Tweedehands, nieuw of wachten

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die formule is volgens mij voor racefietsen. Mountainbikes hebben kortere zadelbuizen. De Cube heeft een kort frame waardoor veel mensen een maat groter nemen dan van andere merken. In jou geval zou een maat groter een 21 zijn ipv de 19 die je bij andere merken zou nemen. Dit heeft dan wel als nadeel dat je weinig ruimte hebt boven de bovenbuis.
De balhoofd hoek van deze fiets is volgens mij zo een 70°. Dat is niet helemaal meer up to date. Met een slackere voortrein ga je minder snel over de kop en kan je sneller dalen en andere spannende dingen doen.
Wat bedoel je met een relatief lage prijs? Is dat wat we vroeger veel te duur noemden, maar nu gewoon is?
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

defNL schreef: wo 1 september 2021, 13:43 Ik heb een Cube LTD race uit 2015 gevonden. Naar eigen zeggen met goed (eigen) onderhoud e.d. Cassette en ketting zijn recentelijk vervangen. De fiets is als volgt samen gesteld:

- Voorvork: Manitou Marvel TS Air
- Achterderailleur: XT RD-M781-DSGSL
- Voorderailleur: SLX, FD-M671-D
- Shifters: SLX SL-M670-I
- Crankstel :XT FC-M782, 40x30x22T
- Remmen: Deore A-M615
- Wielen: CUBE ZX2 (XT HB-M785 naven)

Ik snap dat alles afhankelijk is van de staat, maar is dit een beetje een redelijke fiets op papier? De vraagprijs is relatief erg laag, dus ik zou nog budget over hebben voor een grote beurt en eventueel wat onderdelen die vervangen moeten worden (alhoewel de verkoper zegt dat dit niet nodig is).

Tevens kan ik niets vinden over de maatvoering van deze fiets. Ik zie wel algemene maatadviezen bij Cube op de site, maar ik vind die nogal vaag. Als ik hun formule volg (BBL * 0,266), dan kom ik uit op 22" (veeeeel te groot). Als ik in hun tabel (gebaseerd op lichaamslengte) kijk dan zou ik op 18 / 19 inch komen. Maar volgens mij heeft Cube geen 19", maar had het dit wellicht ooit wel. Ik ben 181cm en een BBL van 84cm.
Ik heb zo'n fiets een paar jaar gehad. Hele fijne fiets moet ik zeggen. Maten waren volgens mij 23, 19, 17, 15 inch. Nieuw was de fiets €1100 waarbij je bij de dealer standaard 10% korting kreeg en dus €1000 betaalde.

Verder is het gevaarlijk om bij fietsen die te koop staan (nieuw of gebruikt) rustig te gaan kijken wat je ervan vind want voor je een vraag stelt is ie al weg.

Bij nieuwe fietsen zou ik zelf meteen bestellen, desnoods in 2 maten als je twijfelt. Cancellen of retour sturen kun je toch altijd. Op het moment dat je hier een vraag stelt over maatvoering is het antwoord niet meer nodig omdat dan waarschijnlijk al 1 van de 2 maten al uitverkocht is. :-{
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Dank allebei voor de reactie!

@Willem Altes
Dat dacht ik al. Volgens mij hebben ze die op de verkeerde pagina staan.
De fiets is 19" inch heb ik nagevraagd. Klaarblijkelijk had Cube deze maatvoering in het verleden. Ik ga kijken of het comfortabel is. Ik heb nu 21" en vind dat echt te groot. Ik snap dat het per merk en zelfs per type verschilt, dus ik moet gewoon even ervaren denk ik. Men vraagt trouwens 650 euro.

Anne Jan
Klopt, in Nederland is het vaak meteen weg. Ik woon echter bij de grens en klaarblijkelijk hebben ze in Belgie minder een rush op fietsen. Daar blijven ze langer staan en worden over het algemeen ook minder absurde bedragen gevraagd. Althans zo lijkt het. Fijn te lezen iig dat je goede ervaringen hebt met deze fiets!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De vraag is of een Cube dan niet te kort voor je is. Risico is dat je dan naast een te grote fiets een te korte fiets koopt.
Ik vind €60 afschrijving per jaar wel erg weinig.
De toekomstige levensduur van een fiets (+ alle onderdelen) van 6 jaar oud is toch beduidend korter dan van een nieuwe. Maar ja in de huidige tijd....
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Hey,

Ik heb mijn Giant Anthem fully te koop staan. Die is precies goed voor jouw lengte. Hij is denk ik iets boven je budget maar ik zou er wat onderdelen van kunnen verwisselen waardoor we elkaar wel tegemoet kunnen komen. Zou dat wat zijn?

viewtopic.php?f=20&t=151929

Edit: Hij is zojuist tot zondag gereserveerd...
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

@Willem Altes
Je brengt me aan het twijfelen. Ik ga in ieder geval kijken, want dat kost niks. Ik ga het ook kritisch keuren in een testritje, ik heb vanzelfsprekend geen zin in 2 fietsen die niet 100% zijn.
Wat betreft de prijs had ik een aankoopbon gezien van 1199,- Wellicht dat de fietsen hier (destijds) goedkoper waren dan bij onze Zuiderburen, alhoewel dat me stug lijkt. Of het zit in de pro / race / etc. toevoeging, geen idee. Door het recente onderhoud en de nieuwe cassette en ketting leek mij iets meer dan de helft redelijk. Maar goed, ik moet die inschatting ook maken als ik er op zit.

Idske
Gereserveerd dus. Hij was inderdaad een stukje boven budget, wel mooie fiets!
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Via via een carbonnen MTB aangeboden gekregen, volledig XT, bouwjaar 2014 voor 1/4 van de nieuwprijs. Matig tot slecht onderhoud. Moet veel aan gebeuren denk ik. Ik ben vrij handig en heb alle gereedschappen, maar de vraag is of ik carbon aan durf bij een MTB die niet geweldig onderhouden is. Mijn race en TT zijn carbon, maar die vangen een stuk minder klappen op dan een MTB.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor tweedehands, omdat je dan toch vaak kwalitatief betere componenten hebt dan nieuw. Uiteraard is de staat van onderhoud wel een dingetje, en zeker met sommige tweedehandsprijzen op het moment schuift de voorkeur soms naar nieuw, maar er komen nog wel aardige fietsen voorbij voor een nette prijs. Wat wel helpt is dat je zelf dingen kan vervangen of servicen, moet je dat door een fietsenmaker laten doen dan is het al gauw niet meer gunstig.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

defNL schreef: vr 3 september 2021, 10:37 Via via een carbonnen MTB aangeboden gekregen, volledig XT, bouwjaar 2014 voor 1/4 van de nieuwprijs. Matig tot slecht onderhoud. Moet veel aan gebeuren denk ik. Ik ben vrij handig en heb alle gereedschappen, maar de vraag is of ik carbon aan durf bij een MTB die niet geweldig onderhouden is. Mijn race en TT zijn carbon, maar die vangen een stuk minder klappen op dan een MTB.
Niet geweldig onderhouden kan twee dingen betekenen, weinig onderhoud of onderhoud door een prutser. In het eerste geval zou ik er weinig moeite mee hebben, gewoon vervangen wat nodig is en lekker fietsen. Iets wat door een prutser is “onderhouden” loop ik met een wijde boog omheen.

Carbon kun je tot op zekere hoogte door goed te kijken en kloppen/luisteren en letten op kraakjes tijdens een proefrit wel inspecteren maar je kunt altijd pech hebben.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

@madwally
Het bleek gewoon niet onderhouden, als in twee jaar in de achterttuin laten staan waardoor alles wat kan roesten, verroest is. Ik heb er vanaf gezien. Te veel werk.

@Willem Altes
Ook van de Cube heb ik afgezien. Ik wil geen risico lopen op een fiets die niet past. En je hebt met je afschijving best een punt. Ik zag vandaag een mooie X-caliber 9 uit 2019 voorbij komen, is alweer weg. Men vroeg 800 euro. Nu was ik te laat, maar ik zal toch een keer op tijd zijn ;)
Ik vind de X-calibers's sowieso mooi qua model. Volgens de Trek site zou ik een M/L (18.5") moeten nemen op basis van BBL en lichaamslengte. Dit lijkt me best klein.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Optie 4: Een nieuwe wielset voor je huidige bike? Je klaagt over niet wendbaar genoeg en denkt dat dit door het frame komt, maar ik denk dat de zware wielen van een instapfiets de wendbaarheid niet ten goede komen. Wat is de reach/bovenbuis lengte/zithoek van de fiets?

Al is 21" meestal wel een tikje te groot voor 181cm, ik ben even lang en ik zou ook een kleiner frame willen. Een 18/19" of een L maat past beter.
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

@Zonoskar

Nieuwe wielen op deze fiets, voelt een beetje als een vlag op een modderschuit. Hij rijdt prima, zeg ik als newbie op MTB gebied. Maar als ik heel pessimistisch ben, dan is 'ie oud, te groot, matig afgemonteerd en slechte coil voorvork van 80mm.

Ik ga morgen kijken naar een Access Attention SL die nog geen jaar geleden gekocht en in nieuwstaat is. 19", 2X 11 speed XT / SLX en RockShox Recon. Geen topfiets voor de meesten van jullie, maar het is voor mij op alle vlakken een verbetering. Van formaat tot afmontage en van voorvork tot gewicht. Ik houd dan nog geld over voor eventueel een goede / betere wielset als de fiets bevalt. Dus dat advies neem ik wel mee :)
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Dank iedereen voor de reacties. Uiteindelijk een Cube Access SL van een jaar oud gekocht in nagenoeg nieuwstaat. Volgens mij heeft het ding niet meer dan 200KM gezien. Ik heb er 650 voor betaald. Dus nu dus mooi budget over voor een eventuele upgrade van de wielset. Maar dat zie ik nog wel. Ik had nog wel een carbonnen stuur en XT pedalen liggen. Dus die zitten er al op.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooi dat je zoektocht naar tevredenheid beëindigd is. Een goede wielset is altijd een goed idee! Liefst met de de hand gemaakt natuurlijk..... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mooi dat je geslaagd bent en nu lekker fietsen.
Plaats reactie