XC 100mm of DC 120mm?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
brothersmother
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Contacteer:

Ik ben al een tijdje op onderzoek uit naar een nwe bike. Ik had en heb een paar op mn shortlist staan zoals:

- Scott spark rc900 team issue (nwe model)
- Cannondale Scalpel Carbon 2
- Kona Hei Hei CR/DL
- Mondraker F-Podium
- KTM Scarp
- Norco Revolver

Ik ben serieus bezig geweest met de scalpel maar door het afhaken van de koper van mijn huidige fiets niet kunnen doorzetten. Nu is mijn twijfel geworden wat beter is, XC bike met 100mm veerweg of DC met 120mm veerweg.

In de omgeving hier (harderwijk/ermelo) is 100mm natuurlijk meer dan genoeg (in heel NL trouwens) maar aangezien alle merken meer veerweg hebben op hun nwe bikes ben ik bang dat ik straks met een verouderde geometrie/bike zit. Vooropgesteld dat oud niet perse slecht is natuurlijk want het moet vooral goed rijden maar wil nu natuurlijk wel wat nieuws hebben.

Ik wil een snelle, lichte bike hebben maar waar ik ook veel fun aan beleef want ik fiets geen wedstrijden. 95% van de tijd fiets ik in NL en 2x per jaar een uitstapje naar Ardennen of Luxemburg.

Wat is jullie gedachten hierover?

Thnx alvast
Life Is A Dance, Then You Chill!!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bedoel je dan 120/120, of een 'echte' downcountry bike met 100 achter en 120 voor? Dat laatste zou ik wel aanraden, het eerste niet echt. Een 120/120 fiets is mi. toch wat zwaarder dan nodig en vooral niet direct genoeg, te weinig gevoel met de ondergrond IMHO.
brothersmother
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Contacteer:

zonoskar schreef: do 9 september 2021, 10:48 Bedoel je dan 120/120, of een 'echte' downcountry bike met 100 achter en 120 voor? Dat laatste zou ik wel aanraden, het eerste niet echt. Een 120/120 fiets is mi. toch wat zwaarder dan nodig en vooral niet direct genoeg, te weinig gevoel met de ondergrond IMHO.
Naar mijn idee zijn de nieuwere bikes (spark, heihei, monddrake dc enz) allemaal met 120/120.

Als je de reviews van de spark leest is deze nog steeds erg snel ondanks de 120mm. Kona HeiHei schijnt iets minder snel te zijn maar overall wel een heerlijke bike. Qua gewicht zitten de 120mm bikes op zo'n 11.5kg. Met upgrades kun je hier wel makkelijk naar de 10.5/11kg gaan
Life Is A Dance, Then You Chill!!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het zal altijd een compromis blijven, je zal voor jezelf uit moeten maken wat je belangrijker vind, meer veerweg zal altijd iets zwaarder zijn. Vind je snelheid belangrijk dan tellen al die kleine gewichtsbesparingen bij elkaar opgeteld wel, ervan uitgaande dat jezelf ook al 'op gewicht 'getrimd bent😉. Dan zou ik voor 100mm v+a gaan. Vind je meer veerweg belangrijk dan zou ik ook eerden voor 120mm v+a kiezen dan 100-120mm.
Aan jou de keuze🤞
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

brothersmother schreef: do 9 september 2021, 10:56 Naar mijn idee zijn de nieuwere bikes (spark, heihei, monddrake dc enz) allemaal met 120/120.

Als je de reviews van de spark leest is deze nog steeds erg snel ondanks de 120mm. Kona HeiHei schijnt iets minder snel te zijn maar overall wel een heerlijke bike. Qua gewicht zitten de 120mm bikes op zo'n 11.5kg. Met upgrades kun je hier wel makkelijk naar de 10.5/11kg gaan
Denk niet dat je die Spark eenvoudig onder de 11 Kg krijgt. Het 5500 euro model is 11.5 Kg, het topmodel is 10 Kg, maar daar zit wel 8000 euro verschil in. Er is overigens 1 reden waarom ik die Scott niet zou nemen en dat is dat de kabels door de stuurbuis van de vork lopen. Brrr.

Waarom 100/120 in plaats van 120/120? Ik rij al sinds 1999 op een fully rond en het is mij opgevallen dat de achtervering altijd soepeler aanvoelt dan de voorvering. Dat betekend dat de hobbels die je voelt in het stuur directer doorkomen dan de hobbels die je voelt in het zadel. Daarom heb je achter IMHO minder veerweg nodig dan voor en dat zie je in de huidige trailbikes ook terug, vrijwel elke fiets met meer dan 140mm veerweg heeft vooraan meer veerweg dan achter (meestal 10mm meer). Ik heb zelf recentelijk een 130mm vork in mijn 100mm XC fiets gezet en die heeft nu dus 95mm acher en 130mm voor. Dat fietst vrijwel hetzelfde als voorheen, echter heb je meer reserves aan de voorkant voor buitenlandse ritjes. Waarom dan geen 120mm achter? Ik vind dat je dan het gevoel met de trail teveel verliest. Je hebt dan weer dat de achterkant soepeler is dan voor en is de fiets dus feitelijk uit balans.

Dat Schurter en consorten toch kiezen voor 120mm achter heeft IMHO te maken met de parcoursen die ze rijden. De dag dat we zulke trails in NL krijgen stap ik ook over op 120mm. Echter het feit is dat in NL steeds meer "2.0 flowroutes" komen waar je zelfs geen wortels meer tegenkomt. Zie de baan in Helmond bijvoorbeeld. Ik geloof dat ik 3 dunne wortels geteld heb. Het ergste wat je tegenkomt zijn remknippen en daarvoor heb je geen dikke achtervering nodig, maar wel aan de voorkant.
Laatst gewijzigd door zonoskar op do 9 september 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben zelf erg tevreden over mijn net nieuwe Canyon Lux Trail CF7, met 120-110mm, 67,5gr, rel. lange reach, en bovendien 3-standen lockout. Daarnaast bredere 30mm velgen, voorband met goede grip en achter snel, dropper.
Is en echt XC licht en te locken, en downcountry snel met echt veel reserves bergaf (voor mij dan, een beetje het scherpst op de snede blijven rijden en uitgedaagd blijven worden vind ik wel zo leuk).

Hei Hei bv heeft geen lock, een Epic Evo ook niet, mocht je dat als eis hebben natuurlijk.
Het zijn allemaal mooie bikes, met allemaal net andere afmontages.
Verkrijgbaar zijn ze momenteel allemaal matig - slecht (beetje afhankelijk van je maat en model natuurlijk).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zoveel rijders zoveel meningen. En de hoeveelheid veerweg is een keuze maar minstens zo belangrijk is de kwaliteit van de veerweg.

Ik heb het hier vaker gezegd, maar elke 100-120mm fully met een goed verstelbare demper kun je straf afstellen met een ferm platform om tegenaan te trappen. Met een licht wielsetje heb je dan een snelle XC bike. En die demper kun je dus open zetten voor de party mode. Als je begint met met (te) weinig straffe veerweg heb je geen party mode.

Enne, Metallica maakt toch puike ballads, maar headbangen op Celine Dion wordt hem nooit :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heb ook een voorkeur voor Metallica t.o.v. Cecile Dion :bier:
Maar een 11kg zwaare bike zal vrijwel nooit met een lichter setje wielen 9 kg worden.....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Azurri schreef: do 9 september 2021, 11:52 Heb ook een voorkeur voor Metallica t.o.v. Cecile Dion :bier:
Maar een 11kg zwaare bike zal vrijwel nooit met een lichter setje wielen 9 kg worden.....
Maar mijn 11.4 kg bike werd met een XR1501-set ipv de originele X1700 (wat op papier een marginaal verschil lijkt) toch een stuk vinniger... En daarmee voor mij een stuk leuker te rijden.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hier een Oiz TR rijder. (120/120). Dat is tov een lux trail al weer aardig old school, HA 68, en vooral wat kortere reach ;-). Rijd met Carbon wieltjes 30mm breed. Demper/vork volledig lockbaar. Is lichte fiets, en zou nooit meer terug willen naar 100/100.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kjoeb schreef: do 9 september 2021, 12:25
Azurri schreef: do 9 september 2021, 11:52 Heb ook een voorkeur voor Metallica t.o.v. Cecile Dion :bier:
Maar een 11kg zwaare bike zal vrijwel nooit met een lichter setje wielen 9 kg worden.....
Maar mijn 11.4 kg bike werd met een XR1501-set ipv de originele X1700 (wat op papier een marginaal verschil lijkt) toch een stuk vinniger... En daarmee voor mij een stuk leuker te rijden.
Idd, er spelen meer factoren mee dan alleen gewicht.
brothersmother
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Contacteer:

Mijn huidige bike, BMC Agonist, heb ik ook van 12,5kg naar 10.5kg gebracht. Carbon wielset kan al een hoop verschil maken. Dat is ook een upgrade die ik direct wil doen. De stock wielen wegen zo'n 1850gr en een carbon set weegt zo'n 1300 a 1400gr. Alleen in de scalpel zitten carbon wielen.

De heihei kan vrij makkelijk een lockout gemonteerd worden. Frame is er wel voor voorbereid.

Ik heb, nu nog, de luxe dat alle bikes in het land te vinden zijn in mijn maat. Spark kan pas vanaf november vrijgegeven worden maar staat al wel in de showroom. De rest kan ik met een week rijden behalve de KTM.

Omdat ik snelheid belangrijk vindt wilde ik ook van 110mm nu naar 100mm gaan maar de markt veranderd nu zo snel dat ik toch ben gaan twijfelen.

Lastige is ook dat je de bikes vandaag de dag haast niet kunt testen omdat de dealers de bikes liever verkopen dan als testbike in te zetten. Dus probeer zoveel mogelijk reviews te lezen en ervaringen te vragen.
Life Is A Dance, Then You Chill!!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

TenZNL schreef: do 9 september 2021, 12:47
kjoeb schreef: do 9 september 2021, 12:25

Maar mijn 11.4 kg bike werd met een XR1501-set ipv de originele X1700 (wat op papier een marginaal verschil lijkt) toch een stuk vinniger... En daarmee voor mij een stuk leuker te rijden.
Idd, er spelen meer factoren mee dan alleen gewicht.
Natuurlijk, vooral ook icm. Met het gewicht van de berijder. Een stijver wiel geeft een veel snellere reactie,vooral bij iemand die zwaarder is en hogere wattages wegtrapt. Maar voor iemand als mij met 1.69 en 62kg is het makkelijk om een licht en stijf wiel te bouwen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

brothersmother schreef: do 9 september 2021, 10:56
zonoskar schreef: do 9 september 2021, 10:48 Bedoel je dan 120/120, of een 'echte' downcountry bike met 100 achter en 120 voor? Dat laatste zou ik wel aanraden, het eerste niet echt. Een 120/120 fiets is mi. toch wat zwaarder dan nodig en vooral niet direct genoeg, te weinig gevoel met de ondergrond IMHO.
Naar mijn idee zijn de nieuwere bikes (spark, heihei, monddrake dc enz) allemaal met 120/120.

Als je de reviews van de spark leest is deze nog steeds erg snel ondanks de 120mm. Kona HeiHei schijnt iets minder snel te zijn maar overall wel een heerlijke bike. Qua gewicht zitten de 120mm bikes op zo'n 11.5kg. Met upgrades kun je hier wel makkelijk naar de 10.5/11kg gaan
Je schijnt zelfs wereldkampioen XCO op een dergelijke "downcountry" fiets te kunnen worden. De keuze voor 120/120 lijkt me echt een no-brainer. Als de demper maar progressief genoeg is, dan heb je er geen last van, maar je hebt net ff een beetje extra voor als je het nodig hebt.

(De 110 mm achter op mijn eigen 130/110 mm downcoutry-avant-la-lettre-tallboy3 is eigenlijk net iets te weinig in sommige situaties)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er is ook nog roterend/dynamisch gewicht vs statisch gewicht

Als je 200 gram van je voorband/velg afhaalt merk je het meteen, sturen en accelereren worden scherper.
als je 200 gram van bottom bracket weghaalt merk je eigenlijk niets terwijl statisch gewicht hetzelfde is

Alles aan je wielen is verder onafgeveerd gewicht, dat is ook dynamisch interessant als het terrein ruwer wordt.
Daarom dat ik zei, straf afstellen vering en lichte wielset (maar niet zo licht dat de grip/vertrouwen er onder lijden).

Mijn stalen 100-120mm Vertigo weegt 12,5 kg en daarop heb ik trossen PRen, snelheid komt niet van een laag gewicht.
Let wel, ik heb echt moeite gedaan om met staal op dat gewicht te komen, het telt wel, maar het is niet bepalend.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie