Canyon Grand Canyon 8 vs Exceed 5

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

massen schreef: ma 30 augustus 2021, 13:28 Mooi dat er 1 vrij kwam en deze hebt kunnen kopen. Beschikbaarheid is erg laag.
Deze heeft ook een mooi setje wielen.
:-q
Ja, dat was geluk hebben. Ik zag het ook van die wielen, dat scheelt weer upgraden in toekomst. Ik heb zelf al een UPS tracking nummer die verteld dat hij morgen bezorgd wordt, dus dat is heel rap :tong
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Gefeliciteerd en ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Benieuwd naar je ervaring en hoe een XC fiets je bevalt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Crapton schreef: ma 30 augustus 2021, 15:24 Gefeliciteerd en ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Benieuwd naar je ervaring en hoe een XC fiets je bevalt.
Dank je! Heb hem gisteren binnen gekregen en vandaag mijn eerste rondje gereden. Wat een topfiets! Je wilt alleen maar accelereren en sneller en sneller. Heel fijn ook die moderne geometrie, het was even wennen als je van een MTB uit 2004 afkomt maar heel erg fijn.

Twijfelde alleen nog even over de kleur, ik had hem meer blauw verwacht maar het is meer een soort paars-blauw (Alpecin-Fenix kleur). Maar door dat matte carbon look is het toch wel erg mooi.

Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vidje84 schreef: wo 1 september 2021, 18:13 Dank je! Heb hem gisteren binnen gekregen en vandaag mijn eerste rondje gereden. Wat een topfiets! Je wilt alleen maar accelereren en sneller en sneller. Heel fijn ook die moderne geometrie, het was even wennen als je van een MTB uit 2004 afkomt maar heel erg fijn.

Twijfelde alleen nog even over de kleur, ik had hem meer blauw verwacht maar het is meer een soort paars-blauw (Alpecin-Fenix kleur). Maar door dat matte carbon look is het toch wel erg mooi.
Leuk om te horen. Ziet er gaaf uit en die kleur is ook mooi. Fietsmaat van mij heeft een Lux en is ook zoiets qua kleur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Ondertussen paar weken verder en al enkele honderden km's gemountainbiket. Echt een snelle topfiets. Goed afgemonteerd, voelt super degelijk en ik vind hem prachtig om te zien. Ondertussen knalblauwe grips erop gezet wat hem naar mijn mening helemaal afmaakt.

Enige wat me laatste tijd een beetje blijft achtervolgen is de gedachte: Had ik niet een XL moeten nemen? Ik heb klakkeloos het advies van Canyon gevolgd en maatje L besteld (ik weet, dat is het nadeel van online kopen). Op zich zit hij goed, lekker wendbaar maar heb soms toch het gevoel dat hij qua maat een beetje voelt als mijn oude (18 jaar oude) fiets die maatje M was en dus te klein. Vrienden van me die ook zo lang als ik zijn of iets langer rijden allemaal op XL en dat zijn gewoon echt aanzienlijk grotere frames. Als ik daar op zit zitten die ook goed maar zijn natuurlijk andere bikes met andere geometrie.

Daarom...lang verhaal...is mijn vraag: Is er misschien iemand in omgeving Brabant die een recente Canyon Exceed heeft in XL. Gewoon om eens te ervaren hoe dat zit... Of is er iemand die mijn maten heeft met een XL en zijn ervaring wil delen? Ik ben 1.88 met een bbl van 89cm en weeg rond 80kg.
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

Misschien nog even interessant voor de andere Canyon Exceed kopers....

Ik zag vorige week dat de Exceed in XL even op voorraad was dus gelijk besteld om eens te testen met de 30 dagen retour in gedachte. Ik bleef toch twijfelen of de reach van 455mm bij de L niet net wat te kort was voor mijn lengte. Hij kwam maandag al binnen. Gelijk even proef gezeten en op zich zat hij lekker comfortabel (ook door de hogere stack wat meer rechtop) maar voelde wel echt lomper en zwaarder (terwijl het maar een paar honderd gram scheelt).

Toen stukje single-track bij mij in de buurt met de L en XL geprobeerd. De L voelde daar in eerste instantie lekkerder, speelser, sneller. Maar dat stukje is maar een paar honderd meter...Toen de volgende dag de mtb route Loonse Drunense Duinen gereden met de XL. Rechte stukken en bergaf voelde lekker en had wel echt het gevoel dat hij comfortabeler rijdt dan de L, minder last van de boomwortels en gewoon stabieler. Ook had ik het gevoel dat ik beter kon 'pumpen', misschien toch mijn gewichtverdeling wat beter op de XL? Aan de andere kant had ik aanzienlijk meer moeite met de klimmetjes en overall was mijn tijd slechter dan met de L. Ook de erg hoge stand-over height (88,2cm) maakt hem lomp en naar mijn mening ook minder mooi.

Ook had ik 's avonds (voor de eerste keer na mountainbiken) pijn aan mijn bovenrug, waarschijnlijk was hij toch iets te lang. Dit is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een kortere stuurpen te installeren.

Maar al met al vond ik het verschil ook weer niet zo groot dat de L de verkeerde maat zou zijn en XL de goede, ik heb namelijk veel lol met de L en rij klachtenvrij. En mocht ik de XL willen houden (die ondertussen 100 euro duurder is een SLX derailleur ipv XT heeft) dan zou ik de L tweedehands moeten verkopen en ben ik dus een paar honderd euro armer. Ik denk wel dat ik oorspronkelijk misschien beter de XL had moeten bestellen en die had kunnen aanpassen (kortere stuurpen bijvoorbeeld) maar dat ook de L goed is en ze allebei hun voor en nadelen hebben. De XL is gisteren dus weer geretourneerd.

Zo, lang verhaal, maar ik weet dat ik zelf erg met de maat zat dus misschien hebben anderen hier nog wat aan bij hun overweging. Nogmaals, ik ben dus 188cm en heb een bbl van 91cm.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kun je zo'n fiets nog gewoon terugsturen na een ronde LDD? (= 25km voor de niet kenners).

Vraag me af hoe het dan verder gaat met die fiets. Iemand die een nieuwe bestelt zal geen genoegen nemen met een fiets die al gebruikt is, al is het nog zo kort. Dus zullen ze hem met korting moeten verkopen.
Dat kan een dure hobby worden als er veel fietsen zo terug komen. Maar goed, het is hun eigen keus natuurlijk.

Bij merken die via dealers verkocht worden kun je hooguit een specifieke testfiets meekrijgen, maar als je geen M of L nodig hebt pis je dan vaak naast de passende pot.
Ik heb ook een proefrit op een M gemaakt van de e-mtb die ik overwoog. Na die 50km-rit raakte ik nog flink aan het twijfelen want vooraf was ik zeker dat ik een S nodig had en die M paste toch ook heel aardig... (uiteindelijk toch de S besteld en 3,5 jaar later nog geen seconde spijt van gehad).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Vidje84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 13:52
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF6

kermit schreef: vr 26 november 2021, 12:37 Kun je zo'n fiets nog gewoon terugsturen na een ronde LDD? (= 25km voor de niet kenners).

Vraag me af hoe het dan verder gaat met die fiets. Iemand die een nieuwe bestelt zal geen genoegen nemen met een fiets die al gebruikt is, al is het nog zo kort. Dus zullen ze hem met korting moeten verkopen.
Dat kan een dure hobby worden als er veel fietsen zo terug komen. Maar goed, het is hun eigen keus natuurlijk.

Bij merken die via dealers verkocht worden kun je hooguit een specifieke testfiets meekrijgen, maar als je geen M of L nodig hebt pis je dan vaak naast de passende pot.
Ik heb ook een proefrit op een M gemaakt van de e-mtb die ik overwoog. Na die 50km-rit raakte ik nog flink aan het twijfelen want vooraf was ik zeker dat ik een S nodig had en die M paste toch ook heel aardig... (uiteindelijk toch de S besteld en 3,5 jaar later nog geen seconde spijt van gehad).
Ja, had het van tevoren nog gevraagd aan de klantenservice en ze vertelde me dat ik de fiets gewoon mocht gebruiken waar hij voor bedoeld is, dus je mag mountainbiken met een mountainbike en dat normale gebruikersspoortjes geen probleem zijn. Alleen als je valt en er echt schade is kan het zo zijn dat je niet het hele bedrag terugkrijgt. Maar ik ben er voorzichtig mee omgegaan, goed schoongemaakt en hij zag er nog helemaal nieuw uit toen ik hem terugstuurde. Maar inderdaad...je vraagt ze af wat ze dan met zo'n fiets doen daarna...
Plaats reactie