XC 100mm of DC 120mm?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heckler40 schreef: do 9 september 2021, 13:22 Er is ook nog roterend/dynamisch gewicht vs statisch gewicht

Als je 200 gram van je voorband/velg afhaalt merk je het meteen, sturen en accelereren worden scherper.
als je 200 gram van bottom bracket weghaalt merk je eigenlijk niets terwijl statisch gewicht hetzelfde is

Alles aan je wielen is verder onafgeveerd gewicht, dat is ook dynamisch interessant als het terrein ruwer wordt.
Daarom dat ik zei, straf afstellen vering en lichte wielset (maar niet zo licht dat de grip/vertrouwen er onder lijden).

Mijn stalen 100-120mm Vertigo weegt 12,5 kg en daarop heb ik trossen PRen, snelheid komt niet van een laag gewicht.
Let wel, ik heb echt moeite gedaan om met staal op dat gewicht te komen, het telt wel, maar het is niet bepalend.

Enjoy!!
Helemaal mee eens;als je gewicht wil besparen(nadatje klaar bent met jezelf😉) begin je bij het onafgeveerde gewicht d.h. banden en wielen, en dan van buiten naar binnen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

38x10 schreef: do 9 september 2021, 13:19
brothersmother schreef: do 9 september 2021, 10:56

Naar mijn idee zijn de nieuwere bikes (spark, heihei, monddrake dc enz) allemaal met 120/120.

Als je de reviews van de spark leest is deze nog steeds erg snel ondanks de 120mm. Kona HeiHei schijnt iets minder snel te zijn maar overall wel een heerlijke bike. Qua gewicht zitten de 120mm bikes op zo'n 11.5kg. Met upgrades kun je hier wel makkelijk naar de 10.5/11kg gaan
Je schijnt zelfs wereldkampioen XCO op een dergelijke "downcountry" fiets te kunnen worden. De keuze voor 120/120 lijkt me echt een no-brainer. Als de demper maar progressief genoeg is, dan heb je er geen last van, maar je hebt net ff een beetje extra voor als je het nodig hebt.

(De 110 mm achter op mijn eigen 130/110 mm downcoutry-avant-la-lettre-tallboy3 is eigenlijk net iets te weinig in sommige situaties)
Ik denk dat Schurter zoals t er op dit moment in de competitie voorstaat ook op een stadsfiets kampioen kan worden😉. Daarmee wil ik zeggen dat de berijder nog steeds van grotere invloed is dan de fiets. Maar Schurter wordt 'verplicht' om op die fiets te fietsen, en als die hem niet aanstaat/niet snel genoeg is, dan wordt ie wel aan zijn wensen aangepast. Wie zegt dat hij niet bv. Met 100mm onderweg is? Of dat ze voor zijn persoonlijke frames de 'hoeken' veranderd hebben?Hoeft niet, maar ik kan me wel voorstellen dat dat gebeurt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Azurri schreef: do 9 september 2021, 14:10
38x10 schreef: do 9 september 2021, 13:19

Je schijnt zelfs wereldkampioen XCO op een dergelijke "downcountry" fiets te kunnen worden. De keuze voor 120/120 lijkt me echt een no-brainer. Als de demper maar progressief genoeg is, dan heb je er geen last van, maar je hebt net ff een beetje extra voor als je het nodig hebt.

(De 110 mm achter op mijn eigen 130/110 mm downcoutry-avant-la-lettre-tallboy3 is eigenlijk net iets te weinig in sommige situaties)
Ik denk dat Schurter zoals t er op dit moment in de competitie voorstaat ook op een stadsfiets kampioen kan worden😉. Daarmee wil ik zeggen dat de berijder nog steeds van grotere invloed is dan de fiets. Maar Schurter wordt 'verplicht' om op die fiets te fietsen, en als die hem niet aanstaat/niet snel genoeg is, dan wordt ie wel aan zijn wensen aangepast. Wie zegt dat hij niet bv. Met 100mm onderweg is? Of dat ze voor zijn persoonlijke frames de 'hoeken' veranderd hebben?Hoeft niet, maar ik kan me wel voorstellen dat dat gebeurt.
Dit hebben ze gedaan.
https://enduro-mtb.com/en/bike-check-ni ... world-cup/

om precies te zijn verkopen ze de RC900 aan klanten met 100 voor 100 achter, en reed Nino met 110 voor, 120 achter... Ze hebben inderdaad met custom parts de boel aangepast voor Nino, maar dan wel naar meer veerweg!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

brothersmother schreef: do 9 september 2021, 10:13 Ik ben serieus bezig geweest met de scalpel maar door het afhaken van de koper van mijn huidige fiets niet kunnen doorzetten. Nu is mijn twijfel geworden wat beter is, XC bike met 100mm veerweg of DC met 120mm veerweg.

In de omgeving hier (harderwijk/ermelo) is 100mm natuurlijk meer dan genoeg (in heel NL trouwens) maar aangezien alle merken meer veerweg hebben op hun nwe bikes ben ik bang dat ik straks met een verouderde geometrie/bike zit. Vooropgesteld dat oud niet perse slecht is natuurlijk want het moet vooral goed rijden maar wil nu natuurlijk wel wat nieuws hebben.

Ik wil een snelle, lichte bike hebben maar waar ik ook veel fun aan beleef want ik fiets geen wedstrijden. 95% van de tijd fiets ik in NL en 2x per jaar een uitstapje naar Ardennen of Luxemburg.
Rijd je geen wedstrijden of streef je niet naar toptijden op Strava, dan is een DC voor jou gebouwd. De XC-modellen zijn dus wel voor die doelgroep. Waar het verschil zit in de geometrie en zithouding, die nog wat meer op prestaties afgestemd zijn en minder op controle. En waar de afstelling van de vering ook op het gevoel dat wedstrijdrijders willen is afgestemd. En dat gevoel is niet perse beter voor de gewone rijder.

Dan zit er bij een enkele 100 mm wedstrijdfiets ook nog wel een soort gewichtsbeperking omdat de gemiddelde wedstrijdrijder pakweg 70 kg weegt. Je zakt niet direct door de fiets heen met 90 kg, maar de rij- en stuureigenschappen lijden er wel onder... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Overweeg een HT met 120 mm SID of zoiets voor. Voordeel is lager gewicht en stijfheid frame. Op de gepolijste trails van tegenwoordig in NL heb je niet veel (achter) vering nodig. Voorvering vangt trouwens heel veel al op. Combineer met lekker brede banden weinig druk bv Wolfpack 2.4 combi en dat gaat echt wel lekker.

HT 29 120 is voor NL prima want SID is erg licht en stijf. Die 100-120 mm verschil ga je in NL niet heel veel van merken, in Ardennen misschien wel. Zou dan kiezen voor frame met normale zadelpen, ga je steil dan kan je er een droppert tijdelijk inzetten. Samen met brede banden zie ik in Ardennen geen enkel probleem.

Ga je heftig off-road zoals Franse Alpen oid dan komt het met een HT meer op je skills aan en zal je sneller vermoeiien, logisch die vering doet wel iets natuurlijk. Maar ook daar zijn er gasten die zonder die achtervering meer dan uitstekend rondkomen daar.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voor NL zeg ik wijnrood
Afbeelding
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Zat ook met dezelfde overwegingen. Eigenlijk - na enig leeswerk en bezoekjes aan fietsenwinkels - leek het inderdaad zo dat je een XC wilt als je voor snelle tijden gaat en sportiever wilt (inclusief houding). Wil je wat langer fietsen, iets meer comfortabel en je wilt wat mildere (Nederlandse) single tracks fietsen dan is een DC beter. Een echte trail fiets is dan in Nederland eigenlijk niet nodig, zeker niet als je ook wel eens naar de mtb route fietst. Dus ik zat ook op: XC of DC? Zelf heb ik voor de DC gekozen: ik ga niet voor de toptijden, doe niet aan wedstrijden maar juist wel op single tracks en wil hem ook wel meenemen op vakantie naar Oostenrijk/Italie etc. Ook als je naar Ardennen of zo wilt is een DC waarschijnlijk vaak wat betere keuze.
Maar dan nog ben ik het ermee eens dat het soort vleesch-noch-visch is: het zit er precies tussenin. Maar dat is ook beetje mijn fietsgedrag, het is niet simpel altijd technisch bike park met veel springen of juist alleen keihard rondje rijden.
Nu is de keuze welke DC moet het worden? De prijzen zijn enorm. Ik denk nu aan de Cannondale Scalpel SE 1, die zit iets meer aan de XC kant maar dat komt goed overeen. Een andere mogelijkheid is de Specialized Epic EVO bijvoorbeeld. En zo zijn er nog vele mogelijkheden tegenwoordig. Vaak hebben ze een SID erop zitten trouwens. Lijkt me meer dan prima, al zijn er betere opties.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

SportMarc schreef: vr 10 september 2021, 15:11 Zat ook met dezelfde overwegingen. Eigenlijk - na enig leeswerk en bezoekjes aan fietsenwinkels - leek het inderdaad zo dat je een XC wilt als je voor snelle tijden gaat en sportiever wilt (inclusief houding). Wil je wat langer fietsen, iets meer comfortabel en je wilt wat mildere (Nederlandse) single tracks fietsen dan is een DC beter. Een echte trail fiets is dan in Nederland eigenlijk niet nodig, zeker niet als je ook wel eens naar de mtb route fietst. Dus ik zat ook op: XC of DC? Zelf heb ik voor de DC gekozen: ik ga niet voor de toptijden, doe niet aan wedstrijden maar juist wel op single tracks en wil hem ook wel meenemen op vakantie naar Oostenrijk/Italie etc. Ook als je naar Ardennen of zo wilt is een DC waarschijnlijk vaak wat betere keuze.
Maar dan nog ben ik het ermee eens dat het soort vleesch-noch-visch is: het zit er precies tussenin. Maar dat is ook beetje mijn fietsgedrag, het is niet simpel altijd technisch bike park met veel springen of juist alleen keihard rondje rijden.
Nu is de keuze welke DC moet het worden? De prijzen zijn enorm. Ik denk nu aan de Cannondale Scalpel SE 1, die zit iets meer aan de XC kant maar dat komt goed overeen. Een andere mogelijkheid is de Specialized Epic EVO bijvoorbeeld. En zo zijn er nog vele mogelijkheden tegenwoordig. Vaak hebben ze een SID erop zitten trouwens. Lijkt me meer dan prima, al zijn er betere opties.
Welke betere opties dan een SID zie jij voor je dan? Lijkt mij perfect toegesneden op dit soort fietsen. En vlees nog vis? Lijkt mij juist de perfecte fiets voor als wat hier in de buurt gangbaar is. Waarom een op wedstrijden gerichte fiets om toeristisch op rond te rijden?
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Volgens diverse testen is de fox (34 float step cast geloof ik) beter. Niet zelf getest maar wat ik gelezen had in Duits tijdschrift. Maar sid was ook zeer goed dus is prima.
De fiets is natuurlijk geen xc en geen trail, vandaar mijn opmerking. Maar misschien wel terechte nieuwe categorie. Heb er zelf ook voor gekozen omdat het bij mijn gebruik past natuurlijk!
brothersmother
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Contacteer:

Vanmorgen een testrondje gedaan op de nwe scott spark. Het was niet de juiste maat en de gewone versie dus met 130mm veerweg en niet de rc 120mm die ik op het oog heb. (Note: mijn huidige fiets is 10.5kg met crossmax carbon wielen (niet eens heel erg lichte wielen) met axs en alles in carbon)

Voelde erg zwaar en log aan. BB ligt erg laag dus wel een paar x de grond geraakt in de bochten (ligt misschien aan mijn techniek 😉). Brede velgen en 2.4 banden geven wel veel grip en vertrouwen.

Uiteindelijk waren de strava tijden niet eens zo heel slecht vergeleken met mijn vorige tijden maar ben niet gelijk overtuigd helaas.

Deze versie is ook weer een kilo zwaarder als de rc versie dus dat zal wel verschillen maar het roterende gewicht blijft gelijk van de wielen.

Ik had gehoopt dat ik blown away zou zijn maar helaas niet. Nu komt de Cannondale Scalpel toch weer ingedachten.
Life Is A Dance, Then You Chill!!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb 2 fully's
1 x 100/100mm gewicht 9.5kg met 1300gr carbonwielset 25mm int
1x 100/130mm gewicht 11kg met 1400gr carbonwielset 30mm int
allebij met XX1

ik ben wel wedstrijd georienteerd maar nu al meer dan jaar geen gereden , rij altijd brabantse wal daar is weinig technisch te vinden .
ik zal zeggen ik pak altijd de xc fiets het gewicht geeft zoveel meer voordeel en speelsigheid dat de veerweg van de andere fully dat niet compenseert ,
ga 2 a 3 keer per jaar naar de alpen, zillertal/Riva of Kalterensee maar betrap mij er zelf op dat ik dan nog altijd de lichte fiets pak het klimt veel makkelijker en de meer veerweg van de andere geeft dan wel meer vertrouwen maar om te zeggen dat ik daar zoveel meer van merk , niet echt

ik zou altijd voor de lichtere 100/100 fiets kiezen of echt een trail kopen om hard naar beneden te knallen
Afbeelding
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Twee fietsen is het mooiste inderdaad, maar niet voor iedereen beste optie (geld, ruimte).
Wel mooie fietsen trouwens!
brothersmother
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Contacteer:

Ik heb vorige week mn keuze gemaakt. Nadat mn proefrit op de spark mij niet heeft overtuigd van de downcountry trend.

Ik ben gegaan voor de Cannondale Scalpel Carbon 3. Upgrades naar GX axs, Magura MT8 sl remmen en 9th wave yarrow carbon wielen met Maxxis Reckon Race 2.4 banden. Bike was op voorraad en kan m hopelijk komend weekend ophalen.

Geen 120mm veerweg maar meer race georienteerd. Ik fiets 90% van mn tijd in NL rondom Ermelo/Harderwijk/Apeldoorn dus 100mm meer dan genoeg maar vooral omdat de Scalpel mij direct een vertrouwd gevoel gaf.

Ben benieuwd als ik m vrij kan laten in de bossen 👍🏼
Life Is A Dance, Then You Chill!!
Plaats reactie