kijken. Hij staat nu op 25 %.
Wellicht met 20% minder last.
Die 25 % was toch het advies van scott??
Plaats reactie