Lichte 24'' MTB voor 7 jarige zoon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik heb al wat rondgezocht maar ben benieuwd naar jullie tips. Ik zoek een mtb voor mijn zoontje die binnenkort 7 wordt, ik ga uit van een wielmaat van 24'' zodat de fiets met een wat hoger zadel nog een tijdje mee kan. Wat mij vooral opvalt is bij de wat meer huis-tuin-en-keuken mtbs (hij heeft nu een oude cube voor naar school), deze met gemak een stuk zwaarder zijn dan mijn eigen 29er in XL. Kinderfietsen zijn klein, maar zwaar dus. Dus:
- Ik zoek iets lichts, speels en gericht op snelheid/plezier.
- Verende voorvork niet per se nodig, is ook weer extra gewicht.
- Budget 300/400, is dat haalbaar?
- 2e hands mag, maar dan moet ik wel weten waar naar te zoeken.

ik ben benieuwd! bedankt!
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Lastig zoeken kom ik achter! Denk ik kijk even met je mee, google geeft wel wat hints maar als je dan bij een winkel kijkt vind je weer helemaal nul info...
Blood, sweat & gears
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik zit al een tijdje met een schuin oog naar de fietsen van Vpace te kijken voor de opvolger van de fiets van mini-me. Wel een andere prijsklasse...
(die rijdt nu overigens op een lichtgewicht 24", maar daar gaat 'ie toch zeker nog een jaartje mee doen (hoop ik)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Zag dat Bikester een gewicht slider heeft, maar er blijft niet veel keuze over:
https://www.bikester.nl/puky-s-pro-24-8 ... cgid=37193
Blood, sweat & gears
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

MTB's voor kinderen zijn met gemak zwaarder of gelijk van gewicht dan de meeste fietsen waar "wij" waarschijnlijk mee fietsen.

Heb van 38x10 ooit een leuke Cube 240 voor m'n dochter (8) overgenomen. Wel met verende voorvork, maar voor haar meer dan voldoende. Prima fiets en ze heeft er erg veel lol mee. Deze worden ook regelmatig aangeboden op MP.

Let even goed op de de manier van schakelen. Ik merk dat die gripshift best zwaar is voor kinderen. Met als gevolg dat ze vaak in singlespeedmodus rijden :wink:

Als je iets lichters/mooiers wil, kom je al snel in een andere prijsklasse. Die link van 38x10 naar https://www.vpace.de/ is wel van een hele andere orde. Bizar leuke fietsen, maar minder leuke prijs. Ze groeien er toch best snel uit op die leeftijd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

jupiler schreef: di 31 augustus 2021, 23:18 Ik heb al wat rondgezocht maar ben benieuwd naar jullie tips. Ik zoek een mtb voor mijn zoontje die binnenkort 7 wordt, ik ga uit van een wielmaat van 24'' zodat de fiets met een wat hoger zadel nog een tijdje mee kan. Wat mij vooral opvalt is bij de wat meer huis-tuin-en-keuken mtbs (hij heeft nu een oude cube voor naar school), deze met gemak een stuk zwaarder zijn dan mijn eigen 29er in XL. Kinderfietsen zijn klein, maar zwaar dus. Dus:
- Ik zoek iets lichts, speels en gericht op snelheid/plezier.
- Verende voorvork niet per se nodig, is ook weer extra gewicht.
- Budget 300/400, is dat haalbaar?
- 2e hands mag, maar dan moet ik wel weten waar naar te zoeken.

ik ben benieuwd! bedankt!
Specialized heeft ook leuke kinder mtb’s.
Wat prijs en gewicht betreft, dat wordt maar voor een heel klein deel bepaald door de maat van de fiets en veel meer door de kwaliteit (en dus prijs) van de componenten. Vanwege de kleine aantallen zal een lichte kinder mtb dus duurder zijn dan een even zware mtb voor volwassenen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Tja, een lichte fiets is al snel een stuk duurder inderdaad. Bij ons is de mini helemaal idolaat van fietsen, hij heeft er ook nog eens redelijk gevoel voor en ik zie het ook een beetje als een investering in quality-time met de kleine (al kan dat ook op een simpeler fietsje natuurlijk). Dat alles maakt dat ik er minder moeite mee heb om iets meer dan gemiddeld uit te geven aan het kindermateriaal. Ik mik wel op tweedehands; die verkoop je na een aantal jaar tenminste nog met een acceptabel verlies.

@balboa: leuk te horen dat je dochter plezier heeft van die fiets. Je zou de gripshifts nog kunnen vervangen voor goedkope triggers natuurlijk (mijn dochter kreeg de ketting aan de voorkant ook nooit op een ander tandwiel)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

de cube 240 is er ook met vaste vork, die heeft mijn zoontje gehad, net fietsje hij heeft er lekker mee gereden. Isn een 2.5 kg lichter dan de verende disc versie.
Trek Wahoo is er ook in een vaste vork uitvoering in 24"
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

38x10 schreef: wo 1 september 2021, 10:11 Ik zit al een tijdje met een schuin oog naar de fietsen van Vpace te kijken voor de opvolger van de fiets van mini-me. Wel een andere prijsklasse...
(die rijdt nu overigens op een lichtgewicht 24", maar daar gaat 'ie toch zeker nog een jaartje mee doen (hoop ik)
Die zien er idd wel prima uit. Mag ik vragen welke lichtgewicht 24'' hij/zij op rondfietst?

Misschien moet er maar wat meer budget tegenaan dan, hij is de oudste en heeft nog twee opvolgers, dus onder het mom van investeren in de toekomst.. Eén blad voor + schijfremmen heeft wel de voorkeur, ik ga de suggesties eens bij langs bedankt!

Scott levert rond de 500 wel aardige fietsen lijkt het, maar lijken niet echt verkrijgbaar:

https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =286620222

https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =286615222
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Toevallig rijdt de kleine op een Scottje Scale. Moet er wel bij zeggen dat deze door de vorige eigenaar aardig geupgrade is (oa shimano XTR spul, Thomson zadelpen), wat ook al de nodige grammen scheelt (maar het frame is een goede basis). Hij heeft een hele tijd met een vaste voorvork rondgereden, maar ik heb net voor de zomer een 2e-hands Reba dual air op de kop weten te tikken, die ik (om nog een beetje fatsoenlijke geo te behouden) heb laten terugbrengen naar 70mm veerweg. Fiets weegt nog geen 10 kg. Mogelijk binnenkort nog ietsje lichter als ik besluit de wielen (nog de originele, die relatief zwaar zijn) te vervangen door tubeless ready exemplaren (als ze harder gaan rijden op ruiger terrein komen er ook meer stootlekken blijkt :winkie: :winkie: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Ik zie dit topic nu pas, wij hebben medio augustus voor onze muis een VPACE gekocht, bevalt goed. Vooral het het gewicht en 29er principe, dus een maatje grotere wielen dan andere fietsen.

Ook een mooi merk: Federleicht
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Mijn zoon van 9 rijdt op een 24er Woom Off 5. Briljant fietsje dat maar 8kg weegt. Lastig om aan te komen maar als er voorraad is zeker de moeite waard!
Plaats reactie