Allround Fully MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gebruik van 650b (27.5") verschuift iets, maar wordt wel minder over het geheel gezien (dat is tenminste mijn indruk).
In eerste instantie was het een beetje 29" voor de xc-hoek, en 650b voor de trail-enduro bikes. Maar die schuiven nu ook steeds meer op naar 29" en 650b zie je inderdaad vooral bij de kleinste maten van sommige bikes.

Qua rijgedrag wordt er volgens mij al lang teveel aan de wielmaat toegeschreven, terwijl dat vooral door geometriekeuzes bepaald wordt. Je kunt met 29" best een lekker wendbaar fietsje bouwen en met 650b een tank die alleen maar rechtdoor wil.
Ik kan me voorstellen dat je de keuze mede laat beïnvloeden door hoe courant 650b is/blijft. Aan de andere kant denk ik niet dat je snel zonder banden en velgen komt te zitten dus ach... kies waar je het beste gevoel bij hebt :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 1 oktober 2021, 14:28 Het gebruik van 650b (27.5") verschuift iets, maar wordt wel minder over het geheel gezien (dat is tenminste mijn indruk).
In eerste instantie was het een beetje 29" voor de xc-hoek, en 650b voor de trail-enduro bikes. Maar die schuiven nu ook steeds meer op naar 29" en 650b zie je inderdaad vooral bij de kleinste maten van sommige bikes.

Qua rijgedrag wordt er volgens mij al lang teveel aan de wielmaat toegeschreven, terwijl dat vooral door geometriekeuzes bepaald wordt. Je kunt met 29" best een lekker wendbaar fietsje bouwen en met 650b een tank die alleen maar rechtdoor wil.
Ik kan me voorstellen dat je de keuze mede laat beïnvloeden door hoe courant 650b is/blijft. Aan de andere kant denk ik niet dat je snel zonder banden en velgen komt te zitten dus ach... kies waar je het beste gevoel bij hebt :-q
Ik denk dat je qua restwaarde wel beter zit met een 29”. Ik zie dat vooral bij de onderdelen zoals RCZ en op marktplaats en bikemarkt. 27,5 wordt meer “gedumpt”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mad Wally schreef: vr 1 oktober 2021, 15:24
kermit schreef: vr 1 oktober 2021, 14:28 Het gebruik van 650b (27.5") verschuift iets, maar wordt wel minder over het geheel gezien (dat is tenminste mijn indruk).
In eerste instantie was het een beetje 29" voor de xc-hoek, en 650b voor de trail-enduro bikes. Maar die schuiven nu ook steeds meer op naar 29" en 650b zie je inderdaad vooral bij de kleinste maten van sommige bikes.

Qua rijgedrag wordt er volgens mij al lang teveel aan de wielmaat toegeschreven, terwijl dat vooral door geometriekeuzes bepaald wordt. Je kunt met 29" best een lekker wendbaar fietsje bouwen en met 650b een tank die alleen maar rechtdoor wil.
Ik kan me voorstellen dat je de keuze mede laat beïnvloeden door hoe courant 650b is/blijft. Aan de andere kant denk ik niet dat je snel zonder banden en velgen komt te zitten dus ach... kies waar je het beste gevoel bij hebt :-q
Ik denk dat je qua restwaarde wel beter zit met een 29”. Ik zie dat vooral bij de onderdelen zoals RCZ en op marktplaats en bikemarkt. 27,5 wordt meer “gedumpt”
Ja ok dat zou best kunnen idd, maar de vraag is of je een nieuwe fiets koopt met de insteek dat je er nog een goede restwaarde voor krijgt? Dat zou iig niet mijn uitgangspunt zijn bij aanschaf. Of is dat niet waar jij hier op doelt…?

Verder denk ik dat de post van Kermit wel hout snijdt.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Zou zelf geen fiets kopen met oog op de restwaarde. Je weet de markt over een paar jaar toch niet.

Als je nu je droombike in 27.5 kan kopen zou ik dat doen. Voor weinig geld wat bandjes inslaan en fietsen maar.
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Ik heb de knoop doorgehakt. Ik kom toch steeds terug op de spectral met de 27.5 wielen. Feit blijft gewoon dat ik puur voor de fun ga en liever een heel speelse bike heb ipv een race monster.

Ook komt hij heel goed uit de verschillende testen. En zijn de mensen er enthousiast over. Ik ga het gewoon ervaren. Mocht het het dan toch niet zijn dan kan hij gewoon retour.

Als het goed is, is het jomende week al zover! 😎

Tevens heb ik het hele fietsplan welke we kunnen gebruiken op het werk links laten liggen. Noem het maat gewoon zoals het heet een lease plan haha. Ik vind het persoonlijk toch niet heel relaxt dat je gewoon 3 jaar lang een x bedrag per maand gaat betalen. En de fiets dus na 3 jaar ook pas daadwerkelijk van jezelf is.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Als moutarde apres le diner: ik heb zowel een 29"HT als een 27.5"FS fiets, zie sig. Wel meer XC gericht, hoewel op beide nu 120 mm voorvork en beide met carbonnen handgespaakte velgen. Ik ben 1.81 m lang.

Heb met de 29" in de Alpen gereden, en met beide fietsen in Sauerland.

De 27.5" stuurt idd iets speelser, maar dat kan ook aan de fietsgeometrie liggen, of de vorm van de dag. 27.5" banden zijn iets breder dan wat ik op de 29" heb liggen. Maakt het heel veel uit? Ik vind het wel meevallen. Na half uurtje ben je gewend en weet je niet beter.

De 27.5" FS is comfortabeler (achtervering) en net iets prettiger in flowy en ruwere stukken. De 29" heeft voordeel op vlakke paden, is daar iets sneller wegens iets minder weerstand.

Bovenstaande allemaal best voorstelbaar en voorspelbaar. Voor mij is de 27.5" ook voor XC/AM absoluut niet afgeschreven, met name ook voor langere dagtochten. Ik zou wel goed letten op je bandenkeuze en gewicht. Bij Alpen/Sauerland gebruik komen er snakeskin/protect versies op en ook wat breder.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Inmiddels zijn we al een tijdje verder en heb ik laatst de spectral al6 27.5 ontvangen.

Nu komt er afgelopen week een nieuw model uit wat me dua weer opnieuw aan het denken zet haha. Moet ik de mijne maar weer retour doen en de nieuwe 29er bestellen, en dan wel de AL5 uitvoering.

Ik heb slecht nog maar tijd gevonden voor een rondje op de spectral en dat beviel me wel heel erg goed. Veel speelser als wat ik voorheen gewend was in ieder geval.

Samengevat. Ik heb nu een spectral AL6 in de maat Large.
De gedachte waar ik nu mee zit is, de huige fiets retour naar canyon en voor de spectral Al5 gaan.
Blijft wel de vraag welke maat. Met mijn 183cm (binnenbeenlengte 89) val ik dus precies tussen de M en L in.

Graag jullie gedachten 😅
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Ik zou blij zijn dat je nog een fiets hebt kunnen krijgen. Lekker houden dus en genieten van de paar zonnige dagen die nog komen
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

De 29er heb ik inmiddels wel gereserveerd bij canyon zou halverwege december geleverd worden.

Aangezien ik op dit moment ook gewoon niet veel tijd heb om de mtb te pakken is het ook niet zo'n probleem om een paar weken zonder te zitten.

Het is meer een kwestie, dat ik nu nog de kans heb om te switchen. Ik kan het geld maar een keer uitgeven haha.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Canyon zit nog altijd aan de krappe kant wat maatadvies aangaat.
Bij twijfel dus voor de grotere maat gaan. Met een bbl van 89 cm zou ik altijd voor een L gaan.
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Kwa geo lijkt me een maar M van 29er versie groterdeels overeeen te komen met mijn huidige spectral AL 2021 in de maat L.

Aangezien ik wel graag een zo speels mogelijke bike zou hebben. Met nu dus wel 29er wielen lijkt mij dit in eerste instantie de beste keuze?
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik ben 1.80m en bbl 83cm, mijn medium 29er spectral is voor mij perfect. De fiets voelt wel vrij groot aan dus als je speels wil dan beter de medium denk ik.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De nieuwere Spectrals zijn ook wat gegroeid.
Ik heb met 188 op de L gereden en die zat mij prima waar dat op de oude aan de krappe kant was.
Fijne fietsen!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maar een XL had je misschien wel beter gepast 636 eff tt is nu ook weer niet heel ruim met 1,88m.
Plaats reactie