Canyon Grand Canyon 8 vs Exceed 5

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Hallo allemaal,

ik ben David, 37 jaar, 1.88m, 80kg, en woon in omgeving Den Bosch. Ik ben sinds een tijdje begonnen met mountainbiken op een gekregen veel te kleine Nishiki MTB uit 2004 :D Ik vind het steeds leuker worden en ga zo'n 1-2x per week fietsen. Ik fiets vaak de MTB routes die langs mijn huis lopen (meer recreatieve routes) maar vind het ook vooral leuk om met vrienden de routes in Nijmegen, Loonse en Drunense duinen etc. te rijden. Nu wil ik een 'echte' moderne MTB aanschaffen. Mijn oog is gevallen op Canyon, vanwege de prijs-kwaliteit, de goede ervaringen van anderen en ik vind ze gewoon hele mooie fietsen maken. Mijn opties zijn de Canyon Grand Canyon 8 en de Canyon Exceed CF 5 (in de kleur Silver, prachtig frame!). Ik moet bekennen dat ik nadat ze een paar weken geleden even beschikbaar waren ze alle 2 al besteld heb (ik kan ze beide nog annuleren, levertijd is half oktober, maar hoop stiekem natuurlijk eerder).

Ik kom er echter niet uit welke de beste keus is en of er überhaupt een beste keus is. De (veel?) beter afgemonteerde GC 8 of de lichtere en sportievere carbon Exceed? Waar ga ik blijer van worden als beginnende mountainbiker?

Ik hoor graag of er nog dingen zijn waar ik echt rekening mee moet houden in de keuze welke ik ga annuleren :tong
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dat hangt er vanaf wat je ermee wil doen.
De exceed is gericht op zo hard mogelijk gaan.
De GC is meer gemoedelijk.
Kijk je naar de dropper en de zwaardere banden dan valt het verschil in gewicht best wel mee.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zonder twijfel de Exceed 5. Reden: carbon frame en lager gewicht, hoewel deze fiets nog erg zwaar is voor een carbon XC fiets.

Ik zou zelf even doorsparen voor een model met betere onderdelen, want de wielen en de vork zijn echter ondergrens. Beetje serieus (hard) fietsen en dan ben je na een jaar toe aan betere spullen.

Kijk ook eens buiten de gevestigde merken bv Rcokrider. Of Rose Versand, of misschien een uitverkoop model.

Neem van mij aan het gewicht een goede kwaliteit spullen ga je veel van merken als je redelijk fanatiek wordt. Ja het is duur(der) maar je hebt ook veel meer plezier van met een snelle racebike door het bos te knallen ipv een log sturende niet accelererende snel slijtende tank.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het carbon frame van de Exceed weegt volgens Canyon 1312 gram. Een aluminium frame weegt 300 gram meer. Dat verschil merk je niet als je 80kg weegt. Dus voor dat gewicht hoef je dat niet te doen. De betere onderdelen en modernere geometrie van de Grand Canyon lijkt mij echt veel beter. Carbon fietsen hebben vaak pas meerwaarde als ze echt veel meer kosten dan een aluminium fiets; want dan is er niet bezuinigd op de onderdelen om de carbon betaalbaar te houden. De betere onderdelen op een gelijkgeprijsde aluminium fiets zorgen er bij een hardtail (lichter frame) voor dat bij een gelijk budget meestal aluminium de beste keuze is.

De Exceed heeft bijvoorbeeld ook de CFR met een frame van 835 gram en een prijs waarvoor je drie a vier Grand Canyons kan kopen. Dan heb je pas de voordelen van carbon.
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

massen schreef: za 28 augustus 2021, 18:01 Dat hangt er vanaf wat je ermee wil doen.
De exceed is gericht op zo hard mogelijk gaan.
De GC is meer gemoedelijk.
Kijk je naar de dropper en de zwaardere banden dan valt het verschil in gewicht best wel mee.
Ik wil er eigenlijk van alles mee doen. De wat meer recreatievere routes (omdat ik langs mijn huis lopen en ik dus gelijk even een rondje kan fietsen wanneer ik wil) met nauwelijks single-tracks maar ook de spannendere routes. Ik wil er zelfs 1x per week naar mijn werk mee fietsen (10km) omdat ik hem dan zakelijk kan kopen. Ik merk wel dat ik van snelheid hou, dus een snelle fiets zou mij zeker aanspreken maar misschien vanwege de andere dingen die ik ermee doe is een meer all-round fiets als de Grand Canyon wellicht toch de beste keus....
Crapton schreef: za 28 augustus 2021, 21:31 Zonder twijfel de Exceed 5. Reden: carbon frame en lager gewicht, hoewel deze fiets nog erg zwaar is voor een carbon XC fiets.

Ik zou zelf even doorsparen voor een model met betere onderdelen, want de wielen en de vork zijn echter ondergrens. Beetje serieus (hard) fietsen en dan ben je na een jaar toe aan betere spullen.
Bedankt voor je duidelijke voorkeur. Maar misschien is inderdaad een écht goed afgemonteerd carbon fiets dan niet in mijn bereik. Mijn max is toch wel 2000 euro.
Crapton schreef: za 28 augustus 2021, 21:31 Neem van mij aan het gewicht een goede kwaliteit spullen ga je veel van merken als je redelijk fanatiek wordt. Ja het is duur(der) maar je hebt ook veel meer plezier van met een snelle racebike door het bos te knallen ipv een log sturende niet accelererende snel slijtende tank.
Een snel slijtende tank lijkt mij de GC 8 nou ook weer niet :wink:
Willem Altes schreef: za 28 augustus 2021, 23:56 Het carbon frame van de Exceed weegt volgens Canyon 1312 gram. Een aluminium frame weegt 300 gram meer. Dat verschil merk je niet als je 80kg weegt. Dus voor dat gewicht hoef je dat niet te doen. De betere onderdelen en modernere geometrie van de Grand Canyon lijkt mij echt veel beter. Carbon fietsen hebben vaak pas meerwaarde als ze echt veel meer kosten dan een aluminium fiets; want dan is er niet bezuinigd op de onderdelen om de carbon betaalbaar te houden. De betere onderdelen op een gelijkgeprijsde aluminium fiets zorgen er bij een hardtail (lichter frame) voor dat bij een gelijk budget meestal aluminium de beste keuze is.

De Exceed heeft bijvoorbeeld ook de CFR met een frame van 835 gram en een prijs waarvoor je drie a vier Grand Canyons kan kopen. Dan heb je pas de voordelen van carbon.
Goed punt. De echt lichtere frames zijn toch al gauw weer een duizendje duurder. Zag wel nog deze 3 redelijk goed afgemonteerde en lichtere carbon fietsen:

Scott Scale 930 (vind ik ook hele mooie kleur overigens)
https://www.mantel.com/scott-scale-930

Cube Reaction C:62 Race, zowaar nog in mijn maat beschikbaar
https://www.bike24.com/p2393519.html

BMC Twostroke 01 Four
https://www.mantel.com/bmc-twostroke-01 ... complete=1

Die Cube is nog leverbaar maar ik wordt nooit zo warm van Cube fietsen en de geometrie lijkt me nog wat ouderwets met die kortere reach en ik wil juist een wat moderne fiets....
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ga eens langs een winkel met groot assortiment en ga eens " ruiken en proeven ". En indien mogelijk een stuk fietsen . Dan kan je betere indruk krijgen van een fiets , de rest is theoretisch .

Suc6 met de keuze
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De drie geplaatste carbon fietsen zijn allen gericht op "snel" fietsen.
De BMC heeft een 30 mm vork, zou ik niet doen.
Ik zou voor de GC 8 gaan en dan een paar goede "snelle" banden er op zetten. Scheelt ook een halve kilo.
En je hebt dan ook een dropper, voor "speelse" dingen is dat zoveel makkelijker.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1.
De GC is het meest all-round, zeker voor een beginnende rijder een safe choice.
Snellere lichtere voor Nl meer geschikte XC-bandjes erop, en klaar ben je.

Bv setje Wolfpack Cross-Race in 2,4”, of iets soortgelijks. Scheelt bijna 2 ons per wiel, nog steeds genoeg grip op ‘jouw’ routes, en veel minder rolweerstand. Door ze tubeless te gaan rijden neemt de winst op alle vlakken nog wat verder toe.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
fantastisch
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 18:46
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021
Contacteer:

Ik heb vorig jaar (oktober) exact dezelfde overweging gemaakt en gekozen voor de Grand Canyon 8. Op dat moment begon ik met MTB'en na vele jaren niet gefietst te hebben, wist ik niet zeker hoe vaak ik zou gaan fietsen, en wilde gewoon een goede beginnersfiets hebben voor ongeveer 1500 Euro. Mijn keuze werd op dat moment vooral bepaald door de betere afmontage van de Grand Canyon 8 t.o.v. de Exceed CF5.

Ik had (en heb) ontzettend veel plezier van de Grand Canyon 8. Kan er prima mee uit de voeten in NL (vnl. Utrechtse Heuvelrug). In < 1 jaar is mijn ervaring:
- ik fiets veel meer dan ik had verwacht. Ik zit goed op de Grand Canyon 8, maar zou wel blij worden van een iets sportievere geometrie (die de Exceed w.s. biedt)
- een aantal onderdelen is van prima kwaliteit (voorvork, achterderailleur, shifter), maar een aantal onderdelen wat minder (naven, bottom bracket, cassette waren bij mij ontzettend snel versleten).

Als ik de keuze nog een keer zou moeten maken zou ik kiezen voor de Exceed CF5. Veel onderdelen ga je vroeg of laat toch wel vervangen, dus afmontage (zeker bewegende delen) is m.i. minder belangrijk dat frame of dure onderdelen zoals een voorvork. Met een carbon frame heb je m.i. een mooire basis om geleidelijk te blijven upgraden. Zo wil ik zelf graag een nieuwe wielset, maar hik er een beetje tegenaan dat het wat scheef voelt om 700 Euro uit te geven aan een wielset voor een fiets van 1400 Euro.

Wat voor jou een goede keuze is kan ik niet zeggen. Maar hopelijk helpt mijn ervaring je met het maken van de juiste keuze.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

fantastisch schreef: zo 29 augustus 2021, 15:11 - een aantal onderdelen is van prima kwaliteit (voorvork, achterderailleur, shifter), maar een aantal onderdelen wat minder (naven, bottom bracket, cassette waren bij mij ontzettend snel versleten).

Als ik de keuze nog een keer zou moeten maken zou ik kiezen voor de Exceed CF5. Veel onderdelen ga je vroeg of laat toch wel vervangen, dus afmontage (zeker bewegende delen) is m.i. minder belangrijk dat frame of dure onderdelen zoals een voorvork. Met een carbon frame heb je m.i. een mooire basis om geleidelijk te blijven upgraden. Zo wil ik zelf graag een nieuwe wielset, maar hik er een beetje tegenaan dat het wat scheef voelt om 700 Euro uit te geven aan een wielset voor een fiets van 1400 Euro.

Wat voor jou een goede keuze is kan ik niet zeggen. Maar hopelijk helpt mijn ervaring je met het maken van de juiste keuze.
Ik vind het vreemd dat de naven bij jou snel waren versleten. Als je de naven goed onderhoudt dan kunnen die meerdere jaren mee.
De naven zijn dezelfde voor beide fietsen.
De cassette is inderdaad een normaal onderdeel dat slijt.
De bottom bracket kan veel verschil in zitten.
Que levensduur gaat een vierkante as BB lekker lang mee, maar ja die kom je op een beetje MTB niet meer tegen.

Het lijkt mij dat je voor een €500 al een veel beter setje wielen dan de standaard kunt scoren. Is nog veel voor een fiets van €1400
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

fantastisch schreef: zo 29 augustus 2021, 15:11 Ik heb vorig jaar (oktober) exact dezelfde overweging gemaakt en gekozen voor de Grand Canyon 8. Op dat moment begon ik met MTB'en na vele jaren niet gefietst te hebben, wist ik niet zeker hoe vaak ik zou gaan fietsen, en wilde gewoon een goede beginnersfiets hebben voor ongeveer 1500 Euro. Mijn keuze werd op dat moment vooral bepaald door de betere afmontage van de Grand Canyon 8 t.o.v. de Exceed CF5.

Ik had (en heb) ontzettend veel plezier van de Grand Canyon 8. Kan er prima mee uit de voeten in NL (vnl. Utrechtse Heuvelrug). In < 1 jaar is mijn ervaring:
- ik fiets veel meer dan ik had verwacht. Ik zit goed op de Grand Canyon 8, maar zou wel blij worden van een iets sportievere geometrie (die de Exceed w.s. biedt)
- een aantal onderdelen is van prima kwaliteit (voorvork, achterderailleur, shifter), maar een aantal onderdelen wat minder (naven, bottom bracket, cassette waren bij mij ontzettend snel versleten).

Als ik de keuze nog een keer zou moeten maken zou ik kiezen voor de Exceed CF5. Veel onderdelen ga je vroeg of laat toch wel vervangen, dus afmontage (zeker bewegende delen) is m.i. minder belangrijk dat frame of dure onderdelen zoals een voorvork. Met een carbon frame heb je m.i. een mooire basis om geleidelijk te blijven upgraden. Zo wil ik zelf graag een nieuwe wielset, maar hik er een beetje tegenaan dat het wat scheef voelt om 700 Euro uit te geven aan een wielset voor een fiets van 1400 Euro.

Wat voor jou een goede keuze is kan ik niet zeggen. Maar hopelijk helpt mijn ervaring je met het maken van de juiste keuze.
Het verschil in geo tussen de frames is veel groter dan tussen de materialen. En ook op een alu frame is een goede vork een goede vork.

Maar je moet deze fietsen sowieso niet vergelijken op afmontage. Wil je een racer, of een meer allround mountainbike. Dat is mijns inziens de vraag.

Daarnaast de legitieme vraag wat het nut is van een wat minder afgemonteerde carbon fiets waarbij de goedkope onderdelen het gewichtsvoordeel te niet doen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

fantastisch schreef: zo 29 augustus 2021, 15:11 Ik heb vorig jaar (oktober) exact dezelfde overweging gemaakt en gekozen voor de Grand Canyon 8. Op dat moment begon ik met MTB'en na vele jaren niet gefietst te hebben, wist ik niet zeker hoe vaak ik zou gaan fietsen, en wilde gewoon een goede beginnersfiets hebben voor ongeveer 1500 Euro. Mijn keuze werd op dat moment vooral bepaald door de betere afmontage van de Grand Canyon 8 t.o.v. de Exceed CF5.

Ik had (en heb) ontzettend veel plezier van de Grand Canyon 8. Kan er prima mee uit de voeten in NL (vnl. Utrechtse Heuvelrug). In < 1 jaar is mijn ervaring:
- ik fiets veel meer dan ik had verwacht. Ik zit goed op de Grand Canyon 8, maar zou wel blij worden van een iets sportievere geometrie (die de Exceed w.s. biedt)
- een aantal onderdelen is van prima kwaliteit (voorvork, achterderailleur, shifter), maar een aantal onderdelen wat minder (naven, bottom bracket, cassette waren bij mij ontzettend snel versleten).

Als ik de keuze nog een keer zou moeten maken zou ik kiezen voor de Exceed CF5. Veel onderdelen ga je vroeg of laat toch wel vervangen, dus afmontage (zeker bewegende delen) is m.i. minder belangrijk dat frame of dure onderdelen zoals een voorvork. Met een carbon frame heb je m.i. een mooire basis om geleidelijk te blijven upgraden. Zo wil ik zelf graag een nieuwe wielset, maar hik er een beetje tegenaan dat het wat scheef voelt om 700 Euro uit te geven aan een wielset voor een fiets van 1400 Euro.

Wat voor jou een goede keuze is kan ik niet zeggen. Maar hopelijk helpt mijn ervaring je met het maken van de juiste keuze.
Goede feedback, en bevestigt mijn punt dat je beter kan doorsparen voor bv een Exceed CF6 met betere onderdelen. Je hebt daarmee een betere basis met bv DT Swiss wielen die ofwel gewoon voldoen ofwel beter te verkopen zijn. De CF5 wielen zijn echt lowest class wielen en die zitten ook op die GC8. Samen met het hoge gewicht is dat gewoon echt niet goed, is alleen om de prijs te drukken maar je krijgt daarmee een gecastreerde carbon fiets.

Maar kijk vooral ook naar die Cube C:62 Race. Niet je merk zei je, maar Cube is toch een grote jongen en volgens mij voor het geld een stuk beter dan die CF 5. Volgens die site weegt ie 10.6 kg, net als die Rose ca.10.7 kg L size. Best een fatsoenlijke afmontage, daar kan je voorlopig prima mee rijden hoewel die Fox mijn ding niet is is het wel een goed merk.

Nogmaals die Cube kost je nu 300 euro meer tov CF5, maar neem van mij aan dat is goede value for money en het geld waard. Of probeer die Decathon Rockride te scoren. Voor dat geld onverslaanbaar met meen ik GX afmontage en een Reba en ziet er nog leuk uit ook. Het zijn wel XC fietsen dus voor NL prima, voor de Alpen of steile Ardennen minder of je moet goede bikeskills ontwikkelen (het kan namelijk wel maar minder makkelijk bergaf).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De BMC heeft een modernere geometrie en is daardoor meer allround inzetbaar. BMC is geen goedkoop merk en ook hier is bij instapcarbon bezuinigd op de onderdelen.
Mogelijk krijg je dan wel het echte goede carbon frame en niet de goedkope versie ervan (zoals bij de instapexceed)

De vork vervang je niet zo snel; dus die moet op niveau zijn.
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Bedankt voor alle reacties! Er zaten veel nuttige afwegingen bij. Ik heb flink zitten twijfelen maar dit is hem geworden:

Canyon Exceed CF6 !!

Hij was vanmorgen beschikbaar, en heb hem gelijk besteld. Ik kreeg ook gelijk bericht dat hij klaar staat voor verzending. Deze is enkele honderden euro duurder dan mijn oorspronkelijke budget maar wel carbon en goed afgemonteerd. En een heel belangrijk aspect: ik kan er de komende dagen waarschijnlijk al lekker op gaan fietsen (in plaats van wachten tot oktober).
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mooi dat er 1 vrij kwam en deze hebt kunnen kopen. Beschikbaarheid is erg laag.
Deze heeft ook een mooi setje wielen.
:-q
Plaats reactie