Allround Fully MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Beste allemaal,

Na tijden van afwezigheid vorig jaar tijdens de corona weer een MTB aangeschaft (HT). Nu met het geluk dat andere vrienden inmiddels ook helemaal weg zijn van de sport. Waardoor je toch net even wat sneller verder weg gaat. En het naar mijn idee gewoon leuker is. Uiteindelijk fietsen we dan ook puur voor de lol en niet voor snelle tijden.

Nu wil het toeval dat we sinds kort op het werk gebruik kunnen maken van een lease plan. Hiermee kunnen we dus ook een nieuwe MTB aanschaffen. Uiteraard maak ik hier maar al te graag gebruik van! :-D (fietsplan via: www.lease-a-bike.nl) Hierdoor ben ik ook opzoek naar een mtb leverbaar bij een LBS in de omgeving van Venlo/Roermond.

Ik heb mezelf al geruime tijd zitten te oriënteren. En ben voor mezelf al tot de conclusie gekomen dat ik zowiezo een MTB wil waarmee ik overal terecht kan. Zowel in het buitenland, bikeparks en de lokale rondjes. Ik ben dus niet opzoek naar een lichte xc of trail bike. Maar ik neig zelf meer naar een Enduro georiënteerde fiets.

Toch blijven er nog genoeg puntjes open waar ik nog niet helemaal over uit ben namelijk 27,5 of 29 inch.

Ondanks dit heb ik toch al verschillende modellen op het oog. Verder begrijp ik wel termen over de geometrie, maar kan ik zelf moeilijk zeggen waar ik in geometrie nou echt naar opzoek ben.

Mijn lijstje op dit moment bestaat met name uit:
Cube stereo 140
Cube stereo 150
Laatst gewijzigd door ruudvs op do 26 augustus 2021, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zou beginnen met aangeven met wat voor maat fiets je zoekt en welke prijs klasse ;-) En persoonlijk zou ik diverse fietsenmakers/winkels bellen of ze nog wat hebben staan en of ze wat binnen krijgen. Vermoed zomaar dat je lijstje er dan anders uit komt te zien ;-) Denk niet te lang na als ze wat hebben staan ga kijken en proefrit maken.

Helaas is er nog steeds schaarste met fietsen en onderdelen ...

27,5 vs 29. Zijn hele discussies over gevoerd. 29 is tegenwoordig beetje de standaard. 27,5 zie je veelal op de kleinere maten fietsen. Afhankelijk van je lengte, binnenbeen lengte etc.... zou ik kiezen voor 29.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Koban schreef: wo 25 augustus 2021, 07:53 Zou beginnen met aangeven met wat voor maat fiets je zoekt en welke prijs klasse ;-) En persoonlijk zou ik diverse fietsenmakers/winkels bellen of ze nog wat hebben staan en of ze wat binnen krijgen. Vermoed zomaar dat je lijstje er dan anders uit komt te zien ;-) Denk niet te lang na als ze wat hebben staan ga kijken en proefrit maken.

Helaas is er nog steeds schaarste met fietsen en onderdelen ...

27,5 vs 29. Zijn hele discussies over gevoerd. 29 is tegenwoordig beetje de standaard. 27,5 zie je veelal op de kleinere maten fietsen. Afhankelijk van je lengte, binnenbeen lengte etc.... zou ik kiezen voor 29.
Je hebt gelijk, ik zal eerst nog even mijn maten vermelden:

Lichaamslengte 183cm
Binnenbeen lengte 88cm
Budget €3000

Met de schaarste ben ik echter bekend. Ik heb ook liever wat geduld met iets aan te schaffen. Dan snel iets kopen wat heel toevallig nog ergens op voorraad staat.

Persoonlijk neig ik ook meer naar een 29er alhoewel een 27,5 niet meteen wil uitsluiten. Aangezien ik toch wel opzoek ben naar een speelse fiets ben. Voornamelijk voor de fun.
Laatst gewijzigd door ruudvs op wo 25 augustus 2021, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

je kan eens bij geert giessen hier in reuver binnenlopen.
daar staat wel eea,maar weet niet of die meedoet aan fietsplan

voor orbea kan je naar hendrikx.

de fietsenmaker Venlo, heeft kona, ik ben in mijn zoektocht daar heel erg goed geholpen.
had fast cycles geen mooi fully meer?
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

nick22 schreef: wo 25 augustus 2021, 10:09 je kan eens bij geert giessen hier in reuver binnenlopen.
daar staat wel eea,maar weet niet of die meedoet aan fietsplan

voor orbea kan je naar hendrikx.

de fietsenmaker Venlo, heeft kona, ik ben in mijn zoektocht daar heel erg goed geholpen.
had fast cycles geen mooi fully meer?
Gisteren inderdaad bij fast cycles geweest. Daar was een paar dagen geleden de laatste cube stereo 150 verkocht.

Bedabkt voor de overige tips, echter ben ik deze zaken nog niet tegen gekomen in de store locator. Hier zal ik me dus even in moeten verdiepen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

je kan ook nog liveyoursports proberen, daar heb je wel een goeie aan.
commencal en marin bikes. dikke fietsen kan ie leveren. geen fietsplan
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Lastig want begon zelf ook , een alles kunner,.... alleen die bestaat niet. Je zal altijd compromis hebben.

De eerlijkste vraag is hoeveel ga je dadelijk werkelijk naar het buitenland. Bedoel hiermee echte downhill runs en bikeparks. Want om die klasse trails vraagt om een andere fiets als je daar 100% voor wilt gaan dan een snelle maar ook fun trail (kuch downcountry..) fiets.Vaak kan je ook goede fietsen huren bij bikeparks. die geeft dan weer beter focus voor de andere zeg 90% van de tijd dat je die fiets in NL rijdt.

Ga je dadelijk 90% NL en 10% buitenland. dan zou ik voor een downcountry / lichte trail fiets gaan in het 120mm segment. Alles hoger kan je prima rijden in NL maar je zal de fiets echt nooit vol op gebruiken in ons landschap maar wel de gewicht penalty meenemen.

Begon zelf met een stereo 120, echt hele fijne fiets kan alles, en afhankelijk uitvoering relatief licht tot wat zwaarder maar in mijn ervaring heel veel mee kunnen doen zowel NL als Buitenland. (Helaas gestolen).
Nu heb ik een Lux trail en een Kona hei hei. beide wel trail focust, maar de ene heel links XC hoek en de andere weer heel erg rechts Trail hoek.
Beide enorm veel fun voor zowel NL als buitenland, maar ligt er wel aan wat je wilt en welke compromis je wilt nemen.
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

maartendd schreef: wo 25 augustus 2021, 11:08 Lastig want begon zelf ook , een alles kunner,.... alleen die bestaat niet. Je zal altijd compromis hebben.

De eerlijkste vraag is hoeveel ga je dadelijk werkelijk naar het buitenland. Bedoel hiermee echte downhill runs en bikeparks. Want om die klasse trails vraagt om een andere fiets als je daar 100% voor wilt gaan dan een snelle maar ook fun trail (kuch downcountry..) fiets.Vaak kan je ook goede fietsen huren bij bikeparks. die geeft dan weer beter focus voor de andere zeg 90% van de tijd dat je die fiets in NL rijdt.

Ga je dadelijk 90% NL en 10% buitenland. dan zou ik voor een downcountry / lichte trail fiets gaan in het 120mm segment. Alles hoger kan je prima rijden in NL maar je zal de fiets echt nooit vol op gebruiken in ons landschap maar wel de gewicht penalty meenemen.

Begon zelf met een stereo 120, echt hele fijne fiets kan alles, en afhankelijk uitvoering relatief licht tot wat zwaarder maar in mijn ervaring heel veel mee kunnen doen zowel NL als Buitenland. (Helaas gestolen).
Nu heb ik een Lux trail en een Kona hei hei. beide wel trail focust, maar de ene heel links XC hoek en de andere weer heel erg rechts Trail hoek.
Beide enorm veel fun voor zowel NL als buitenland, maar ligt er wel aan wat je wilt en welke compromis je wilt nemen.
Het grootste deel zal inderdaad wel in Nederland gefietst gaan worden. Alhoewel we geregeld in zuid-limburg te vinden zijn gezien de korte afstand. :)

Ik ben me ook tevens helemaal bewust van een compromis, hier heb ik persoonlijk ook geen probleem mee. Een fiets huren nu een paar keer gedaan overigens, echter zou ik toch echt graag voor een volgende keer lekker gebruik willen maken van mijn eigen MTB.

Verder heb ik vandaag even de kwestie voorgelegd bij een LBS, hun advies op basis van mijn wensen wordt wel de stereo 140 aangereden. Nu even afwachten indien deze wel leverbaar gaat zijn. Naar mijn idee ook een hele mooie midden weg. Mocht ik iets over het hoofd zien of iemand nog andere tips hebben waarom bijv. voor een stereo 150 te gaan ipv. de 140 dan hoor ik dat uiteraard ook graag. :)
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Je kunt ook eens informeren bij de Giant-Store in Venlo of bij Beurskens in Haelen, daar word je over het algemeen ook altijd goed geholpen. :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

Cube AIM schreef: do 26 augustus 2021, 19:15 Je kunt ook eens informeren bij de Giant-Store in Venlo of bij Beurskens in Haelen, daar word je over het algemeen ook altijd goed geholpen. :-q
De 140 werd me aanbevolen bij beurskens ;) nu even afwachten of ie ook geleverd kan worden.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

ruudvs schreef: do 26 augustus 2021, 19:26
Cube AIM schreef: do 26 augustus 2021, 19:15 Je kunt ook eens informeren bij de Giant-Store in Venlo of bij Beurskens in Haelen, daar word je over het algemeen ook altijd goed geholpen. :-q
De 140 werd me aanbevolen bij beurskens ;) nu even afwachten of ie ook geleverd kan worden.
Vergeet niet de cube 140 is 150mm voor en 140 achter. Dit is best fors als NL je hoofdplek is qua fietsen.
Daarnaast is de stereo 140, een klasse met alleen 27,5 banden. Ik vindt dus het advies een beetje apart kijkende dat het 140 model echt een keuze is op een bepaald gevoel fiets wat dit moet leveren

Ik vindt dus je start keuze om enduro fiets te kopen voor 90% nederland dus persoonlijk niet passen met het antwoord wat je uiteindelijk geeft op het inzet gebied. Het slokt een deel budget op, en geeft meer gewicht zonder dat het je echt veel meer plezier geeft.

Ter referentie: De stereo 120, is 130mm voor en 120 achter op 29 inch banden.
En is ook een alles kunner, maar zo heb je ook andere concurrenten zoals de Canyon Neuron die zelfs nog meer heeft.

Dit zijn ook alles kunners maar denk met het budget wat je hebt hou je hier meer fiets aan over wat voor alle doelen te gebruiken is.

edit: Belangrijkste is, ga testen !! Ja dan is deze periode K met peren door het beperkte aanbod. Maar behoed je denk ik wel tot een koop waar je later na inrijden toch tot ander oordeel komt.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

met zo,n cube kun je gerust hier in de omgeving uit de voeten
aangezien we hier niet zozeer van de routes zijn, en zuidlimburg en belgie hier bekans om de hoek liggen
ruudvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 22:37
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 29 AL5

nick22 schreef: vr 27 augustus 2021, 10:11 met zo,n cube kun je gerust hier in de omgeving uit de voeten
aangezien we hier niet zozeer van de routes zijn, en zuidlimburg en belgie hier bekans om de hoek liggen
Ik zie inderdaad dat jij hier in dezelfde omgeving ook rijd met een redelijk dikke trail bike, of in ieder geval met behoorlijk wat travel. Hoe bevalt dat jou? Mijn echte lokale route ligt toch wel in Helden / Baarlo.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik stuur je wel eventjes een PB
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Zo’n Stereo is een hele vlotte fiets die prima te gebruiken is in het gebied waar de topicstarter zijn fiets zoekt.

Ik heb een tijdje geleden een Stereo 150 gekocht. Stereo 140 heb ik niet echt overwogen aangezien de 150 perfect aansluit bij wat ik wil, met name de geometrie en Fox X2 demper.

Beide hebben ze ISCG montagepunten, ik weet niet of de 140 net als de 150 een voorderailleur kan hebben...

Als je ‘m eens wilt zien kunnen we vast wel iets afspreken, ik woon in de buurt denk ik.
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie